Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Immigratie en integratie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Chika Unigwe: 'Voor eeuwig en een dag allochtoon' (https://forum.politics.be/showthread.php?t=193553)

Bezeke 30 oktober 2013 13:14

Chika Unigwe: 'Voor eeuwig en een dag allochtoon'
 

Chika Unigwe: ""Allochtonen" blijven blijven eeuwig uitgesloten." (foto: Bart Van der Moeren)

Vorige week, in een restaurantje in Kennesaw, net iets buiten Atlanta, zei ik iets tegen mijn man over "bij ons thuis". Hij keek verbaasd naar me. Ik heb vijftien jaar in België gewoond. Wanneer ik het in die vijftien jaar over thuis had, bedoelde ik Nigeria. Nu, nog geen vijf weken in de Verenigde Staten, betrap ik me erop dat ik spontaan België "thuis" noem.

Wat volgde was een analyse van waarom ik nu precies België meer als thuis beschouw dan in de voorbije jaren. Hier ben ik, op het eerste zicht, Afrikaans-Amerikaan. Als ik spreek vragen mensen waar mijn tongval vandaan komt. Het is interessant te merken dat de vraag meestal niet 'Waar kom je vandaan?' is, maar 'Where’s the accent from?'.

Als mensen hier toch vragen waar we vandaan komen zeg ik niet 'Ik kom uit Nigeria' wanneer mijn man 'België' antwoordt. Het onderscheid is misschien minder belangrijk geworden voor mij. Of misschien is het gemakkelijker om mijn Belgische nationaliteit te aanvaarden als niemand vraagt waar ik oorspronkelijk vandaan kom.

Twee huizen verder hier in Marietta woont een Brits koppel. Ik had al van het vriendelijke "Britse koppel" gehoord van een buurvrouw voordat ik de mensen aan de schoolbushalte ontmoette. Ze had nooit iets toegevoegd aan de nationaliteit van die mensen. "Bij ons in België" zouden die twee mensen en hun kinderen geclassificeerd worden als "alllochtonen", want ze zijn allebei van Indische origine, en ze hebben ook Indische namen.
Een allochtoon herken je direct

Want een "allochtoon" herken je direct: ze zien er niet "autochtoon" uit, behoren niet tot het "juiste" ras. "Allochtonen" blijven blijven eeuwig uitgesloten, want de term sluit mensen uit. Het betekent dat hoeveel je je ook integreert, hoe goed je werkt aan je Nederlands, je toch nooit wordt aanvaard als een "echte" Vlaamse, omdat die "echte" Vlaamse toch blank is. Jouw kinderen en de kinderen van je kinderen die in Vlaanderen geboren zijn, maar die er nog altijd niet "echt Vlaams" uitzien of geen "echte" Vlaamse namen hebben zullen voor eeuwig en een dag "allochtonen" blijven.

Als "autochtoon" de oorspronkelijke bevolking van een land aanduidt, dan is "allochtoon", althans in zijn huidig gebruik, er niet het tegengestelde van. Daarom kunnen een in Mechelen geboren en getogen Mostafa met ouders uit Marokko of een Koen met een Afrikaanse moeder en een Vlaamse vader gezien worden als "allochtonen" terwijl een Prinses Claire met een Britse vader en een Vlaamse moeder aanvaard wordt als "autochtoon". Een Elio Du Rupo, met twee Italiaanse ouders, wordt als autochtoon beschouwd, maar een Wouter Van Bellingen, met twee Vlaamse ouders, niet.

Het is ook de reden waarom we Gotye, die zichzelf beschrijft als een Australian singer/song-writer, als autochtoon beschouwen, maar niet een Rachida die in Antwerpen geboren en getogen is en die zich waarschijnlijk meer Belg voelt dan Gotye. All fingers are equal. But some are more equal than others. Als een land monocultureel wil blijven, gebruikt het termen als "allochtoon" om dat doel te bereiken.
Olie op het vuur van de vooroordelen

Allochtoon is een lelijk woord dat polariseert. Het is een woord dat zegt: 'Jij bent hier niet thuis.' Het is een woord dat de retoriek van "wij" en "zij" voedt in een land waarin het zeer moeilijk is je als niet-blanke welkom te voelen. Het voedt een klimaat in een land waarin het aanvaardbaar wordt om tegen een oude, zieke, vreemde patiënt te zeggen: 'Je moet Vlaams leren, je bent in Vlaanderen', wanneer je hoort dat hij geen Vlaams spreekt.

Het moedigt mensen aan om het die andere te verwijten dat hij of zij het moeilijk vindt om een job te vinden met een "vreemde" naam. Het dagelijkse gebruik van de term functioneert als olie op het vuur van de vooroordelen die de voedingsbodem zijn van racisme, discriminatie en xenofobie. Want als "zij" niet tot "ons" behoren, en "wij" zijn de norm, dan moet er wel iets mis zijn met "hen".

