Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Dure stroom (https://forum.politics.be/showthread.php?t=19356)

jan hyoens 27 augustus 2004 10:27

Dure stroom

Dure stroom

Door het vrijmaken van de elektriciteitsmarkt had de stroom goedkoper kunnen worden. Maar in praktijk moet de gemiddelde Vlaming dit jaar 50 euro meer betalen voor zijn elektriciteit. De helft van die prijsstijging is het gevolg van extra belastingen. De Vlaamse overheid heeft de heffingen op elektriciteit namelijk verhoogd met maar liefst 213%! Niet alleen de NMBS is daarvan het slachtoffer, ook de gewone gebruiker. Deze onthutsende cijfers zijn afkomstig van Test Aankoop. Een onverdachte bron dus.

Test Aankoop vraagt zich ook luidop af of de zogenaamde "groene stroom" binnenkort ook niet duurder zal worden. De Raad van State heeft namelijk het decreet over de gratis distributie van deze "groene stroom" onlangs vernietigd.

Volgens de woordvoerder van Test Aankoop hebben Guy Verhofstadt en de paarse regering de bevolking schaamteloos bedrogen. Zo hoort u het ook nog eens van een ander.
bron vb

Koenraad Maesschalck 27 augustus 2004 16:50

Het is gewoon een leugen dat liberalisering leidt tot een betere situatie voor de consument. Niet alleen is de prijs gestegen door hogere overheidstaksen, maar ook door een doorrekening van de productie- en distributiekosten. Alle factoren die de uiteindelijke kostprijs bepalen, zijn na de liberalisering gestegen in prijs. :roll:

solidarnosc 27 augustus 2004 17:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Maesschalck
Het is gewoon een leugen dat liberalisering leidt tot een betere situatie voor de consument. Niet alleen is de prijs gestegen door hogere overheidstaksen, maar ook door een doorrekening van de productie- en distributiekosten. Alle factoren die de uiteindelijke kostprijs bepalen, zijn na de liberalisering gestegen in prijs. :roll:

Dat heb ik het Blok nog nooit horen zeggen.

Marco 27 augustus 2004 17:21

Enkel feiten ter duiding:

1. De winsten die de gemeenten vroeger ontvingen zijn nu vervangen door belastingen. Dat is een vestzak-broekzak operatie.

2. Electrabel is een monopolist. In een vrije markt is dat nefast en moet bestreden worden. Electrabel heeft zijn monopolie kunnen opbouwen door de samenwerking met de overheid.

3. Electrabel moet elk jaar 1200 megawatt veilen om een 'vrije' markt te bekomen. Om één of andere reden komt hier niets van.

4. De invoer uit Frankrijk van goedkopere stroom is te beperkt doordat de capaciteit van het transportmiddel "hoogspanningsnet" niet volstaat. Wie bezit dit?

Mijn besluit:

Als de overheid er tussen zit, is het om zeep. Weeral een argument om een beperkte overheid te hebben.

TomB 27 augustus 2004 17:45

Citaat:

Geen enkele van die factoren is geliberalizeerd.

Jan van den Berghe 27 augustus 2004 17:49

Citaat:

De privatisering kon goed uitdraaien, alleen heeft men in België het verschrikkelijk moeilijk gemaakt. Er werden allerlei taksen en heffingen in het leven geroepen die boven de prijs van de elektriciteit kwamen.

In ieder geval geniet ik sedert mijn overstap van Electrabel naar CityPower een niet geringe korting op mijn elektriciteitsrekening.

Raven 27 augustus 2004 17:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Dat heb ik het Blok nog nooit horen zeggen.

Je moet de startpost nog eens lezen denk ik. En dat is maar een willekeurig artikel. Voor het Liberalisme moet je bij Liberaal appel zijn.

Bloxbuster 27 augustus 2004 17:56

Harcore neo-liberale blokkers zoals Freddy Gaver zijn enkel uit op geld, zie ook

Anke Vandermeersch en haar banden met de maffia, wapenhandel en de Cavatti's en de vele criminele vreemdelingen die ze verdedigd.
Als ze poen hebben zijn ze welkom bij het Vlaams Blok , anders mogen ze vertrekken.

solidarnosc 27 augustus 2004 18:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raven
Je moet de startpost nog eens lezen denk ik. En dat is maar een willekeurig artikel. Voor het Liberalisme moet je bij Liberaal appel zijn.

