![]() |
de filezwaarte is verdubbeld: ambtenaren hebben liever pensioen dan minder fileleed
Voila het egoisme van de ambtenarij viert hoogtij
ze hebben liever oneindige files, dan investeren in de economie die hun pensioen kan helpen betalen http://www.standaard.be/ apres nous le deluge |
Interessante quote:
Citaat:
|
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2...r_files__.html
ma 02 sep 2013 Vermindering files lijkt structureel RIJSWIJK - De gemiddelde lengte en duur van files op de Nederlandse snelwegen neemt structureel gestaag af. Die ontwikkeling heeft mogelijk een blijvend karakter, veronderstellen verkeersdeskundigen. „Ik verwacht dat automobilisten blijvend profiteren van investeringen in het wegennet”, zegt verkeersdeskundige Wim Korver, als hoofd onderzoek en ontwikkeling verbonden aan het bureau Goudappel Coffeng. Hij stelt daarnaast dat effecten van thuiswerken, flexibel werken en beter spreiden van woon- en werkverkeer stelselmatig bijdragen aan beperking van files. Nog nooit zo laag De ANWB maakte zondag bekend dat de filezwaarte (lengte maal duur van de file) in de maand augustus met liefst 53 procent is gedaald. In juli lag de drukte zelfs 70 procent lager dan het gemiddelde van alle julimaanden in de afgelopen 7 jaar. Sinds de invoering van de geautomatiseerde filemetingen in 2005 is de filedruk in juli nog nooit zo laag geweest. Sinds 2008 verminderen de files door het jaar heen, mede door toedoen van de recessie, zo blijkt uit berekeningen van zowel de ANWB als Transport en Logistiek Nederland (TLN). Werkloosheid De drukte in de ochtend- en avondspits zit dit jaar volgens de ANWB ver onder het gemiddelde sinds 2005 en ook aanzienlijk onder de lijn van 2012. Afnemende bedrijvigheid, stijging van werkloosheid en een toename van thuiswerkende zzp'ers vormen een belangrijke oorzaak van minder drukke spitsuren. Ook de daling van het verkeer dat iets te maken heeft met de bouw, heeft groot effect. Verder hebben de wegverbredingen op bijvoorbeeld de A2 en de A4 en de aanleg van de rondweg bij Eindhoven een gunstige uitwerking. Knelpunten „Veel knooppunten van files zijn de afgelopen jaren weggevallen”, zegt Arnoud Broekhuis namens de ANWB. „Natuurlijk zijn er nog steeds knelpunten op de ruit rond Rotterdam en ten noorden van Amsterdam, maar ook daar zie je een daling van de filezwaarte van 20 procent sinds 2008.” TLN constateert dat de overcapaciteit in het beroepsgoederenvervoer verdwenen is. Het aantal in Nederland geregistreerde vrachtwagens is met 4,5 procent gedaald. Daarnaast neemt het vervoersvolume van de vrachtauto's toe. „Minder en grotere vrachtauto's op de weg hebben uiteraard ook invloed op het verkeersaanbod in de spits”, zegt Floris Liebrand namens TLN. Structureel Volgens verkeersspecialist Korver hoeft het totale verkeersaanbod niet eens zo heel veel te dalen om de filezwaarte verder te verminderen. Korver: „10 procent minder verkeersaanbod betekent al gauw een reductie van het aantal files met 30 tot 40 procent. Alle maatregelen en omstandigheden, zoals het verminderen van knelpunten, dragen structureel bij aan een betere doorstroming. Dat zal volgens mij zo blijven.” :-D |
Uit de quote van Micele;
… Hij stelt daarnaast dat effecten van thuiswerken, flexibel werken en beter spreiden van woon- en werkverkeer stelselmatig bijdragen aan beperking van files. … Sinds 2008 verminderen de files door het jaar heen, mede door toedoen van de recessie, zo blijkt uit berekeningen van zowel de ANWB als Transport en Logistiek Nederland (TLN). … Afnemende bedrijvigheid, stijging van werkloosheid en een toename van thuiswerkende zzp'ers vormen een belangrijke oorzaak van minder drukke spitsuren. Ook de daling van het verkeer dat iets te maken heeft met de bouw, heeft groot effect. … TLN constateert dat de overcapaciteit in het