Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Welke dialectwoorden gebruik jij onwillekeurig in je Nederlands? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=192584)

eno2 9 oktober 2013 09:41

Welke dialectwoorden gebruik jij onwillekeurig in je Nederlands?

Ik probeerde altijd al foute dialectwoorden uit mijn zo correct mogelijke Nederlands te weren, maar ze blijven erin sluipen.

Ik vermoed dat het voor veel Vlamingen (zelfs met hoge educatie) een probleem is.

Potloodscherper=> potloodslijper

Lof der Zotheid 9 oktober 2013 09:57

Niet dat ik ambetant wil doen, maar is dit niet eerder iets voor "Koetjes en Kalfjes"?

Koenraad Noël 9 oktober 2013 10:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6832325)

Ik probeerde altijd al foute dialectwoorden uit mijn zo correct mogelijke Nederlands te weren, maar ze blijven erin sluipen.

Ik vermoed dat het voor veel Vlamingen (zelfs met hoge educatie) een probleem is.

Is potloodslijper dan foutief? Ik ben er vrij zeker van dat beide vormen juist zijn.

job 9 oktober 2013 10:41

'Seffens' en 'effe'.
Die woorden gebruik ik wel eens onbewust.

eno2 9 oktober 2013 10:43

Gezocht naar potloodscherper

Deze schrijfwijze werd niet gevonden in de Woordenlijst.

Google vertalen geeft evenmin reactie op "scherper": Wel op slijper. Slijper is het juiste woord.
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6832366)
Is potloodslijper dan foutief? Ik ben er vrij zeker van dat beide vormen juist zijn.

eno2 9 oktober 2013 10:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door job (Bericht 6832413)
'Seffens' en 'effe'.
Die woorden gebruik ik wel eens onbewust.

Effe zal er ook voor Nederlanders mee door kunnen. Ik vraag het eens aan een van mijn twee mijn Nederlandse vriendinnen, of aan allebei, zien hoe ze reageren. Misschien zegt er wel een: seffens.

eno2 9 oktober 2013 10:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lof der Zotheid (Bericht 6832345)
Niet dat ik ambetant wil doen, maar is dit niet eerder iets voor "Koetjes en Kalfjes"?

Te vervelend...

Koenraad Noël 9 oktober 2013 11:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6832417)
Gezocht naar potloodscherper

Deze schrijfwijze werd niet gevonden in de Woordenlijst.

Google vertalen geeft evenmin reactie op "scherper": Wel op slijper. Slijper is het juiste woord.

Noch de woordenlijst, noch Google Vertalen heeft enige waarde in deze zaak. Zoals ik je al vaker zei is de woordenlijst niet exhaustief, en richt deze zich op de spelling.
Daarom werden veel samenstellingen geschrapt waarvan de spelling blijkt uit gelijksoortige gevallen.

(Uit de inleiding)

Scherper staat voor alle duidelijkheid wél in die woordenlijst.

Distel 9 oktober 2013 12:13

Citaat:

Er zijn eigenlijk geen foute dialectwoorden en er is geen probleem. Taal is slechts een middel, geen doel. Wanneer je het hebt over een sacoche en iedereen weet dat je handtas bedoelt, who gives a fuck?

metten 9 oktober 2013 12:35

Een goed Nederlandstalig woord vervangen door een Engelstalig vind ik persoonlijk storender dan een dialectwoord.

NieuwNoors 9 oktober 2013 20:54

Citaat:

Stoem i.p.v. dom,
schorseneLen i.p.v. schorseneRen,
gevroZen i.p.v. gevroRen...............:-)

lombas 9 oktober 2013 22:10

Is.

Koenraad Noël 9 oktober 2013 22:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door metten (Bericht 6832526)
Een goed Nederlandstalig woord vervangen door een Engelstalig vind ik persoonlijk storender dan een dialectwoord.

Dialect is bovendien een brede term. Archaïsche en alternatieve vormen uit streektalen vind ik ook minder storend dan leenwoorden die al dan niet tot de standaardtaal behoren.

eno2 9 oktober 2013 22:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 6832508)
Er zijn eigenlijk geen foute dialectwoorden en er is geen probleem. Taal is slechts een middel, geen doel. Wanneer je het hebt over een sacoche en iedereen weet dat je handtas bedoelt, who gives a fuck?

Er zijn gelukkig veel gecultiveerde Vlamingen die graag een correct Nederlands willen hanteren. En in een aantal jobs is het een vereiste.
Conditio sine qua non, zeg maar.

Duizenden keren hebben ze tegen mij gezegd: "GE zijt gij zeker nen schoolmeester???" Alleen op mijn taalvoering afgaand...

Schoolmeester staat in het groene boekje, zie ik. Een mens, in het West-Vlaams dialect opgevoed, gaat gauw twijfelen...

Koenraad Noël 9 oktober 2013 22:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6833022)
Schoolmeester. Nog zo'n dialect woord.

Nee, dat is gewoonweg een verouderd woord.

MaGNiFiCaT 9 oktober 2013 22:39

K&k!

eno2 9 oktober 2013 23:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT (Bericht 6833047)
K&k!

Een zuiver Nederlands voeren neem je precies niet ernstig. Cultuurbarbaar:roll:

cookie monster 10 oktober 2013 01:30

Citaat:

Puntenslijper :)

Citaat:

job 10 oktober 2013 08:39

Citaat:

Dat is het natuurlijk net.
Niet 'iedereen' kent 'alle' dialectwoorden.

reservespeler 10 oktober 2013 08:45

Citaat:

Gazet = krant

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be