Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Ook bij ons aanval op Zwarte Piet ... door het CGKR (https://forum.politics.be/showthread.php?t=193241)

Antoon 23 oktober 2013 14:39

Ook bij ons aanval op Zwarte Piet ... door het CGKR

Citaat:

wo 23 okt 2013, 15:03|
Ook Vlamingen willen debat over Zwarte Piet

BRUSSEL -
Ook in Vlaanderen moet er een debat komen over Zwarte Piet. Dat stelde het Belgisch Centrum voor Gelijkheid van Kansen en voor Racismebestrijding (CGKR) woensdag.

Volgens het CGKR is er rond de begeleiders van Sinterklaas geen sprake van opzettelijk of strafbaar racisme. Maar het is wel nodig een maatschappelijk debat te voeren over oude volksgebruiken.
Het CGKR wijst in dat verband op de zogenoemde Kattenstoet in Ieper, waarbij vroeger levende katten van een toren werden gegooid. Hoewel dat een zeer oude traditie was, worden er tegenwoordig alleen nog pluchen exemplaren gebruikt.
Net als Nederland viert Vlaanderen Sinterklaas, maar het is er vooral een kinderfeest. Onder meer in Sint-Niklaas, „de stad van de Sint”, wordt een reeks evenementen rond de goedheiligman georganiseerd.

bron
CGKR? Opdoeken die handel !! :x :evil:

.

Zipper 23 oktober 2013 14:41

Een debat voeren over Sinterklaas en Zwarte Piet, kan het nog onnozeler ?? :lol::lol:

Xenophon 23 oktober 2013 14:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 6852324)
Een debat voeren over Sinterklaas en Zwarte Piet, kan het nog onnozeler ?? :lol::lol:

Citaat:

Volgens het CGKR is er rond de begeleiders van Sinterklaas geen sprake van opzettelijk of strafbaar racisme.
We moeten ons dus afvragen welke verborgen agenda het centrum heeft.

Antoon 23 oktober 2013 14:49

graaf de bethune 23 oktober 2013 14:55

Dus eventjes samenvatten, sinterklaas moet weg, kerstgebeuren moet neutraal worden(geen kerstverlichting maar neutrale verlichting, geen kerstvakantie maar eindejaarsvakantie, op schoolreis halal-eten om sommigen niet tegen de borst te stoten met haram-uitspattingen in de vorm van varkensvlees). Daarom een deal, nergens in de straat en via officiele bronnen wil ik nog horen over andere kulturen, dus gedaan met offerfeest, suikerfeest, ramadam openlijk aan bod te brengen. Maw, we moeten zo snel mogelijk cultuurloos en religie-loos worden. DEAL???????????????????

NognenNVAer 23 oktober 2013 14:59

Lijkt me dat ze gewoon een debat in gang willen trekken. Raar, aangezien het al bezig was.
Maar ik zie het CGKR hier niet zeggen dat sinterklaas/zwarte piet weg moet.

NognenNVAer 23 oktober 2013 15:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door graaf de bethune (Bericht 6852344)
Dus eventjes samenvatten, sinterklaas moet weg, kerstgebeuren moet neutraal worden(geen kerstverlichting maar neutrale verlichting, geen kerstvakantie maar eindejaarsvakantie, op schoolreis halal-eten om sommigen niet tegen de borst te stoten met haram-uitspattingen in de vorm van varkensvlees). Daarom een deal, nergens in de straat en via officiele bronnen wil ik nog horen over andere kulturen, dus gedaan met offerfeest, suikerfeest, ramadam openlijk aan bod te brengen. Maw, we moeten zo snel mogelijk cultuurloos en religie-loos worden. DEAL???????????????????

Waar heb je dat gehoord? Overdreven dingen die niemand ooit gezegd heeft zijn GEEN feiten.

bf62 23 oktober 2013 15:02

Citaat:

BRUSSEL -
Ook in Vlaanderen moet er een debat komen over Zwarte Piet. Dat stelde het Belgisch Centrum voor Gelijkheid van Kansen en voor Racismebestrijding (CGKR) woensdag.

Volgens het CGKR is er rond de begeleiders van Sinterklaas geen sprake van opzettelijk of strafbaar racisme. Maar het is wel nodig een maatschappelijk debat te voeren over oude volksgebruiken.
Het CGKR wijst in dat verband op de zogenoemde Kattenstoet in Ieper, waarbij vroeger levende katten van een toren werden gegooid. Hoewel dat een zeer oude traditie was, worden er tegenwoordig alleen nog pluchen exemplaren gebruikt.
Net als Nederland viert Vlaanderen Sinterklaas, maar het is er vooral een kinderfeest. Onder meer in Sint-Niklaas, „de stad van de Sint”, wordt een reeks evenementen rond de goedheiligman georganiseerd.
Gaat het CGKR aan de moslims vragen om volgend jaar een pluche schaap te kelen?