Monoculturaliteit is niet meer haalbaar in een wereld die al lang geglobaliseerd is en dat verder zal blijven doen. Vroeg of laat zal Vlaanderen dat ook ontdekken. Ooit zullen we ook bij ons in Vlaanderen ontdekken dat Vlaams zijn groter is dat blank zijn. I have a dream.

http://www.gazetvanturnhout.be/opini...dag-allochtoon

Vigilant 30 oktober 2013 13:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bezeke (Bericht 6862920)

Chika Unigwe: ""Allochtonen" blijven blijven eeuwig uitgesloten." (foto: Bart Van der Moeren)

Vorige week, in een restaurantje in Kennesaw, net iets buiten Atlanta, zei ik iets tegen mijn man over "bij ons thuis". Hij keek verbaasd naar me. Ik heb vijftien jaar in België gewoond. Wanneer ik het in die vijftien jaar over thuis had, bedoelde ik Nigeria. Nu, nog geen vijf weken in de Verenigde Staten, betrap ik me erop dat ik spontaan België "thuis" noem.

Wat volgde was een analyse van waarom ik nu precies België meer als thuis beschouw dan in de voorbije jaren. Hier ben ik, op het eerste zicht, Afrikaans-Amerikaan. Als ik spreek vragen mensen waar mijn tongval vandaan komt. Het is interessant te merken dat de vraag meestal niet 'Waar kom je vandaan?' is, maar 'Where’s the accent from?'.

Als mensen hier toch vragen waar we vandaan komen zeg ik niet 'Ik kom uit Nigeria' wanneer mijn man 'België' antwoordt. Het onderscheid is misschien minder belangrijk geworden voor mij. Of misschien is het gemakkelijker om mijn Belgische nationaliteit te aanvaarden als niemand vraagt waar ik oorspronkelijk vandaan kom.

Twee huizen verder hier in Marietta woont een Brits koppel. Ik had al van het vriendelijke "Britse koppel" gehoord van een buurvrouw voordat ik de mensen aan de schoolbushalte ontmoette. Ze had nooit iets toegevoegd aan de nationaliteit van die mensen. "Bij ons in België" zouden die twee mensen en hun kinderen geclassificeerd worden als "alllochtonen", want ze zijn allebei van Indische origine, en ze hebben ook Indische namen.
Een allochtoon herken je direct

Want een "allochtoon" herken je direct: ze zien er niet "autochtoon" uit, behoren niet tot het "juiste" ras. "Allochtonen" blijven blijven eeuwig uitgesloten, want de term sluit mensen uit. Het betekent dat hoeveel je je ook integreert, hoe goed je werkt aan je Nederlands, je toch nooit wordt aanvaard als een "echte" Vlaamse, omdat die "echte" Vlaamse toch blank is. Jouw kinderen en de kinderen van je kinderen die in Vlaanderen geboren zijn, maar die er nog altijd niet "echt Vlaams" uitzien of geen "echte" Vlaamse namen hebben zullen voor eeuwig en een dag "allochtonen" blijven.

Als "autochtoon" de oorspronkelijke bevolking van een land aanduidt, dan is "allochtoon", althans in zijn huidig gebruik, er niet het tegengestelde van. Daarom kunnen een in Mechelen geboren en getogen Mostafa met ouders uit Marokko of een Koen met een Afrikaanse moeder en een Vlaamse vader gezien worden als "allochtonen" terwijl een Prinses Claire met een Britse vader en een Vlaamse moeder aanvaard wordt als "autochtoon". Een Elio Du Rupo, met twee Italiaanse ouders, wordt als autochtoon beschouwd, maar een Wouter Van Bellingen, met twee Vlaamse ouders, niet.

Het is ook de reden waarom we Gotye, die zichzelf beschrijft als een Australian singer/song-writer, als autochtoon beschouwen, maar niet een Rachida die in Antwerpen geboren en getogen is en die zich waarschijnlijk meer Belg voelt dan Gotye. All fingers are equal. But some are more equal than others. Als een land monocultureel wil blijven, gebruikt het termen als "allochtoon" om dat doel te bereiken.
Olie op het vuur van de vooroordelen

Allochtoon is een lelijk woord dat polariseert. Het is een woord dat zegt: 'Jij bent hier niet thuis.' Het is een woord dat de retoriek van "wij" en "zij" voedt in een land waarin het zeer moeilijk is je als niet-blanke welkom te voelen. Het voedt een klimaat in een land waarin het aanvaardbaar wordt om tegen een oude, zieke, vreemde patiënt te zeggen: 'Je moet Vlaams leren, je bent in Vlaanderen', wanneer je hoort dat hij geen Vlaams spreekt.

Het moedigt mensen aan om het die andere te verwijten dat hij of zij het moeilijk vindt om een job te vinden met een "vreemde" naam. Het dagelijkse gebruik van de term functioneert als olie op het vuur van de vooroordelen die de voedingsbodem zijn van racisme, discriminatie en xenofobie. Want als "zij" niet tot "ons" behoren, en "wij" zijn de norm, dan moet er wel iets mis zijn met "hen".

