Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijdiscussies (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Nieuwe Dillen gevraagd ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=19260)

Brugge Veilig en Leefbaar 24 augustus 2004 18:32

Nieuwe Dillen gevraagd ?

Bron : 't Scheldt deze week

VLAAMS BLOK:
BLIJFT DE LAT TE HOOG LIGGEN?

Vlaams-nationalisten zijn ongerust: 'Het zou best zijn indien er een nieuwe Dillen opstaat die een nieuwe partij opricht. Er moet niet onderhandeld worden over regeringsdeelname. Dat men naar Leterme is gegaan is één stap te ver...', zegt een 'ouwe-trouwe'...
Marie-Rose Morel, Jurgen Verstrepen, Freddy Van Gaever hebben met Vlaams-nationalisme niets, maar dan helemaal niets te maken...'

Adriaan Van Gansen noteerde stijgende onrust bij Vlaams-nationalisten. </SPAN>

Raven 24 augustus 2004 18:38

Vroeger had men wel eens de gewoonte om zagende vrouwen de stoelstraf te geven. Daarop moest de zeur in kwestie op een stoel gaan zitten, en die werd dan onder het water gelaten. Zodoende om de zeur-bui weg te wassen.

Na het lezen van je zoveelste zeur post, altijd over hetzelfde, zou ik denken dat u heus geholpen zou zijn als we in Brugge voor een dagje de stoelstraf terug invoeren voor U.

Brugge Veilig en Leefbaar 24 augustus 2004 18:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raven
Vroeger had men wel eens de gewoonte om zagende vrouwen de stoelstraf te geven. Daarop moest de zeur in kwestie op een stoel gaan zitten, en die werd dan onder het water gelaten. Zodoende om de zeur-bui weg te wassen.

Na het lezen van je zoveelste zeur post, altijd over hetzelfde, zou ik denken dat u heus geholpen zou zijn als we in Brugge voor een dagje de stoelstraf terug invoeren voor U.

Ach brave jongen, reeds in de tijd van de oude Grieken moesten de boodschappers van slecht nieuws het ontgelden, niets nieuws onder de zon...:-)

bartje 24 augustus 2004 20:04

Ik dacht nochtans dat Marie-Rose Morel een Vlaams Nationaliste was in hart en nieren.

Met dat zogezegd onafhankelijk gedoe heb ik het dan weer moeilijker.

GC 24 augustus 2004 21:15

Bij de titel dacht ik even dat er bedoeld werd dat één van de kinderen van Dillen meer op de voorgrond moest treden, wellicht Marijke want naar 't schijnt heeft Veerle Dillen het niet zo makkelijk in de familie omwille van haar nauwe banden met Xavier Buisseret.

Tja, 'k kan me wel inbeelden dat een aantal fascisten van de oude stempel niet erg content zijn met de "inhoudelijke" koers die het Blok nu voert.

Raven 24 augustus 2004 21:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door GC
Bij de titel dacht ik even dat er bedoeld werd dat één van de kinderen van Dillen meer op de voorgrond moest treden, wellicht Marijke want naar 't schijnt heeft Veerle Dillen het niet zo makkelijk in de familie omwille van haar nauwe banden met Xavier Buisseret.

Tja, 'k kan me wel inbeelden dat een aantal fascisten van de oude stempel niet erg content zijn met de "inhoudelijke" koers die het Blok nu voert.

tsss, en te denken dat die collaboraties zijn gebeurd VOOR Vlaanderen. Mensen als jij verdienen gedoemd te zijn eentalig frans te moeten horen in de school, op je werk en je correspondentie met de overheid.

GC 24 augustus 2004 21:49

Citaat:

tsss, en te denken dat die collaboraties zijn gebeurd VOOR Vlaanderen. Mensen als jij verdienen gedoemd te zijn eentalig frans te moeten horen in de school, op je werk en je correspondentie met de overheid.

Dat geloof je zelf toch niet. De strijd voor taalrechten was geen conservatieve strijd, maar een strijd van de arbeidersbeweging voor het recht om hun taal te spreken en onderwijs te krijgen in hun taal. De collaboratie heeft daar meer slecht dan goed aan gedaan.

