Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Banksector gaat massaal voor bedrijfswagens (https://forum.politics.be/showthread.php?t=193050)

Scherven A. Mok 19 oktober 2013 07:09

Banksector gaat massaal voor bedrijfswagens
 
Al 8000 bedrijfswagens bij en nog banken gaan volgen. Win win situatie voor banken en bankiers. De kosten en minder opbrengsten (bedrijfswagen is in ruil voor een loonverlaging) zijn voor de maatschappij. Zo kennen we ze weer.

Stingray 19 oktober 2013 09:09

Is bijlange niet meer interessant. Ik denk dat het personeel zich eens goed moet beraden of ze zichzelf geen kat in een zak gekocht hebben.

Wel spijtig voor de mensen die echt op de baan moeten zijn voor hun job.

Micele 19 oktober 2013 09:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stingray (Bericht 6845783)
Is bijlange niet meer interessant. Ik denk dat het personeel zich eens goed moet beraden of ze zichzelf geen kat in een zak gekocht hebben.

Wel spijtig voor de mensen die echt op de baan moeten zijn voor hun job.

Idd, alhoewel men - bijkomend - de vraag moet stellen hoeveel % van die bedrijfswagens het fileverkeer extra belasten.

Citaat:

Zo zouden er vanuit de banksector dus makkelijk 10.000 bedrijfswagens extra in het verkeer kunnen worden gebracht, stellen de kranten vast. Ze wijzen op de kritiek van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (Oeso), die vindt dat België de bedrijfswagens te veel aanmoedigt en daardoor het fileleed aanzwengelt. (Belga/TV)
Wie weet neemt 70 % van die 10.000 bedrijfswagens niet eens de snelweg om op zijn werk (zijn bank of klant ?) te geraken. En nemen de andere 30 % de snelweg duidelijk buiten de spitsuren. En algemeen xx % die snelwegstukken waar nooit/amper fileverkeer kan zijn. Ik plak er maar iets op. ;-)

"Intelligente mensen" moeten toch ondertussen weten hoe ze het snelst ergens terplaatse kunnen zijn. Een goede GPS/TMC kan al veel helpen, als... er tenminste geen ongevallen op de snelweg gebeuren die het verkeer daar tijdelijk lam leggen, want alternatieve hoofddoorstroomwegen heeft Vlaanderen nauwelijks... :oops:
Hopelijk helpt dit toch al een beetje:
http://www.hildecrevits.be/nl/takelw...hstrook-rijden
en dat pas in 2013 ... ?

Soit, het zal best weer wachten zijn op de nieuwe resultaten TomTom-data of we een verslechtering gaan hebben, # als de economie aantrekt is er sowieso meer verkeer # , dat zal meer invloed hebben als die enkele duizenden bedrijfswagens... :
Citaat:

http://datanews.knack.be/ict/nieuws/...273903071.htm#

Uit de verkeersdata van TomTom uit 2012, blijkt dat Brussel (nog steeds) de meest filegevoelige stad van België is. Wie op 30 kilometer van de hoofdstad woont en er dagelijks naartoe moet, is jaarlijks 101 uren van zijn tijd kwijt.

Gps-fabrikant TomTom heeft zijn jaarlijkse Congestion Index vrijgegeven, gebaseerd op de verkeersdata van 2012. Deze index is naar eigen zeggen de meest accurate ter wereld voor verkeersopstoppingen in steden, omdat ze – als enige - gebaseerd is op de daadwerkelijke reistijden van auto’s.
# in 2008 - volop bankencrisis- hadden we 1,33 miljard minder voertuigkms als 2007, op BE-wegen, dit is pas terug ingehaald in de loop van 2011 #
Citaat:

http://statbel.fgov.be/nl/statistiek.../#.UmJGx_nO9v8
Afgelegde afstanden per type voertuig (in mrd voertuigen-km) (d)
Jaren: . .. 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011
Totaal 94,94 96,42 98,79 97,46 98,23 98,68 99,26

Savatage 19 oktober 2013 10:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stingray (Bericht 6845783)
Is bijlange niet meer interessant. Ik denk dat het personeel zich eens goed moet beraden of ze zichzelf geen kat in een zak gekocht hebben.

Degenen die ik ken die voor deze formule opteren claimen net dat het pakken interessanter is dan een wagen zelf te financiëren. Ook logisch he, anders zouden er geen duizenden mensen gebruik maken van deze formule.

Citaat:

Wel spijtig voor de mensen die echt op de baan moeten zijn voor hun job.
Wat is daar spijtig aan? :?

Savatage 19 oktober 2013 10:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6845794)
Idd, alhoewel men - bijkomend - de vraag moet stellen hoeveel % van die bedrijfswagens het fileverkeer extra belasten.