Monoculturaliteit is niet meer haalbaar in een wereld die al lang geglobaliseerd is en dat verder zal blijven doen. Vroeg of laat zal Vlaanderen dat ook ontdekken. Ooit zullen we ook bij ons in Vlaanderen ontdekken dat Vlaams zijn groter is dat blank zijn. I have a dream.

http://www.gazetvanturnhout.be/opini...dag-allochtoon

Tja, een witte in Afrika dat blijft ook een vreemdeling hoor zelf al is hij er geboren.

Skobelev 30 oktober 2013 13:20

de reden is niet ver te zoeken en tweeledig.
1 Er zijn er hier veel te veel.
2 Een klein deel, voornamelijk allahtonen, maakt het ook voor alle andere allochtonen onmogelijk hier zonder vertekend en negatief beeld bekeken te worden.

Thuleander 30 oktober 2013 13:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vigilant (Bericht 6862922)
Tja, een witte in Afrika dat blijft ook een vreemdeling hoor zelf al is hij er geboren.

Afrika is dan ook een continent dat wel monocultureel mag zijn voor de poco's.
Net zoals alle niet-blanke landen monocultureel mogen zijn van de poco's.

Of hoor je ze misschien ooit klagen dat er te weinig diversiteit is in pakweg Japan?

Xenophon 30 oktober 2013 13:58

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bezeke (Bericht 6862920)

Chika Unigwe: ""Allochtonen" blijven blijven eeuwig uitgesloten." (foto: Bart Van der Moeren)

Vorige week, in een restaurantje in Kennesaw, net iets buiten Atlanta, zei ik iets tegen mijn man over "bij ons thuis". Hij keek verbaasd naar me. Ik heb vijftien jaar in België gewoond. Wanneer ik het in die vijftien jaar over thuis had, bedoelde ik Nigeria. Nu, nog geen vijf weken in de Verenigde Staten, betrap ik me erop dat ik spontaan België "thuis" noem.

Wat volgde was een analyse van waarom ik nu precies België meer als thuis beschouw dan in de voorbije jaren. Hier ben ik, op het eerste zicht, Afrikaans-Amerikaan. Als ik spreek vragen mensen waar mijn tongval vandaan komt. Het is interessant te merken dat de vraag meestal niet 'Waar kom je vandaan?' is, maar 'Where’s the accent from?'.

Als mensen hier toch vragen waar we vandaan komen zeg ik niet 'Ik kom uit Nigeria' wanneer mijn man 'België' antwoordt. Het onderscheid is misschien minder belangrijk geworden voor mij. Of misschien is het gemakkelijker om mijn Belgische nationaliteit te aanvaarden als niemand vraagt waar ik oorspronkelijk vandaan kom.

Twee huizen verder hier in Marietta woont een Brits koppel. Ik had al van het vriendelijke "Britse koppel" gehoord van een buurvrouw voordat ik de mensen aan de schoolbushalte ontmoette. Ze had nooit iets toegevoegd aan de nationaliteit van die mensen. "Bij ons in België" zouden die twee mensen en hun kinderen geclassificeerd worden als "alllochtonen", want ze zijn allebei van Indische origine, en ze hebben ook Indische namen.
Een allochtoon herken je direct

Want een "allochtoon" herken je direct: ze zien er niet "autochtoon" uit, behoren niet tot het "juiste" ras. "Allochtonen" blijven blijven eeuwig uitgesloten, want de term sluit mensen uit. Het betekent dat hoeveel je je ook integreert, hoe goed je werkt aan je Nederlands, je toch nooit wordt aanvaard als een "echte" Vlaamse, omdat die "echte" Vlaamse toch blank is. Jouw kinderen en de kinderen van je kinderen die in Vlaanderen geboren zijn, maar die er nog altijd niet "echt Vlaams" uitzien of geen "echte" Vlaamse namen hebben zullen voor eeuwig en een dag "allochtonen" blijven.

Als "autochtoon" de oorspronkelijke bevolking van een land aanduidt, dan is "allochtoon", althans in zijn huidig gebruik, er niet het tegengestelde van. Daarom kunnen een in Mechelen geboren en getogen Mostafa met ouders uit Marokko of een Koen met een Afrikaanse moeder en een Vlaamse vader gezien worden als "allochtonen" terwijl een Prinses Claire met een Britse vader en een Vlaamse moeder aanvaard wordt als "autochtoon". Een Elio Du Rupo, met twee Italiaanse ouders, wordt als autochtoon beschouwd, maar een Wouter Van Bellingen, met twee Vlaamse ouders, niet.

Het is ook de reden waarom we Gotye, die zichzelf beschrijft als een Australian singer/song-writer, als autochtoon beschouwen, maar niet een Rachida die in Antwerpen geboren en getogen is en die zich waarschijnlijk meer Belg voelt dan Gotye. All fingers are equal. But some are more equal than others. Als een land monocultureel wil blijven, gebruikt het termen als "allochtoon" om dat doel te bereiken.
Olie op het vuur van de vooroordelen

Allochtoon is een lelijk woord dat polariseert. Het is een woord dat zegt: 'Jij bent hier niet thuis.' Het is een woord dat de retoriek van "wij" en "zij" voedt in een land waarin het zeer moeilijk is je als niet-blanke welkom te voelen. Het voedt een klimaat in een land waarin het aanvaardbaar wordt om tegen een oude, zieke, vreemde patiënt te zeggen: 'Je moet Vlaams leren, je bent in Vlaanderen', wanneer je hoort dat hij geen Vlaams spreekt.