Hans1 24 augustus 2004 21:50

Interessante lectuur. Maar is het waar?

Raven 24 augustus 2004 22:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door GC
Dat geloof je zelf toch niet. De strijd voor taalrechten was geen conservatieve strijd, maar een strijd van de arbeidersbeweging voor het recht om hun taal te spreken en onderwijs te krijgen in hun taal. De collaboratie heeft daar meer slecht dan goed aan gedaan.

De strijd voor onze eigen taal aan de Vlaamse universiteiten was een strijd van de gehele Vlaamse Beweging overheen verschillende decennia. Dus ook door de door u gehate fascisten.

De collaboraties zijn gebeurd omdat de Duitsers de Vlaamse beweging had toegezegd ons volk te bevrijden van het Franstalige juk. In een land waar elke vorm van flamingratisme te lijden had onder fysieke vervolging, waar de Vlaamse wanhoop troef was, zijn velen gevallen voor dit Duitse aanbod. Een tactiek die de nazi's ook hebben toegepast bij andere volkeren om hun blitzkrieg eenvoudiger te maken. Onze historische banden met de duitsers (Dietsen) hebben hier een flink pak mee geholpen. Werden we behandeld als gelijken in dit land, waar we recht op hebben, dan zouden die colloboraties nooit zijn gebeurd... Daar al eens aan gedacht?

Wie wist er in 1940 wat de Nazi's allemaal zouden uitspoken in Treblinka? Dat is allemaal pas later uitgekomen.

Het grootste deel van collaborateurs waren bijgevolg misleid. Je kan niet iemand veroordelen omdat ze een vriendelijke, helpende hand hadden aanvaard, wat jaren later de hand van de duivel bleek te zijn. Hierom alleen al hebben deze mensen recht op amnestie.

Maar u heeft zonder twijfel gelijk, in dit land loopt het al vol met fascisten sinds 1830. Met enkele piekpunten ten tijde van 1830+, aan het front in WOI, en in de periode na 45. Maar dat raakt uw koude kleren niet.

Spijtig genoeg raakten dat velen hun koude kleren wel in 1940.

Brugge Veilig en Leefbaar 24 augustus 2004 23:58

Tiens, tiens, "Franks antwoord" van Blokkertje Hyoentje en zoveel andere platte propaganda voor het Blok mag bij 'politiek en actualiteit', alles wat enigszins negatief voor het Blok 'lijkt' wordt stevast verwezen naar een sub-forum. Goe bezig...

Yann 25 augustus 2004 00:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brugge Veilig en Leefbaar
Bron : 't Scheldt deze week

VLAAMS BLOK:
BLIJFT DE LAT TE HOOG LIGGEN?

Vlaams-nationalisten zijn ongerust: 'Het zou best zijn indien er een nieuwe Dillen opstaat die een nieuwe partij opricht. Er moet niet onderhandeld worden over regeringsdeelname. Dat men naar Leterme is gegaan is één stap te ver...', zegt een 'ouwe-trouwe'...
Marie-Rose Morel, Jurgen Verstrepen, Freddy Van Gaever hebben met Vlaams-nationalisme niets, maar dan helemaal niets te maken...'

Adriaan Van Gansen noteerde stijgende onrust bij Vlaams-nationalisten. </SPAN>

Dillen heeft het liefst dat zijn partijgenoten NIET onderhandelen. Gewoon blijven verder roepen en tieren, en als het even kan, af en toe een rechterarm in de lucht steken. Die jeugd van tegenwoordig... :roll:

Sam 25 augustus 2004 03:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bartje
Ik dacht nochtans dat Marie-Rose Morel een Vlaams Nationaliste was in hart en nieren.

Met dat zogezegd onafhankelijk gedoe heb ik het dan weer moeilijker.