beroepsgoederenvervoer verdwenen is. Het aantal in Nederland geregistreerde vrachtwagens is met 4,5 procent gedaald. Daarnaast neemt het vervoersvolume van de vrachtauto's toe. „Minder en grotere vrachtauto's op de weg hebben uiteraard ook invloed op het verkeersaanbod in de spits”, zegt Floris Liebrand namens TLN. … Volgens verkeersspecialist Korver hoeft het totale verkeersaanbod niet eens zo heel veel te dalen om de filezwaarte verder te verminderen. Korver: „10 procent minder verkeersaanbod betekent al gauw een reductie van het aantal files met 30 tot 40 procent. Kortom, als men alles wat beter organiseert, zoals niet iedereen op hetzelfde moment naar dezelfde plaats laten rijden, als de mensen terug een beetje realiteitszin bijbrengt en ze niet meer idioot ver van hun woonst gaan werken of van hun werk gaan wonen, als men autogebruik zwaarder taxeert, als men rekeningrijden invoert, … moet men al snel aan die 10% minder verkeer kunnen komen en dus voor minder files zorgen. En dat notabene zonder te investeren in bijkomende infrastructuur. |
Citaat:
Bijkomende infrastructuur is namelijk wegen structureel verbeteren door inversteringen (meer rijstroken, flessehalzen wegwerken enz...) Ik zal dat eens voor jou doen, en in de context, dus per alinea. En wat jouw gespoelde ogen enkel willen lezen zet ik in ´t blauw :-D 1. De algemene titel: Vermindering files lijkt structureel 2. Net eronder in ´t vet (link) De gemiddelde lengte en duur van files op de Nederlandse snelwegen neemt structureel gestaag af. Die ontwikkeling heeft mogelijk een blijvend karakter, veronderstellen verkeersdeskundigen. „Ik verwacht dat automobilisten blijvend profiteren van investeringen in het wegennet”, zegt verkeersdeskundige Wim Korver, als hoofd onderzoek en ontwikkeling verbonden aan het bureau Goudappel Coffeng. Hij stelt daarnaast dat effecten van thuiswerken, flexibel werken en beter spreiden van woon- en werkverkeer stelselmatig bijdragen aan beperking van files. 3. afsluitende alinea, nog eens titel structureel: Structureel Volgens verkeersspecialist Korver hoeft het totale verkeersaanbod niet eens zo heel veel te dalen om de filezwaarte verder te verminderen. Korver: „10 procent minder verkeersaanbod betekent al gauw een reductie van het aantal files met 30 tot 40 procent. Alle maatregelen en omstandigheden, zoals het verminderen van knelpunten, dragen structureel bij aan een betere doorstroming. Dat zal volgens mij zo blijven.” |
en een bronnetje van de NL-overheid kan er ook bij, dit over het v e r s n e l d aanpakken van 30 D E R T I G knelpunten in NL tussen 2010 en 2014.
Citaat:
Citaat:
Hoeveel "knelpunten" zou België versneld aanpakken op 4 jaar ? Oeps... Hier een mini-pdf 2010-2014 van de Regio Utrecht waar zich 11 van de 30 knelpunten bevinden, 4 van de 11 zijn al klaar en opengesteld toen de pdf verscheen in 2011 (page 3 van 5): http://www.rijkswaterstaat.nl/images...174-293822.pdf veel leesplezier... Oeps. ;-) En een plannetje regio Utrecht met de werkzaamheden. Elk | < 10 of > 10 | stelt werkzaamheden voor naargelang (<>) hinder: Wegwerkzaamheden regio Utrecht 2010-2014 Het verkeer in de regio Utrecht staat dagelijks vast. Daarom voert Rijkswaterstaat sinds het najaar van 2010 werkzaamheden uit op verschillende plekken in de regio Utrecht.Zowel onderhoudswerkzaamheden als werkzaamheden gericht op een verbetering van de doorstroming op korte en lange termijn. Dit levert hinder op voor de weggebruiker. Een overzicht van de planning van de werkzaamheden tussen 2010 en 2014 vindt u in de brochure 'Werkzaamheden regio Utrecht 2010-2014', : http://www.rijkswaterstaat.nl/images...174-293822.pdf |
2e vervolg: illusie rekeningrijden, wat voortrekker NL ervan denkt... en wat de Stad Leuven ondernam... lijkt wel armoei... :-D
