Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   Palmolie en gehydrogeneerd vet, het verborgen gevaar... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=192616)

bembem 9 oktober 2013 23:25

Palmolie en gehydrogeneerd vet, het verborgen gevaar...

Tegenwoordig probeer ik van zo weinig mogelijk palmolie en gehydrogeneerd vet binnen te krijgen via koekjes etc. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan want het zit werkelijk ongeveer overal in verwerkt.. van koekjes tot cakes, ontbijtgranen, beschuiten, toasts, snoep, repen, chocola,...
Het is echt uitkijken geblazen want het hoopt zich op in het lichaam met alle nefaste gevolgen van dien... Gehydrogeneerd vet dat vele horeca zaken (zoals oa. McDonald's..) gebruiken om hun frietjes, icecream, broodjes ed. extra lekker (en houdbaar) te maken is eveneens een groot gevaar voor onze gezondheid en wordt veelal gebruikt omwille van zijn goedkope kostprijs...

Ook al ben ik eentje die nogal zuinig uit de hoek kan komen, hier wil ik echt niet op besparen. Sinds vorig jaar ongeveer toen ik dat dus vernam van de gevaren van palmolie ed. ben ik dus uiterst kritisch geworden tijdens het boodschappen doen... (Ook let ik vaak op wat andere mensen zoal in hun karretje leggen en ik ben er telkens van versteld wat voor een massa's slechte vetten een gemiddeld gezin naar binnen speelt..!!!).

En jullie? :-)

maddox 9 oktober 2013 23:53

Ik ben al vet genoeg zonder te snoepen. Dus al dat koekjes, taartjes, snoepjesgebeuren laat ik lekker aan mij voorbij gaan.

Frieten zijn ook al niet mijn favoriet voer. Maar als het even kan, gebakken in ossewit.

En Mcdrek en dergelijke, alleen als de sociale verplichtingen me er toe aanzetten.

Kwa vet/olie gebruik. Olijfolie en ossewit, en natuurlijk echte boter.

Al de rest, la maar, da's hetzelfde als sla-olie in de carter van je auto gieten.

bembem 9 oktober 2013 23:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 6833126)
Ik ben al vet genoeg zonder te snoepen. Dus al dat koekjes, taartjes, snoepjesgebeuren laat ik lekker aan mij voorbij gaan.

Frieten zijn ook al niet mijn favoriet voer. Maar als het even kan, gebakken in ossewit.

En Mcdrek en dergelijke, alleen als de sociale verplichtingen me er toe aanzetten.

Kwa vet/olie gebruik. Olijfolie en ossewit, en natuurlijk echte boter.

Al de rest, la maar, da's hetzelfde als sla-olie in de carter van je auto gieten.

Pas op met olijfolie, als je daarmee bakt komen er giftige stoffen vrij.

maddox 10 oktober 2013 00:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bembem (Bericht 6833134)
Pas op met olijfolie, als je daarmee bakt komen er giftige stoffen vrij.

Als ik bonen of ui eet ook. En bakken doe je met echte boter.

bembem 10 oktober 2013 00:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 6833138)
Als ik bonen of ui eet ook. En bakken doe je met echte boter.

Uien zijn juist gezond en bonen ook als je er niet te veel van eet..

Naar het schijnt zou bakken met reuzel vet - zoals ze op Okinawa doen, niet schadelijk zijn gezien hun 100+ 'ers...

Kokosvet is ook goed om mee te bakken, daarmee bedoel ik dat het 'neutraal' is dwz noch slecht noch goed...

Zonnebloemolie is ook niet gezond om mee te bakken en zeker niet te frituren want ook daar komen giftige stoffen mee vrij, net zoals met olijfolie!! (Tot voor kort dacht ik dus ook dat dat gezond was, niet dus..)

Klein Licht 11 oktober 2013 10:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bembem (Bericht 6833145)
Naar het schijnt zou bakken met reuzel vet - zoals ze op Okinawa doen, niet schadelijk zijn gezien hun 100+ 'ers...

Naar Japan kijken zou ik niet teveel doen, gezien een paar jaar geleden uitgelekt is dat hun hoge gemiddelde leeftijd meer te maken heeft met de nationale sport 'Oma bewaren' dan met goede voeding...

edit: sappiger artikel

circe 11 oktober 2013 10:49

Ik bak zelf mijn brood, met toevoeging van reuzel.

vlees wordt gegrild
als ik bak doe ik het met mengeling boter+olijfolie

verder bak ik zelf koekjes of cake (als ik dat al doe +/-1 keer per jaar)

en ik koop geen voorgefabriceerde goederen, altijd zelf verse groenten.

cookie monster 11 oktober 2013 15:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 6833126)

Ik val zelfs nog liever dood , dan die smerige drek te proeven !!!!

D.J.G. 11 oktober 2013 15:23

Palmolive zeep, net zoals vele andere zepen, kunnen verdunt worden met water en toch even doeltreffend zijn in het schonen en verzorgen. Maar of dat dat dan meer de huid binnen dringt.?
Ik heb kei veel handzeep gehad vanaf ik een restant in het drukflesje aanvulde met een kwart flesje maat water. Kei lang handen meer gewassen, wel een goed gevoel.

hikikomori85 13 oktober 2013 09:51

Ik eet niet meer. Te ongezond.

cookie monster 14 oktober 2013 01:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hikikomori85 (Bericht 6837218)

Oei 8O , hoe overleef je dan ?? :D

giserke 14 oktober 2013 08:30

Och al die zever, we moeten allemaal dood.

Ik stel alleen vast dat kanker veel minder voorkomt in streken waar ze een lange traditie hebben met plantaardige oliƫn.

Micele 14 oktober 2013 10:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hikikomori85 (Bericht 6837218)

Ademen is ook ongezond. ;-)

zonbron 14 oktober 2013 18:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6834529)
Ik bak zelf mijn brood, met toevoeging van reuzel.

vlees wordt gegrild
als ik bak doe ik het met mengeling boter+olijfolie

verder bak ik zelf koekjes of cake (als ik dat al doe +/-1 keer per jaar)

en ik koop geen voorgefabriceerde goederen, altijd zelf verse groenten.

idem

bembem 17 oktober 2013 21:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster (Bericht 6834880)
Ik val zelfs nog liever dood , dan die smerige drek te proeven !!!!

Euh ook al is het ongezond, toch eet ik het doodgraag ('k weet het, niet goed) .. LOL :oops: :oops:

maddox 17 oktober 2013 23:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bembem (Bericht 6844028)
Euh ook al is het ongezond, toch eet ik het doodgraag ('k weet het, niet goed) .. LOL :oops: :oops:

Ik ga het U niet verbieden hoor. Integendeel, als het allemaal meezit trakteer ik U wel eens.

cookie monster 18 oktober 2013 00:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bembem (Bericht 6844028)

Toch maar uitkijken:
http://www.dailymail.co.uk/health/ar...ets-age-2.html

http://www.connexionfrance.com/mcdon...w-article.html

http://www.knack.be/nieuws/mensen/vo...mal-62333.html

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be