Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   C-attest afschaffen lost iets op? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=192879)

andev 15 oktober 2013 09:50

C-attest afschaffen lost iets op?
 
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131015_00791757
Citaat:

Vakbonden en werkgevers pleiten ervoor het C-attest te vervangen door een A-attest met verplichte remediëring. Dat schrijven de sociale partners in een advies over de hervorming van het secundair onderwijs, zo meldt De Tijd dinsdag.

Ze betreuren dat het C-attest behouden blijft in de hervormingsplannen, want zittenblijven is een sterke voorspeller van de ongekwalificeerde uitstroom waarbij leerlingen zonder diploma de schoolbanken verlaten.

De sociale partners vragen de Vlaamse regering een vergelijkend onderzoek uit te voeren naar het terugdringen van het zittenblijven.

Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a) komt binnenkort met een actieplan tegen de ongekwalificeerde uitstroom
Nu zijn de vakbonden en de werkgevers ook al onderwijsspecialisten aan het worden? Wanneer stopt men eens met ons onderwijs voortdurend te laten bepotelen door lieden, would-be pedagoochelaars en anderen, die blijkbaar niet weten waarover ze het hebben, maar menen dat ze er alles over te zeggen moeten hebben...en een ander mag het doen en oplossen!
C-attesten worden gegeven aan leerlingen die het volgende leerjaar of de richting in zijn geheel niet aankunnen, punt. Met de C-attesten af te schaffen verandert er niets aan dat gegeven! Er zijn leerlingen die intellectueel niet in staat zijn om beter te doen, die moeten maximaal geholpen worden op hun niveau! En dan heb de groeiende groep die liever lui is dan moe, voor wie een inspanning moeten leveren gelijk staat aan kindermishandeling, met ouders voor wie de school een plaats is waar ze eventjes van hun kinderen af zijn...
Iedereen, per se, uit principe, over het paard tillen en ze een diploma bezorgen die niet overeenstemt met hun capaciteiten, is het d�*t dat de vakbonden enz willen?
Ook al schijnen we het nog goed te doen in ons Vlaanderen, ons onderwijs is er de laatste decennia, zegge en schrijve: sinds de VSO prutserijen, enkel op achteruit gegaan! Door de nieuwe mentaliteiten en het gepruts van al diegenen die denken dat ze er zich moeten mee bezig houden!

doremi 15 oktober 2013 10:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door andev (Bericht 6840597)
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131015_00791757

Nu zijn de vakbonden en de werkgevers ook al onderwijsspecialisten aan het worden? Wanneer stopt men eens met ons onderwijs voortdurend te laten bepotelen door lieden, would-be pedagoochelaars en anderen, die blijkbaar niet weten waarover ze het hebben, maar menen dat ze er alles over te zeggen moeten hebben...en een ander mag het doen en oplossen!
C-attesten worden gegeven aan leerlingen die het volgende leerjaar of de richting in zijn geheel niet aankunnen, punt. Met de C-attesten af te schaffen verandert er niets aan dat gegeven! Er zijn leerlingen die intellectueel niet in staat zijn om beter te doen, die moeten maximaal geholpen worden op hun niveau! En dan heb de groeiende groep die liever lui is dan moe, voor wie een inspanning moeten leveren gelijk staat aan kindermishandeling, met ouders voor wie de school een plaats is waar ze eventjes van hun kinderen af zijn...
Iedereen, per se, uit principe, over het paard tillen en ze een diploma bezorgen die niet overeenstemt met hun capaciteiten, is het d�*t dat de vakbonden enz willen?
Ook al schijnen we het nog goed te doen in ons Vlaanderen, ons onderwijs is er de laatste decennia, zegge en schrijve: sinds de VSO prutserijen, enkel op achteruit gegaan! Door de nieuwe mentaliteiten en het gepruts van al diegenen die denken dat ze er zich moeten mee bezig houden!

