Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   VDAB Kortrijk leert vreemdelingen West-Vlaams praten (https://forum.politics.be/showthread.php?t=192248)

Demper 2 oktober 2013 17:00

VDAB Kortrijk leert vreemdelingen West-Vlaams praten

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...Ziej-mee.dhtml

Citaat:

De VDAB in Kortrijk pakt uit met een opmerkelijk initiatief: een lessenreeks West-Vlaams voor beginners. De VDAB wil buitenlanders die in Kortrijk komen werken zo de kans geven om makkelijker te integreren, zowel op persoonlijk vlak als op het werk. Die mensen leren vaak al AN, maar daar zijn ze niet veel mee als alle buren of collega's West-Vlaams spreken.
Dit is nu een van de talrijke redenen waarom ik West-Vlamingen haat.

Hoe achterlijk zijn die boeren eigenlijk?
Als een West-Vlaming zijn dialect spreekt, lijkt het al sterk op varkensgeluiden.
Hoor je een Afghaan al gebroken West-Vlaams praten?
Een marteling voor de oren.
Die provincialen kennen geen schaamte.

cohiba 2 oktober 2013 17:07

hoe komen ze erbij?

http://www.youtube.com/watch?v=yjUiY0fGY1Y

cookie monster 2 oktober 2013 22:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cohiba (Bericht 6824389)

LOL :thumbsup:

Jan van den Berghe 2 oktober 2013 22:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Demper (Bericht 6824385)

In Brugge heeft men vele jaren geleden ook zo'n initiatief gestart. Na twee jaar werd er een groot kruis over gemaakt. Reden: de dialectsprekers vonden het belachelijk dat iemand een soort gebroken dialect sprak; de cursisten zelf bleken meer moeite te hebben met het aanleren van het dialect dan van het AN.

Doomy 2 oktober 2013 22:48

Nu pas gezien. Mijn antwoord vind je op http://forum.politics.be/showthread.php?t=192257

Voor de VDAB van Kortrijk is het duidelijk : Westvlams is e toale ! En dus organizeert ze een kursus Westvlaams voor anderstaligen.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131002_00771048

Ze volgt daarmee het voorbeeld van de Stedelijke Nijverheids – en Taalleergangen in Brugge, die 5 jaar eerder ook al een kursus Westvlaams voor anderstaligen organizeren.
http://kw.knack.be/west-vlaanderen/n...4722752416.htm

Het mag duidelijk zijn dat men in West-Vlaanderen vindt dat Westvlaams een andere taal is dan het Nederlands. Het zou dan ook konsekwent zijn om in West-Vlaanderen het Westvlaams een streektaalstatuut naar Fries of Luxemburgs model te geven. In het nochtans erg centralistische en jakobijnse Frankrijk wordt het Westvlaams (dat daar Frans-Vlaams noemt en eigenlijk de Westhoek-variant van het Westvlaams is) al als streektaal erkend. Waarom blijven de Belgische en Vlaamse overheid dit dan tegenhouden in West-Vlaanderen? Omdat het voor zowel belgicisten als flamiganten niet politiek korrekt is om te erkennen dat Westvlaams een volwaardige streektaal is, en geen dialekt van het Nederlands?

Vrolijk op Vrijdag 2 oktober 2013 22:51

Citaat:

Wat zijn de andere redenen?

Doomy 2 oktober 2013 22:52

Citaat:

Vergeet je white power dan maar. West-Vlamingen zijn gemiddeld blanker dan in jouw streek, maar zelfs die mede-blanken kan je al niet luchten (net zoals de blanke Walen). Hoe zou je dan een verenigd blank ras kunnen krijgen?
Vergeet ook je unitair Vlaanderen maar, want West-Vlamingen horen er -net zoals de Walen- blijkbaar niet bij. Ik zeg het al lang : in een onafhankelijk Vlaanderen zullen West-Vlamingen en Limburgers de nieuwe Walen worden die als zondebok voor alles zullen worden gebruikt.

PS: had jij geen blauwtje gelopen bij zelfbewuste Westvlaamse vrouwen die zich niet lieten doen?

Jan van den Berghe 2 oktober 2013 22:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doomy (Bericht 6824768)
Het mag duidelijk zijn dat men in West-Vlaanderen vindt dat Westvlaams een andere taal is dan het Nederlands.

Ik ben een West-Vlaming en deel deze mening alvast niet. "Men" is nietszeggend.

Jan van den Berghe 2 oktober 2013 22:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doomy (Bericht 6824772)
Ik zeg het al lang : in een onafhankelijk Vlaanderen zullen West-Vlamingen en Limburgers de nieuwe Walen worden die als zondebok voor alles zullen worden gebruikt.

Dat moet u mij toch even uitleggen, hoor.

Doomy 2 oktober 2013 23:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6824777)
Ik ben een West-Vlaming en deel deze mening alvast niet. "Men" is nietszeggend.

Het feit dat deze initiatieven steeds opnieuw opduiken duiden op een steeds moeilijker te ontkennen realiteit : Westvlamingen worden zich steeds meer bewust van hun eigen taal en identiteit. Belgicisten en flamiganten kunnen dit blijven ontkennen omdat het niet politiek korrekt is om Westvlaams als een volwaardige streektaal te erkennen, maar zelfbewuste Westvlamingen doen toch steeds meer hun zin. Belgicisten en flamiganten zijn één pot unitaristisch nat als ze dit Westvlaams zelfbeschikkingsrecht willen blijven beletten.

