Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   fileprobleem opgelost door jawel een strook extra... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=193130)

brother paul 20 oktober 2013 21:14

fileprobleem opgelost door jawel een strook extra...
 
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...winst-op.dhtml

en trots dat ze zijn... ze hebben zonder geld uit te geven een strook extra gebruikt... als dat niet keiorigineel is.

wacht eens; ik weet al wat groen gaat zeggen. jamaar dat geeft aanzuigeffect en dat lost het probleem niet op blabla..

weet je wat ik denk: dat men eens wat minder in de investeringen in de economie moet snoeien en wat meer files structureel moet proberen op te lossen

Jan van den Berghe 20 oktober 2013 21:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 6848073)

weet je wat ik denk: dat men eens wat minder in de investeringen in de economie moet snoeien en wat meer files structureel moet proberen op te lossen

Als overheid kan men alvast proberen niet alle diensten te concentreren in Brussel. Dat zou alvast een hoop schelen.

brother paul 21 oktober 2013 09:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6848115)
Als overheid kan men alvast proberen niet alle diensten te concentreren in Brussel. Dat zou alvast een hoop schelen.

juist, maar ondertussen staat die file daar toch elke dag, dus wat is de oplossing? nog een filestrook extra toch..

Micele 21 oktober 2013 17:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 6848404)
juist, maar ondertussen staat die file daar toch elke dag, dus wat is de oplossing? nog een filestrook extra toch..

Spitsstroken hebben hun nut voldoende bewezen, meer bereden wegcapaciteit geeft altijd betere doorstroming, de eerste spitstrook op de E313 gaf maar eventjes 25 % minder vtg-verliesuren.

In het buitenland liggen de eerste spitstroken quasi 10-15 jaar eerder als in Belgie-retardo, alhoewel ze in Be al veel langer hoogstnodig zijn.
In NL kwam de eerste spitsstrook er al in 1996 lees ik:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spitsstrook

Citaat:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20130902_00720023

Crevits opent spitsstrook in Vlaanderen op E40 tussen Sterrebeek en Heverlee
02/09/2013 om 17:12 | Bron: Belga

Crevits opent spitsstrook in Vlaanderen op E40 tussen Sterrebeek en Heverlee

Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits heeft maandag langs de E40 tussen Sterrebeek en Heverlee de tweede spitsstrook in Vlaanderen geopend. De spitsstrook is 7 kilometer lang en moet voor een vlottere avondspits tussen Brussel en Leuven zorgen. ‘De ervaring met de eerste spitsstrook leert dat het aantal voertuigverliesuren met een kwart is gedaald’, aldus Crevits.

Uit onderzoek van het Vlaams Verkeerscentrum bleek dat er extra capaciteit nodig is tussen Sterrebeek en Heverlee, maar dat die extra capaciteit pas zinvol is als er ook meer capaciteit komt op de E314. Daarom werden behalve de nieuwe spitsstrook op de E40 ook weefstroken aangelegd op de E314 tussen Heverlee en Wilsele. Die laatste snelweg kreeg over een afstand van 6,5 kilometer een structureel onderhoud.

De werken hebben in totaal 25 miljoen euro gekost en zorgden voor de grootste werf op de snelwegen dit jaar. Het Vlaams Verkeerscentrum verwacht door de aanpassingen mogelijke reistijdwinsten tot 20 minuten op de E40 en 18 minuten op de E314.

De nieuwe spitsstrook op de E40 is in principe elke werkdag tussen 14.00 uur en 20.00 uur open voor het verkeer, maar het Vlaams Verkeerscentrum kan ook op andere momenten, bijvoorbeeld bij een incident, beslissen om de spitsstrook open te stellen. Rijstrooksignalisatieborden geven de weggebruikers aan wanneer ze de spitsstrook mogen gebruiken.

Momenteel zijn er op de E40 tussen Sterrebeek en Heverlee 13 seinbruggen met 53 rijstrooksignalisatieborden in dienst. In de loop van het najaar komt er nog een reeks borden bij.

reservespeler 21 oktober 2013 17:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6848115)
Als overheid kan men alvast proberen niet alle diensten te concentreren in Brussel. Dat zou alvast een hoop schelen.

Thuiswerken is ook geen goede oplossing, veel misbruik daarmee.

reservespeler 21 oktober 2013 17:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 6848404)
juist, maar ondertussen staat die file daar toch elke dag, dus wat is de oplossing? nog een filestrook extra toch..

Inderdaad

reservespeler 21 oktober 2013 17:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6849131)
Spitsstroken hebben hun nut voldoende bewezen, meer bereden wegcapaciteit geeft altijd betere doorstroming, de eerste spitstrook op de E313 gaf maar eventjes 25 % minder vtg-verliesuren.

