![]() |
50 groene eisen recht op eeuwige file in Belgie
Waar groen voor staat is een soort middeleeuws maatschappij model waar we eeuwig in file blijven staan.
Ze gaan zeggen: jamaar de fossiele grondstoffenzijn toch bijna op, ja maar je kunt altijd op zoneenergie rijden opgstapeld in methanol bvb dus nee die files zullen structureel blijven ale kom jongens http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/We...lse-Ring.dhtml waar halen ze die wereldvreemde burgers eigenlijk uit, en waarom hebben zijn meer recht op mediaaandacht dan die 10.000 filelijders elke dag ? |
In de middeleeuwen waren er geen files bij gebrek aan auto's. In 1850 was er een clevere amerikaan die voorzag dat tegen 1950 de stad New York bedekt zou zijn met een laag van 2m opaardenstront (wegens de toename van het verkeer met paardenkoetsen, karren e.d.)
Febiac kwam enkele jaren geleden al met een oplossing voor het fileprobleem nl. de autoverkoop bevortderen door lagere BTW en inschrijvingstaksen, maar de kosten van het rijden met een auto drastisch verhogen. Meer algemeen is het inderdaad zo dat wij in dit land ongeveer het meest te lijden hebben van het transitverkeer : mensen die België slechts ervaren als doorrijdland. Men zou eens kunnen studeren op een transitproject van autosnelwegen zonder afritten vanaf de oostelijke grens tot aan zee en vanaf de noordeelijke grens tot Frankrijk. Dergelijke wegen zouden een zeer grote impact kunnen hebben om de ringwegen van Antwerpen en Brussel inderdaad te ontlasten. Het verminderen van subsidiëring van openbare vervoersmodi is absoluut boosaardig en vergroot het filemonster - mer wegen en mer parkeergelegenheid komt neer op algehele kapitulatie tegenover d verloedering van ons leefmilieu; Menen dat villabewoners in de groene zones van onze liefelijkste provincies met 3 garages en evenveel prive auto's van deze vervuiling minder last zouden hebben is totaal ongefundeerd.... Wij moeten ons anders leren verplaatsen ! Zelf bezit ik sinds meer dan 20 jaar geen auto en ben zeer tevreden met het OV |
Ik ken helemaal geen files in Limburg, of bedoelen ze die files in den Aldi, of in de Supermarkt, of bij de bakker, of... voor de kassa jeweetwel, daar in die winkels in de stad ?
Hoe krijgen ze die files nu wel opgelost ? :? Zo ? Blijven investeren in " meer ruimte" ? , er waren zelfs files die zich uitdeinen tot tussen de kooprekken man man... :lol: Citaat:
Hoe willen ze dat nu oplossen ? :lol: Dik de helft rijdt zeker met de fiets of gaat tevoet naar de bakker maar aan de kassa heb je het wel lang zitten hé, wachten wachten op uw beurt... dan ben je op 3 minuten met de fiets bij den bakker en kan je daar soms 20 minuten wachten pfff. :roll: :lol: Soms rij ik overdag in de week met de auto, ik moet al geluk hebben als ik 2 auto´s tegenkom op een vijftal km, waar zijn die rijdende auto´s allemaal ? |
Kijk 'ns op de wegenwiki. Kijk nog maar naar de laatste 5 jaar, van China tot de VS tot Nederland... nieuwe en/of bredere wegen. Hier? Nada.
|
Citaat:
|
Citaat:
Moest men evenveel xxx kms/jaar wegcapaciteit (vanaf 1 rijstrook extra) in Vlaanderen aanleggen, of zelfs terug vrijmaken, was menige automobilist al héél blij. Ik zal er geen grafiek onderzetten met de verkeersaangroei sinds 1975 of sinds 1990 zeker ? En best ook geen grafiek hoeveel de inwoners in Be gestegen zijn sinds 1975 (even toch doen) ? De lengteafname van 16 % van het spoorwegennet staat er wel al op.... ![]() * Grafiek transitverkeer door BE sinds 1970 .... * Citaat:
|
In 1930 was de gemiddelde snelheid van een vrachtwagen in centraal-Amsterdam 5 km/uur. Een bestelbusje haalt daar tegenwoordig een snelheid van gemiddeld 5 km/uur.
