Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Danny Pieters eist gouden handdruk (https://forum.politics.be/showthread.php?t=192236)

peter1962 2 oktober 2013 05:50

Danny Pieters eist gouden handdruk

De voorvechter van het afschaffen van de gouden handdrukken voor parlementairen wil er nu zelf ook eentje krijgen. :-D
Gaan we nu ook tientallen reacties krijgen van n-va fans over graaicultuur, poenschepperij, zakkenvullers enz enz ?

Eventjes de rechtlijnigheid testen
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...handdruk.dhtml
Citaat:

Ex-Senaatsvoorzitter Danny Pieters (N-VA), één van de heftigste strijders tegen de vertrekpremies van parlementairen, wil er nu zelf één opstrijken, zo melden Het Laatste Nieuws en De Morgen.

Pieters verruilde deze zomer de Senaat voor de Leuvense universiteit. In 2011 pakte hij nog uit met voorstellen om de hoge uittredingsvergoedingen van jobhoppers te beteugelen. "Iemand die uit eigen beweging een einde maakt aan zijn politiek mandaat, kan niet op een uittredingsvergoeding rekenen. Dit lijkt de logica zelve", klonk het toen in een opiniestuk. Toch blijkt nu dat Pieters bij zijn vertrek naar de KU Leuven een premie ter waarde van één jaarloon aanvroeg.

"Ik heb geprobeerd het systeem te veranderen, maar ben op doffe weerstand gestoten bij de meerderheidspartijen. Als zij de verandering blokkeren, zie ik niet in waarom ik zou afzien van mijn vergoeding", reageert hij. Om hoeveel geld het gaat, is niet duidelijk, vermoedelijk tussen de 60.000 en 180.000 euro netto.

Skobelev 2 oktober 2013 06:01

Prachtig....
Waarom zouden NVA-ers anders zijn dan de overige corrupte leeggangers dewelke we politiekers noemen?
Vwalla, rechtlijnigheid troef.

(en eerlijk gezegd zou ook ik geen "neen bedankt" zeggen tegen 60 tot 180.000 €)

Raven 2 oktober 2013 06:06

Benieuwd hoe ze vanuit de meerderheid gaan reageren? Waarschijnlijk niks, want ze zijn degene die het moedwillig mogelijk houden.

Het geld zelf gaat die geven aan doelen, zoals Declerck

abramis brama 2 oktober 2013 06:12

Ik vond de veel te hoge oversubsidiëring van zonnepanelen een voorspelbaar domme zet van Freya VDB. Desalniettemin zou ik 100 % zeker die subsidies hebben opgevraagd indien ik toen zélf zonnepanelen gelegd zou hebben. Tegenstander of niet.
Op zich is er dus niets mis mee om tegen een bepaalde regel te zijn, maar er toch gebruik van te maken zolang hij bestaat. Een slecht systeem dat uitgebuit kan worden, moet je ofwel afschaffen ofwel uitbuiten tot het afgeschaft wordt. Het eerste heeft hij duidelijk geprobeerd, maar hij vond onvoldoende steun.

Desalniettemin is het natuurlijk geen bijster slimme zet vanuit strategisch oogpunt gezien, zeker wanneer je behoort tot een partij waarvan zelfs de kleinste beweging met een vergrootglas wordt bekeken.

Jantje 2 oktober 2013 06:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 (Bericht 6823737)
De voorvechter van het afschaffen van de gouden handdrukken voor parlementairen wil er nu zelf ook eentje krijgen. :-D
Gaan we nu ook tientallen reacties krijgen van n-va fans over graaicultuur, poenschepperij, zakkenvullers enz enz ?

Eventjes de rechtlijnigheid testen
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...handdruk.dhtml

Dit is juist de manier om een einde te maken aan die premie's.

Plots zien de andere in dat het niet verder kan zo en willen ze het systeem veranderen.

Citaat:

Wouter Beke wil dringend nieuwe regels rond de vertrekpremie van volksvertegenwoordigers. Dat heeft de CD&V-voorzitter vanmorgen aan zijn partijbureau meegedeeld, zo vernam de krant De Tijd.

