Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler
(Bericht 6847036)
Heeft u daar een bron van of ergens een linkje?
|
De Standaard schrijft:
" De compromisloze aanpak van de pensioenhervorming door Open VLD-minister Vincent Van Quickenborne veroorzaakt heel wat ongenoegen in de regeringscoalitie. Minister van Pensioenen Vincent Van Quickenborne ligt onder vuur. Niet alleen bij de vakbonden, die morgen alle overheidsdiensten platleggen, maar ook binnen de federale regering. Bij de coalitiepartners valt heel wat kritiek te horen op de manier waarop de Open VLD'er de pensioenhervorming heeft aangepakt. Verscheidende ministers lieten gisteren off the record verstaan dat ze het erg moeilijk hebben met zijn 'gebrekkige communicatie' en de daaropvolgende botsing met de vakbonden. De aankondiging door Van Quickenborne dat deze pensioeningreep maar een eerste stap is op weg naar een eenheidspensioen (terwijl daarover niets in het regeerakkoord staat), werd als 'dom' omschreven.
'Met een betere communicatie had hij de staking kunnen vermijden', luidde het streng bij een Vlaamse excellentie.
De enige die publiek haar afkeuring uitte, was vicepremier Joëlle Milquet (CDH). TegenoverDe Standaard zei Milquet de pensioenhervorming zelf niet ter discussie te stellen. Een zelfde boodschap was bij de andere morrende ministers te horen.
Maar, benadrukte Milquet: 'Ik begrijp de onrust bij de mensen. Ik ben niet gelukkig met de onverwachte snelheid waarmee dit dossier is aangepakt. Het drama in Luik heeft alle aandacht van de vicepremiers gevraagd en daardoor was er een probleem van timing. We mogen niet vergeten dat er mensen zitten achter de cijfers en statistieken.'
Vincent Van Quickenborne zelf gaf gisteravond zijn eerste speech in zijn nieuwe hoedanigheid, op een studiedag aan de KU Leuven.
Hij verdedigde er zijn hervormingen.
'Een van mijn voorgangers, Bruno Tobback, zei ooit dat hij wist wat hij moest doen, maar niet meer verkozen zou raken als hij het deed. Wel, het is nu tijd om te doen wat moet. Misschien raak ik daardoor niet meer verkozen. Dat zullen we dan wel zien.'
Vandaag is er overleg van de federale regeringstop met de vakbonden en de werkgeversfederaties. Volgens ABVV-voorzitter Rudy De Leeuw zal het resultaat - komen er aanpassingen aan de pensioenhervorming of niet? - bepalend zijn voor een uitbreding van de protestacties naar de privébedrijven.
Ook de magistraten zijn boos. Hun koepelfederaties haalden gisteren zwaar uit en noemden de ingreep in hun pensioenstelsel 'ondoordacht, demagogisch en rampzalig', in onvervalste vakbondstaal.
Minister van Justitie Annemie Turtelboom (Open VLD) antwoordde dat de pensioenhervorming voor iedereen geldt, 'dus ook voor de magistraten'. Er komt voor de magistraten wel een uitzondering op het vervroegd pensioen op 62.
Bron: DS 21/12/11