De vraag is ook, hoe ga je iemand herorienteren die de competenties ontbeert voor eender welke richting in het hogere jaar. Theoretisch moet je met dit systeem er van uit gaan dat éénieder van nature uit competenties en kennis heeft om in 'een' richting het 6e jaar succesvol af te sluiten. Wat natuurlijk baarlijke nonsens is. Indirect is dit echter het gevolg van de stelling hier. Want als je enkel mag herorienteren en MOET overlaten kan iemand die geen enkele inspanning doet of niets leert het 6e jaar halen (in welke richting dan ook). Ik geloof daar eerlijk gezegd voor geen enkele richting in.
Wat doe je trouwne sin dat 6e jaar als iemand daar nog steeds niet voldoet? Diploma met herorientatie :D???

andev 15 oktober 2013 10:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door doremi (Bericht 6840612)
De vraag is ook, hoe ga je iemand herorienteren die de competenties ontbeert voor eender welke richting in het hogere jaar. Theoretisch moet je met dit systeem er van uit gaan dat éénieder van nature uit competenties en kennis heeft om in 'een' richting het 6e jaar succesvol af te sluiten. Wat natuurlijk baarlijke nonsens is. Indirect is dit echter het gevolg van de stelling hier. Want als je enkel mag herorienteren en MOET overlaten kan iemand die geen enkele inspanning doet of niets leert het 6e jaar halen (in welke richting dan ook). Ik geloof daar eerlijk gezegd voor geen enkele richting in.
Wat doe je trouwne sin dat 6e jaar als iemand daar nog steeds niet voldoet? Diploma met herorientatie :D???

Misschien waren de oude "vakscholen" nog geen zo'n slecht idee! En ook daar kan in meerdere niveau's gewerkt worden! Men is jaren bezig geweest met "handenarbeid" als minderwaardig voor te stellen, althans voor schoolkeuze met "vakschool", en anderzijds doen we alsof het meer loodgieters enz zijn die de maatschappij zullen moeten recht houden!
Hoe dan ook, iedereen moet naar school en best op een niveau en met vakken die nuttig, nodig en haalbaar zijn!
De nietsnutten-kwekerijen die we nu hier en daar kennen moeten er uit!
De pedagoochelaars geven ze toch maar een diploma...en het probleem is opgelost? Naar het OCMW en den dop...zonder overzitten en C-attest...

giserke 15 oktober 2013 11:50

Er slagen te weinig leerlingen, oplossing: C-Attest afschaffen.

Nar 15 oktober 2013 16:23

Een kogel ipv een c-attest. Dat zou veel oplossen. Stem n-va/VB/LDD!!

Bierke 15 oktober 2013 17:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door andev (Bericht 6840660)
Misschien waren de oude "vakscholen" nog geen zo'n slecht idee! En ook daar kan in meerdere niveau's gewerkt worden! Men is jaren bezig geweest met "handenarbeid" als minderwaardig voor te stellen, althans voor schoolkeuze met "vakschool", en anderzijds doen we alsof het meer loodgieters enz zijn die de maatschappij zullen moeten recht houden!
Hoe dan ook, iedereen moet naar school en best op een niveau en met vakken die nuttig, nodig en haalbaar zijn!
De nietsnutten-kwekerijen die we nu hier en daar kennen moeten er uit!
De pedagoochelaars geven ze toch maar een diploma...en het probleem is opgelost? Naar het OCMW en den dop...zonder overzitten en C-attest...

Ondertussen is die bankbediende wel afgunstig op het loon van z'n loodgieter. :)

cookie monster 16 oktober 2013 00:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nar (Bericht 6841016)
Een kogel ipv een c-attest. Dat zou veel oplossen.

Papa , kijk eens , ik heb een kogel gekregen ipv een C-attest !! :lol:
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nar (Bericht 6841016)
Stem n-va/VB/LDD!!

Euhm , wie van de 3 ??

Dutch_Strawberry 16 oktober 2013 07:24

Ik ben het volledig met u eens, andev. Al die kutmarrokaantjes die geen poot willen uitsteken, gewoon een attest geven? Dat neigt naar het krankzinnige. Wat is Belgie toch een betuttelend landje. Het leert z'n jeugd niet eens op eigen poten te staan! En de nieuwe generatie leerkrachten maakt het er ook niet beter op. Mijn zusje moet nu praktisch alles op de computer doen. Wat is er mis met gewoon bladeren met extra oefeningen uit te delen? Wat is er mis met voor Aardrijkskunde blaadjes van bomen op wat velletjes papier te plakken en er wat bij te schrijven? Nee, kinderen moeten nu maar zitten prutsen met Google Earth, in plaats van nog eens een goeie ouwe atlas van de wereld open te slaan! En meestal zijn die bestanden gepost op de website van de school nog niet eens te openen ook, je moet er een speciaal programma voor downloaden... Wat een gezver allemaal. Het lijkt wel alsof ik de enige ben die nog deftig les heeft gekregen. Die jongere generatie leerkrachten wil 'fris' en 'edgy' zijn dor er vanalle nutteloze nonsens bij te gaan slepen... En bedenk u dat ik op 't moment 23 jaar oud ben en mijn zus 14. Zo'n groot schisma in zo'n klein aantal jaren...