"Het kan niet dat iemand die vrijwillig vertrekt uit het parlement in de toekomst nog een vertrekpremie krijgt", zou Beke aan zijn partijbureau gezegd hebben. Dat deed hij naar aanleiding van de heisa rond Belgacomvoorzitter en CD&V'er Stefaan De Clerck. Die stelde vast te houden aan zijn parlementaire vertrekpremie van 270.000 euro bruto

Over de vertrekpremies van parlementsleden worden al jaren discussies gevoerd. Hervormingsplannen twee jaar geleden, waarbij vrijwillige vertrekkers geen vergoeding meer zouden ontvangen, draaiden op niets uit. Er zou, zo klinkt het in De Tijd, vooral Franstalige weerstand zijn.
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...ekpremie.dhtml

En waarom zoud een N-VA'er rechten moeten opgeven die de Franstaligen behouden willen zien.
Die spreekt dan nog maar over 60.000€, terwijl zijn CD&V collega er 270.000 opstrijkt.

Hypochonder 2 oktober 2013 06:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 (Bericht 6823737)

Ja, die zal je krijgen: bij NVA is graaicultuur eerder de uitzondering, bij de traditionele partijen is graaicultuur de regel.

Pieters gaat trouwens geen hopen geld scheppen zoals De Clerck bij Belgacom, hij gaat voor een modaal betaalde baan bij een universiteit en laat dat nu juist de bedoeling zijn van die vertrekpremie: loonverlies bij werkeloosheid of een minder goed betaalde baan opvangen.

subocaj 2 oktober 2013 06:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 6823748)
Ja, die zal je krijgen: bij NVA is graaicultuur eerder de uitzondering, bij de traditionele partijen is graaicultuur de regel.

Pieters gaat trouwens geen hopen geld scheppen zoals De Clerck bij Belgacom, hij gaat voor een modaal betaalde baan bij een universiteit en laat dat nu juist de bedoeling zijn van die vertrekpremie: loonverlies bij werkeloosheid of een minder goed betaalde baan opvangen.

Meester hij doet het, ik doe het ook. De belastingbetaler is mijn kiezer, maar betalen zal hij, ook al heb ik een goed betaalde baan.

Een dopper daarentegen is een profiteur, want die "krijgt" netto rond de 15.000 op een jaar.
De kracht van het status quo en het kiesvee helpen ons.

Zullen we even aan de draden herinneren over dit onderwerp.
Scheld nu je eigen partijgenoten dan ook maar de huid vol.

Kracht van hetzelfde. Graaicultuur bestaat enkel bij de anderen. Wie gelooft zulke onnozele zever nog.

Het Verzet 2 oktober 2013 06:59

Perfect voor de politiek. Nog een ruggegraatloze mossel.

peter1962 2 oktober 2013 07:33

Citaat:

Kom kom... Pieters is hoogleraar en gaat nu vice-rector van de KUL worden. Die verdienen (niet veel) meer dan een professor. Hierbij de link naar de weddeschalen voor het academisch personeel. Klik op barema 11 voor hoogleraar. De tredes hebben te maken met de anciënniteit, Pieters is hoogleraar sinds 1996. Aflezen in de kolom 160% (dat is de bruto maandwedde). De toeslag voor rectoren publiceert men niet, in een oud artikel uit 2008 spraken de rectoren van de verschillende universiteiten van een toeslag van 600 euro bovenop de wedde van hun professoren.
Maak zelf je conclusie als je zijn maandwedde ziet...
https://admin.kuleuven.be/personeel/wedde/wedde_AP.html

buitenlander 2 oktober 2013 07:42

Citaat:

Wat een slecht excuus.
Bij N-VA zit het vol met opportunisten, die bij N-VA een goede kans hebben om in de hogere politieke kringen te komen. Die doen dat niet allemaal omdat ze naief zijn of het land willen verbeteren.

vlijmscherp 2 oktober 2013 07:48

begrijpelijk maar toch dom. Hij had net een mooi voorbeeld kunnen geven.