Doomy 2 oktober 2013 23:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrolijk op Vrijdag (Bericht 6824770)
Wat zijn de andere redenen?

Een blauwtje gelopen bij een Westvlaamse misschien? ;-)

Jan van den Berghe 2 oktober 2013 23:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doomy (Bericht 6824782)
Het feit dat deze initiatieven steeds opnieuw opduiken duiden op een steeds moeilijker te ontkennen realiteit :

Steeds opnieuw? Zoveel jaar geleden eens in Brugge. Ondertussen echter weer afgevoerd.

Nu in Kortrijk. De kans is groot dat het tot hetzelfde leidt als in Brugge.

Dat was het dan.

Dus, "steeds opnieuw"?

Jan van den Berghe 2 oktober 2013 23:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doomy (Bericht 6824782)
Belgicisten en flamiganten kunnen dit blijven ontkennen omdat het niet politiek korrekt is om Westvlaams als een volwaardige streektaal te erkennen, maar zelfbewuste Westvlamingen doen toch steeds meer hun zin.

Ik ben een "zelfbewuste West-Vlaming", spreek bijgevolg het plaatselijk dialect en geeft het zelfs door aan mijn kinderen.

Alleen dat is ons dialect, niet onze standaardtaal. Dat is ons AN.

Daarom ben ik zelfbewust: ik wens niet door te gaan als een lid van een taalgroep die de eigen cultuurtaal wenst af te stoten omdat hij uit gebrek aan kennis en wil die cultuurtaal zich niet eigen weet te maken.

Doomy 2 oktober 2013 23:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6824789)
Ik ben een "zelfbewuste West-Vlaming", spreek bijgevolg het plaatselijk dialect en geeft het zelfs door aan mijn kinderen.

Alleen dat is ons dialect, niet onze standaardtaal. Dat is ons AN.

Daarom ben ik zelfbewust: ik wens niet door te gaan als een lid van een taalgroep die de eigen cultuurtaal wenst af te stoten omdat hij uit gebrek aan kennis en wil die cultuurtaal zich niet eigen weet te maken.

Ik zie niet in waarom er een hiërarchie van talen moet zijn. Waarom zou Westvlaams ondergeschikt moeten zijn aan het Nederlands? Voor mij zijn het gewoon 2 verschillende taalregisters. En dat mag ook eens officieel erkend worden, net zoals in Friesland of Groothertogdom Luxemburg. Daar hebben ze geen kompleksen over het erkennen van het naast elkaar bestaan van een streektaal en een streekoverschrijdende standaardtaal.

Overigens is niet Nederlands maar Westvlaams mijn moedertaal. Nederlands is voor mij evengoed een vreemde taal als het Engels (die mijn taal van muziek, techniek en wetenschappen is).

Jan van den Berghe 2 oktober 2013 23:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doomy (Bericht 6824810)
Ik zie niet in waarom er een hiërarchie van talen moet zijn. Waarom zou Westvlaams ondergeschikt moeten zijn aan het Nederlands? Voor mij zijn het gewoon 2 verschillende taalregisters.

Ik zeg niets anders: het een is regionaal Nederlands, het ander algemeen Nederlands.

Jan van den Berghe 2 oktober 2013 23:24

Citaat:

Overigens is niet Nederlands maar Westvlaams mijn moedertaal. Nederlands is voor mij evengoed een vreemde taal als het Engels (die mijn taal van muziek, techniek en wetenschappen is).

Euh, West-Vlaams IS Nederlands. U blijft de benaming "Nederlands" verwarren met "Algemeen Nederlands", de benaming van onze cultuurtaal.

Doomy 2 oktober 2013 23:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6824779)
Dat moet u mij toch even uitleggen, hoor.

Zie de posts van Demper over West-Vlamingen.

Jan van den Berghe 2 oktober 2013 23:25

Citaat:

Nederlands is voor mij evengoed een vreemde taal als het Engels (die mijn taal van muziek, techniek en wetenschappen is).

Dat klopt niet. Nederlands is voor u als West-Vlaamse dialectspreker niet "even vreemd" als Engels. Engels staat in allerlei aspecten veel verder van enige vorm van het Vlaams dan dat laatste ten opzichte van de Nederlandse standaardtaal.

Doomy 2 oktober 2013 23:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6824820)
Euh, West-Vlaams IS Nederlands. U blijft de benaming "Nederlands" verwarren met "Algemeen Nederlands", de benaming van onze cultuurtaal.

In het beste geval is Nederlands een mengdialekt van (West)Vlaams, Brabants en Hollands. Dat Westvlaams een dialekt van het Nederlands is, is een belgicistisch/flamingantisch dogma. Het is de wereld op zijn kop.

Jan van den Berghe 2 oktober 2013 23:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doomy (Bericht 6824821)
Zie de posts van Demper over West-Vlamingen.

Dempers opmerking is terecht, daar dergelijke initiatieven illustreren dat bepaalde mensen uit West-Vlaanderen zich willen voordoen als mensen die intellectueel niet in staat zijn een bepaalde standaardtaal zich eigen te maken. M.a.w. het toont een zeker defaitisme aan.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be