![]() |
De kiezer is niet dom..... Of toch?
"De kiezer is niet dom" las ik onlangs in een topic hier op politics. Maar is dat wel zo? Wanneer je kijkt naar veel verkiezingsuitslagen zou je toch denken dat de meerderheid van de Vlaamse kiezers wel dom zijn en zich laten beïnvloeden door factoren die op zijn minst twijfelachtig zijn...
|
Ik houd het eerder op "politiek ongeïnteresseerd". Een van de gevolgen van het feit dat dit land geen democratie is en dat we niks in de pap te brokken hebben.
|
Ik zou het zo niet kunnen zeggen of "de kiezer" dom is, daarvoor zouden er psychologische testen moeten afgenomen worden bij al die kiezers eh. Maar je kan het niet op voorhand uitsluiten natuurlijk.
Nu een ding weet ik wel zeker: wie vandaag nog op de tsjeven stemt is niet alleen dom maar simpelweg mentaal gehandicapt :) |
Is dat dan niet algemeen geweten?
|
Citaat:
Er moeten dus helemaal geen testen afgenomen worden. Bij een verplichte opkomst, is de kiezer per definitie 'gemiddeld'. Wil je er de politieke wetenschappen bij sleuren, dan mag je niet spreken van dom, maar wel van gelijk hebben. De waarheid is dus ook: de kiezer heeft altijd gelijk. . |
Citaat:
Citaat:
Nu dat neemt niet weg dat we het momenteel gewoon niet weten. Behalve dan voor tsjevenstemmers. :D |
*dubbel¨*
|
Goh, dom... Eerder beïnvloedbaar of naïef
|
99% van de kiezers zijn niet dom maar gewoon simpel. Natuurlijk kunnen ook 99% van de keizers niet anders dan braaf ja knikken en doen wat de politiek beslist. Simpelweg omdat ze geen uitweg hebben en het moeten ondergaan.
|
Dobbele
|
Het zal niet zijn, maartoch zou ik willen weten wat de uitslag zou zijn mocht de opkomstplicht worden afgeschaft.
|
wat er vooral is met de kiezer in Belgie is dat hij MOET gaan stemmen terwijl een deel NIET WIL gaan stemmen. Het gevolg is dat deze groep, die helemaal niet met politiek bezig is volgens criteria gaan stemmen die niks met politiek te zien hebben. Vrouwen stemmen hormonaal op types zoals knuffelbeer Anciaux, of op de sexy-Leterme(onlangs door de vrouwen tot meest sexy politicus verkozen) en de mannen stemmen testosteron-gedreven op Freya Vandenbossche met alle gevolgen van dien. Dan krijg je mannen zoals Anciaux die dwepen met Abou Jah Jah , die taksen gaan opleggen aan kauwgumfabrieken enz. Al deze mensen stemmen niet op een partijprogramma of op capabele personen. En de traditio's en linkiewinkie's weten dit maar al te goed en behouden hierdoor de stemplicht.
|
Je bent vergeten dat er mensen stemmen op iemand omdat hij goed kan quizzen. Verkiezingen = pop poll, dat is ondertussen toch al duidelijk?
|
De gemiddelde kiezer is niet dom, die heeft een IQ van 100.
Maar de uitslagen van de verziekingen zijn geen doorslag van de stem van de kiezer. We hebben: Mensen die gericht kiezen zonder beïnvloed te worden door het mediacircus en deftig een keuze maken op basis van partijprogramma en verwezelijkbaarheid zijn een minderheid. Mensen die gericht kiezen uit persoonlijke ideologie, een groep die duidelijk aanwezig is. (groen en VB als voorbeelden) Mensen die kiezen beïnvloed door het mediacircus en onverwezelijkbare beloftes. De hoofdmoot. In essentie ongeïnteresseerd in de basis der bestuur binnen een democratie. |
Citaat:
|
iedereen die niet stemt als ik is per definitie dom
|
Mja, dan moet je gaan stemmen eh.
|
Citaat:
|
Ik zou gerust durven stellen dat de kiezer dom is; dom in de zin van onwetend. Niet wetend hoe de vork in de steel zit en daardoor verkeerde conclusies trekkend. Dat zorgt er ook voor dat mensen steeds verdeeld zijn; de ene helft tegen de andere.
|
Citaat:
Sommige (meerdere) forumleden zijn daar echt van overtuigd en vinden zichzelf wel zeer intelligent en pogen (want daar blijft het meestal bij) in hun verwaandheid anderen te kleineren. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:13. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be