Goudbever 2 oktober 2013 07:49

De kracht van verandering

gertc 2 oktober 2013 07:54

Natuurlijk is het niet mooi, we zien op meer en meer vlakken dat de N-VA de principiële rechtlijnigheid van de beginperiode verlaat voor centen en postjes. Wat Danny Pieters hier doet ga ik dus niet goedpraten. Maar anderzijds - hoeveel van de mensen hier op het forum zouden een cadeau van 100.000 euro waar ze recht op hebben weigeren omdat het tegen hun principes is? Ga je echt verwachten dat een politicus wel doet wat je zelf niet zou doen?
Hij heeft jarenlang zijn best gedaan om die vergoedingen af te schaffen of te verlagen. Hij is tegen een muur van 'non' gelopen. Een goede politicus probeert de wetgeving te veranderen in de richting van zijn idealen, en dat heeft hij gedaan.

gertc 2 oktober 2013 07:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door buitenlander (Bericht 6823789)
Wat een slecht excuus.
Bij N-VA zit het vol met opportunisten, die bij N-VA een goede kans hebben om in de hogere politieke kringen te komen. Die doen dat niet allemaal omdat ze naief zijn of het land willen verbeteren.

Danny Pieters was één van de 4 oprichters van de N-VA. Op een moment dus dat het nog onwaarschijnlijk leek om de kiesdrempel te halen. Ik ga niet ontkennen dat er tegenwoordig bij de N-VA een aantal opportunisten zitten die hopen mee te surfen op het succes van de partij - maar Danny kun je daar niet van beschuldigen.

Txiki 2 oktober 2013 07:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 6823803)
Danny Pieters was één van de 4 oprichters van de N-VA. Op een moment dus dat het nog onwaarschijnlijk leek om de kiesdrempel te halen. Ik ga niet ontkennen dat er tegenwoordig bij de N-VA een aantal opportunisten zitten die hopen mee te surfen op het succes van de partij - maar Danny kun je daar niet van beschuldigen.

Dat is juist.

plakker 2 oktober 2013 08:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 6823797)
Maar anderzijds - hoeveel van de mensen hier op het forum zouden een cadeau van 100.000 euro waar ze recht op hebben weigeren omdat het tegen hun principes is?

Dat is het net, ik begrijp het hele gedoe rond ontslagpremies niet.
Roepen op degene (en dan heb ik het ook over ceo's van pakweg Belgacom) die krijgen waar ze recht op hebben, maar de mensen die die contracten opgemaakt hebben en ook ondertekend hebben? Neen, zo ver denken wij niet.
Als in mijn arbeidsovereenkomst zou staan dat ik een jaar loon krijg bij vertrek, dan verwacht ik dat ik die krijg.

giserke 2 oktober 2013 08:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 6823793)

2

buitenlander 2 oktober 2013 08:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 6823793)

Waarom zou dat nu wel begrijpelijk zijn?
Als het van een sos of een vld'er is dan is dat ineens minder begrijpelijk.

De schoofzak 2 oktober 2013 08:18

Pieters heeft groot gelijk !

En de pers zou beter elke politicus die destijds tegen de vermindering van die premie gestemd heeft, nu om uitleg vragen.

Want het is niet Pieters die de deugniet is, het zijn die politiekers van voornamelijk de andere kant van de taalgrens, die het systeem in stand gehouden hebben, die de dieven zijn.

.

circe 2 oktober 2013 08:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door subocaj (Bericht 6823754)
Meester hij doet het, ik doe het ook. De belastingbetaler is mijn kiezer, maar betalen zal hij, ook al heb ik een goed betaalde baan.

Een dopper daarentegen is een profiteur, want die "krijgt" netto rond de 15.000 op een jaar.
De kracht van het status quo en het kiesvee helpen ons.

Zullen we even aan de draden herinneren over dit onderwerp.
Scheld nu je eigen partijgenoten dan ook maar de huid vol.

Kracht van hetzelfde. Graaicultuur bestaat enkel bij de anderen. Wie gelooft zulke onnozele zever nog.

dikke zever. Zijn wetsvoorstel werd door de franstaligen afgewimpeld. Dus doet hij netjes wat die franstaligen voorstellen: vergoeding laten uitbetalen.

Hij zou wel gek zijn het niet te doen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be