Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   De kiezer is niet dom..... Of toch? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=192581)

Hypochonder 9 oktober 2013 07:05

De kiezer is niet dom..... Of toch?

"De kiezer is niet dom" las ik onlangs in een topic hier op politics. Maar is dat wel zo? Wanneer je kijkt naar veel verkiezingsuitslagen zou je toch denken dat de meerderheid van de Vlaamse kiezers wel dom zijn en zich laten beïnvloeden door factoren die op zijn minst twijfelachtig zijn...

Distel 9 oktober 2013 07:10

Ik houd het eerder op "politiek ongeïnteresseerd". Een van de gevolgen van het feit dat dit land geen democratie is en dat we niks in de pap te brokken hebben.

Bolleke Wol 9 oktober 2013 10:06

Ik zou het zo niet kunnen zeggen of "de kiezer" dom is, daarvoor zouden er psychologische testen moeten afgenomen worden bij al die kiezers eh. Maar je kan het niet op voorhand uitsluiten natuurlijk.

Nu een ding weet ik wel zeker: wie vandaag nog op de tsjeven stemt is niet alleen dom maar simpelweg mentaal gehandicapt :)

NognenNVAer 9 oktober 2013 10:08

Is dat dan niet algemeen geweten?

De schoofzak 9 oktober 2013 10:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol (Bericht 6832365)
Ik zou het zo niet kunnen zeggen of "de kiezer" dom is, daarvoor zouden er psychologische testen moeten afgenomen worden bij al die kiezers eh. Maar je kan het niet op voorhand uitsluiten natuurlijk.

Nu een ding weet ik wel zeker: wie vandaag nog op de tsjeven stemt is niet alleen dom maar simpelweg mentaal gehandicapt :)

Je moet natuurlijk niet veel statistiek of wetenschap gestudeerd hebben, om te weten dat dit klinkklare nonsens zijn.
Er moeten dus helemaal geen testen afgenomen worden.
Bij een verplichte opkomst, is de kiezer per definitie 'gemiddeld'.

Wil je er de politieke wetenschappen bij sleuren, dan mag je niet spreken van dom, maar wel van gelijk hebben.
De waarheid is dus ook: de kiezer heeft altijd gelijk.

.

Bolleke Wol 9 oktober 2013 10:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6832380)
Je moet natuurlijk niet veel statistiek of wetenschap gestudeerd hebben, om te weten dat dit klinkklare nonsens zijn.
Er moeten dus helemaal geen testen afgenomen worden.
Bij een verplichte opkomst, is de kiezer per definitie 'gemiddeld'.

Niet noodzakelijk, dan moet je ineens heel de wereldbevolking testen. Je kan nooit weten of er - ik zeg maar iets - wat in ons drinkwater zat dat het IQ naar beneden haalt. Of misschien toxische gassen uit de petrochemie van de haven zijn intsnapt die een genetische afwijking veroorzaakten. :p ;) Bovendien zegt 'gemiddeld' ook weinig. Misschien is de gemiddelde mens inderdaad dom. Of slim. Idiocracy al gezien? ;)

Citaat:

Wil je er de politieke wetenschappen bij sleuren, dan mag je niet spreken van dom, maar wel van gelijk hebben.
De waarheid is dus ook: de kiezer heeft altijd gelijk.
"heeft gelijk"? Nee, niet per definitie. Als een verzameling domme mensen decreteerd dat 2 + 2 voortaan 5 is, dan heeft die kiezer geen gelijk. Hij krijgt misschien gelijk, dat wel, of beter: hij legt zijn 'gelijk' op.

Nu dat neemt niet weg dat we het momenteel gewoon niet weten. Behalve dan voor tsjevenstemmers. :D

Bolleke Wol 9 oktober 2013 10:21

*dubbel¨*

plakker 9 oktober 2013 10:44

Goh, dom... Eerder beïnvloedbaar of naïef

Ondernemerke 9 oktober 2013 10:46

99% van de kiezers zijn niet dom maar gewoon simpel. Natuurlijk kunnen ook 99% van de keizers niet anders dan braaf ja knikken en doen wat de politiek beslist. Simpelweg omdat ze geen uitweg hebben en het moeten ondergaan.

