Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Zwitserland simuleerd invasie van Frankrijk (https://forum.politics.be/showthread.php?t=192240)

giserke 2 oktober 2013 09:14

Zwitserland simuleerd invasie van Frankrijk

Is dit een toevallig fictieve oefening, of zit er werkelijk meer achter?
Zeker er nu spanningen zijn tussen Zwitserland en Frankrijk ivm kapitaalvluchten vanuit Frankrijk.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20131001_00768920

Rr00ttt 2 oktober 2013 16:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 6823875)
Is dit een toevallig fictieve oefening, of zit er werkelijk meer achter?
Zeker er nu spanningen zijn tussen Zwitserland en Frankrijk ivm kapitaalvluchten vanuit Frankrijk.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20131001_00768920

Ik denk dat Zwitserland eenvoudigweg ook met scenario's rekening houdt die hier officieel niet kunnen. Ie. 'Een vergelijkbare oefening vorig jaar ging over chaos in Europa na het instorten van de euro.'

En ja, als rijk & goed bestuurd eiland binnen de corrupte EU en met een buur als Hollande kan je maar beter met alle mogelijke scenario rekening houden.

DewareJakob 2 oktober 2013 16:06

Die koebellen zien er in ieder geval heel bedreigend uit...

Marnik 2 oktober 2013 17:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 6824362)
Die koebellen zien er in ieder geval heel bedreigend uit...

De Russen gebruiken geslepen schoppen als wapen, de Zwitsers slaan u een koebel rond de oren. Moet kunnen :-D

On topic: de vrede waar Europa zo mee stoeft, loopt volgens mij op zijn laatste beentjes. Persoonlijk denk ik dat ik hier wel nog oorlog zal meemaken. Men zal redeneren vanuit de filosofie: 'eens een oorlogske om daarna met een schone lei te beginnen op financiëel vlak.' Zo is het al honderden jaren gegaan.

En het kan er sneller komen dan men denkt: als de VS de wereld meesleept wanneer ze weer in de financiëleproblemen komen (failliet bv.), kan het goed en wel al koekenbak zijn.

Stingray 2 oktober 2013 17:25

Wat zou je in Godsnaam kunnen aanvangen met een land als Zwitserland ?

D'ARTOIS 2 oktober 2013 19:12

Horloges .......

DewareJakob 2 oktober 2013 19:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stingray (Bericht 6824402)

Koebellen, gaten met kaas rond, koekoeksklokken, genummerde rekeningen met bloedgeld op...

Rr00ttt 2 oktober 2013 20:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 6824529)
Koebellen, gaten met kaas rond, koekoeksklokken, genummerde rekeningen met bloedgeld op...

* 2 van de 10 grootste pharma bedrijven ter wereld (Novartis & Roche), Nestlé, Glencore, usw usw. (Wat hebben wij in België met bijna de helft meer inwoners?)

* Na Noorwegen (aka het saudi-arabië van Europa) de hoogste levensstandaard in Europa

* criminaliteitscijfers waar we hier enkel maar van kunnen dromen

* een minimale staatsschuld maar toch degelijke sociale zekerheid

* een werkloosheidscijfer dat rond de 3% schommelt

* veel natuurlijke energiebronnen (waterkrachtcentrales)

* een strikte neutraliteitspolitiek...

Er valt heel veel goeds over Zwitserland te zeggen.

lombas 2 oktober 2013 21:22

Mi-auw!

Eén van de betere slogans...

D'ARTOIS 2 oktober 2013 21:50

Tegen een prijs van rondom de 20.000 euro mag dat ook wel.

lombas 2 oktober 2013 22:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS (Bericht 6824683)
Tegen een prijs van rondom de 20.000 euro mag dat ook wel.

€22 op de Silk Market in Beijing.

En dan betaal je ze nog schandalig duur - gooi er maar meteen zo'n kleine rolex met leren bandje voor de misses bij.

giserke 3 oktober 2013 00:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stingray (Bericht 6824402)

Met de Zwitserse banken?
Ik vrees als je Zwitserland in handen hebt, dat 3/4 van de landen zich ernstig zorgen zouden maken.

Calvinist 3 oktober 2013 00:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt (Bericht 6824614)

En je vergeet het belangrijkste. Geen euro, echte democratie en geen eurofiel uitschot dat de wetten dicteert...

Stingray 3 oktober 2013 20:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt (Bericht 6824614)
* 2 van de 10 grootste pharma bedrijven ter wereld (Novartis & Roche), Nestlé, Glencore, usw usw. (Wat hebben wij in België met bijna de helft meer inwoners?)

* Na Noorwegen (aka het saudi-arabië van Europa) de hoogste levensstandaard in Europa

* criminaliteitscijfers waar we hier enkel maar van kunnen dromen

* een minimale staatsschuld maar toch degelijke sociale zekerheid

* een werkloosheidscijfer dat rond de 3% schommelt

* veel natuurlijke energiebronnen (waterkrachtcentrales)

* een strikte neutraliteitspolitiek...

