Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Hoeveel kost België? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=19310)

Percalion 25 augustus 2004 21:07

Hoeveel kost België?

Ik vroeg mij af hoeveel de werking van België kost, met zijn drie gewesten en drie gemeenschappen, zes regeringen en vijf deelparlementen, gesplitste bevoegdheden, ...

Stel dat we het systeem met de drie gewesten en drie gemeenschappen vervangen door een systeem met vier gemeenschappen (nl. de vier taalgebieden).
Hoeveel geld zouden we dan kunnen besparen?

Zeno! 25 augustus 2004 21:10

Stel u eens voor:

Vlaanderen: 1 regering, 1 parlement

John Stufflebeam 25 augustus 2004 21:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Stel u eens voor:

Besparing 5.250.000.000 euro

Yann 25 augustus 2004 22:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Stel u eens voor:

Stel u eens voor, België:

1 regering, 1 parlement

kempenaar 25 augustus 2004 22:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Yann

1 regering, 1 parlement

ik stel het me voor ... en zie...

een land dat totaal lam ligt door ruzies en besluiteloosheid en halfslachtige compromissen ....

Yann 25 augustus 2004 22:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kempenaar
ik stel het me voor ... en zie...

een land dat totaal lam ligt door ruzies en besluiteloosheid en halfslachtige compromissen ....

Zet die VB bril dan maar rap af. :wink:

Bobke 25 augustus 2004 22:52

Citaat:

1 regering, 1 parlement

Moeten we ons dat voorstellen ? Lang was dat toch zo.
Hebben ze het verandert omdat het te goed functioneerde?

Olivier 25 augustus 2004 22:53

Het functioneerde beter als nu.

Yann 25 augustus 2004 22:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Moeten we ons dat voorstellen ? Lang was dat toch zo.
Hebben ze het verandert omdat het te goed functioneerde?

Loopt nu dan alles gesmeerd??

Bobke 25 augustus 2004 23:06

Citaat:

Loopt nu dan alles gesmeerd??

Nee, maar niet alles is gesplitst.8)

Dimitri 25 augustus 2004 23:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Olivier
Het functioneerde beter als nu.

Dus je wil terugkeren naar een slechte situatie alleen omdat het nu nog slechter is (volgens jou)? Het lijkt me logischer om te zoeken naar een goede situatie i.p.v. de minst slechte. Of ligt het ambitieniveau in België zo laag? ;-)

Hans1 25 augustus 2004 23:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Nee, maar niet alles is gesplitst.8)

Zelfs wat gesplitst is, werkt niet goed: milieu, ruimtelijke ordening, sport, toerisme, allemaal halve of hele catastrofen.

Dan laat je beter alles unitair. En nee, dat hoeft niet slecht te zijn. Alleen heb je politici nodig die denken aan Belgiê en niet aan hun gewest.

Dimitri 25 augustus 2004 23:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Zelfs wat gesplitst is, werkt niet goed: milieu, ruimtelijke ordening, sport, toerisme, allemaal halve of hele catastrofen.

Dan laat je beter alles unitair. En nee, dat hoeft niet slecht te zijn. Alleen heb je politici nodig die denken aan Belgiê en niet aan hun gewest.

Milieu, ruimtelijke ordening en toerisme zijn duidelijk verbeterd, natuurbeheer en verkeer en vervoer trouwens ook. Sport is in ieder geval niet verslechterd en als Vlaanderen een allesomvattend sportbeleid gaat voeren, door zowel topsport als breedtesport te ondersteunen, kan dat ook nog veel verbeteren. Maar ik kan me voorstellen dat topsport niet de hoogste prioriteit is van de Vlaamse regering zolang Vlaamse sporters zich niet onder Vlaamse vlag kunnen etaleren en alle roem naar België gaat.