Maar de uitstoot is wel stukken minder! |
Citaat:
0,01% CO2? :roll: |
Transitverkeer-havenverkeer Antwerpen vooruitzichten 2020:
Citaat:
|
Citaat:
|
Pak eens de trein of de fiets... iedereen gaat liefst met de auto naar de bakkerij 5 huizen verder, dus om het ecologische ideaal te bereiken moet men autobestuurders dus beduvelen kwestie verandering te forceren
|
Citaat:
Citaat:
Totale lengte van ## autosnelwegen, gewestwegen en provinciewegen ## van 1990 - 2010 per jaar in Vlaanderen; ttz negatieve evolutie : Citaat:
Bevolking Vlaams gewest: 1990 -- 2000 -- 2010 5.740 - 5.939 - 6.252 |
Vilvoorde-Aalst is een traject dat ik goed kan vergelijken.
Toen ik, verplicht, in het leger zat deden we daar om 5 uur in de namiddag 20 minuten over. Vandaag, als het goed gaat, 1,5 uur. Geen wonder, het aantal rijbanen is nog steeds dezelfde dan 30 jaar geleden maar het aantal (vracht)wagens verdrievoudigd(?). Tot aan mijn woonplaats met bus en trein 2.5 uur, enkele rit, voor 40km? Het openbaar vervoer? Goe zot. Doe er nu nog rekeningrijden op de ring rond Brussel bij en ik stop gewoon met werken. Wat van mijn jarenlange investering in sociale bijdragen recupereren. |
Dus eerst proberen ze alle verkeer op de grote aders te kanaliseren, met een hoop fileleed en verkeersagressie en belasting van het milieu tot gevolg, en nu willen ze het doorgaand en lokaal verkeer weer gaan scheiden. Weten ze het eigenlijk nog wel?
|
Citaat:
De oplossing is, zoals reeds veel aangehaald door de experts, een gedragswijziging te weeg brengen door het gebruik van de auto zwaarder te taxeren. Rekeningrijden enz. Welke politieker durft de knoop doorhakken? Gezien de Belgische politici een traditie hebben in een gebrek aan politieke moed, wellicht geen enkele. De files zullen blijven toenemen tot een compleet verkeersinfarct. |
Citaat:
Ik heb de cijfers in weglengte gegeven, ttz hier is al 20 jaar quasi stilstand in degelijke rijcapaciteit. Terwijl de ballingsgebieden van onze wel méér dichtbevolkte buurlanden al 3 maal meer rijcapaciteit hebben. Je hebt blijkbaar een zeer kort geheugen. |
Citaat:
Citaat:
En ik neem een alarmkleurtje voor de rijstrookkms/km² van onze Vlaamse Ruit, toch het dichtbevolkste deel van Begistilstand of beter Vlaamstilstand. Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Men ziet het aan het snelwegnet (# map) met hun bottlenecks en enkel één ringssnelweg zonder bypassen voor doorgaand verkeer. Het expresswegennet als uitwijkmogelijkheid is quasi onbestaande want maar 1/3 - 1/4 is van ballingsgebieden in onze buurlanden: Randstad, Roergebied. M.a.w. bij een serieus ongeval of grootschalige snelwegwerken staat Vlaanderen stil. Idem bij wat sneeuw (++ superrecordfiles), zelfs bij regenweer worden de files al merkbaar langer. # snelwegnet Vlaamse ruit: ![]() # idem Randstad: ![]() # idem Roergebied en groot-regio Köln: ![]() # snelwegnet Regio Madrid: Drie ringwegen completeren dit netwerk, tezamen met een bypass. Buiten dit zijn er nog diverse verbindende autosnelwegen, voornamelijk rond de luchthaven Madrid-Barajas. 5 radiale snelwegen stralen uit langs de diverse hoofdassen om het doorgaand verkeer te scheiden van het lokale forenzenverkeer. Het snelwegennet in Madrid is een kleine 1.000 kilometer lang. ![]() # snelwegnet Regio Köln: Let vooral op de bestaande bypasssnelweg(en), in de Vlaamse Ruit onbestaande zelfs anno 2013... :cry: ++ Citaat:
|
Het probleem in België is dat dat de snelwegen niets anders zijn dan veredelde expresswegen. Richting Brussel zie je dat duidelijk, een 4-baansvak herleiden naar één invoegstrook en dit 500 keer is vragen om problemen.
Meer asfalt is niet de oplossing, een vlotte doorstroming creëren is de oplossing. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:18. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be