Maakt dat het waard om een inval te doen (wat een idioot idee is maar kom) ?

Rr00ttt 3 oktober 2013 21:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stingray (Bericht 6825753)
Maakt dat het waard om een inval te doen (wat een idioot idee is maar kom) ?

Mijn opsomming was gericht tegen de denigrerende commentaar van dewarejacob over Zwitserland.

Maakt dat het waard om Zwitserland binnen te vallen? Objectief bekeken zou ik zeggen van niet, want veel van die prachteigenschappen van het land zouden onmiddelijk verdwijnen als het door pakweg Frankrijk bezet zou worden. Militair is het ook geen sinecure, een tot de tanden toe bewapende bevolking die erg op zijn onafhankelijkheid is gesteld, bergachtig gebied... Niet bepaald een voor de hand liggende opgave.

Neemt niet weg dat een politicus wel vaker compleet idiote beslissingen neemt, zeker een in het nauw gedreven politicus als een Hollande. Er zijn al veel oorlogen gestart om binnenlands politiek gewin...

En hoe onwaarschijnlijk ook vanuit Zwitsers standpunt bekeken als je een militaire oefening wil houden die niet compleet abstract is, kan je moeilijk met een invasie door pakweg China voor de proppen komen niet?

De oefening van het jaar ervoor waarin zwitserland zich voorbereide op algemene chaos in Europa door het instorten van de Euro vind ik persoonlijk niet eens zo heel inplausibel. Een invasie door de fransen vooralsnog wél :)

Zwitser 4 oktober 2013 05:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 6824529)

Die fameuze genummerde rekeningen bestaan enkel in de films hoor...

Stingray 4 oktober 2013 09:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt (Bericht 6825845)
Mijn opsomming was gericht tegen de denigrerende commentaar van dewarejacob over Zwitserland.

Maakt dat het waard om Zwitserland binnen te vallen? Objectief bekeken zou ik zeggen van niet, want veel van die prachteigenschappen van het land zouden onmiddelijk verdwijnen als het door pakweg Frankrijk bezet zou worden. Militair is het ook geen sinecure, een tot de tanden toe bewapende bevolking die erg op zijn onafhankelijkheid is gesteld, bergachtig gebied... Niet bepaald een voor de hand liggende opgave.

Neemt niet weg dat een politicus wel vaker compleet idiote beslissingen neemt, zeker een in het nauw gedreven politicus als een Hollande. Er zijn al veel oorlogen gestart om binnenlands politiek gewin...

En hoe onwaarschijnlijk ook vanuit Zwitsers standpunt bekeken als je een militaire oefening wil houden die niet compleet abstract is, kan je moeilijk met een invasie door pakweg China voor de proppen komen niet?

De oefening van het jaar ervoor waarin zwitserland zich voorbereide op algemene chaos in Europa door het instorten van de Euro vind ik persoonlijk niet eens zo heel inplausibel. Een invasie door de fransen vooralsnog wél :)

Was gisteren nog voor een zaak in Zwitserland. De firma in kwestie had nogal veel last van een te goedkope Euro en te dure Frank. Tja...

DewareJakob 4 oktober 2013 11:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 6826341)
Die fameuze genummerde rekeningen bestaan enkel in de films hoor...

Wat ook, elke medaille heeft een keerzijde Zwitserland is een land waar ik dolgraag naar toe ga en al heel vaak geweest ben. Prachtige berglandschappen, een land gerund met veel respect voor de natuur, prima openbaar vervoer: bussen, trams, treinen die rijden, en dat ook op tijd doen. Goed onderhouden wegen. Leuke hotels en pensions, heel lekkere specialiteiten. Maar Zwitserland is vrij duur en de Zwitsers zijn een heel gesloten, gereserveerd volk, soms op het onbeleefde af.

Rr00ttt 4 oktober 2013 18:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stingray (Bericht 6826455)
Was gisteren nog voor een zaak in Zwitserland. De firma in kwestie had nogal veel last van een te goedkope Euro en te dure Frank. Tja...

Dat is effectief een probleem voor de Zwitsers. Te meer daar de koers van de CHF dan nog onderdrukt wordt door de SBB en dat de SBB dit doet door... europese staatsobligaties te kopen. Bij instorting van de euro gaat dat dus ook voor de Zwitsers een serieus probleem zijn...

Soit, ik ga er binnen 2 weken terug heen en als alles volgens plan loopt emigreer ik er begin volgend jaar naartoe :)

D'ARTOIS 4 oktober 2013 18:53

Off Topic - als ik geld heb zou ik graag een seizoen op het meer van Genève willen varen,
het zou me echter wel een kleine 9000 Euro lichter maken (transport heen en terug).

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be