In het buitenland liggen de eerste spitstroken quasi 10-15 jaar eerder als in Belgie-retardo, alhoewel ze in Be al veel langer hoogstnodig zijn.
In NL kwam de eerste spitsstrook er al in 1996 lees ik:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spitsstrook

Oeps, we lopen achter op de ollanders

Micele 21 oktober 2013 17:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 6849136)
Oeps, we lopen achter op de ollanders

Oeps op iedereen in West-Europa... :oops:

http://www.wegenwiki.nl/Spitsstrook

reservespeler 21 oktober 2013 17:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6849139)
Oeps op iedereen in West-Europa... :oops:

Inderdaad.
Maar jan, de groenen hadden het te druk met: "Eerst blabla en dan boemboem" om voor de rest ietske na te denken.

kelt 21 oktober 2013 17:39

Dikke pech voor de bouwsector.In plaats van komplete wegen kan er hoogstens een stuk spitsstrook vanaf...

Bon,ondertussen zal een vlottere mogelijkheid tot rijden MEER verkeer aantrekken(het is een wetmatigheid)...verwacht dat binnen een 3-tal jaar de zaak weer dicht staat als er niks FUNDAMENTEELS aan de verkeersstromen en de verkeershoeveelheid op bepaalde tijdstippen verandert....:-(

Micele 21 oktober 2013 17:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 6849144)
Dikke pech voor de bouwsector.In plaats van komplete wegen kan er hoogstens een stuk spitsstrook vanaf...

Bon,ondertussen zal een vlottere mogelijkheid tot rijden MEER verkeer aantrekken(het is een wetmatigheid)...

Meer verkeer aantrekken om in de 25% mindere (lange*minder lang durende) file te staan ? :roll:

Onzin, dat "**aanzuigeffect" is meestal te verwaarlozen, ttz dat ligt dikwijls onder de 5 %. En op de wegen waar dat ietsiepietsie verkeer vandaan komt gaat het ietsje vlotter, ook al van dat "effect" gehoord ? :-D

** http://forum.politics.be/showpost.ph...1&postcount=14

morte-vivante 21 oktober 2013 17:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6849148)
Onzin, dat "**aanzuigeffect" is meestal te verwaarlozen, ttz dat ligt dikwijls onder de 5 %. En op de wegen waar dat ietsiepietsie verkeer vandaan komt gaat het ietsje vlotter, ook al van dat "effect" gehoord ? :-D

** http://forum.politics.be/showpost.ph...1&postcount=14

inderdaad, op al die gewestwegen tussen brussel en leuven gaat het nu ook vlotter

Micele 21 oktober 2013 17:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante (Bericht 6849149)
inderdaad, op al die gewestwegen tussen brussel en leuven gaat het nu ook vlotter

Idd, het positieve aanzuigeffect, men zou dat woord beter schrappen en vervangen door (minimale) verkeersverschuiving of verkeersverplaatsing ( Verkehrsverlagerung )

Sommige mensen denken anders nog dat dat verkeer met de jaren uit het niets komt.

Ratatosk 21 oktober 2013 18:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 6848073)
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...winst-op.dhtml

en trots dat ze zijn... ze hebben zonder geld uit te geven een strook extra gebruikt... als dat niet keiorigineel is.

wacht eens; ik weet al wat groen gaat zeggen. jamaar dat geeft aanzuigeffect en dat lost het probleem niet op blabla..

weet je wat ik denk: dat men eens wat minder in de investeringen in de economie moet snoeien en wat meer files structureel moet proberen op te lossen

Een strook richting Brussel naar Leuven, in de ochtend geen nut. 's Avonds ook niet echt omwille van het feit dat het verkeer minder geconcentreerd is door dat werknemers niet op hetzelfde uur stoppen.

Omgekeerd, Haasrode-brussel, 4 stroken en file file file. Haasrode richting Leuven gaat het van 3 stroken naar 2 stroken (file file file) om dan verder over te gaan naar 4 stroken. Bij de oprit Sterrebeek moet al het verkeer dat van de oprit komt en naar Brussel moet naar links en het verkeer dat van leuven komt en richting Diegem moet naar rechts, dit mag je nog eens herhalen bij de ring. verkeer dat rechtdoor moet, verkeer dat van links naar rechts moet en van rechts naar links (file file file).

Die spitsstrook is zever

Micele 21 oktober 2013 18:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk (Bericht 6849159)
Een strook richting Brussel naar Leuven, in de ochtend geen nut. 's Avonds ook niet echt omwille van het feit dat het verkeer minder geconcentreerd is door dat werknemers niet op hetzelfde uur stoppen.