Het moedigt mensen aan om het die andere te verwijten dat hij of zij het moeilijk vindt om een job te vinden met een "vreemde" naam. Het dagelijkse gebruik van de term functioneert als olie op het vuur van de vooroordelen die de voedingsbodem zijn van racisme, discriminatie en xenofobie. Want als "zij" niet tot "ons" behoren, en "wij" zijn de norm, dan moet er wel iets mis zijn met "hen".

Monoculturaliteit is niet meer haalbaar in een wereld die al lang geglobaliseerd is en dat verder zal blijven doen. Vroeg of laat zal Vlaanderen dat ook ontdekken. Ooit zullen we ook bij ons in Vlaanderen ontdekken dat Vlaams zijn groter is dat blank zijn. I have a dream.

http://www.gazetvanturnhout.be/opini...dag-allochtoon


Nietzsche 30 oktober 2013 14:08



:lol:

parsprototem 30 oktober 2013 15:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bezeke (Bericht 6862920)

Chika Unigwe: ""Allochtonen" blijven blijven eeuwig uitgesloten." (foto: Bart Van der Moeren)

Vorige week, in een restaurantje in Kennesaw, net iets buiten Atlanta, zei ik iets tegen mijn man over "bij ons thuis". Hij keek verbaasd naar me. Ik heb vijftien jaar in België gewoond. Wanneer ik het in die vijftien jaar over thuis had, bedoelde ik Nigeria. Nu, nog geen vijf weken in de Verenigde Staten, betrap ik me erop dat ik spontaan België "thuis" noem.

Wat volgde was een analyse van waarom ik nu precies België meer als thuis beschouw dan in de voorbije jaren. Hier ben ik, op het eerste zicht, Afrikaans-Amerikaan. Als ik spreek vragen mensen waar mijn tongval vandaan komt. Het is interessant te merken dat de vraag meestal niet 'Waar kom je vandaan?' is, maar 'Where’s the accent from?'.

Als mensen hier toch vragen waar we vandaan komen zeg ik niet 'Ik kom uit Nigeria' wanneer mijn man 'België' antwoordt. Het onderscheid is misschien minder belangrijk geworden voor mij. Of misschien is het gemakkelijker om mijn Belgische nationaliteit te aanvaarden als niemand vraagt waar ik oorspronkelijk vandaan kom.

Twee huizen verder hier in Marietta woont een Brits koppel. Ik had al van het vriendelijke "Britse koppel" gehoord van een buurvrouw voordat ik de mensen aan de schoolbushalte ontmoette. Ze had nooit iets toegevoegd aan de nationaliteit van die mensen. "Bij ons in België" zouden die twee mensen en hun kinderen geclassificeerd worden als "alllochtonen", want ze zijn allebei van Indische origine, en ze hebben ook Indische namen.
Een allochtoon herken je direct

Want een "allochtoon" herken je direct: ze zien er niet "autochtoon" uit, behoren niet tot het "juiste" ras. "Allochtonen" blijven blijven eeuwig uitgesloten, want de term sluit mensen uit. Het betekent dat hoeveel je je ook integreert, hoe goed je werkt aan je Nederlands, je toch nooit wordt aanvaard als een "echte" Vlaamse, omdat die "echte" Vlaamse toch blank is. Jouw kinderen en de kinderen van je kinderen die in Vlaanderen geboren zijn, maar die er nog altijd niet "echt Vlaams" uitzien of geen "echte" Vlaamse namen hebben zullen voor eeuwig en een dag "allochtonen" blijven.

Als "autochtoon" de oorspronkelijke bevolking van een land aanduidt, dan is "allochtoon", althans in zijn huidig gebruik, er niet het tegengestelde van. Daarom kunnen een in Mechelen geboren en getogen Mostafa met ouders uit Marokko of een Koen met een Afrikaanse moeder en een Vlaamse vader gezien worden als "allochtonen" terwijl een Prinses Claire met een Britse vader en een Vlaamse moeder aanvaard wordt als "autochtoon". Een Elio Du Rupo, met twee Italiaanse ouders, wordt als autochtoon beschouwd, maar een Wouter Van Bellingen, met twee Vlaamse ouders, niet.