Het Oosten 23 oktober 2013 15:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon (Bericht 6852320)
CGKR? Opdoeken die handel !! :x :evil:

.

We hebben hier ooit al een zeer uitgebreide discussie over gehad. En ik blijf bij mijn mening: de knecht van Sinterklaas, 'zwarte Piet', bevestigt wel degelijk het cliché-beeld van de zwarte als helper en knecht van de blanke.

Xenophon 23 oktober 2013 15:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door NognenNVAer (Bericht 6852354)
Lijkt me dat ze gewoon een debat in gang willen trekken. Raar, aangezien het al bezig was.
Maar ik zie het CGKR hier niet zeggen dat sinterklaas/zwarte piet weg moet.

Het centrum wil dus een debat over Zwarte Piet en Sinterklaas voeren opdat die zeker zouden blijven?

Ze willen dus dat onderdeel van de Vlaamse cultuur in bescherming nemen?

De schoofzak 23 oktober 2013 15:09

Een debat over "oude" volksgebruiken:
mogen onze meisjes zomerjurken dragen ? Met wapperende haren op de fiets met blote armen en minirokje ?

Femme de la rue.

.

Anselmo 23 oktober 2013 15:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 6852369)
Het centrum wil dus een debat over Zwarte Piet en Sinterklaas voeren opdat die zeker zouden blijven?

Uiteraard !:roll:

Die gespeelde naïeve onwetendheid nijgt meer en meer naar hypocrisie .

NognenNVAer 23 oktober 2013 15:11

Citaat:

Eerder omdat het er vroeger of later toch ging komen. En nu dat het in Nederland zo hevig bezig is, is het nu de moment om het hier ook te doen.
Nu, zoals ik al zei, raar. Want het debat is al bezig.

Gwylan 23 oktober 2013 15:12

1 Bijlage(n)
Men kan er mee lachen, maar ook bij ons slaagt men er in om het “politiek correcte” tot zelfs in de rayons van grootwarenhuizen te doen doordringen.
Zo voelde de warenhuisketen E. Leclerc zich in april 2011 verplicht om de snoepjes die wij hier allen “têtes de nègre” noemen voortaan als “Bambizous” te omschrijven…
Bijlage 91856

Anselmo 23 oktober 2013 15:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door NognenNVAer (Bericht 6852376)
Eerder omdat het er vroeger of later toch ging komen. En nu dat het in Nederland zo hevig bezig is, is het nu de moment om het hier ook te doen.

m.i. hoeft hier helemaal geen debat over gevoerd te worden.

Als er lieden zijn met waanvoorstellingen, dan hebben die professionele geestelijke hulp nodig, geen debat.

andev 23 oktober 2013 15:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bf62 (Bericht 6852358)
Gaat het CGKR aan de moslims vragen om volgend jaar een pluche schaap te kelen?

Dat zou men ten minste kunnen eisen als compensatie!!!
Maar daar zou niets van komen, want onze ingevoerde lastverkopende verrijkers moeten in alles hun zin krijgen en niet tegengesproken worden: anders is dat racisme!
En we zijn nog niet halverwege met die eisen van bepaalde vreemdelingen!
Staat het hen hier niet aan: dat ze wegblijven of ophoepelen als ze zich hier reeds geïnstalleerd hebben.

andev 23 oktober 2013 15:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 6852368)
We hebben hier ooit al een zeer uitgebreide discussie over gehad. En ik blijf bij mijn mening: de knecht van Sinterklaas, 'zwarte Piet', bevestigt wel degelijk het cliché-beeld van de zwarte als helper en knecht van de blanke.

En heb je nog dergelijke onnozelheden die moeten verwezenlijkt of veranderd worden in de komende jaren?
Verander van land.

andev 23 oktober 2013 15:27

Citaat:

Ze willen het "veranderen" zodat het sommigen niet stoort!
Sommigen spraken reeds van "groene" of "blauwe" pieten bvb...
Ik denk dat het heel wat van "onze" inwoners van ons land stoort als ze hier boerka's zien opduiken, hoofddoekjes op bepaalde plaatsen of gelegenheden, brutale schapenslachterij enz enz
Waarom moet dat allemaal er niet uit?
Wat wij willen speelt geen rol, wat zij willen moet uitgevoerd worden?

andev 23 oktober 2013 15:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door NognenNVAer (Bericht 6852376)

En hoe reageert de Nederlandse bevolking denk je? Je doet al alsof het in kannen en kruiken is...

NognenNVAer 23 oktober 2013 15:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door andev (Bericht 6852407)
En hoe reageert de Nederlandse bevolking denk je? Je doet al alsof het in kannen en kruiken is...

Ik heb hier trouwens nergens mijn mening gegeven.

Maar soit:

Er is een kleine groep in Amsterdam dat dit inderdaad racisme vind, en de rest heeft er allemaal geen problemen mee (en ja, er wonen ook zwarten buiten Amsterdam).

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be