Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   De Belgische loonkosten zijn gigantisch! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=193251)

demonen 23 oktober 2013 22:23

De Belgische loonkosten zijn gigantisch!

Maar de loonkosten zijn gigantisch. Wij kunnen identieke functies, bijvoorbeeld een machinewerker of een vorkliftchauffeur, vergelijken in België en onze buurlanden. We zijn veruit de duurste. Het gaat niet om 5 procent. Procentueel zijn we een vijfde duurder dan de nummer twee, Duitsland. We zijn 30 procent duurder dan Engeland. Die cijfers zijn gigantisch. Het is onbegrijpelijk dat daarover nog gediscussieerd wordt. Ik hoop dat onze politici toch beseffen dat de sociale kosten bovenop de nettolonen de pan uitrijzen.”

http://trends.knack.be/economie/nieu...0431648736.htm

Indien we het gigantische overheidsapparaat niet ONMIDDELLIJK ontvetten (ook zijn uitwassen zoals perikwatie, pensioenen die gemiddeld 2,2 keer hoger zijn dan in de privé, opgespaarde ziektedagen, ...) dan gaan we recht de ondergang tegemoed.

Demper 23 oktober 2013 22:26

Ze zijn hier alles naar de kloten aan het helpen.

Tavek 23 oktober 2013 22:28

De schotten tussen statuten moeten verdwijnen.

Een ambtenaar is ook maar een werknemer van de staat of een lokaal bestuur.

Echter die loonkost zever komt mijn oren uit. Een werknemer uit belgie is pakken productiever dan zijn oost europese tegenhangers bvb.

abramis brama 23 oktober 2013 22:31

Oef ! Ik begon al ontwenningsverschijnselen te krijgen.

Bevend als een riet zat ik voor mijn scherm, angstig afwachtend, vrezend dat er vandaag geen anti-ambtenaren-topic van demonen zou komen.

Maar gelukkig, hier is-ie dan toch alsnog. :-D

Er zijn nog zekerheden.

DucDEnghien 23 oktober 2013 22:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 6853138)
De schotten tussen statuten moeten verdwijnen.

Een ambtenaar is ook maar een werknemer van de staat of een lokaal bestuur.

Echter die loonkost zever komt mijn oren uit. Een werknemer uit belgie is pakken productiever dan zijn oost europese tegenhangers bvb.

De betere Belgische productiviteit is bijna uitsluitend te wijten aan een optimale inzet van mechanisatie in onze diverse industriële sectoren, niet aan de werknemers.

The Bold Revenger 23 oktober 2013 22:35

Indien de Belgische loonkost 10% lager zou zijn, zou de werkloosheid meteen opgelost zijn. Ik zou zelf bvb al meer werknemers aannemen dan ik nu kan.

Aarchzstvwqmrmbtvnpq 23 oktober 2013 22:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 6853128)
Maar de loonkosten zijn gigantisch. Wij kunnen identieke functies, bijvoorbeeld een machinewerker of een vorkliftchauffeur, vergelijken in België en onze buurlanden. We zijn veruit de duurste. Het gaat niet om 5 procent. Procentueel zijn we een vijfde duurder dan de nummer twee, Duitsland. We zijn 30 procent duurder dan Engeland. Die cijfers zijn gigantisch. Het is onbegrijpelijk dat daarover nog gediscussieerd wordt[/b]. Ik hoop dat onze politici toch beseffen dat de sociale kosten bovenop de nettolonen de pan uitrijzen.”

[b]Indien we het gigantische overheidsapparaat niet ONMIDDELLIJK ontvetten (ook zijn uitwassen zoals perikwatie, pensioenen die gemiddeld 2,2 keer hoger zijn dan in de privé, opgespaarde ziektedagen, ...) dan gaan we recht de ondergang tegemoed.

Ik stuur een mailtje naar de minister dat ze alvast kunnen besparen/geld inhouden op jouw pensioen. (Met melding 'pensioen 2,2x te hoog').