Omgekeerd, Haasrode-brussel, 4 stroken en file file file. Haasrode richting Leuven gaat het van 3 stroken naar 2 stroken (file file file) om dan verder over te gaan naar 4 stroken. Bij de oprit Sterrebeek moet al het verkeer dat van de oprit komt en naar Brussel moet naar links en het verkeer dat van leuven komt en richting Diegem moet naar rechts, dit mag je nog eens herhalen bij de ring. verkeer dat rechtdoor moet, verkeer dat van links naar rechts moet en van rechts naar links (file file file).

Die spitsstrook is zever

Oh, "file file file" heb je dan vanuit de berm de # filedruk berekend ? ;-)

Het Vlaams Verkeerscentrum wel, tot 25 % minder voertuigverliesuren op de eerste spitsstrook richting Antwerpen, kun je dat "weerleggen" ?

Voor de E40/E314 voospellen ze op ervaring respectiev. 20/18 minuten tijdswinst tijdens die drukste uren.
Citaat:

‘De ervaring met de eerste spitsstrook leert dat het aantal voertuigverliesuren met een kwart is gedaald’, aldus Crevits.

Uit onderzoek van het Vlaams Verkeerscentrum bleek dat er extra capaciteit nodig is tussen Sterrebeek en Heverlee, maar dat die extra capaciteit pas zinvol is als er ook meer capaciteit komt op de E314. Daarom werden behalve de nieuwe spitsstrook op de E40 ook weefstroken aangelegd op de E314 tussen Heverlee en Wilsele. Die laatste snelweg kreeg over een afstand van 6,5 kilometer een structureel onderhoud.

De werken hebben in totaal 25 miljoen euro gekost en zorgden voor de grootste werf op de snelwegen dit jaar. Het Vlaams Verkeerscentrum verwacht door de aanpassingen mogelijke reistijdwinsten tot 20 minuten op de E40 en 18 minuten op de E314.
Ik denk dat je eerder een opfrissing nodig hebt:
#
Citaat:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Filedruk

De filedruk of filezwaarte wordt gebruikt als maat van drukte op het autosnelwegennet en uitgedrukt in kilometerminuten (kmmin). Alleen de (som van de) lengtes van files geeft onvoldoende inzicht in hoe druk het is.
Een file met een lengte van 2 kilometer lijkt bijvoorbeeld kort, maar het beeld wordt anders als die file er 2 uur staat. De filedruk van een file wordt berekend door de lengte te vermenigvuldigen met de tijdsduur. Eerdergenoemde file staat bijvoorbeeld voor 240 kmmin. Een file die eerst 5 minuten een lengte heeft van 3 kilometer en daarna nog 3 minuten 2 kilometer lang is, levert een filedruk van 5 × 3 + 3 × 2 = 21 kmmin.
En voor de voertuigverliesuren te kennen moet je het aantal gepasseerde voertuigen nog tellen tijdens het fileverkeer, heb je dat ook gedaan toen je file-file-file deed ? ;-)

Citaat:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Verkeerscapaciteit

De capaciteit van een autosnelweg hangt af van het aantal rijstroken per richting. Een vuistregel is dat een rijstrook een capaciteit heeft van ongeveer 2200 voertuigen per uur. Dat houdt in dat er ongeveer elke 1,63 seconden een voertuig passeert. Deze volgtijd is geen constante, en hangt af van het bestuurdersgedrag, weersomstandigheden, wegcondities, etc.
Bij regen vermindert de capaciteit bijvoorbeeld tussen 1% en 5%. De doorvoercapaciteit kan verder beperkt worden door de wegsituatie. Zo zal bijvoorbeeld een af- of toerit zorgen voor zijwaartse bewegingen, met capaciteitsreductie als gevolg. Tunnels en aquaducten zijn een ander voorbeeld, de capaciteit neemt hier af onder meer door het stijgen van de weg.
Om vrachtwagens en auto's bij elkaar op te tellen zijn 'personenauto-equivalenten' (PAE) ingevoerd. Zo telt een vrachtwagen als 1,5 - 2 PAE op autosnelwegen bij capaciteitssnelheden.[1]
Een afname van de wegcapaciteit van bijvoorbeeld 3% zorgt in de spits voor een reistijdtoename van ongeveer 30%.
Het wiskundig wachttijdmodel is immers: W = (Ts * B) / 2 * (1 - B) waarbij W = wachttijd, Ts = bedieningstijd voor één gebruiker, B = bezettingsgraad, dat is het gebruik gedeeld door de capaciteit. Als de capaciteit bijna geheel wordt gebruikt, is B bijna 1 en neemt W tot oneindig toe. Vandaar dat een geringe verschuiving in gebruik of in capaciteit voor zo'n groot gevolg qua wachttijd zorgt als -zoals in de spits- de bezettingsgraad bijna 1 is.
Probleem van hinder binnen een verkeerssysteem of tussen verkeerssoorten is niet alleen de vertraging, maar vooral het onvoorspelbare karakter van de vertraging. Planning door beheerders en gebruikers wordt daardoor moeilijker en er gaat tijd verloren omdat mensen op meer vertraging rekenen dan er gemiddeld optreedt. Maatregelen om de doorstroming te bevorderen (spitsstroken, vrije bus/tram-baan, verkeerslichtenbeïnvloeding) zijn dan ook allereerst gericht op vergroting van de voorspelbaarheid van de reisduur. Kortom, een capaciteit die minder snel afneemt door omstandigheden.
Vanaf een opengestelde spitsstrook (extra rijstrook) verhoogd de capaciteit gemiddeld met ca 2200 voertuigen per uur (droge weg).