http://datanews.knack.be/ict/nieuws/...0030685871.htm "In Nederland is rekeningrijden taboe" Frederik Tibau 16/01/2012 In Leuven is zopas een experiment met rekeningrijden afgerond. 35 proefpersonen reden van eind september tot eind december rond met een toestelletje in hun wagen. Ook bij de Leuvense schepen voor Mobiliteit Dirk Robbeets (sp.a) werd een apparaatje geïnstalleerd. “Rekeningrijden maakt je opmerkzaam”, zegt hij. Het project rond rekeningrijden in Leuven liep meer dan een jaar vertraging op omdat een subsidieaanvraag bij de Vlaamse overheid werd afgewezen. De stad Leuven besliste daarop om de test op eigen kracht te organiseren. Daartoe werd er 50.000 euro aan de kant gezet, gespreid over twee jaar. Na de eerste test is ongeveer de helft van dat bedrag opgesoupeerd. Binnen enkele weken volgt de evaluatie, wordt er nagegaan op welke manier de data kan gebruikt worden, en of er nog een vervolg komt. Het systeem voor rekeningrijden werd eerder al getest in Eindhoven. Een consortium met onder andere IBM, NXP, Mobistar, Touring en Magicview, wilde dat experiment nog eens overdoen in Leuven. “Nederland was de voortrekker, en omdat bedrijven als NXP niet alleen in Eindhoven, maar ook in Leuven een vestiging hadden, werd er aan de bierstad gedacht voor een tweede test”, aldus Robbeets. “Ons leek dit een interessant experiment. Al was het maar omdat we op die manier het rijgedrag van enkele inwoners in kaart zouden kunnen brengen.” NXP heeft namelijk een chip ontwikkeld die de signalen van gps-satellieten opvangt, en de plaats waar de wagen zich bevindt bepaalt. Via een gsm-verbinding worden die gegevens doorgestuurd naar een server. Bij rekeningrijden kan op basis van die informatie het tarief voor een bepaald traject voor een bepaald tijdstip berekend worden. “Uit de pool van 35 testpersonen gaan we nu twee ‘winnaars’ trekken”, aldus Robbeets, “dat zijn de personen die -theoretisch gesproken- het minst moesten betalen. Alle wegen in het Leuvense werden gecategoriseerd. Op grote wegen zoals de invalswegen betaal je het minst, op de kleine weggetjes het meest. Het schermpje op het toestel in de wagen gaf overal de prijs aan. En ik spreek uit eigen ervaring wanneer ik zeg dat rekeningrijden je erg opmerkzaam maakt over dergelijke dingen. Je gaat je rijgedrag sowieso aanpassen.” Of Leuven er aan denkt om rekeningrijden straks écht in te voeren? “Dat is niet aan ons”, klinkt het nog. “De wetgeving laat niet toe dat een stad als Leuven zoiets doet op eigen initiatief. In Nederland is rekeningrijden intussen helemaal geschrapt, en bij ons speelt af en toe eens het idee om vrachtwagens te laten betalen op de baan. Concrete initiatieven zijn er voorlopig niet.” VAB: http://www.ademloos.be/nieuws/rekeni...r-automobilist ... :-D |
Wat ik al jaren zeg, geen vrachtverkeer tijdens de spitsuren, niet in de stad, niet op de snelwegen niet op de gewestwegen. Die mogen allemaal mooi op de pechstrook parkeren (en ondertussen hun rusttijd respecteren). Een pechstrook is immers niet meer nodig van Europa, de overheid moet enkel een paar stukken markeren waar geen vrachtwagens op mogen staan maar dienen voor personenvervoer in problemen. Dat de snelweg bezet is door een auto in schaar heb ik nog nooit gehoord... just my 0,5 cents
|
Citaat:
|
Citaat:
Compensaties door lagere loonlasten kunnen de meerkost wat compenseren en men zou zelfs overgangsmaatregelen kunnen overwegen. |
Citaat:
Dit systeem van Febiac bvb: Citaat:
En wanneer zou "het systeem" komen ? Heb je een link van eventuele vooruitzichten ? Denken sommigen dan echt dat automobilisten voor hun plezier net dan gaan rijden, en net op die wegen waar files staan ? :roll: (met het "huidige systeem") Yoepie daar is altijd file tussen hr-x en hr-x laten we daar lekker in de file aanschuiven. :lol: |
Citaat:
Citaat:
|
Ik ben het volledig eens met Kris Peeters.
