Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Wat versta jij onder religie ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=192924)

adizal32 16 oktober 2013 10:26

Wat versta jij onder religie ?

Een religie is een gemeenschap die volgens een bepaalde wet leven geinspireerd door een god(en)
Een religie doet goed (volgens hun regels) en je gaat bv naar de hemel. Je doet dan goed omdat je weet dat er een beloning aanhangt.

Een levensvisie, wil zeggen dat je vind van uw eigen dat je volgens een bepaalde lijn moet leven. Dat kan een religieuze lijn zijn. Dit wil niet zeggen dat je altijd kunt leven volgens die visie maar ze wordt wel een leidraad.

Een filosoof zal zeggen Als ik goed doe wat zijn dan de gevolgen. Als ik goed doe voor een ander, is dat dan wel goed voor iedereen. Wat als ik goed en slecht doe, is dat mischien niet beter enz. Bij filosofie wordt er over nagedacht. Bij filosofie heb je ook niet dat iemand kan bewijzen dat hij gelijk heeft. Filosofie is niet te bewijzen, omdat het over gedachten gaat. Filosofie is dan ook een zeer ruim begrip. Het hangt niet aaneen met vastgelegde wetten.

DewareJakob 16 oktober 2013 10:34

Een 'gestuurde' (bijbel, koran, NT, OT, plaatselijke pastoor, sekteleider,...) levensfilosofie, waar mogelijk ook een 'godsbeeld' in gebruikt wordt, maar niet noodzakelijk. Met soms een heel slaafse invulling, of ook een heel eigen invulling.

parcifal 16 oktober 2013 10:39

Een gevoel en besef van verbondenheid, zich een deel weten van een zingevend geheel.

koppijn 16 oktober 2013 12:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door parcifal (Bericht 6841637)
Een gevoel en besef van verbondenheid, zich een deel weten van een zingevend geheel.

Etymologisch is dat de juiste definitie voor de term religie. Maar ook zo algemeen waar men alle richtingen mee kunt uitgaan. De problemen ontstaan bij de invulling van die begrippen verbondenheid en zingeving.

Scherven A. Mok 16 oktober 2013 14:12

georganiseerd geloof

parcifal 16 oktober 2013 15:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door koppijn (Bericht 6841719)
Etymologisch is dat de juiste definitie voor de term religie. Maar ook zo algemeen waar men alle richtingen mee kunt uitgaan. De problemen ontstaan bij de invulling van die begrippen verbondenheid en zingeving.

Als religieuze atheist, geef ik je helemaal gelijk hier. ;-)

Nietzsche 16 oktober 2013 15:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door parcifal (Bericht 6842040)
Als religieuze atheist, geef ik je helemaal gelijk hier. ;-)

Verklaar je nader?

Another Jack 16 oktober 2013 15:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 6842070)
Verklaar je nader?

Je kan je als atheïst verbonden voelen met de natuur, andere mensen...

Kallikles 16 oktober 2013 15:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 6842095)

In welke zin verbonden?

Nietzsche 16 oktober 2013 16:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 6842095)

Dat noemt men tegenwoordig "religieus"?

Die verbondenheid met mensen heet toch gewoon kosmopolitisme?

Another Jack 16 oktober 2013 16:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 6842123)

'Religare' is latijn voor 'verbinden', vandaar.
Kosmopolitisme heeft daar in de verste verte iets mee te maken.

Nietzsche 16 oktober 2013 16:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 6842130)
'Religare' is latijn voor 'verbinden', vandaar.
Kosmopolitisme heeft daar in de verste verte iets mee te maken.

Ahja, maar dat "verbonden" is nogal subjectief hé.

Ik vind heel dat religieus atheïsme maar neigen naar pseudo intellectueel gedoe.

Another Jack 16 oktober 2013 16:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 6842113)
In welke zin verbonden?

Leo Apostel verwoordt het heel mooi:
Het is 'een systematische houding en strategie gericht op ervaringen die onze relatie met de diepste realiteit belichamen.' Daartoe plaatst men zich 'in het grootste geheel waartoe men denkt te behoren' en richt men zich 'op de basisdoelen in dienst waarvan men het eigen leven stelt'.