Jan van den Berghe 21 oktober 2013 21:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 6848404)
juist, maar ondertussen staat die file daar toch elke dag, dus wat is de oplossing? nog een filestrook extra toch..

In de eerste plaats inzetten op het OV. Daarnaast decentralisatie doorvoeren, iets wat in onze tijd toch veel sneller kan gebeuren dan voorheen.

brother paul 21 oktober 2013 21:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 6849144)
Dikke pech voor de bouwsector.In plaats van komplete wegen kan er hoogstens een stuk spitsstrook vanaf...

Bon,ondertussen zal een vlottere mogelijkheid tot rijden MEER verkeer aantrekken(het is een wetmatigheid)...verwacht dat binnen een 3-tal jaar de zaak weer dicht staat als er niks FUNDAMENTEELS aan de verkeersstromen en de verkeershoeveelheid op bepaalde tijdstippen verandert....:-(

Kijk, ik dacht dat Crevits verantwoordelijk is voor de wegen. En weet je dat wijf is dankzij haar beleid erin geslaagd filerecords in vlaanderen te breken. Zegt alles over haar beleid zeker?

De successfactor van het beleid van een minister van mobiliteit zou moeten afhangen van de lengte van de file. En om het even hoe je die file doet zakken door carpoolen, trein stimuleren, gerobotiseerde voertuigen, of extra rijstroken. Voor mij is bewezen dat alle snelheidsbeperkingen , en alle verkeersbegeleidingstruken, en alle verkeersborden die geinstalleerd worden, en alle camera's die geinstalleerd worden geen reet helpen.

brother paul 21 oktober 2013 22:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6849461)
In de eerste plaats inzetten op het OV. Daarnaast decentralisatie doorvoeren, iets wat in onze tijd toch veel sneller kan gebeuren dan voorheen.

maar de trein wordt toch meer gebruikt ? dus het is toch duidelijk niet genoeg ?

als ik vroeger op de ring van brussel reed, dan was bvb op bepaalde uren 1 strook genoeg. Ik kan de tijd niet meer zeggen dat ik de ring bereden heb waar maar één strook gebruikt wordt... als je snachts om 1 uur nog drie stroken bezet hebt van de vier stroken, dan kun je toch wel zeggen dat er op die plaats capaciteit nodig is ? of wat heb je een wetenschappelijke studie die het tegenovergestelde beweert, dat je daar flitspalen moet zetten ?

Jan van den Berghe 21 oktober 2013 22:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 6849512)
maar de trein wordt toch meer gebruikt ? dus het is toch duidelijk niet genoeg ?

als ik vroeger op de ring van brussel reed, dan was bvb op bepaalde uren 1 strook genoeg. Ik kan de tijd niet meer zeggen dat ik de ring bereden heb waar maar één strook gebruikt wordt... als je snachts om 1 uur nog drie stroken bezet hebt van de vier stroken, dan kun je toch wel zeggen dat er op die plaats capaciteit nodig is ? of wat heb je een wetenschappelijke studie die het tegenovergestelde beweert, dat je daar flitspalen moet zetten ?

Dan moet je verkeersstromen in beeld brengen: waar komt dat allemaal vandaan en waar gaat dit naartoe?

Jan van den Berghe 21 oktober 2013 22:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 6849511)
Kijk, ik dacht dat Crevits verantwoordelijk is voor de wegen. En weet je dat wijf is dankzij haar beleid erin geslaagd filerecords in vlaanderen te breken. Zegt alles over haar beleid zeker?

De successfactor van het beleid van een minister van mobiliteit zou moeten afhangen van de lengte van de file. En om het even hoe je die file doet zakken door carpoolen, trein stimuleren, gerobotiseerde voertuigen, of extra rijstroken. Voor mij is bewezen dat alle snelheidsbeperkingen , en alle verkeersbegeleidingstruken, en alle verkeersborden die geinstalleerd worden, en alle camera's die geinstalleerd worden geen reet helpen.

Zijn al die zaken die u opsomt er dan gekomen om wagens van de weg te brengen?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be