gertc 16 oktober 2013 07:40

Iemand enig idee wat er bedoeld wordt met die 'verplichte remediëring'?
  • Vakantiewerk met intensieve begeleiding? Hmm ... de afgelopen jaren verzetten de onderwijsspecialisten zich tegen vakantiewerk. Jongeren moeten toch eens de kans hebben zich te ontspannen! En bovendien, waar is de omkadering en het geld om die intensieve begeleiding te kunnen geven?
  • Verplichte heroriëntatie naar een andere studierichting? Tot voor enkele jaren bestond dat - het B-attest ... wat is daarmee gebeurd?
  • Een vriendelijk briefje aan de ouders om te zeggen dat hun zoon/dochter het niet goed doet in school, maar hoe dan ook een diploma zal krijgen? Yep, de werkgevers zullen heel blij zijn met de instroom van al die gediplomeerde arbeidskrachten :twisted:

circe 16 oktober 2013 08:18

Als ze nu eens gewoon de examens afschaffen.... dan hoeven ze toch geen C-attesten meer uit te reiken? Iedereen is dan eindelijk gelijk zullen de linkschmenschen zeggen.

En als je dan ooit zin hebt om te werken, ga je gewoon bij de VDAB een nummerke halen en dan krijg je werk. Wie dat niet wil moet aan het OCMW loket gaan aanschuiven.
Wat kan het leven toch simpel zijn.

doremi 16 oktober 2013 08:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 6841456)
Iemand enig idee wat er bedoeld wordt met die 'verplichte remediëring'?
  • Vakantiewerk met intensieve begeleiding? Hmm ... de afgelopen jaren verzetten de onderwijsspecialisten zich tegen vakantiewerk. Jongeren moeten toch eens de kans hebben zich te ontspannen! En bovendien, waar is de omkadering en het geld om die intensieve begeleiding te kunnen geven?
  • Verplichte heroriëntatie naar een andere studierichting? Tot voor enkele jaren bestond dat - het B-attest ... wat is daarmee gebeurd?
  • Een vriendelijk briefje aan de ouders om te zeggen dat hun zoon/dochter het niet goed doet in school, maar hoe dan ook een diploma zal krijgen? Yep, de werkgevers zullen heel blij zijn met de instroom van al die gediplomeerde arbeidskrachten :twisted:

Wat je zegt over het B-attest is trouwens de kern van heel de zaak.
Het verschil tussen B en C attest was dat bij een B-attest iemand geheroriënteerd kon worden omdat hij/zij bijvoorbeeld alleen onvoldoende mee kon op 1 vlak. Simpel voorbeeld, iemand zit in een wiskunde-georiënteerde richting maar haalt steevast een onvoldoende op alleen wiskunde dan kan die zich heroriënteren naar een niet Wiskunde-gerelateerde opleiding aangezien de leerling wel voldoet voor alle andere vakken.

Hoe ga je echter leerlingen heroriënteren die niet voldoen voor meerdere 'basisvakken' (waarvoor men nu dus een C-attest geeft) die in zo goed als elke richting voor komen? Iemand die pakweg buist op Nederlands, Wiskunde en praktijkvakken bijvoorbeeld, hoe ga je die heroriënteren? Naar wat?
Er is toch altijd een basis die nodig is om over te gaan naar een volgend jaar en zeker als je bijvoorbeeld zou gaan heroriënteren binnen 'praktijkrichtingen'. Iemand die bijv. niet slaagt in zijn 1e jaar houtbewerking zou men dan zogezegd wel kunnen heroriënteren naar een 2e jaar bouw, zonder dat die persoon de basics van het eerste jaar bouw mee heeft? Dan nog niet gesproken over de ongetwijfeld overlappende vakken.

Dat kan toch allemaal nooit werken.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be