Ik heb het Blok nog nooit horen zeggen dat ze tegen de liberalisering van de energiemarkt zijn. Dat staat ook niet in die tekst. Enfin ik heb hen nog niet horen zeggen dat ze er voor zijn. Tenzij iemand me het tegendeel kan tonen. Ik ben geen Blokwatcher. Ik vemoed echter dat hoe minder bedrijven die eindigen (of beginnen) met -bel hoe beter voor het Blok. ;-)

doornroosje 27 augustus 2004 18:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bloxbuster
Harcore neo-liberale blokkers zoals Freddy Gaver zijn enkel uit op geld, zie ook

Anke Vandermeersch en haar banden met de maffia, wapenhandel en de Cavatti's en de vele criminele vreemdelingen die ze verdedigd.
Als ze poen hebben zijn ze welkom bij het Vlaams Blok , anders mogen ze vertrekken.

En daardoor is de elektriciteit duurder?:crazyeye:

voicelesscharlie 27 augustus 2004 18:13

Liberalisering is opzicht geen slechte politiek maar de staat moet moet er dan met hun fikke poten vanaf blijven.Anders kan je gewoon niet van een liberalisering spreken.Schaf de Ellia taks om te beginnen af.

solidarnosc 27 augustus 2004 18:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door voicelesscharlie
Liberalisering is opzicht geen slechte politiek maar de staat moet moet er dan met hun fikke poten vanaf blijven.Anders kan je gewoon niet van een liberalisering spreken.Schaf de Ellia taks om te beginnen af.

Ieder % minder Elia taks is een % meer gemeentebelasting.

voicelesscharlie 27 augustus 2004 18:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Ieder % minder Elia taks is een % meer gemeentebelasting.

Waarom zou dat zo moeten zijn?

solidarnosc 27 augustus 2004 18:32

Citaat:

Tja we zouden ook een aantal sociale voorzieningen kunnen afbouwen hé, of de wegen wat minder onderhouden.

doornroosje 27 augustus 2004 18:33

Citaat:

Omdat de pot leeg is charlie,als ze iets afschaffen betaal je het toch via een andere zakkenroof dubbel en dik terug.

voicelesscharlie 27 augustus 2004 18:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door doornroosje
Omdat de pot leeg is charlie,als ze iets afschaffen betaal je het toch via een andere zakkenroof dubbel en dik terug.

Awwel ,dan moeten ze maar zorgen dat die pot terug vol raakt en zonder in de mensen hun zakken te zitten maar met gezond verstand en ondernemingszin.

Horus 27 augustus 2004 18:38

Citaat:

Omdat de gemeenten vroeger mee participeerden met Electrabel.
Nu mag dat niet meer, dus de gemeenten verloren plots een deel van hun inkomsten.
Vandaar die vestzak- broekzak operatie van de Elia-taks.
Nu krijgen de gemeenten toch nog inkomsten via die extra taks.

Schaf die taks af, en de gemeenten zijn dus hun inkomsten (die ze in eerste instantie van Electrabel genereerden) kwijt.
Een inkomste die wegvalt, leidt automatisch tot verhoging van de gemeentebelasting.

Horus 27 augustus 2004 18:39

Citaat:

Awwel ,dan moeten ze maar zorgen dat die pot terug vol raakt en zonder in de mensen hun zakken te zitten maar de gezond verstand en ondernemingszin.

'ondernemingszin', een blauwe eigenschap. :-)

doornroosje 27 augustus 2004 18:43

Citaat:

Awwel ,dan moeten ze maar zorgen dat die pot terug vol raakt en zonder in de mensen hun zakken te zitten maar de gezond verstand en ondernemingszin.

Aan de macht komen is zo moeilijk niet als ge maar genoeg slippen gedragen hebt,iets realiseren is ietwat moeilijker.
Nochtans was er een mooi potje over vooraleer het blauw fabriekje aan de macht kwam.

Horus 27 augustus 2004 18:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door doornroosje
Aan de macht komen is zo moeilijk niet als ge maar genoeg slippen gedragen hebt,iets realiseren is ietwat moeilijker.
Nochtans was er een mooi potje over vooraleer het blauw fabriekje aan de macht kwam.

Laten we nu even duidelijk worden, het waren NIET de sossen die voor dat potje gezorgd hebben.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be