Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Immigratie en integratie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Hoofddoekendebat: Interview met Lucas Catherine (https://forum.politics.be/showthread.php?t=193577)

Bezeke 31 oktober 2013 02:13

Hoofddoekendebat: Interview met Lucas Catherine
 
Het hoofddoekenverbod in een Antwerpse middelbare school verhit opnieuw de gemoederen. Lucas Catherine, auteur van meerdere boeken over de islam, toont zich alvast een fervent tegenstander van het verbod.





Waarom dragen moslimvrouwen eigenlijk een hoofddoek?

Lucas Catherine. Er is een religieuze reden: moslimvrouwen moeten hun haar bedekken. In veel culturen is haar trouwens iets sensueels dat wordt bedekt. Nu, uit de Koran blijkt absoluut niet duidelijk op welke manier dat bedekken dan moet gebeuren. De hoofddoek verschilt dan ook van land tot land. Zo hebben Palestijnse vrouwen een andere manier om hun hoofd te bedekken dan bijvoorbeeld vrouwen in Afghanistan, Egypte of Marokko. Er zit dus wel degelijk religie achter het dragen van een hoofddoek, maar er zit vooral een groot stuk identiteit achter. Sommige vrouwen dragen dan wel een hoofddoek, maar de kledij die ze daaronder dragen, is vaak helemaal niet zo preuts. Dan kun je toch niet zeggen dat ze de hoofddoek alleen maar om religieuze redenen dragen.

Er spelen zoveel zaken mee in de overweging om al dan niet een hoofddoek te dragen. Voor veel meisjes is het ook een manier om te tonen dat ze brave meisjes zijn. Er zijn vrouwen die er een dragen om niet aangesproken te worden. Ik vind dat iedereen voor zichzelf moet kunnen beslissen wat de redenen zijn om een hoofddoek te dragen.

Waarom is er dan toch zoveel controverse rond die hoofddoek?

Lucas Catherine. Velen zien de hoofddoek alleen maar als een religieus symbool. Het hoofddoekenverbod bewijst dat men schrik heeft van de islam, en dat men de islam zelfs gewoon weg wil. Maar dat kan dus niet van de Belgische grondwet. Er is namelijk niet alleen vrijheid van godsdienst in de privésfeer, maar ook in de openbare ruimte. Het hoofddoekenverbod is eigenlijk een poging om zelf te bepalen hoe zichtbaar de islam mag zijn in de openbare ruimte. Je hebt hetzelfde met moskeeën. Die mogen ook niet direct heel herkenbaar zijn als moskee in het straatbeeld, anders komt er een hele reactie tegen. Er zit een duidelijke tendens in van schrik van de islam, alsof de islam een bedreiging zou zijn.

Moslimmeisjes krijgen vaak te maken met groepsdruk om een hoofddoek op te zetten, zeggen voorstanders van het verbod.

Lucas Catherine. Ik denk dat er verschillende vormen van druk zijn. Er kan druk zijn van andere meisjes. Net zoals er bij “westerse” meisjes ook een druk is om de laatste mode te volgen. Dat heb je in alle groepen. Er is ook de druk van jongens, maar ik denk niet dat de meerderheid van de moslimvrouwen een hoofddoek draagt door de sociale druk. Trouwens, is het door de hoofddoek te verbieden dat je daar iets aan doet? Ik zou zeggen dat eerder het omgekeerde het geval is: je moet alle scholen verplichten om de hoofddoek toe te staan, dan worden alle hoofddoeken gespreid, en vermindert ook de sociale druk.

Door te fixeren op die hoofddoek lijkt het alsof alle problemen zouden zijn opgelost als alle hoofddoeken uit de straten verdwenen zijn. Die hele discussie rond de hoofddoek is niet meer dan een schaamlapje, Marokkanen of Turken zitten namelijk met nog een boel andere problemen, waar niet over gesproken wordt.