Het is ook de reden waarom we Gotye, die zichzelf beschrijft als een Australian singer/song-writer, als autochtoon beschouwen, maar niet een Rachida die in Antwerpen geboren en getogen is en die zich waarschijnlijk meer Belg voelt dan Gotye. All fingers are equal. But some are more equal than others. Als een land monocultureel wil blijven, gebruikt het termen als "allochtoon" om dat doel te bereiken.
Olie op het vuur van de vooroordelen

Allochtoon is een lelijk woord dat polariseert. Het is een woord dat zegt: 'Jij bent hier niet thuis.' Het is een woord dat de retoriek van "wij" en "zij" voedt in een land waarin het zeer moeilijk is je als niet-blanke welkom te voelen. Het voedt een klimaat in een land waarin het aanvaardbaar wordt om tegen een oude, zieke, vreemde patiënt te zeggen: 'Je moet Vlaams leren, je bent in Vlaanderen', wanneer je hoort dat hij geen Vlaams spreekt.

Het moedigt mensen aan om het die andere te verwijten dat hij of zij het moeilijk vindt om een job te vinden met een "vreemde" naam. Het dagelijkse gebruik van de term functioneert als olie op het vuur van de vooroordelen die de voedingsbodem zijn van racisme, discriminatie en xenofobie. Want als "zij" niet tot "ons" behoren, en "wij" zijn de norm, dan moet er wel iets mis zijn met "hen".

Monoculturaliteit is niet meer haalbaar in een wereld die al lang geglobaliseerd is en dat verder zal blijven doen. Vroeg of laat zal Vlaanderen dat ook ontdekken. Ooit zullen we ook bij ons in Vlaanderen ontdekken dat Vlaams zijn groter is dat blank zijn. I have a dream.

http://www.gazetvanturnhout.be/opini...dag-allochtoon

Daar ben ik het al niet mee eens. Mijn twee kinderen zijn even donker dan de dame, vooral in de zomer en half Nigeriaans en met de vreemd klinkende naam van hun vader, maar in Leuven waar ik ze met opzet heb laten opgroeien (zonder te verhuizen), hebben ze tot nu toe (26 en 23 jaar oud) geen discriminatie ondervonden.

Ik heb geen mirakels gedaan.

Het gevolg van mijn bewuste keuze is dat ze practisch iedereen kennen van hun generatie (van de kleuterschool, de lagere school, het secundaire, latere studies, de hobby's (scouts en giro) e.a.

Ik, met ouders beiden uit het Brabantse Hageland heb dat nooit mogen kennen (geboren in Congo en dan terug naar België en dan weer verhuizen van hier naar daar). Ik als Vlaams Brabantse ben altijd uprooted geweest, mijn donkere kinderen hebben meer roots hier dan ik.

Conscience 30 oktober 2013 15:14

I have a dream dat Nigerianen hun corrupte samenleving radikaal vernietigen, en de olierijkdom aanwenden in het belang van het volk.

Maar dat vraagt een inspanning, vele malen groter dan te kijken in de map 'Countries with wellfare benefits' en er dan één willekeurig uit te kiezen.

parsprototem 30 oktober 2013 15:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bezeke (Bericht 6862920)

Chika Unigwe: ""Allochtonen" blijven blijven eeuwig uitgesloten." (foto: Bart Van der Moeren)

Vorige week, in een restaurantje in Kennesaw, net iets buiten Atlanta, zei ik iets tegen mijn man over "bij ons thuis". Hij keek verbaasd naar me. Ik heb vijftien jaar in België gewoond. Wanneer ik het in die vijftien jaar over thuis had, bedoelde ik Nigeria. Nu, nog geen vijf weken in de Verenigde Staten, betrap ik me erop dat ik spontaan België "thuis" noem.

Wat volgde was een analyse van waarom ik nu precies België meer als thuis beschouw dan in de voorbije jaren. Hier ben ik, op het eerste zicht, Afrikaans-Amerikaan. Als ik spreek vragen mensen waar mijn tongval vandaan komt. Het is interessant te merken dat de vraag meestal niet 'Waar kom je vandaan?' is, maar 'Where’s the accent from?'.

Als mensen hier toch vragen waar we vandaan komen zeg ik niet 'Ik kom uit Nigeria' wanneer mijn man 'België' antwoordt. Het onderscheid is misschien minder belangrijk geworden voor mij. Of misschien is het gemakkelijker om mijn Belgische nationaliteit te aanvaarden als niemand vraagt waar ik oorspronkelijk vandaan kom.

Twee huizen verder hier in Marietta woont een Brits koppel. Ik had al van het vriendelijke "Britse koppel" gehoord van een buurvrouw voordat ik de mensen aan de schoolbushalte ontmoette. Ze had nooit iets toegevoegd aan de nationaliteit van die mensen. "Bij ons in België" zouden die twee mensen en hun kinderen geclassificeerd worden als "alllochtonen", want ze zijn allebei van Indische origine, en ze hebben ook Indische namen.
Een allochtoon herken je direct

Want een "allochtoon" herken je direct: ze zien er niet "autochtoon" uit, behoren niet tot het "juiste" ras. "Allochtonen" blijven blijven eeuwig uitgesloten, want de term sluit mensen uit. Het betekent dat hoeveel je je ook integreert, hoe goed je werkt aan je Nederlands, je toch nooit wordt aanvaard als een "echte" Vlaamse, omdat die "echte" Vlaamse toch blank is. Jouw kinderen en de kinderen van je kinderen die in Vlaanderen geboren zijn, maar die er nog altijd niet "echt Vlaams" uitzien of geen "echte" Vlaamse namen hebben zullen voor eeuwig en een dag "allochtonen" blijven.

