![]() |
8000 nieuwe bedrijfswagens
Waarom zijn wij zowat het enige land in de wereld waar het begrip bedrijfswagens zo populair en uitgebreid is ?
Omdat het een leuk ideetje is om de sociale zekerheid en de belastingen wat te omzeilen. Want de belasting op arbeid is zo hoog. Deze situatie gaf ons al kritiek vanwege de economische gevolgen; en vanwege de gevolgen op het mileu. Wat deed de Marxistische belastingsregering, geruggesteund door de groenen tijdens de regeringsonderhandelingen? Juist: de belastingen op bedrijfswagens verhogen. En wat deed ze met die meerinkomsten? Alles behalve de belasting op arbeid voldoende verlagen om enig effect te kunnen sorteren. En wat constateert groen nu ? Jawel: een effect. Maar geen gunstig effect. Dus brave belastingbetaler: nu betaal je nog bij voor de auto van de bankbedienden. Nu, tenminste zijn dat nog mensen die werken. titel: Banken brengen 8.000 nieuwe bedrijfswagens in het verkeer link: http://www.standaard.be/plus/20131019/ochtend/1 Citaat:
|
Topicstarter, ik ben het volledig met je eens.
Ik ben tegenstander van omwegen en constructies om fiscaal meer aantrekkelijke verloningen mogelijk te maken. Laat de werknemer zelf kiezen wat hij met een bepaalde nettowaarde doet. Creëer geen belastingsysteem dat stimuleert om een vergoeding in de vorm van een nieuwe dure wagen te geven terwijl werknemers misschien liever met de fiets/openbaar vervoer of trein willen komen, of willen besparen door een goedkope tweedehandse wagen te kopen, laat ze eigen baas zijn over hun netto vergoeding / voordelen van alle aard. Zelfde verhaal dus met maaltijdcheques, ecobonnen, ... Het systeem van bedrijfswagens wordt nu op perverse manier uitgebuit door mensen waarvoor het niet bedoeld is. De mensen die echt een bedrijfswagen nodig hebben (vele kilometers voor het werk doen), gebruiken trouwens beter de kilometervergoeding... Er is politieke moed nodig om dit systeem dat tegenwoordig uit zijn originele context is getrokken grondig te hervormen. |
Veel werknemers hebben het nog steeds niet door dat VAA systeem.
Nu ja traag zijn is geen schande. Kapaza staat inmiddels vol van dure bedrijfswagens voor een prikje van mensen die het wel al vast hebben. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar misschien kan jij uitleggen hoe die 8000 mensen aan de fiscus gaan uitleggen dat zij in werkelijkheid misschien één klant per jaar thuis gaan bezoeken, maar in hun opgave dan plots wel één klant per week. En welke gevolgen dat heeft ... . |
Al die bedrijfswagens hebben ook rechtstreeks invloed op de prijs die wij allen voor een verzekering betalen.
De gemiddelde Belgische wagen is dubbel zo duur dan in onze buurlanden en dus gaan ook de premies naar omhoog. Komt nog bij dat de auto-constructeurs de nieuwe wagens op zo'n mannier opbouwen dat bij een aanrijding een hoop plastiek ontploft dt het niet meer rendabel is om de wagen te herstellen. Een xenon koplamp van een Audi kost bijvoorbeeld 1500€... Enkele maanden geleden met mijn motor aan een slakkegangetje achterin een wagen geschoven...grint en een nat wegdek... Mijn schade, een spatbord, zijn schade 1800€. |
Citaat:
Eeuwig durende zinloze discussie ook, bij voorkeur gevoerd door mensen die niet doorhebben waar die bedrijfswagens voor dienen. Dat is en blijt niet meer of niet minder dan een manier om een werknemer een substantiëel voordeel te geven, zonder dat hij/zij daarop kapot belast wordt en zonder dat de werkgever daar het driedubbele voor moet uitgeven. Met dank aan het fiscaal wanbeheer van de Belgische staat, uiteraard. Maar goed, dat België al langer op weg is om een socialistische woestijn te worden, dat weet iedereen... |
Citaat:
Zoals de zaken er nu voorstaan, zijn er mensen mèt en zijn er mensen zonder een bedrijfswagen. Bijgevolg: mensen mèt een substantiëel belastingsvoordeel en mensen zonder dat voordeel. En mensen zonder voordeel ... betalen meer. Idem dito voor maaltijdcheques, eco-cheques en aanverwanten. Eén oplossing: al meerdere malen genoemd in deze draad. . |
