Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   De groet van Karel Dillen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=19241)

Yann 24 augustus 2004 12:33

De groet van Karel Dillen

Er blijkt wat onduidelijkheid over de groet die Karel Dillen bracht, kort na WOII. Hoe interpreteert u deze groet?

Everytime 24 augustus 2004 12:38

Als een Hitlergroet natuurlijk. Het Vlaams Blok blijft het Vlaams Blok............

thePiano 24 augustus 2004 12:51

Onderstaande foto is een beetje scherper: geen twijfel mogelijk Karel Dillen brengt de Hitlergroet, en dat uit volle overtuiging.

jOOSt 24 augustus 2004 12:54

Wat is het verschil tussen een Hitlergroet en een Romeinse groet?

Yann 24 augustus 2004 12:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Onderstaande foto is een beetje scherper: geen twijfel mogelijk Karel Dillen brengt de Hitlergroet, en dat uit volle overtuiging.

Ik heb het vervangen. :wink:

jOOSt 24 augustus 2004 12:56

Is dit Communautaire discussie? Het lijkt mij meer koetjes en kalfjes....

jOOSt 24 augustus 2004 13:01

Heeft het iets te maken met de graden van de okselhoek (leuk woord)? Eens kijken die van Dillen moet ongeveer 95 graden zijn, van die jongen achter hem 120 en de laatste 100. Dillen heeft de kleinste!:-D

Yann 24 augustus 2004 13:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Is dit Communautaire discussie? Het lijkt mij meer koetjes en kalfjes....

Je vroeg wat de verschillen waren tussen de Romeinse groet en de Hitlergroet. Die zijn er practisch niet. Aan u echter om uit te maken welke van de twee groeten door Karel gebracht werd.

jOOSt 24 augustus 2004 13:06

Er zijn geen verschillen??? Hoe kan men dan dat uitmaken? :?

Yann 24 augustus 2004 13:09

Citaat:

Er zijn geen verschillen??? Hoe kan men dan dat uitmaken? :?

Makkelijk. Bracht hij een ode aan het nazi-rijk van Adolf Hitler, of aan het Romeinse Rijk van Julius Caesar.

jOOSt 24 augustus 2004 13:18

Geen idee, hebt u hem dat gevraagd? Het was na de WOII, mocht men op straat zulke groeten uitbrengen? Logisch gezien, omdat we Dillens latere gedachtengoed kennen, zou dit een nazigroet kunnen zijn. Maar misschien was dit wel straattheater en waren ze juist de nazi´s aan het bespotten.

Yann 24 augustus 2004 13:24

Citaat:

Geen idee, hebt u hem dat gevraagd? Het was na de WOII, mocht men op straat zulke groeten uitbrengen? Logisch gezien, omdat we Dillens latere gedachtengoed kennen, zou dit een nazigroet kunnen zijn. Maar misschien was dit wel straattheater en waren ze juist de nazi´s aan het bespotten.

Ik wil er ook het fijne van weten. Maar de Vlaams Blokkers houden de lippen stijf op elkaar. Daarmee dat ik het eens te meer als een Hitlergroet beschouw. Dat lijkt mij het meest logische antwoord. De vraag luidt trouwens: "hoe interpreteert u..."

Pietje 24 augustus 2004 13:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Ik wil er ook het fijne van weten. Maar de Vlaams Blokkers houden de lippen stijf op elkaar. Daarmee dat ik het eens te meer als een Hitlergroet beschouw. Dat lijkt mij het meest logische antwoord. De vraag luidt trouwens: "hoe interpreteert u..."

Rekening houdend met Dillens symphatie voor het derde rijk, kan het moeilijk anders dan de Hitlergroet zijn 8)

thePiano 24 augustus 2004 13:30

Citaat:

Wat is het verschil tussen een Hitlergroet en een Romeinse groet?

Technisch gesproken wordt in een Romeinse groet de hand opengehouden gegroet, bij de Hitlergroet gebeurt dat met aaneengesloten vingers.

Onderstaande foto zou een voorbeeld van de Romeinse groet kunnen zijn, maar aan de groene grimas te merken op de kop van FDW, denk ik toch eerder weer aan een Hitlergroet, maar ik kan verkeerd zijn. ;-)

Pietje 24 augustus 2004 13:32

Citaat:

Onderstaande foto zou een voorbeeld van de Romeinse groet kunnen zijn, maar aan de groene grimas te merken op de kop van FDW, denk ik toch eerder weer aan een Hitlergroet, maar ik kan verkeerd zijn. ;-)

Ik zie "hem" zo denken : laat ik nu een "snor" groeien, of toch niet :mrgreen:

thePiano 24 augustus 2004 13:36

Technisch gesproken wordt in een Romeinse groet de hand opengehouden gegroet, bij de Hitlergroet gebeurt dat met aaneengesloten vingers.
Iemand die de Romeinse groet uitbrengt zegt daarbij "Ave" ("Ave Caesar")

Iemand die de Hitlergroet brengt zegt daarbij: "Heil Hitler", "Heil Ditler", "Heil Staf de Clercq", "Heil Luc Broes", "Heil Jan van den Berghe" enz... ;-)

Cyperken 24 augustus 2004 13:50

Mij hebben ze altijd verteld dat hij hier rechtstaat en aanstalte maakt om een pakje frit met ketchup te bestellen bij de meneer achter de toog beneden...dan beseft hij dat ie zich bevindt in het parlement, het was niet echt duidelijk ook.

thePiano 24 augustus 2004 13:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cyperken

Mij hebben ze altijd verteld dat hij hier rechtstaat en aanstalte maakt om een pakje frit met ketchup te bestellen bij de meneer achter de toog beneden...dan beseft hij dat ie zich bevindt in het parlement, het was niet echt duidelijk ook.

Ah ja, Dewinter is tenslotte ook maar een Bruggeling hé. Die West-vlamingen komen soms nog al eens wat wereldvreemd over.

Cyperken 24 augustus 2004 13:57

Citaat:

Ah ja, Dewinter is tenslotte ook maar een Bruggeling hé. Die West-vlamingen komen soms nog al eens wat wereldvreemd over.

Ze hebben zij in West-Vlaanderen ook fritkotten geloof ik...

thePiano 24 augustus 2004 14:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cyperken
Ze hebben zij in West-Vlaanderen ook fritkotten geloof ik...

Ha ja? Dan slik ik mijn betutteling weer in. :-P

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be