![]() |
Welke dialectwoorden gebruik jij onwillekeurig in je Nederlands?
Welke dialectwoorden gebruik jij onwillekeurig in je Nederlands?
Ik probeerde altijd al foute dialectwoorden uit mijn zo correct mogelijke Nederlands te weren, maar ze blijven erin sluipen. Ik vermoed dat het voor veel Vlamingen (zelfs met hoge educatie) een probleem is. Potloodscherper=> potloodslijper |
Niet dat ik ambetant wil doen, maar is dit niet eerder iets voor "Koetjes en Kalfjes"?
|
Citaat:
|
'Seffens' en 'effe'.
Die woorden gebruik ik wel eens onbewust. |
Gezocht naar potloodscherper
Deze schrijfwijze werd niet gevonden in de Woordenlijst. Google vertalen geeft evenmin reactie op "scherper": Wel op slijper. Slijper is het juiste woord. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Daarom werden veel samenstellingen geschrapt waarvan de spelling blijkt uit gelijksoortige gevallen. (Uit de inleiding) Scherper staat voor alle duidelijkheid wél in die woordenlijst. |
Citaat:
|
Een goed Nederlandstalig woord vervangen door een Engelstalig vind ik persoonlijk storender dan een dialectwoord.
|
Citaat:
schorseneLen i.p.v. schorseneRen, gevroZen i.p.v. gevroRen...............:-) |
Is.
|
Citaat:
|
Citaat:
Conditio sine qua non, zeg maar. Duizenden keren hebben ze tegen mij gezegd: "GE zijt gij zeker nen schoolmeester???" Alleen op mijn taalvoering afgaand... Schoolmeester staat in het groene boekje, zie ik. Een mens, in het West-Vlaams dialect opgevoed, gaat gauw twijfelen... |
Citaat:
|
K&k!
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Niet 'iedereen' kent 'alle' dialectwoorden. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:14. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be