Vette Pois(s)on 9 oktober 2013 10:50

Dobbele

Vette Pois(s)on 9 oktober 2013 10:51

Het zal niet zijn, maartoch zou ik willen weten wat de uitslag zou zijn mocht de opkomstplicht worden afgeschaft.

graaf de bethune 9 oktober 2013 13:59

wat er vooral is met de kiezer in Belgie is dat hij MOET gaan stemmen terwijl een deel NIET WIL gaan stemmen. Het gevolg is dat deze groep, die helemaal niet met politiek bezig is volgens criteria gaan stemmen die niks met politiek te zien hebben. Vrouwen stemmen hormonaal op types zoals knuffelbeer Anciaux, of op de sexy-Leterme(onlangs door de vrouwen tot meest sexy politicus verkozen) en de mannen stemmen testosteron-gedreven op Freya Vandenbossche met alle gevolgen van dien. Dan krijg je mannen zoals Anciaux die dwepen met Abou Jah Jah , die taksen gaan opleggen aan kauwgumfabrieken enz. Al deze mensen stemmen niet op een partijprogramma of op capabele personen. En de traditio's en linkiewinkie's weten dit maar al te goed en behouden hierdoor de stemplicht.

NognenNVAer 9 oktober 2013 14:02

Je bent vergeten dat er mensen stemmen op iemand omdat hij goed kan quizzen. Verkiezingen = pop poll, dat is ondertussen toch al duidelijk?

maddox 9 oktober 2013 14:07

De gemiddelde kiezer is niet dom, die heeft een IQ van 100.

Maar de uitslagen van de verziekingen zijn geen doorslag van de stem van de kiezer.

We hebben:
Mensen die gericht kiezen zonder beïnvloed te worden door het mediacircus en deftig een keuze maken op basis van partijprogramma en verwezelijkbaarheid zijn een minderheid.

Mensen die gericht kiezen uit persoonlijke ideologie, een groep die duidelijk aanwezig is. (groen en VB als voorbeelden)

Mensen die kiezen beïnvloed door het mediacircus en onverwezelijkbare beloftes. De hoofdmoot. In essentie ongeïnteresseerd in de basis der bestuur binnen een democratie.

Distel 9 oktober 2013 14:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door leve het leven (Bericht 6832607)
Vraag volgende dinsdag eens aan de 50.000 supporters van de Rode Duivels---> de naam van vijf federale ministers en 3 Vlaamse.
En wie er op de nieuwe koekendozen staat.

Je zult direct merken hoe slim de kiezer is.

Alsof die slimheid kan afgemeten worden adhv de parate kennis over wie er minister is. We leven in een land waar de burger er geen enkele baat bij heeft om zich te verdiepen in politiek.

hikikomori85 9 oktober 2013 14:52

iedereen die niet stemt als ik is per definitie dom

NognenNVAer 9 oktober 2013 14:56

Mja, dan moet je gaan stemmen eh.

Ondernemerke 9 oktober 2013 14:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door leve het leven (Bericht 6832607)
Vraag volgende dinsdag eens aan de 50.000 supporters van de Rode Duivels---> de naam van vijf federale ministers en 3 Vlaamse.
En wie er op de nieuwe koekendozen staat.

Je zult direct merken hoe slim de kiezer is.

Het bewijs dat voetbal de sport voor simpelen is :D

Blue Sky 9 oktober 2013 14:59

Ik zou gerust durven stellen dat de kiezer dom is; dom in de zin van onwetend. Niet wetend hoe de vork in de steel zit en daardoor verkeerde conclusies trekkend. Dat zorgt er ook voor dat mensen steeds verdeeld zijn; de ene helft tegen de andere.

Anselmo 9 oktober 2013 16:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hikikomori85 (Bericht 6832653)
iedereen die niet stemt als ik is per definitie dom

Inderdaad ! :-)

Sommige (meerdere) forumleden zijn daar echt van overtuigd en vinden zichzelf wel zeer intelligent en pogen (want daar blijft het meestal bij) in hun verwaandheid anderen te kleineren.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be