Sommigen vinden het verbod een manier om de emancipatie van de moslimvrouwen vooruit te helpen. Bent u het daarmee eens?

Lucas Catherine. Neen. Een van de drijvende krachten achter zowat alle Nederlandstalige vrouwenverenigingen in Brussel draagt een hoofddoek, en dat is absoluut geen onderdrukte madam, integendeel. Men kent gewoon te weinig mensen die én een hoofddoek dragen én zeer mondig zijn, anders zouden ze die automatische associatie niet maken. Vrouwen worden op andere manieren dan met hun hoofddoek onderdrukt. Het is een groot probleem dat die lap stof alle aandacht opeist, terwijl andere problemen geen aandacht krijgen.



De hoofddoek lijkt bezig aan een remonte in het Westen. Hoe komt dat?

Lucas Catherine. Er is in onze maatschappij een polarisering aan de gang tussen moslims en niet-moslims. Op tv gaat het voortdurend over islamterreur, je krijgt daardoor een polarisering die mensen ertoe brengt om zich steeds verder terug te plooien op dat ene aspect van hun identiteit: hun godsdienst. De maatschappij waarin ze leven ziet hen alleen maar als moslims. Alsof men denkt dat Marokkanen 24 uur op 24 alleen maar bezig zijn met moslim te zijn. Alsof ze daarnaast niets anders zijn.

In de praktijk weegt de islam veel minder door in die identiteit dan vaak gedacht wordt. Dat kun je goed zien in het aantal gemengde huwelijken. Er zijn veel meer gemengde huwelijken tussen Marokkanen en Belgen dan tussen Marokkanen en Turken, terwijl die toch beide moslim zijn. Daaraan zie je dat bijvoorbeeld Marokkanen meer gemeenschappelijk hebben met de cultuur van het land waarin ze komen wonen zijn, dan met de cultuur van een ander moslimland. Veel moslims denken misschien dat de islam een zeer bepalende factor is in hun identiteit, in de praktijk blijkt dat dus veel minder het geval te zijn. Als maatschappij moeten we die meervoudige identiteit kunnen cultiveren en ons niet louter fixeren op de godsdienst.

Is het niet paradoxaal dat in een land als België, dat de mond vol heeft over tolerantie en vrije keuze, er toch opgetreden wordt tegen het dragen van een hoofddoek?

Lucas Catherine. We zijn in elk geval een stuk minder tolerant dan we wel denken. Iets wat we zelf pas verwezenlijkt hebben, willen we direct opdringen aan de rest van de wereld. Nu ja, wij zijn bezig over de onderdrukte vrouw, maar het is nog niet eens zo heel erg lang geleden dat je als vrouw hier bij ons geen bankrekening kon openen. En er gaapt nog steeds een enorme kloof tussen wat mannen verdienen en wat vrouwen verdienen, dus de gelijkheid tussen man en vrouw in ons land is ook nog niet ten volle verwezenlijkt.

http://www.pvda.be/nieuws/artikel/ho...catherine.html

Wat vinden jullie. Hoofddoek verbieden of toestaan op school?

bembem 31 oktober 2013 02:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bezeke (Bericht 6864196)
Het hoofddoekenverbod in een Antwerpse middelbare school verhit opnieuw de gemoederen. Lucas Catherine, auteur van meerdere boeken over de islam, toont zich alvast een fervent tegenstander van het verbod.





Waarom dragen moslimvrouwen eigenlijk een hoofddoek?

Lucas Catherine. Er is een religieuze reden: moslimvrouwen moeten hun haar bedekken. In veel culturen is haar trouwens iets sensueels dat wordt bedekt. Nu, uit de Koran blijkt absoluut niet duidelijk op welke manier dat bedekken dan moet gebeuren. De hoofddoek verschilt dan ook van land tot land. Zo hebben Palestijnse vrouwen een andere manier om hun hoofd te bedekken dan bijvoorbeeld vrouwen in Afghanistan, Egypte of Marokko. Er zit dus wel degelijk religie achter het dragen van een hoofddoek, maar er zit vooral een groot stuk identiteit achter. Sommige vrouwen dragen dan wel een hoofddoek, maar de kledij die ze daaronder dragen, is vaak helemaal niet zo preuts. Dan kun je toch niet zeggen dat ze de hoofddoek alleen maar om religieuze redenen dragen.

