![]() |
Over kiesintenties
Het aantal V-kiezers neemt verkiezing na verkiezing toe. Eerst was er het Vlaams Belang dat de grootste van het land werd ten koste van de trado's, daarna het Vlaams Kartel, en vervolgens de N-VA. De som van de V-partijen werd bovendien ook telkens groter, waardoor de traditionele partijen (incl. SPA-Groen dat een communicerend vat is met SPA-Rood) nu flirten met de 50%-grens.
Vanuit mijn eigen optiek is dat logisch. Elke keer dat de grootste partij buitenspel werd gezet omdat ze te Vlaamse standpunten innam, werd mijn overtuiging om NOOIT nog op een traditionele partij te stemmen groter. Bij familie en vrienden hoor ik gelijkaardige geluiden. Blijkbaar is dat dus een factor die niet onderschat mag worden : een onomkeerbare trado-afkeer. Nu vraag ik me dus af welke drijfveren hier aan de basis van het kiesgedrag liggen. |
Het einde van Belgiƫ, de mogelijkheid voor de Vlaming om zelf het heft in handen te nemen zonder rekening te houden met de politieke constellatie in Walloniƫ, die helemaal anders is dan in Vlaanderen.
|
Uiteindelijk zal NV-A toch samen met CD&V gaan regeren om een confederatie tot stand te brengen.
Dus zonder samenwerking met traditionele partijen, is de Vlaamse kaart niet te spelen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
alsof dit forum de spiegel van Vlaanderen is.
|
Citaat:
Niettemin ga je toch verschieten denk ik bij de verkiezingen, want alle dagen beseffen meer en meer Vlamingen dat de Belgische regering niet het beste voor heeft met de Vlaming. En dan zijn er de resultaten natuurlijk, of het gebrek daaraan meer bepaald. De schuld die stijgt, de belastingen en taksen en dergelijke gaan weer omhoog, alles wordt gevoelig duurder. Er komt geen antwoord op de vergrijzing, de werkloosheid stijgt en zal snel hoger zijn dan ooit tevoren. Griekse toestanden wachten net om de hoek. En ook aan het graaien komt geen einde, het wordt voor iedereen open en bloot zichtbaar steeds schaamtelozer. De traditio's gaan nog eens petsen krijgen dat het niet meer schoon is. |
Citaat:
|
Zolang Beke en Tobback de plak zwaaien bij hun partij, denk ik er niet aan om op hun partijen te stemmen.
Ook Maggie Deblock heeft bewezen enkel rechtlijnig te zijn als het haar stemmen oplevert. Levert niet rechtlijnig zijn stemmen op, doet ze dat ook. Dag dag traditionele partijen. Zwaai zwaai. Tot nooit meer. |
Is de NVA een traditionele partij of niet?
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:39. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be