Mja ik heb het dan eerder moeilijk met die te grote afbeelding op je posts :S

Raven 26 augustus 2004 23:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Dillen heeft het liefst dat zijn partijgenoten NIET onderhandelen. Gewoon blijven verder roepen en tieren, en als het even kan, af en toe een rechterarm in de lucht steken. Die jeugd van tegenwoordig... :roll:

Zelfs Dillen is nog jeugd in vergelijking met jullie BuB-jongeren hé :wink:

PAJOT 27 augustus 2004 06:32

Citaat:

Zelfs Dillen is nog jeugd in vergelijking met jullie BuB-jongeren hé ;-)

:lol: :lol: :lol:

GC 27 augustus 2004 08:58

Citaat:

De strijd voor onze eigen taal aan de Vlaamse universiteiten was een strijd van de gehele Vlaamse Beweging overheen verschillende decennia. Dus ook door de door u gehate fascisten.

Het was een sociale strijd tegenover een Franstalige bourgeoisie die het recht ontzegde aan de armere lagen om hun eigen taal te spreken en er onderwijs in te krijgen. Jij hebt een verkeerd beeld van wat de Vlaamse Beweging doorheen de jaren geweest is en je kunt niet verder denken dan wat het vandaag geworden is onder andere omstandigheden (waarbij er eigenlijk niets meer progressief aan is).

Citaat:

De collaboraties zijn gebeurd omdat de Duitsers de Vlaamse beweging had toegezegd ons volk te bevrijden van het Franstalige juk. In een land waar elke vorm van flamingratisme te lijden had onder fysieke vervolging, waar de Vlaamse wanhoop troef was, zijn velen gevallen voor dit Duitse aanbod. Een tactiek die de nazi's ook hebben toegepast bij andere volkeren om hun blitzkrieg eenvoudiger te maken. Onze historische banden met de duitsers (Dietsen) hebben hier een flink pak mee geholpen. Werden we behandeld als gelijken in dit land, waar we recht op hebben, dan zouden die colloboraties nooit zijn gebeurd... Daar al eens aan gedacht?
Dat is zever, er was ideologische overeenstemming met de bezetters. Waarom heeft Degrelle gecollaboreerd? Toch niet omdat het zo'n Vlaamsgezind figuur was hé.

Citaat:

Wie wist er in 1940 wat de Nazi's allemaal zouden uitspoken in Treblinka? Dat is allemaal pas later uitgekomen.
"Wir haben es nicht gewusst"? Dat vind ik historische nonsens. Er is van bij het begin gezegd dat er nood was aan concentratiekampen en dat die joden eens een lesje ging geleerd worden. Dan moet je achteraf niet komen zeggen dat je het niet geweten had.

Citaat:

Het grootste deel van collaborateurs waren bijgevolg misleid. Je kan niet iemand veroordelen omdat ze een vriendelijke, helpende hand hadden aanvaard, wat jaren later de hand van de duivel bleek te zijn. Hierom alleen al hebben deze mensen recht op amnestie.
Een groot deel was overtuigd van het nazisme en wist wat er aan het gebeuren was. Jammer dat heel wat collaborateurs zijn kunnen ontkomen in plaats van hier berecht te worden! En amnestie kan niet, nu gaan zeggen dat het nooit een misdaad was om met de nazi's mee te werken is onaanvaardbaar.

Citaat:

Maar u heeft zonder twijfel gelijk, in dit land loopt het al vol met fascisten sinds 1830. Met enkele piekpunten ten tijde van 1830+, aan het front in WOI, en in de periode na 45. Maar dat raakt uw koude kleren niet.

Spijtig genoeg raakten dat velen hun koude kleren wel in 1940.
Zoals eerder gezegd zou jij je eens moeten verdiepen in wat de Vlaamse beweging echt geweest is in plaats van achteraf beschouwingen te maken over het verleden gebaseerd op wat die beweging vandaag nog is. Vandaag zitten we in andere omstandigheden, maar dat wil jij blijkbaar niet beseffen.

Eagle of Silver 28 augustus 2004 00:28

Of Vlamingen ten tijde van de WO II nu streden in naam van de Nazi-ideologie of streden voor een onafhankelijk Vlaanderen maakt me weinig uit. In beide gevallen ben ik heel fier op deze Vlaamse strijders van destijds.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be