Er spelen zoveel zaken mee in de overweging om al dan niet een hoofddoek te dragen. Voor veel meisjes is het ook een manier om te tonen dat ze brave meisjes zijn. Er zijn vrouwen die er een dragen om niet aangesproken te worden. Ik vind dat iedereen voor zichzelf moet kunnen beslissen wat de redenen zijn om een hoofddoek te dragen.

Waarom is er dan toch zoveel controverse rond die hoofddoek?

Lucas Catherine. Velen zien de hoofddoek alleen maar als een religieus symbool. Het hoofddoekenverbod bewijst dat men schrik heeft van de islam, en dat men de islam zelfs gewoon weg wil. Maar dat kan dus niet van de Belgische grondwet. Er is namelijk niet alleen vrijheid van godsdienst in de privésfeer, maar ook in de openbare ruimte. Het hoofddoekenverbod is eigenlijk een poging om zelf te bepalen hoe zichtbaar de islam mag zijn in de openbare ruimte. Je hebt hetzelfde met moskeeën. Die mogen ook niet direct heel herkenbaar zijn als moskee in het straatbeeld, anders komt er een hele reactie tegen. Er zit een duidelijke tendens in van schrik van de islam, alsof de islam een bedreiging zou zijn.

Moslimmeisjes krijgen vaak te maken met groepsdruk om een hoofddoek op te zetten, zeggen voorstanders van het verbod.

Lucas Catherine. Ik denk dat er verschillende vormen van druk zijn. Er kan druk zijn van andere meisjes. Net zoals er bij “westerse” meisjes ook een druk is om de laatste mode te volgen. Dat heb je in alle groepen. Er is ook de druk van jongens, maar ik denk niet dat de meerderheid van de moslimvrouwen een hoofddoek draagt door de sociale druk. Trouwens, is het door de hoofddoek te verbieden dat je daar iets aan doet? Ik zou zeggen dat eerder het omgekeerde het geval is: je moet alle scholen verplichten om de hoofddoek toe te staan, dan worden alle hoofddoeken gespreid, en vermindert ook de sociale druk.

Door te fixeren op die hoofddoek lijkt het alsof alle problemen zouden zijn opgelost als alle hoofddoeken uit de straten verdwenen zijn. Die hele discussie rond de hoofddoek is niet meer dan een schaamlapje, Marokkanen of Turken zitten namelijk met nog een boel andere problemen, waar niet over gesproken wordt.

Sommigen vinden het verbod een manier om de emancipatie van de moslimvrouwen vooruit te helpen. Bent u het daarmee eens?

Lucas Catherine. Neen. Een van de drijvende krachten achter zowat alle Nederlandstalige vrouwenverenigingen in Brussel draagt een hoofddoek, en dat is absoluut geen onderdrukte madam, integendeel. Men kent gewoon te weinig mensen die én een hoofddoek dragen én zeer mondig zijn, anders zouden ze die automatische associatie niet maken. Vrouwen worden op andere manieren dan met hun hoofddoek onderdrukt. Het is een groot probleem dat die lap stof alle aandacht opeist, terwijl andere problemen geen aandacht krijgen.



De hoofddoek lijkt bezig aan een remonte in het Westen. Hoe komt dat?