Als "autochtoon" de oorspronkelijke bevolking van een land aanduidt, dan is "allochtoon", althans in zijn huidig gebruik, er niet het tegengestelde van. Daarom kunnen een in Mechelen geboren en getogen Mostafa met ouders uit Marokko of een Koen met een Afrikaanse moeder en een Vlaamse vader gezien worden als "allochtonen" terwijl een Prinses Claire met een Britse vader en een Vlaamse moeder aanvaard wordt als "autochtoon". Een Elio Du Rupo, met twee Italiaanse ouders, wordt als autochtoon beschouwd, maar een Wouter Van Bellingen, met twee Vlaamse ouders, niet.

Het is ook de reden waarom we Gotye, die zichzelf beschrijft als een Australian singer/song-writer, als autochtoon beschouwen, maar niet een Rachida die in Antwerpen geboren en getogen is en die zich waarschijnlijk meer Belg voelt dan Gotye. All fingers are equal. But some are more equal than others. Als een land monocultureel wil blijven, gebruikt het termen als "allochtoon" om dat doel te bereiken.
Olie op het vuur van de vooroordelen

Allochtoon is een lelijk woord dat polariseert. Het is een woord dat zegt: 'Jij bent hier niet thuis.' Het is een woord dat de retoriek van "wij" en "zij" voedt in een land waarin het zeer moeilijk is je als niet-blanke welkom te voelen. Het voedt een klimaat in een land waarin het aanvaardbaar wordt om tegen een oude, zieke, vreemde patiënt te zeggen: 'Je moet Vlaams leren, je bent in Vlaanderen', wanneer je hoort dat hij geen Vlaams spreekt.

Het moedigt mensen aan om het die andere te verwijten dat hij of zij het moeilijk vindt om een job te vinden met een "vreemde" naam. Het dagelijkse gebruik van de term functioneert als olie op het vuur van de vooroordelen die de voedingsbodem zijn van racisme, discriminatie en xenofobie. Want als "zij" niet tot "ons" behoren, en "wij" zijn de norm, dan moet er wel iets mis zijn met "hen".

Monoculturaliteit is niet meer haalbaar in een wereld die al lang geglobaliseerd is en dat verder zal blijven doen. Vroeg of laat zal Vlaanderen dat ook ontdekken. Ooit zullen we ook bij ons in Vlaanderen ontdekken dat Vlaams zijn groter is dat blank zijn. I have a dream.

http://www.gazetvanturnhout.be/opini...dag-allochtoon

De geschiedenis van Noord-Amerika; van intact gebied met een autochtone bevolking met een rijke cultuur, naar een kolonie van Engeland (dertien) in, naar de Verenigde Staten van Amerika, en met gedwongen import van Afrikaanse mensen (slavernij tot 1865) en raciale apartheid tot ongeveer 1965, is het voor de hand liggend dat mensen aldaar vreemde ideeën hebben over zichzelf en hun roots.

Hoe meer uprooted iemand daar is, hoe meer Amerikaan hij blijkbaar is. Ik bedank beleefd voor dat exportproduct want daar heb ik geen ons vertrouwen in.

Kallikles 31 oktober 2013 10:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vigilant (Bericht 6862922)
Tja, een witte in Afrika dat blijft ook een vreemdeling hoor zelf al is hij er geboren.

Het verschil is dat die "vreemdelingen" er staatshoofd kunnen worden. Enkele machtige Afrikaanse leidersfiguren:








Nietzsche 31 oktober 2013 10:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 6864428)
Het verschil is dat die "vreemdelingen" er staatshoofd kunnen worden. Enkele machtige Afrikaanse leidersfiguren:








En dat kan hier niet?

En allemaal leuk en aardig voor die staatshoofden. Maar blanke worden wel afgeslacht in Zuid Afrika. Maja.. dat is het vergeten racisme hé.

Thuleander 31 oktober 2013 10:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 6864428)
Het verschil is dat die "vreemdelingen" er staatshoofd kunnen worden.

Kan hier ook hoor.


parsprototem 31 oktober 2013 11:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bezeke (Bericht 6862920)

Chika Unigwe: ""Allochtonen" blijven blijven eeuwig uitgesloten." (foto: Bart Van der Moeren)

Vorige week, in een restaurantje in Kennesaw, net iets buiten Atlanta, zei ik iets tegen mijn man over "bij ons thuis". Hij keek verbaasd naar me. Ik heb vijftien jaar in België gewoond. Wanneer ik het in die vijftien jaar over thuis had, bedoelde ik Nigeria. Nu, nog geen vijf weken in de Verenigde Staten, betrap ik me erop dat ik spontaan België "thuis" noem.