Die invulling kan verschillen van individu tot individu, wie zoekt naar kant-en-klare invullingen van het leven, kan beter grijpen naar één van de woestijngodsdiensten.

parcifal 16 oktober 2013 16:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 6842070)
Verklaar je nader?

Je kan je een deel voelen van elk geheel dat voor jou zinvol is : biologisch, historisch, humanistisch, kerkelijk.

Ik vind persoonlijk nogal veel zin in het besef dat alle materie uiteindelijk circuleert en dat ik het resultaat ben van sterrestof dat zich via een lange keten van voorouders heeft vormgegeven in mij en dat ik dat ook heb doorgegeven.
Een schitterend (on)geluk dat zich maar blijft herhalen. :-D

Dat is een redelijk atheistisch perspectief, maar wel religieus humanistisch.

R.Verhiest 16 oktober 2013 16:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 6842144)
Ahja, maar dat "verbonden" is nogal subjectief hé.

Ik vind heel dat religieus atheïsme maar neigen naar pseudo intellectueel gedoe.

Bhoeddisme is zou men ook kunnen zien als een religie zonder god.

Het is overigens treffend hoe religieuze spirituele kunstwerken ook op spiritueel--quasi religieus vlak atheïsten aanspreken ( kerken, moskeeën, muziek, zelfs ook rituelen..)

Kallikles 16 oktober 2013 16:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 6842146)
Leo Apostel verwoordt het heel mooi:
Het is 'een systematische houding en strategie gericht op ervaringen die onze relatie met de diepste realiteit belichamen.'

Wat is de diepste realiteit?

Citaat:

Daartoe plaatst men zich 'in het grootste geheel waartoe men denkt te behoren' en richt men zich 'op de basisdoelen in dienst waarvan men het eigen leven stelt'.
Over welk "grootste geheel" en over welke "basisdoelen" gaat het hier? Wat is het verschil met de "diepste realiteit", het "grootste geheel" en de "basisdoelen" van de wereldgodsdiensten?

Citaat:

Die invulling kan verschillen van individu tot individu, wie zoekt naar kant-en-klare invullingen van het leven, kan beter grijpen naar één van de woestijngodsdiensten.
Wat zijn woestijngodsdiensten?

Nietzsche 16 oktober 2013 16:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door parcifal (Bericht 6842154)
Je kan je een deel voelen van elk geheel dat voor jou zinvol is : biologisch, historisch, humanistisch, kerkelijk.

Ik vind persoonlijk nogal veel zin in het besef dat alle materie uiteindelijk circuleert en dat ik het resultaat ben van sterrestof dat zich via een lange keten van voorouders heeft vormgegeven in mij en dat ik dat ook heb doorgegeven.
Een schitterend (on)geluk dat zich maar blijft herhalen. :-D

Dat is een redelijk atheistisch perspectief, maar wel religieus humanistisch.

Wetenschap = religie?

parcifal 16 oktober 2013 16:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 6842167)
Wetenschap = religie?

Nee. Wetenschap = +-hoe. Religie = +-waarom.

Another Jack 16 oktober 2013 16:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 6842156)
Wat is de diepste realiteit?

Over welk "grootste geheel" en over welke "basisdoelen" gaat het hier? Wat is het verschil met de "diepste realiteit", het "grootste geheel" en de "basisdoelen" van de wereldgodsdiensten?

Wat zijn woestijngodsdiensten?

- Dat je die voor jezelf kan uitmaken, weg van platgetreden metafysische paden. Waarschijnlijk bestaan er gelijkenissen met basisdoelen van andere godsdiensten.
- Met woestijngodsdiensten bedoel ik het jodendom, het christendom en de islam.

JeeBee 16 oktober 2013 16:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 6842123)

Grondig mis.

Het confucianisme, het taoïsme, het boeddhisme en bepaalde richtingen van het hindoeïsme (Samkhya darsana) zijn volkomen atheïstisch.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be