Fieseler 26 augustus 2004 00:52

Citaat:

Alles wat gesplitst is werkt honderd maal beter... spijtig want ik vind ook dat we alles terug unitair moeten maken...Hans snapt daar natuurlijk geen kl*ten van maar idd... B zou veel gemakkelijker op te delen zijn...

Fieseler 26 augustus 2004 00:55

Citaat:

1 regering, 1 parlement

En Vlaandren ook 1regering 1 parlement... we zijn het dus roerend eens zie... simpele duif...

BTW op welk forum heb jij weer beweerd dat een parlement eigenlijk beter wordt afgeschaft om uw plannetjes door te kunnen voeren?

Zeno! 26 augustus 2004 07:51

Citaat:

1 regering, 1 parlement

Dat moet ik mij niet eens voorstellen. WE'VE BEEN THERE, YOU KNOW?! :-D
En het werkte niet, d�*�*rom is de federalisering er gekomen, omdat anders uw geliefde belgie zou gebarsten zijn.

Zeno! 26 augustus 2004 08:01

Citaat:

:lol: :lol: :lol:

Eentje voor het quote-archief!

Milieu: sinds Vlaanderen bevoegd is, is er eindelijk sprake van een degelijk milieubeleid. Groene zones worden beschermd en natuurgebieden worden gevormd. Veel is echter verloren gegaan in het unitaire Belgie.

Ruimtelijke ordening: Vlaanderen staat vol lintbebouwing door het vreselijk slechte beleid in het unitaire Belgie. Sinds Vlaanderen bevoegd is, kwam er het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen. In dit plan werd alle grond in Vlaanderen ingekleurd naar functie. Hierdoor worden de groene zones beschermd en kan men de wildbouw (zo typisch voor het Unitaire wanbeleid) een halt toe roepen.

Sport: Sinds sport gesplitst is, hebben we 2 absolute kampioenen: Kim Clijsters en Justine Henin, 2 producten van de Vlaamse en Waalse tennisschool. Een Belgische bestaat niet meer. Vlaanderen investeert ook meer in sport: zo staat er in Gent pas een nieuwe "Topsporthal Vlaanderen".

Toerisme: Sinds Vlaanderen bevoegd is, is er eindelijk een toerismebeleid op poten gezet. Toerisme Vlaanderen promoot Vlaanderen in de wereld dmv 3 macroproducten: Vlaamse kust, kunststeden en Groen Vlaanderen. Na jaren van Belgisch wanbeleid inzake toerisme (Belgie had in het buitenland niet eens een imago!!!), is Toerisme Vlaanderen er stilaan in geslaagd om een imago te creëren voor Vlaanderen. Het toerisme zit dan ook in de lift en T.V. opent elk jaar nieuwe buitenlandkantoren. www.visitflanders.com

Zijn dit allemaal carafstofes, Hans? Je kletst dus maar wat uit je nek.

Bobke 26 augustus 2004 08:19

Citaat:

Misschien niet goed maar in elk geval beter dan in het unitaire België.

Patriot! 26 augustus 2004 09:52

Voorbeeldje: destijds was 97 procent (!!!!!!!!!!!) van de Belgische bedrijven tegenstander van een splitsing van Buitenlandse Handel. Niemand vroeg er dus om, behalve het handjevol separatisten van de Volksunie. Er was ook geen énkele reden om dat departement te splitsen. Toch werd het uiteengescheurd, en vandaag zegt Annemie Neyts, destijds verantwoordelijk voor de splitsing: "Natuurlijk heeft iedereen nu spijt van die splitsing, maar nu is het te laat om daar nog iets aan te doen."
De regionale organisaties voor buitenlandse handel werken NIET, sterker nog, ze worden zelfs uitgelachen in het buitenland.

Jan van den Berghe 26 augustus 2004 09:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Voorbeeldje: destijds was 97 procent (!!!!!!!!!!!) van de Belgische bedrijven tegenstander van een splitsing van Buitenlandse Handel.

Bron?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be