Bedoeling van het autogebruik te taxeren is mensen bewegen tot een meer bewust en rationeel autogebruik. Bedoeling van rekeningrijden is in de eerste plaats om het verkeer beter te spreiden en te voorkomen dat iedereen op hetzelfde moment naar dezelfde plaats wil rijden. Wanneer het er komt? Waarschijnlijk te laat, zoals meestal in België. |
Citaat:
Nederland, om het dichtbevolkste land van de EU te noemen... dus die rekeningrijden als eerste hoognodig zou "kunnen" invoeren... heeft zijn "rekeningrijdenplan" van 1999... 2 jaar bekeken en nadien nog andere koosnaampjes gegeven... maar eigenlijk in 2001 onderaan in een schuif steken waar het nog steeds zit. :-) Er is momenteel geen politieke meerderheid in NL die rekeningrijden in hun programma heeft staan, VVD-PVV-CDA doen er blijkbaar zelfs niet aan mee, volgens Wiki: http://nl.wikipedia.org/wiki/Rekeningrijden Huidige ambitie van Nederlandse politieke partijen Tijdens de campagnes van de # Tweede Kamerverkiezingen 2012 blijkt dat rekeningrijden nog steeds door enkele partijen als oplossingsrichting gezien. De partijen: PvdA, SP, D66, GroenLinks en ChristenUnie hebben dit als zodanig opgenomen in hun verkiezingsprogramma. Doorrekening van het CPB laat zien dat deze maatregel in combinatie van extra investeringen in openbaar vervoer van grote invloed is op de bereikbaarheid en filedruk in Nederland. # http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweede_...taten-Generaal Volkspartij voor Vrijheid en Democratie (VVD) Conservatief-liberalisme Mark Rutte Halbe Zijlstra 2.504.948 41 +10 Partij van de Arbeid (PvdA) Sociaaldemocratie Diederik Samsom Diederik Samsom 2.340.750 38 +8 Partij voor de Vrijheid (PVV) Populistisch conservatisme Geert Wilders Geert Wilders 950.263 15 -9 Socialistische Partij (SP) Sociaaldemocratie Emile Roemer Emile Roemer 909.853 15 0 Christen-Democratisch Appèl (CDA) Christendemocratie Sybrand van Haersma Buma Sybrand van Haersma Buma 801.620 13 -8 Democraten 66 (D66) Progressief liberalisme Alexander Pechtold Alexander Pechtold 757.091 12 +2 ChristenUnie (CU) Christelijk-sociaal Arie Slob Arie Slob 294.586 5 0 GroenLinks (GL) Ecologisme Jolande Sap Bram van Ojik 219.896 4 -6 Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP) Reformatorisch Kees van der Staaij Kees van der Staaij 196.780 3 +1 Partij voor de Dieren (PvdD) Dierenrechten Marianne Thieme Marianne Thieme 182.162 2 0 50Plus Ouderen Henk Krol Norbert Klein 177.631 2 +2 ![]() Sinds ruim 1 jaar bestaat Kabinet Rutte II (VVD, grote coalitie met de PvdA) en toch is rekeningrijden niet meer ter sprake gekomen in NL. :-) http://nl.wikipedia.org/wiki/Kabinet-Rutte_II ![]() |
Oew een nieuw kleurtje! Wat betekent paars?
|
Citaat:
Bij een klein licht verwondert mij dat niet. 1e kleurenles voor @ klein lampje: Citaat:
![]() De on topic-context is natuurlijk dat de rode PvdA als regeringscoalitiepartner rekeningrijden nog altijd ergens in zijn verkiezingsprogramma heeft staan en toch wordt over rekeningrijden niet meer gesproken in Nederland, lijkt wel echt een taboe geworden zoals de link zegt enkele posts eerder: Citaat:
|
Het verschil BE en NL in een filmpje van 14 minuten:
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...ideo=1.1768088 wat doen die landen ? NL: EN-en-en-en-en-enz... BE: niks-niks-niks-niks- en bijna niks- plannen ja, kijken naar NL ja, iets doen ? voorlopig amper iets als ik de 1,5 spitstroken meetel... - kampioen van excuses zoeken niets te moeten doen, uitvluchten en clichés genoeg... :oops: Gevolg 2006-2013 (video op 13´20"): (filezwaarte: lengte x duur vd files) - filezwaarte NL na amper 7 jaar: van 500 naar 290. (bevolkingsdichtheid 402 inwoners /km²) - filezwaarte BE na amper 7 jaar: van 260 naar 520. ((bevolkingsdichtheid 362 inwoners/km²)) Bekijk die begin- en eindcijfers heel goed, en dat na 7 jaar enorm verschil in creativiteit. |
Citaat:
Citaat:
Het is een gemiste kans dat de Nederlanders nog steeds geen rekeningrijden hebben ingevoerd en blijkbaar ook niet van plan zijn om dat op korte termijn te doen. Zoals je eigen bronnen aan het begin van deze draad aantonen, zullen de files in Nederland terug exploderen zodra de economie terug aantrekt. Ik voorspel echter dat zo'n inhoudelijke reactie weinig zal bijbrengen, u gaat gewoon enkel onthouden wat in uw kraam past, en de rest van de (uw eigen) informatie blijven negeren. |
Citaat:
|
Tja, wat stelt u voor? Dat we onze economie afremmen tot op het niveau van Nederland?
Een extra belasting op ondernemerschap misschien? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:04. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be