Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Ingangsexamen vooraleer te mogen stemmen. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=193368)

reservespeler 27 oktober 2013 12:25

Ingangsexamen vooraleer te mogen stemmen.

Nu de discussie oplaait ivm stemrecht en stemplicht, is het misschien mogelijk om een nieuwe discussie te starten.

Wat zouden jullie er bijvoorbeeld van vinden dat iemand, vooraleer hij mag (gaan) stemmen, een soort politieke test moet afleggen.
Deze test zou uit een tiental vragen kunnen bestaan. Uit de gegeven antwoorden zou dan kunnen blijken dat deze persoon bekwaam is om een stem uit te brengen.

Met enkele PC's per stembureel moet dat mogelijk zijn. Enkel degene die een groene kaart krijgt, mag stemmen.

Goudbever 27 oktober 2013 12:26

Grappig

reservespeler 27 oktober 2013 12:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Goudbever (Bericht 6858079)
Grappig

Waarom?

six 27 oktober 2013 12:46

Nee want elke burger is een expert over alle domeinen.

six 27 oktober 2013 12:48

Het is wetenschappelijk bewezen dat op verkiezingsdag de breinen van de kiezers samen worden gekoppeld tot 1 groot superbrein.

reservespeler 27 oktober 2013 12:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door six (Bericht 6858120)
Nee want elke burger is een expert over alle domeinen.

Het gaat dan ook niet om een groot staatsexamen hé.

reservespeler 27 oktober 2013 12:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door six (Bericht 6858122)
Het is wetenschappelijk bewezen dat op verkiezingsdag de breinen van de kiezers samen worden gekopeld tot 1 groot superbrein.

Wat is kopelen?

plakker 27 oktober 2013 12:51

Ik begrijp het idee, en ook de bedoeling, maar wat zou dat examen dan inhouden?
Ik denk niet dat de gewone mens bijvoorbeeld moet weten hoe het senaat, of hoe een zetelverdeling in elkaar zit, om een mening te hebben over hoe zijn maatschappij er zou moeten uitzien

six 27 oktober 2013 12:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door plakker (Bericht 6858130)
Ik denk niet dat de gewone mens bijvoorbeeld moet weten hoe het senaat in elkaar zit, of hoe een zetelverdeling in elkaar zit, om een mening te hebben over hoe zijn maatschappij er zou moeten uitzien

Waarom zou de gewone mens iets te zeggen moeten hebben over complexe kwesties als economisch beleid?

reservespeler 27 oktober 2013 12:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door plakker (Bericht 6858130)
Ik denk niet dat de gewone mens bijvoorbeeld moet weten hoe het senaat, of hoe een zetelverdeling in elkaar zit, om een mening te hebben over hoe zijn maatschappij er zou moeten uitzien

Natuurlijk niet.
Misschien enkele politieke thema's van de afgelopen tijd.

plakker 27 oktober 2013 12:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door six (Bericht 6858133)
Waarom zou de gewone mens iets te zeggen moeten hebben over complexe kwesties als economisch beleid?

Dat hoeft daarom niet he, er zijn veel dingen waar ik niets of weinig over weet, dat neemt niet weg dat ik mag stemmen op iemand die mijn stem mag vertegenwoordigen.

mvd 27 oktober 2013 12:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 6858077)
Nu de discussie oplaait ivm stemrecht en stemplicht, is het misschien mogelijk om een nieuwe discussie te starten.

Wat zouden jullie er bijvoorbeeld van vinden dat iemand, vooraleer hij mag (gaan) stemmen, een soort politieke test moet afleggen.
Deze test zou uit een tiental vragen kunnen bestaan. Uit de gegeven antwoorden zou dan kunnen blijken dat deze persoon bekwaam is om een stem uit te brengen.

Met enkele PC's per stembureel moet dat mogelijk zijn. Enkel degene die een groene kaart krijgt, mag stemmen.

Tegen.

Het is een vorm van uitsluiting. Wie gaat die vragen bepalen? Op die manier gaan we naar toestanden waarbij alleen hoger opgeleiden en/of kapitaalkrachtigen hun invloed zullen kunnen doen gelden. Op korte termijn lijkt het misschien een kans om sp.a en cd&v in omvang te doen krimpen maar op lange termijn is het een weg naar slavernij.

reservespeler 27 oktober 2013 12:55

Citaat:

Waar staat dat geschreven?

plakker 27 oktober 2013 12:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 6858134)
Natuurlijk niet.
Misschien enkele politieke thema's van de afgelopen tijd.

Ik vind het geen slecht idee, al is het in praktijk niet haalbaar denk 'k.
Zeker niet omdat je dan een bepaalde groep uit de democratie haalt en hun stem afneemt.
Mensen hebben ook het recht onwetend of ronduit dom te zijn

six 27 oktober 2013 12:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door plakker (Bericht 6858136)
Dat hoeft daarom niet he, er zijn veel dingen waar ik niets of weinig over weet, dat neemt niet weg dat ik mag stemmen op iemand die mijn stem mag vertegenwoordigen.

Ja maar waarom zou je dat mogen? Wat maakt jou capabel genoeg om te kiezen wie beslissingen mag nemen over zeer abstracte kwesties?

Hoe weet ik dat je niet gewoon op de sympathieke stemt, of de grappige?

mvd 27 oktober 2013 12:56

Citaat:

Waarom zou de intelligentsia iets te zeggen moeten hebben over het geld van de 'lagere' klasse?

reservespeler 27 oktober 2013 12:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mvd (Bericht 6858137)
Tegen.

Het is een vorm van uitsluiting. Wie gaat die vragen bepalen? Op die manier gaan we naar toestanden waarbij alleen hoger opgeleiden en/of kapitaalkrachtigen hun invloed zullen kunnen doen gelden. Op korte termijn lijkt het misschien een kans om sp.a en cd&v in omvang te doen krimpen maar op lange termijn is het een weg naar slavernij.

Het moeten dan ook geen kwisvragen uit de de IQ kwis zijn hé.

Gewoon algemene kennis over de politiek in België of in de deelstaat.

six 27 oktober 2013 12:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door plakker (Bericht 6858139)
Zeker niet omdat je dan een bepaalde groep uit de democratie haalt en hun stem afneemt.

Iedereen piloot!

reservespeler 27 oktober 2013 12:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door plakker (Bericht 6858139)

Maar de onwetenden mogen in hun domheid wel beslissen over de toekomst van de regio, het land, Europa, ...

reservespeler 27 oktober 2013 12:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door six (Bericht 6858141)
Ja maar waarom zou je dat mogen? Wat maakt jou capabel genoeg om te kiezen wie beslissingen mag nemen over zeer abstracte kwesties?

Hoe weet ik dat je niet gewoon op de sympathieke stemt, of de grappige?

Of de BV

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be