Wat volgde was een analyse van waarom ik nu precies België meer als thuis beschouw dan in de voorbije jaren. Hier ben ik, op het eerste zicht, Afrikaans-Amerikaan. Als ik spreek vragen mensen waar mijn tongval vandaan komt. Het is interessant te merken dat de vraag meestal niet 'Waar kom je vandaan?' is, maar 'Where’s the accent from?'.

Als mensen hier toch vragen waar we vandaan komen zeg ik niet 'Ik kom uit Nigeria' wanneer mijn man 'België' antwoordt. Het onderscheid is misschien minder belangrijk geworden voor mij. Of misschien is het gemakkelijker om mijn Belgische nationaliteit te aanvaarden als niemand vraagt waar ik oorspronkelijk vandaan kom.

Twee huizen verder hier in Marietta woont een Brits koppel. Ik had al van het vriendelijke "Britse koppel" gehoord van een buurvrouw voordat ik de mensen aan de schoolbushalte ontmoette. Ze had nooit iets toegevoegd aan de nationaliteit van die mensen. "Bij ons in België" zouden die twee mensen en hun kinderen geclassificeerd worden als "alllochtonen", want ze zijn allebei van Indische origine, en ze hebben ook Indische namen.
Een allochtoon herken je direct

Want een "allochtoon" herken je direct: ze zien er niet "autochtoon" uit, behoren niet tot het "juiste" ras. "Allochtonen" blijven blijven eeuwig uitgesloten, want de term sluit mensen uit. Het betekent dat hoeveel je je ook integreert, hoe goed je werkt aan je Nederlands, je toch nooit wordt aanvaard als een "echte" Vlaamse, omdat die "echte" Vlaamse toch blank is. Jouw kinderen en de kinderen van je kinderen die in Vlaanderen geboren zijn, maar die er nog altijd niet "echt Vlaams" uitzien of geen "echte" Vlaamse namen hebben zullen voor eeuwig en een dag "allochtonen" blijven.

Als "autochtoon" de oorspronkelijke bevolking van een land aanduidt, dan is "allochtoon", althans in zijn huidig gebruik, er niet het tegengestelde van. Daarom kunnen een in Mechelen geboren en getogen Mostafa met ouders uit Marokko of een Koen met een Afrikaanse moeder en een Vlaamse vader gezien worden als "allochtonen" terwijl een Prinses Claire met een Britse vader en een Vlaamse moeder aanvaard wordt als "autochtoon". Een Elio Du Rupo, met twee Italiaanse ouders, wordt als autochtoon beschouwd, maar een Wouter Van Bellingen, met twee Vlaamse ouders, niet.

Het is ook de reden waarom we Gotye, die zichzelf beschrijft als een Australian singer/song-writer, als autochtoon beschouwen, maar niet een Rachida die in Antwerpen geboren en getogen is en die zich waarschijnlijk meer Belg voelt dan Gotye. All fingers are equal. But some are more equal than others. Als een land monocultureel wil blijven, gebruikt het termen als "allochtoon" om dat doel te bereiken.
Olie op het vuur van de vooroordelen

Allochtoon is een lelijk woord dat polariseert. Het is een woord dat zegt: 'Jij bent hier niet thuis.' Het is een woord dat de retoriek van "wij" en "zij" voedt in een land waarin het zeer moeilijk is je als niet-blanke welkom te voelen. Het voedt een klimaat in een land waarin het aanvaardbaar wordt om tegen een oude, zieke, vreemde patiënt te zeggen: 'Je moet Vlaams leren, je bent in Vlaanderen', wanneer je hoort dat hij geen Vlaams spreekt.

Het moedigt mensen aan om het die andere te verwijten dat hij of zij het moeilijk vindt om een job te vinden met een "vreemde" naam. Het dagelijkse gebruik van de term functioneert als olie op het vuur van de vooroordelen die de voedingsbodem zijn van racisme, discriminatie en xenofobie. Want als "zij" niet tot "ons" behoren, en "wij" zijn de norm, dan moet er wel iets mis zijn met "hen".

Monoculturaliteit is niet meer haalbaar in een wereld die al lang geglobaliseerd is en dat verder zal blijven doen. Vroeg of laat zal Vlaanderen dat ook ontdekken. Ooit zullen we ook bij ons in Vlaanderen ontdekken dat Vlaams zijn groter is dat blank zijn. I have a dream.

http://www.gazetvanturnhout.be/opini...dag-allochtoon

Ik begrijp helemaal niet wat het probleem is.

Allochtonen zijn mensen die niet openstaan voor de maatschappij waarin ze leven; die ostentatief op alle vlakken de boot van assimilatie afhouden. Die zich zelfs niet generen om die maatschappij aan te vallen en te bekritiseren.
'Alle ongelovigen moeten dood.'

Wie het moeilijk heeft om een job te vinden, moet maar bij zichzelf kijken wat er schort aan attitude, aan taalkennis enz. Uit de hemel komt het niet gevallen.