De minister dankt u alvast bij voorbaat voor uw gulle schenking.

(Denk terloops wel even na hoe je met zoveel minder pensioen gaat rondkomen.)

Boduo 23 oktober 2013 22:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 6853128)
Maar de loonkosten zijn gigantisch. Wij kunnen identieke functies, bijvoorbeeld een machinewerker of een vorkliftchauffeur, vergelijken in België en onze buurlanden. We zijn veruit de duurste. Het gaat niet om 5 procent. Procentueel zijn we een vijfde duurder dan de nummer twee, Duitsland. We zijn 30 procent duurder dan Engeland. Die cijfers zijn gigantisch. Het is onbegrijpelijk dat daarover nog gediscussieerd wordt. Ik hoop dat onze politici toch beseffen dat de sociale kosten bovenop de nettolonen de pan uitrijzen.”

http://trends.knack.be/economie/nieu...0431648736.htm

Indien we het gigantische overheidsapparaat niet ONMIDDELLIJK ontvetten (ook zijn uitwassen zoals perikwatie, pensioenen die gemiddeld 2,2 keer hoger zijn dan in de privé, opgespaarde ziektedagen, ...) dan gaan we recht de ondergang tegemoed.

Dat liedje over de loonkosten horen we nu al j�*�*�*�*�*�*ren.
In Vlaanderen is de werkloosheid +/- 7 %.
In Spanje waar de lonen véél lager zijn, is de werkloosheid NU 25 % !

Brakelaar 24 oktober 2013 06:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Demper (Bericht 6853134)
Ze zijn hier alles naar de kloten aan het helpen.

Naar de kloten? Dat is het al sinds een tijdje!!

Skobelev 24 oktober 2013 06:42

kom, kom, niet overdrijven, al die gratis gepresteerde overuren in de privé worden niet in rekening gebracht.
En baajdeweej, wat houden we netto over van ons bruto loon? Uiteraard niet verwonderlijk met 6 regeringen, provincies, steden en gemeenten....en het OCMW voor de ganse wereld te proberen spelen.

ZION 24 oktober 2013 07:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Bold Revenger (Bericht 6853149)
Indien de Belgische loonkost 10% lager zou zijn, zou de werkloosheid meteen opgelost zijn. Ik zou zelf bvb al meer werknemers aannemen dan ik nu kan.

Neemt U gerust Oost-Blokkers aan, die werken aan de helft.

Doen er wel 2X zolang over als een Belgische werknemer.

En.......? Advertentie al geplaatst?

Brakelaar 24 oktober 2013 07:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dikke kus (Bericht 6853359)
Lees vandaag toch maar eens De Tijd:
België leeft boven zijn stand

Het is algemeen bekend dat de overheid een begrotingstekort boekt. De financiering van de hele Belgische economie krijgt veel minder aandacht. Herziene cijfers van het Instituut voor de Nationale Rekeningen tonen aan dat de gezinnen, bedrijven en overheid samen sinds 2012 boven hun stand leven.
http://www.tijd.be/nieuws/politiek_e..._COMMENT&ckc=1

En dat het Belgische Model effectief boven zijn stand leeft, heeft dAnderlecht gisteren bewezen. :lol:

Onze media zullen die vaststelling gegarandeerd niet van de daken roepen. Wazarschijnlijk omdat die de belangen van onze Rode Duivels (en dus ons Belgische Model) kunnen schaden..

En wat doet men eraan, gewoon niets, dank zij dat rooie bastion leven we boven onze stand en velen vinden het normaal dat dit gebeurd, men schrijft erover maar pakt men het probleem aan, nee hoor, vooruitschuiven naar andere generaties doet men liever!!

buitenlander 24 oktober 2013 07:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brakelaar (Bericht 6853363)
En wat doet men eraan, gewoon niets, dank zij dat rooie bastion leven we boven onze stand en velen vinden het normaal dat dit gebeurd, men schrijft erover maar pakt men het probleem aan, nee hoor, vooruitschuiven naar andere generaties doet men liever!!