Lucas Catherine. Er is in onze maatschappij een polarisering aan de gang tussen moslims en niet-moslims. Op tv gaat het voortdurend over islamterreur, je krijgt daardoor een polarisering die mensen ertoe brengt om zich steeds verder terug te plooien op dat ene aspect van hun identiteit: hun godsdienst. De maatschappij waarin ze leven ziet hen alleen maar als moslims. Alsof men denkt dat Marokkanen 24 uur op 24 alleen maar bezig zijn met moslim te zijn. Alsof ze daarnaast niets anders zijn.

In de praktijk weegt de islam veel minder door in die identiteit dan vaak gedacht wordt. Dat kun je goed zien in het aantal gemengde huwelijken. Er zijn veel meer gemengde huwelijken tussen Marokkanen en Belgen dan tussen Marokkanen en Turken, terwijl die toch beide moslim zijn. Daaraan zie je dat bijvoorbeeld Marokkanen meer gemeenschappelijk hebben met de cultuur van het land waarin ze komen wonen zijn, dan met de cultuur van een ander moslimland. Veel moslims denken misschien dat de islam een zeer bepalende factor is in hun identiteit, in de praktijk blijkt dat dus veel minder het geval te zijn. Als maatschappij moeten we die meervoudige identiteit kunnen cultiveren en ons niet louter fixeren op de godsdienst.

Is het niet paradoxaal dat in een land als België, dat de mond vol heeft over tolerantie en vrije keuze, er toch opgetreden wordt tegen het dragen van een hoofddoek?

Lucas Catherine. We zijn in elk geval een stuk minder tolerant dan we wel denken. Iets wat we zelf pas verwezenlijkt hebben, willen we direct opdringen aan de rest van de wereld. Nu ja, wij zijn bezig over de onderdrukte vrouw, maar het is nog niet eens zo heel erg lang geleden dat je als vrouw hier bij ons geen bankrekening kon openen. En er gaapt nog steeds een enorme kloof tussen wat mannen verdienen en wat vrouwen verdienen, dus de gelijkheid tussen man en vrouw in ons land is ook nog niet ten volle verwezenlijkt.

http://www.pvda.be/nieuws/artikel/ho...catherine.html

Wat vinden jullie. Hoofddoek verbieden of toestaan op school?

verbieden

Hugh Mannity 31 oktober 2013 02:34

Ik lees zoveel domme uitspraken in dit interview met Lucas Vereertbrugghen. De hoofddoek moet men verbieden, net zoals alle religieuze symbolen trouwens. Religie is opium voor het volk en tussen haakjes, een verbod op de PvdA zou trouwens ook niet misstaan.

Zondag 31 oktober 2013 03:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bezeke (Bericht 6864196)
Het hoofddoekenverbod in een Antwerpse middelbare school verhit opnieuw de gemoederen. Lucas Catherine, auteur van meerdere boeken over de islam, toont zich alvast een fervent tegenstander van het verbod.
[/url]

Wat vinden jullie. Hoofddoek verbieden of toestaan op school?

Geachte mevrouw Bezeke,

Eeuwenlang was het christenen en joden in mohammedaanse landen verboden zich zoals mohammedanen te kleden, zij kregen in b.v. het Ottomaanse rijk elk een specifieke dracht voorgeschreven, zodat iedereen wist welke vrouwen bv. straffeloos konden worden verkracht.

Wij moeten nu niet in het andere uiterste vervallen en hun verbieden, het vaandel van de heilige oorlog tegen ons op hun hoofd te dragen. De overheid heeft zich daar niet mee te bemoeien, tenzij zij als werkgever optreedt.

Natuurlijk mag de autochtone bevolking niet als een weerloze prooi worden uitgeleverd aan de mohammedaanse agressie, en moet ons recht van discriminatie worden hersteld. M.a.w. zij mogen natuurlijk een symbool op hun hoofd dragen dat zegt: "ik volg de regels van de koran op", een koran die hun ook voorschrijft ons - zo mogelijk - te bestelen, te vermoorden en onze vrouwen te verkrachten, maar ons mag niet het recht op zelfverdediging worden ontzegd.

