circe |
30 oktober 2013 16:33 |
Afval ophaling: de kip of het ei
Citaat:
De gerechtelijke politie van Hasselt is een onderzoek gestart naar de illegale ophalingen van afval en tweedehandskleding. Volgens schattingen zijn er in Limburg een honderdtal dieven actief, vooral Oost-Europese bendes. De grote dupe zijn de kringwinkels.
De illegale ophalingen zijn in heel Vlaanderen een toenemend probleem, zegt Komosie, de koepelorganisatie van de 110 Vlaamse kringwinkels, en afvalmaatschappij OVAM.
Het ophalen van kleren, afgedankt speelgoed of elektrische toestellen aan de deur is een bevoegdheid van de gemeenten. De bendes opereren met anonieme bestelwagens die alles inladen, nog voor de officiële ophaaldiensten ter plaatse zijn. “We krijgen steeds vaker meldingen van illegale ophalingen”, zegt OVAM-woordvoerder Jan Verheyen. Met de doorverkoop valt immers veel geld te verdienen. Een kilo herbruikbare kleding brengt bijvoorbeeld tot 7 euro op.
Grootste dupe van het illegale circuit zijn de kringloopwinkels. Sommige winkels zien hun omzet met 20 procent dalen.
http://www.vandaag.be/binnenland/139...se-bendes.html
|
Ooit, in een ver verleden kon men maandelijks "groot vuil" buitenzetten en waren er mensen die zich amuzeerden om de avond voordien de straten af te schuimen en herbruikbare dingen op te halen. Velen hebben daar zeer leuke herinneringen aan.
Toen begonnen de groenen! zich ermee te moeien en MOEST er gerecycleerd worden (ik heb heel mijn leven al leren recycleren, vooral ZONDER dat groen! zich ermee hoefde te bemoeien).
Dus als de mensen hun groot vuil hadden buitengezet, mocht dat niet meer worden meegenomen door degenen die zich daar al jaren mee bezighielden.... want het was ineens eigendom van de stad!
Dan de containerparken waar men zeker niks van terug mee naar huis mocht nemen! Geen prachtige glazen bol of vaas uit die container halen of je wordt gestraft! Want dat is nu eigendom van de gemeente eenmaal je het in de container hebt gelegd.
En nu is het zelfs een crimineel feit indien privé personen je gebruikte kleding komen ophalen?
Mag ik nog zelf beslissen aan wie ik mijn oude kleding wens te geven? of worden mensen die gebruikte kleding bij buren en kennissen ophalen nu ook al van criminaliteit beschuldigd?
|