Geen kat stelt/stelde die vraag, waarom zou dat hier nu ineens wel moeten?

kelt 19 oktober 2013 10:07

Ik wens eigenlijk niet te "schieten" op de bankensector,of gelijk welke sector,die de "bedrijfswagen" gebruikt als een vorm van minder belast loon....(alhoewel :roll:)

We zitten nu eenmaal met een tamelijk pervers systeem van staatsbeslag waarbij het bedrijven moeilijk gemaakt wordt om mensen een extraatje te geven via "normale" methoden...
Het "systeem" vertoont defecten over de ganse loonschaal!
...en perverse neveneffecten,zoals de dagelijkse files die NIET OPLOSBAAR zijn zolang iedere aap met een hoed aan iedere dag met de auto WIL rijden,KAN rijden en MAG rijden.
Files worden eigenlijk gesubsidieerd met belastingsgeld,maar zijn ondertussen zelfs hinderlijk geworden voor bedrijven die het recht op het uitdelen van bedrijfswagens blijven opeisen maar een of andere wonderlijke ingreep van de overheid verlangen om files te vermijden,waarop ze dan weer kritiek zullen hebben wegens "bad for the car business"....waardoor...enfin...vul zelfs maar die perverse lus aan....

Stingray 19 oktober 2013 10:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 6845822)
Degenen die ik ken die voor deze formule opteren claimen net dat het pakken interessanter is dan een wagen zelf te financiëren. Ook logisch he, anders zouden er geen duizenden mensen gebruik maken van deze formule.



Wat is daar spijtig aan? :?

Simpel : als iedereen zijn loon omzet in een bedrijfswagen kan je er gif op innemen dat de staat zijn inkomsten ziet dalen en dus compensaties gaat zoeken op bedrijfswagens die zwaarder belast gaan worden. Voor mensen die op de baan moeten zijn voor hun job is er eenvoudigweg geen andere keuze.

Wat betreft het interessant zijn : je moet eens kijken naar de bijdragen en het werkelijke aantal privé-kilometers dat je doet. Ik denk dat thuiswerken veeeeeel interessanter is als je het loon behoudt dat je afgeeft aan een firmawagen.

Bovendien zou dit probleem zich niet stellen als de staat de belastingen op een correct/normaal niveau zou houden. Het probleem is door de overheid zelf veroorzaakt en dient daar aangepakt te worden waar de oorzaak zit. Nu zit men alleen de gevolgen aan te pakken.

Stingray 19 oktober 2013 11:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 6845824)
Ik wens eigenlijk niet te "schieten" op de bankensector,of gelijk welke sector,die de "bedrijfswagen" gebruikt als een vorm van minder belast loon....(alhoewel :roll:)

We zitten nu eenmaal met een tamelijk pervers systeem van staatsbeslag waarbij het bedrijven moeilijk gemaakt wordt om mensen een extraatje te geven via "normale" methoden...
Het "systeem" vertoont defecten over de ganse loonschaal!
...en perverse neveneffecten,zoals de dagelijkse files die NIET OPLOSBAAR zijn zolang iedere aap met een hoed aan iedere dag met de auto WIL rijden,KAN rijden en MAG rijden.
Files worden eigenlijk gesubsidieerd met belastingsgeld,maar zijn ondertussen zelfs hinderlijk geworden voor bedrijven die het recht op het uitdelen van bedrijfswagens blijven opeisen maar een of andere wonderlijke ingreep van de overheid verlangen om files te vermijden,waarop ze dan weer kritiek zullen hebben wegens "bad for the car business"....waardoor...enfin...vul zelfs maar die perverse lus aan....

De overheid heeft het systeem gewoon verkracht en als het systeem instort dan gaat ze de oorzaak zoeken bij degenen die er niets mee te maken hebben.

Als morgen iedereen met een kantoorjob op afstand zou werken en er veel en veel minder auto's in verkeer gebracht worden en de overheid dus een groot deel van haar inkomsten verloren ziet gaan, dan zal je zien dat de (R)overheid onmiddellijk een belasting op thuiswerk zal invoeren....daar kan je gif op innemen zo simpel is dat.

OF dat fair is, milieubewust is of niet, speel in deze totaal, maar dan ook totaal geen rol.

Jantje 19 oktober 2013 11:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 6845733)
Al 8000 bedrijfswagens bij en nog banken gaan volgen. Win win situatie voor banken en bankiers. De kosten en minder opbrengsten (bedrijfswagen is in ruil voor een loonverlaging) zijn voor de maatschappij. Zo kennen we ze weer.

Veel van deze mensen rijden nu met hun eigen wagen van en naar het werk.
Veel van die wagens verdwijnen dus van de baan.

Micele 19 oktober 2013 11:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 6845823)
Geen kat stelt/stelde die vraag, waarom zou dat hier nu ineens wel moeten?

dat moet niet natuurlijk niet, vervang moeten door kunnen.

Micele 19 oktober 2013 11:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 6845898)
Veel van deze mensen rijden nu met hun eigen wagen van en naar het werk.
Veel van die wagens verdwijnen dus van de baan.

Goed opgemerkt, die wagens was ik nog vergeten.

ViveLaBelgique 19 oktober 2013 12:12

Dit spreekt in ieder geval de mythe van de 'belastingsregering' tegen.

Stingray 19 oktober 2013 19:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 6845991)
Dit spreekt in ieder geval de mythe van de 'belastingsregering' tegen.

