Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Boer Swa haat de democratie (https://forum.politics.be/showthread.php?t=19325)

Patriot! 26 augustus 2004 10:04

Boer Swa haat de democratie

Dat Bourgeois geen democraat is, is uiteraard geen nieuws.
Volgende uitspraak illustreert dit weer eens treffend:

Hebt u oren naar het verzet van een handvol grote Belgische ngo's tegen de
regionalisering van ontwikkelingssamenwerking? Geert Bourgeois: Ik hier op
mijn kabinet al verschillende sollicitanten uit de ngo wereld over de vloer
gekregen, en ik weet zeker dat lang niet iedereen in die sector tegen de
verdere regionalisering gekant is. Ik wil zo snel mogelijk met de ngo's aan
tafel gaan zitten, maar ik besef dat sommige heel moeilijk van hun standpunt
af te brengen zullen zijn. En de politieke meerderheid van dit land heeft nu
eenmaal grondwettelijk vastgelegd dat Vlaanderen bevoegd wordt voor
ontwikkelingssamenwerking, dus zullen zij wel binnen dat kader moeten
werken....

Met andere woorden: de unanieme mening van alle organisaties telt niet, want
ondergeschikt aan de Vlaamse Zaak. De "politieke meerderheid" heeft
(uiteraard) nooit gevraagd naar de mening van de NGO's. Inderdaad, meer
Vlaanderen (Wallonië) = minder democratie.

Dimitri 26 augustus 2004 10:10

Bij mijn weten ligt de wetgevende macht in een land inderdaad bij de VOLKSvertegenwoordiging en niet bij de BEDRIJFSvertegenwoordiging.

Als 97% van de bedrijven geen belasting meer wil betalen, moet die dan ook maar afgeschaft worden? Volgens mij hebben bedrijven en instellingen zich gewoon neer te leggen bij de beslissingen die door de volksvertegenwoordiging zijn genomen, uit naam van de gehele bevolking.

Jan van den Berghe 26 augustus 2004 10:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Met andere woorden: de unanieme mening van alle organisaties telt niet, want ondergeschikt aan de Vlaamse Zaak. De "politieke meerderheid" heeft (uiteraard) nooit gevraagd naar de mening van de NGO's. Inderdaad, meer
Vlaanderen (Wallonië) = minder democratie.

Dit heeft niets met democratie te maken, wel met de mening van een aantal drukkingsgroepen. Niet te verwonderen dat deze drukkingsgroepen tegen iedere vorm van verdere Vlaamse emancipatie zijn: ze zijn meestal heel links en hanteren daarbij de paradox dat ze allerlei indianenstammen wel naar meer zelfstandigheid willen helpen, maar het eigen Vlaanderen niet.

Zeno! 26 augustus 2004 10:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri

Als 97% van de bedrijven geen belasting meer wil betalen, moet die dan ook maar afgeschaft worden?

Yep, volgens de BUB-democratie wel.

Ik wil morgen wel eens een enquete doen onder de bevolking voor de totale afschaffing van de belastingen. Gaat de regering dan ook "de democratie" volgen? :-o

Dimitri 26 augustus 2004 10:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Ik wil morgen wel eens een enquete doen onder de bevolking voor de totale afschaffing van de belastingen. Gaat de regering dan ook "de democratie" volgen? :-o

Als mensen goed geïnformeerd worden, denk ik eigenlijk dat er geen meerderheid zal zijn voor totale afschaffing van de belastingen. Van het belastinggeld worden immers heel veel nutsvoorzieningen en openbare diensten betaald.

De Garde 26 augustus 2004 10:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Als mensen goed geïnformeerd worden, denk ik eigenlijk dat er geen meerderheid zal zijn voor totale afschaffing van de belastingen. Van het belastinggeld worden immers heel veel nutsvoorzieningen en openbare diensten betaald.

Daar kan ik je in volgen, maar of iedereen zo rijp is, is voor mij een open vraag.

Dimitri 26 augustus 2004 10:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Garde
Daar kan ik je in volgen, maar of iedereen zo rijp is, is voor mij een open vraag.