Het merendeel van de regeringen hebben tekorten toegelaten.
Denk dat in de recente geschiedenis enkel dehaene er echt iets aan heeft gedaan maar toen zaten de rooi ook in de regering.
Maar het probleem zit hem ook bij Europa, waarom laten die in godsnaam tekorten toe. Stel u voor dat heel de bevolking een structureel tekort heeft van 3%.

Boduo 24 oktober 2013 07:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dikke kus (Bericht 6853359)
Lees vandaag toch maar eens De Tijd:
België leeft boven zijn stand

Het is algemeen bekend dat de overheid een begrotingstekort boekt. De financiering van de hele Belgische economie krijgt veel minder aandacht. Herziene cijfers van het Instituut voor de Nationale Rekeningen tonen aan dat de gezinnen, bedrijven en overheid samen sinds 2012 boven hun stand leven.
http://www.tijd.be/nieuws/politiek_e..._COMMENT&ckc=1

En dat het Belgische Model effectief boven zijn stand leeft, heeft dAnderlecht gisteren bewezen. :lol:

Onze media zullen die vaststelling gegarandeerd niet van de daken roepen. Wazarschijnlijk omdat die de belangen van onze Rode Duivels (en dus ons Belgische Model) kunnen schaden..

Gezinnen, bedrijven & overheid leven boven hun stand: Korrekt !
Het is zonneklaar, er is slechts één remedie hiertegen: doen zoals de Duitsers: sparen !

maddox 24 oktober 2013 08:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ZION (Bericht 6853361)

Beter de loonkost voor een "belg" met 15% laten zakken dan.
Dan kan er per 100 man 7 "belgen" extra aangeworven worden.

demonen 24 oktober 2013 08:27

Citaat:

Die Oost-blokkers hebben netto evenveel als de Belgen. Alleen moeten zij een pak minder rsz en patronale lasten betalen.
Voor zover ik weet is Polen of Bulgarije niet het ocmw vd wereld en hebben die geen asielindustrie met 10.000den statutaire ambtenaren.

Another Jack 24 oktober 2013 08:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 6853430)
Die Oost-blokkers hebben netto evenveel als de Belgen. Alleen moeten zij een pak minder rsz en patronale lasten betalen.
Voor zover ik weet is Polen of Bulgarije niet het ocmw vd wereld en hebben die geen asielindustrie met 10.000den statutaire ambtenaren.

Wat houdt je tegen?

The Bold Revenger 24 oktober 2013 08:29

Citaat:

Ik heb a eerder gezegd dat ik een advertentie had geplaatst. Een twintigtal reacties, waaronder geen serieuze. De meesten wilden zwartwerk (en verder genieten van brugpensioen of werkloosheidsuitkering), sommigen kwamen gewoon voor een handtekening.

Ik heb inderdaad een tijdje met 2 Bulgaren gewerkt. Ze waren sneller dan de anderen. Misschien iets minder secuur maar dat deerde absoluut niet.

Binnenkort zal opnieuw een groot bedrijf een groot aantal ontslagen bekend maken. De reden is: de ingenieurs hier kosten exact het dubbele. Ze zijn inderdaad wat sneller maar zeker niet zo snel als 2 ingenieurs uit het oostblok.

Another Jack 24 oktober 2013 08:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dikke kus (Bericht 6853435)
Is dat alles wat je kunt inbrengen in verband met dit torenhoog probleem?

Ja.
Moest ik vinden dat Polen en Bulgarije beter functioneren en mijn gezin en mij meer kansen en welvaart konden bieden, dan was ik allang weg.

demonen 24 oktober 2013 08:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Bold Revenger (Bericht 6853436)
Een twintigtal reacties, waaronder geen serieuze. De meesten wilden zwartwerk (en verder genieten van brugpensioen of werkloosheidsuitkering), sommigen kwamen gewoon voor een handtekening.

U liegt.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be