En sorry dat ik het zo zie, maar in sommige culturen weten mannen niet wat werken is, of wat creatief en ondernemend zijn is. Vrouwen weten dat eerder wel maar vanwege die cultuurgegevens krijgen ze geen ruimte (toelating...) om te doen wat ze willen doen.
Sommige mensen moeten eerder hun eigen cultuur eens gaan screenen en op de rooster leggen.

In dit land liggen alle kansen voor het grijpen van klein tot groot. De huidskleur speelt absoluut geen enkele rol, zelfs een vreemde naam speelt geen rol. Mijn kinderen hebben vlug geleerd hun familienaam te spellen.

De persoonlijke input van de ouder(s); dat speelt een rol.

parsprototem 31 oktober 2013 11:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Conscience (Bericht 6863125)
I have a dream dat Nigerianen hun corrupte samenleving radikaal vernietigen, en de olierijkdom aanwenden in het belang van het volk.

Maar dat vraagt een inspanning, vele malen groter dan te kijken in de map 'Countries with wellfare benefits' en er dan één willekeurig uit te kiezen.

De diaspora van Nigerianen is al decennia lang bezig. Verschillende generaties leven en werken in GB, Amerika, ... Shirley Bassey was half Nigeriaans.
Die mensen 'abroad' zorgen ervoor dat de zaken traag maar zeker verbeteren in Nigeria zelf. Know-how en geld stromen binnen.

Corruptie, liegen en bedriegen enz zijn zuivere overlevingstechnieken.

Ik wens ook dat ze die attitude ooit zullen kunnen evalueren en achter zich laten.

Kallikles 31 oktober 2013 15:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 6864435)
En dat kan hier niet?

En allemaal leuk en aardig voor die staatshoofden. Maar blanke worden wel afgeslacht in Zuid Afrika. Maja.. dat is het vergeten racisme hé.

Zwarten worden nog meer afgeslacht in Zuid-Afrika. Er is gewoon heel veel criminaliteit in Zuid-Afrika, en die criminaliteit is erg brutaal en treft blank én zwart (en zwart nog meer dan blank). Een gevolg van de grote sociale ongelijkheid in Zuid-Afrika. Het ANC heeft het einde van de apartheid maar bekomen op de voorwaarde dat het zijn sociaal programma zou afzweren en de neoliberale recepten overnemen. De gevolgen zijn bekend, en er is dan ook steeds meer protest aan de basis, vooralsnog me te weinig succes.

Waar er wél etnische zuiveringen door zwarten tegen blanken zijn uitgevoerd, dat is in Azawad door het Malinese leger, mét de passieve medeplichtigheid van de Fransen. Pierre Piccinin heeft dat gedocumenteerd. Zijn oproepen aan lokale Franse bevelhebbers om druk uit te oefenen op het Malinese leger om de etnische zuiveringen te stoppen, leverden niets op. De Franse pers nam het ook niet over. Alleen Fox News was bereid over de etnische zuiveringen te berichten. François Hollande heeft hier een loodzware verantwoordelijkheid.

Nietzsche 31 oktober 2013 15:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 6864935)
Zwarten worden nog meer afgeslacht in Zuid-Afrika. Er is gewoon heel veel criminaliteit in Zuid-Afrika, en die criminaliteit is erg brutaal en treft blank én zwart (en zwart nog meer dan blank). Een gevolg van de grote sociale ongelijkheid in Zuid-Afrika. Het ANC heeft het einde van de apartheid maar bekomen op de voorwaarde dat het zijn sociaal programma zou afzweren en de neoliberale recepten overnemen. De gevolgen zijn bekend, en er is dan ook steeds meer protest aan de basis, vooralsnog me te weinig succes.

Waar er wél etnische zuiveringen door zwarten tegen blanken zijn uitgevoerd, dat is in Azawad door het Malinese leger, mét de passieve medeplichtigheid van de Fransen. Pierre Piccinin heeft dat gedocumenteerd. Zijn oproepen aan lokale Franse bevelhebbers om druk uit te oefenen op het Malinese leger om de etnische zuiveringen te stoppen, leverden niets op. De Franse pers nam het ook niet over. Alleen Fox News was bereid over de etnische zuiveringen te berichten. François Hollande heeft hier een loodzware verantwoordelijkheid.

Bron?

Kallikles 31 oktober 2013 15:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 6864959)
Bron?

Bron is, zoals vermeld, Pierre Piccinin.

Hier vind je het artikel:
http://www.pierrepiccinin.eu/article...116081007.html

De man die hij interviewt in de video, werd kort daarna opgepakt door het Malinese leger en is nooit meer teruggevonden.

Nietzsche 31 oktober 2013 15:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 6864984)
Bron is, zoals vermeld, Pierre Piccinin.

Hier vind je het artikel:
http://www.pierrepiccinin.eu/article...116081007.html

De man die hij interviewt in de video, werd kort daarna opgepakt door het Malinese leger en is nooit meer teruggevonden.

Dat eerste filmpje... de horror...

Maar zover ik weet zijn die zuiveringen voornamelijk tegen moslims toch?

Hier ook een artikel: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/...-de-loer.dhtml


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be