Je zult dat geleidelijk moeten opbouwen. Maar daar moet dan nu wel mee begonnen worden: eerst het correctief referendum (stemmen over door de politiek aangenomen nieuwe wetten) invoeren en later het volksinitiatief (referenda over door het volk ingediende nieuwe wetten).

zorroaster 26 augustus 2004 12:45

Laat iemand het concept "democratie" nog eens uitleggen aan Patriot, want die jongen heeft het duidelijk niet gevat.

Als het parlement een beslissing neemt, is het een democratische verplichting die uit te voeren. Omdat Bourgeois dat eist, is hij een democraat. Logischer kan het niet...

Tantist 27 augustus 2004 08:57

Citaat:

Dat Bourgeois geen democraat is, is uiteraard geen nieuws.

Toch wel, dat lijkt me even groot nieuws als het zogezegde slippertje van Beckham ;-)

Supe®Staaf 27 augustus 2004 09:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Yep, volgens de BUB-democratie wel.

Een enquête van Zeno! mag jij niet verwarren met een referendum op initiatief van een brede bevolkingslaag, waar vooraf een handtekeningendrempel moet voor gehaald worden, en waar vooraf informatie over de gevolgen wordt verstrekt.
Uw 'enquête' is van nul en generlei bindende democratische waarde.

Gelieve het begrip 'democratie' niet te bezwadderen met voorbeelden die niet relevant zijn.
Voorbeelden uit landen waar het bestuur democratischer en directer dan hier geschiedt, spreken trouwens uw insinuatie tegen. De overgrote meerderheid van burgers is zich daar weldegelijk bewust van het nut van belasting. In die landen is de begroting trouwens vaak beter in evenwicht dan in onze particratie, waar géén stok achter de deur is om correcte besteding van ditzelfde belastingsgeld af te dwingen.:evil:

Foundation 29 augustus 2004 09:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Dit heeft niets met democratie te maken, wel met de mening van een aantal drukkingsgroepen. Niet te verwonderen dat deze drukkingsgroepen tegen iedere vorm van verdere Vlaamse emancipatie zijn: ze zijn meestal heel links en hanteren daarbij de paradox dat ze allerlei indianenstammen wel naar meer zelfstandigheid willen helpen, maar het eigen Vlaanderen niet.

Ze zijn links dus verwaarloosbaar, ze zijn links dus ze moeten onder voogdij komen, ze zijn links dus anderen weten het beter...

Mooie democratie is dat...

zorroaster 3 september 2004 00:20

Zou onze vriend Patriot zijn provocatieve en bovenal erg leugenachtige titeltje niet eens willen verwijderen?

Patriot! 3 september 2004 00:30

Neen.

zorroaster 3 september 2004 00:31

Mij eender. Ik wacht dan ook op een posting waarin u uitgebreid verklaart welke democratische spelregels dhr. Bourgeois overtreedt door een beslissing van het federale én Vlaamse parlement uit te voeren?

Patriot! 3 september 2004 00:55

Legt u eerst eens uit waarom álle betrokken partijen tegen die splitsing zijn, en uwe leider weigert naar hen te luisteren?

zorroaster 3 september 2004 03:11

Citaat:

Legt u eerst eens uit waarom álle betrokken partijen tegen die splitsing zijn, en uwe leider weigert naar hen te luisteren?

Waarom zou hij? Er is democratisch besloten tot splitsing van de bevoegdheid ontwikkelingssamenwerking omdat de daarmee corresponderende bevoegdheden nu eenmaal op gemeenschapsniveau zijn komen te liggen.
Die "betrokken" organisaties hebben geen enkele democratische legitimiteit en vertegenwoordigen zichzelf. Waarom moet hun wil wet zijn?

De betrokken organisaties zijn nooit happig op evolutie, dat is een natuurlijke trend. Als het aan hen lag zou er nooit iets veranderen. Soms moeten ze eens wakker worden geschopt.

Maar dat maakt dhr. Bourgeois nog altijd geen democratie-hater, is het niet? Het is aan u om uw eigen titel te motiveren. Boer Swa haat de democratie, waarom dan wel?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be