Op basis waarvan deze stelling ?

doremi 20 oktober 2013 13:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 6845822)
Degenen die ik ken die voor deze formule opteren claimen net dat het pakken interessanter is dan een wagen zelf te financiëren. Ook logisch he, anders zouden er geen duizenden mensen gebruik maken van deze formule.



Wat is daar spijtig aan? :?

Hangt er natuurlijk van af hoe dat allemaal zit, maar als je bijvoorbeeld een tankkaart er bij krijgt (in de meeste gevallen is dat zo) dan is dat bijna altijd interessant tenzij het ja al pakweg 400 tot 500 euro nettoloon zou gaan schelen, maar dan onderhandel je wel heel slecht over je loon.
Het enige wat altijd wegvalt is de verplaatsingsvergoeding, maar deze is voor de meeste mensen marginaal.

Je moet maar denken je hebt brandstof, verzekering, wegentaksen, onderhoud, aankoop, controle, ...

Bij de meeste mensen is dat in totaal een kostprijs die als privé-investering makkelijk +500 euro netto per maand scheelt en dan heb je nog geen zware/dure wagen aangekocht (aankoopprijs/verzekering/brandstofverbruik).

Stingray 20 oktober 2013 17:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door doremi (Bericht 6847381)
Hangt er natuurlijk van af hoe dat allemaal zit, maar als je bijvoorbeeld een tankkaart er bij krijgt (in de meeste gevallen is dat zo) dan is dat bijna altijd interessant tenzij het ja al pakweg 400 tot 500 euro nettoloon zou gaan schelen, maar dan onderhandel je wel heel slecht over je loon.
Het enige wat altijd wegvalt is de verplaatsingsvergoeding, maar deze is voor de meeste mensen marginaal.

Je moet maar denken je hebt brandstof, verzekering, wegentaksen, onderhoud, aankoop, controle, ...

Bij de meeste mensen is dat in totaal een kostprijs die als privé-investering makkelijk +500 euro netto per maand scheelt en dan heb je nog geen zware/dure wagen aangekocht (aankoopprijs/verzekering/brandstofverbruik).

En waar ligt de oorzaak van het probleem ?

doremi 22 oktober 2013 09:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stingray (Bericht 6847711)
En waar ligt de oorzaak van het probleem ?

Uiteraard bij de hoge belastingen op wedden. Moesten wedden ongeveer hetzelfde belast zijn als bedrijfswagens dan zouden bedrijven kiezen voor extra wedden uit te betalen want dan heeft men al die poespas met leasings en zo niet.

PeterCC 26 oktober 2013 18:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door doremi (Bericht 6850015)
Uiteraard bij de hoge belastingen op wedden. Moesten wedden ongeveer hetzelfde belast zijn als bedrijfswagens dan zouden bedrijven kiezen voor extra wedden uit te betalen want dan heeft men al die poespas met leasings en zo niet.

Het is toch iets complexer.
De belasting op arbeid is inderdaad hoog, waardoor het voor een werkgever heel duur is om een loonsverhoging toe te kennen terwijl de werknemer daar nauwelijks iets netto van overhoudt.

Maar de echte reden die een brutovervangende bedrijfswagen interessant maakt is dat je met een hoger bruto loon geen extra sociale rechten opbouwt omdat alle sociale rechten, werkloosheidsuitkering, ziekenkas, pensioen, geplafonneerd zijn op een inkomen waar je zo boven zit. Je betaalt alleen progressief meer belastingen, maar daar staat niets tegenover.

PeterCC 26 oktober 2013 19:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 6845898)
Veel van deze mensen rijden nu met hun eigen wagen van en naar het werk.
Veel van die wagens verdwijnen dus van de baan.

Het is een bekende mythe: al die bedrijfswagens zorgen voor de dagelijkse files.
Houdt geen steek want het overgrote deel van mensen die met hun bedrijfswagen naar het werk gaan (ik las ergens diep in de 90%) gingen voordien met hun eigen wagen.

PeterCC 26 oktober 2013 19:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 6845733)
Al 8000 bedrijfswagens bij en nog banken gaan volgen. Win win situatie voor banken en bankiers. De kosten en minder opbrengsten (bedrijfswagen is in ruil voor een loonverlaging) zijn voor de maatschappij. Zo kennen we ze weer.

Niemand is verplicht om meer belastingen te betalen dan wat de wet toelaat.
Geldt niet alleen voor de banken, geldt ook voor jou.

Hypochonder 26 oktober 2013 19:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 6857208)
Niemand is verplicht om meer belastingen te betalen dan wat de wet toelaat.
Geldt niet alleen voor de banken, geldt ook voor jou.

Das net de grote frustratie van Jan met de pet die zijn avond vult met VTM kijken: hijzelf kan niet minder belastingen betalen want het enige wat hij doet is ergens gaan werken en VTM kijken.

De banken en grote bedrijven hebben zich razendsnel aangepast aan de nieuwe voordeel alle aard belasting. Een dikke middenvinger richting Di Rupo en zijn vriendjes.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be