Citaat:
Een paar oplossingen: -afschaffing van de stijgende lonen in functie van de ancienniteit (maw beginloon een stuk hoger, en eindloon een stuk lager) -(veel) grotere spread tussen sociale vergoedingen en de laagste lonen -nog maar twee statuten, namelijk dit van werkgever en dit van werknemer (onder dit laatste vallen dan arbeiders, bedienden, ambtenaren)... |
dubbel
http://forum.politics.be/showthread....33#post6845733 De oorzaak van het probleem is de overheid zelf. |
Citaat:
Dat verandert nog steeds niet aan het feit dat een belastingbetaler die wagens niet betaalt. |
Citaat:
|
Citaat:
- je verkracht het spreekwoord. Met werken verdien je wel degelijk geld. Maar het spreekwoord luidt: Van werken word je niet rijk. - verworven rechten zijn een begrip dat gelijkaardig is aan een gegeven woord, of aan een contractuele verbintenis. - toeslagen voor anciënniteit: akkoord. Evenwel niet door de beginlonen blind te verhogen. Elk loon zou moeten economisch verantwoord marktconform zijn. - ik blijf benadrukken: ambtenaren moeten beschermd worden tegen politieke malversaties. Als de 'dienstoverste' een sos is, dan kan het die geen ene kloot schelen dat zijn dienst geamputeerd wordt als hij jou ontslaat en vervangt door een partijgenoot. In de privé weet een werkgever welke winst jij als werknemer genereert voor hem. En wat hij riskeert als hij domme zaken zou doen .... . |
Citaat:
Dit moeten we niet afschuiven op de werkgevers of de werknemers maar op onze pervers hoge belastingen op gewone wedden. |
Citaat:
Ik heb een bedrijfswagen en heb die ook nodig anders doe ik ipv 20 min 1u40 over om naar mijn werk te raken, een verlies van 2u40 per dag en dan heb ik geen wagen. Zelf een wagen betalen om te rijden vereist een loonopslag van 1000 euro brutto en dan mag ik geen platte band hebben of wat dan ook plus doe ik een investering van eigen kapitaal of ga ik een lening aan. Dus heb ik een torenhoog voordeel? Ja, absoluut. Het zelfde geldt voor nettovergoedingen. Beide heb ik niet nodig maar we zitten in een systeem waar je enkel niet in de armoede kan geraken als je zulke systemen uit weet te buiten. Ofwel raak ik in de problemen, ofwel mijn werkgever. Conclusie: verschuif lasten op arbeid en maak die lonen competitief. Di Rupo faalt miserabel. Verlaag de prijs op brandstof zodat een tankkaart minder meerwaarde geeft (regering Di Rupo doet het omgekeerde). Maak het openbaar vervoer beter (op tijd, zorgen dat je snel ergens geraakt etc). Di Rupo faalt hier miserabel. Ecocheques, maaltijdcheques, dienstencheques, ... zijn eigenlijk op zich een virtuele verhoging van de belastingsvrije som (of lagere belastingsschijf). Dat sommigen hier niet van profiteren kan je die dat dat wel doen niet verwijten. Je kan enkel de politiekers verwijten er niets aan te doen en dat ze dat ganse plan zelf hebben uitgedokterd. Elke verhoging van de lasten op die voordelen, zou gepaard moeten gaan met een lastenverlaging voor iedereen maar dat gaat niet want Di Rupo heeft geld nodig en buiten belasten heeft hij bitter weinig inspiratie. |
Goed voor economie
Goed voor milieu ... |
Citaat:
Dat personeel zou immers de eigen wagen van de hand doen en vervangen door een milieuvriendelijker voertuig. Ook zou het die wagen NIET gebruiken om op het werk te geraken. Driekwart van het personeel zou nu immers ook al het openbaar vervoer gebruiken. Waar zijn die wagens dan voor nodig? Waar komen de wagens terecht die worden van de hand gedaan? Op de schroothoop? Of OOK in het verkeer? D�*�*r zal het milieu beter van worden! Dat een bank die miljarden schulden heeft, plus een onzekere toekomst, een bom belastinggeld steekt in volstrekt overbodige wagens zou goed zijn voor de economie? Welke gek krijgen ze zo'n onzin wijsgemaakt? |
Allemaal de stinkbus op.
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:07. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be