Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Verplichte labeling van voedingsadditieven (https://forum.politics.be/showthread.php?t=193474)

six 28 oktober 2013 18:08

Verplichte labeling van voedingsadditieven

Ik merkte in Duitsland op dat zij daar op menukaartjes naast de gerechten soms kleine cijfertjes zetten. Achteraf heb je dan een legende, die vertaalt wat die cijfertjes zijn. Kleurstoffen, smaakversterkers, bewaarmiddelen, stabilisatoren, ... worden allemaal aangeduid. Zo kan men ook in een restaurant zien of men pakweg nitraten binnenkrijgt.

Waarom wordt zoiets hier niet ingevoerd? Het zou slecht zijn voor den branding en de brandmanagement en wij zouden naar het schijnt allemaal verhongeren als men dat invoert, maar zijn er nog redenen?

Nietzsche 28 oktober 2013 18:17

Naja, ik weet wel een reden: "niemand kijkt naar die kleine cijfertjes".

En dat is ook nog daadwerkelijk zo. Je schept hiermee toch een soort beeld van de rationele mens. En dat je moet niet veel exacte wetenschap volgen om te weten dat de mens alles behalve rationeel is.

+, de mens heeft geen respect voor zijn eigen lichaam. Dat zie je aan alle rokers, alcoholisten enz.

Dus zelfs al zouden ze wel de kleine lettertjes lezen en zien wat er allemaal in hun eten zit. Ze nemen het toch wel.

six 28 oktober 2013 18:20

Nee, ik niet, en heel wat mensen blijkbaar niet. Ik sprak een aantal Duitsers erover aan.

meneer 28 oktober 2013 18:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door six (Bericht 6860140)
Nee, ik niet, en heel wat mensen blijkbaar niet. Ik sprak een aantal Duitsers erover aan.

Het probleem is dat er nog zeer weinig voedsel zonder " kleine lettertjes " te koop aangeboden word. Zelfs in de bio-winkel.
Een beetje het minst giftige uitkiezen kan je wel , maar dat is het dan ook. Je kan nérgens meer ontsnappen aan de vervuiling en aan het gif in je eten en drinken.
Zelfs al ging je in de jungle in Guyana wonen. Want daar vergiftigen de goudzoekers de rivieren en de vissen met mercuur. ( om maar een voorbeeld te geven )

Nietzsche 28 oktober 2013 18:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door six (Bericht 6860140)

Waarop antwoord jij precies?

six 28 oktober 2013 18:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 6860154)
Waarop antwoord jij precies?

Dat mensen de kleine lettertjes en cijfertjes niet zouden lezen. Mensen doen dat wel.

Nietzsche 28 oktober 2013 18:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door six (Bericht 6860164)
Dat mensen de kleine lettertjes en cijfertjes niet zouden lezen. Mensen doen dat wel.

Misschien, ze trekken zich er alleen niets van aan.

De gemiddelde mens weet niet eens wat bepaalde voedingsstoffen/middelen met je lichaam doen.

Ga maar eens de straat op en vraag mensen over E-nummers.

six 28 oktober 2013 18:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 6860167)
Misschien, ze trekken zich er alleen niets van aan.

De gemiddelde mens weet niet eens wat bepaalde voedingsstoffen/middelen met je lichaam doen.

Ga maar eens de straat op en vraag mensen over E-nummers.

Klopt hoor, maar voor de mensen die zich er wel iets van aan te trekken moet de keuze bestaan. Zij moeten niet worden gegijzeld door mensen met een gemiddeld iq van 100.

Bovendien kan zo de kennis over de zaak verspreiden.

Nietzsche 28 oktober 2013 18:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door six (Bericht 6860171)
Klopt hoor, maar voor de mensen die zich er wel iets van aan te trekken moet de keuze bestaan. Zij moeten niet worden gegijzeld door mensen met een gemiddeld iq van 100.

Bovendien kan zo de kennis over de zaak verspreiden.

Ja, eens.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be