En ja, dan kiezen ze zelf voor het soort behandeling dat ze willen krijgen. Pas op: ik ben helemaal geen voorstander van discriminatie, wel van responsabilisering. Maar het verbod op "discriminatie" zet wel de deur open voor een vorm van discriminatie waarvan ikzelf het slachtoffer ben.

Zondag 31 oktober 2013 03:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hugh Mannity (Bericht 6864200)
Ik lees zoveel domme uitspraken in dit interview met Lucas Vereertbrugghen. De hoofddoek moet men verbieden, net zoals alle religieuze symbolen trouwens. Religie is opium voor het volk en tussen haakjes, een verbod op de PvdA zou trouwens ook niet misstaan.

Zeer geachte heer Mannity,

de heer Vereertbruggen volgde zijn naar de naam Catherine luisterende echtgenote toen deze consul werd in Chartoem en Rabat. Toch schrijft hij niet over de muur die Marokko tegen de oorspronkelijke bewoners van de Westelijke Sahara heeft opgetrokken of over de twee miljoen christenen die door de Soedanese mohammedanen werden vermoord toen hij in Soedan verbleef. Hij uit liever kritiek op de muur waarmee Israël zijn bevolking beschermt en op het feit dat af en toe een handjevol terroristen en terroristensympathisanten het slachtoffer is geworden van Israëlische zelfverdediging.

Ik begrijp de linkerzijde niet, hoewel ik toch haar gelijkheidsideaal deel, of misschien juist daarom.

SDX 31 oktober 2013 03:35

Citaat:

...alsof de islam een bedreiging zou zijn.
Nee hoor, amai nog nie, ieslaam is vvrede!

Hugh Mannity 31 oktober 2013 04:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zondag (Bericht 6864209)
Zeer geachte heer Mannity,

de heer Vereertbruggen volgde zijn naar de naam Catherine luisterende echtgenote toen deze consul werd in Chartoem en Rabat. Toch schrijft hij niet over de muur die Marokko tegen de oorspronkelijke bewoners van de Westelijke Sahara heeft opgetrokken of over de twee miljoen christenen die door de Soedanese mohammedanen werden vermoord toen hij in Soedan verbleef. Hij uit liever kritiek op de muur waarmee Israël zijn bevolking beschermt en op het feit dat af en toe een handjevol terroristen en terroristensympathisanten het slachtoffer is geworden van Israëlische zelfverdediging.

Ik begrijp de linkerzijde niet, hoewel ik toch haar gelijkheidsideaal deel, of misschien juist daarom.

Ik weet niet juist wat ik van dit schrijfsel moet maken. Wat bedoelt U juist?

andev 31 oktober 2013 05:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bezeke (Bericht 6864196)
Het hoofddoekenverbod in een Antwerpse middelbare school verhit opnieuw de gemoederen. Lucas Catherine, auteur van meerdere boeken over de islam, toont zich alvast een fervent tegenstander van het verbod.





Waarom dragen moslimvrouwen eigenlijk een hoofddoek?

Lucas Catherine. Er is een religieuze reden: moslimvrouwen moeten hun haar bedekken. In veel culturen is haar trouwens iets sensueels dat wordt bedekt. Nu, uit de Koran blijkt absoluut niet duidelijk op welke manier dat bedekken dan moet gebeuren. De hoofddoek verschilt dan ook van land tot land. Zo hebben Palestijnse vrouwen een andere manier om hun hoofd te bedekken dan bijvoorbeeld vrouwen in Afghanistan, Egypte of Marokko. Er zit dus wel degelijk religie achter het dragen van een hoofddoek, maar er zit vooral een groot stuk identiteit achter. Sommige vrouwen dragen dan wel een hoofddoek, maar de kledij die ze daaronder dragen, is vaak helemaal niet zo preuts. Dan kun je toch niet zeggen dat ze de hoofddoek alleen maar om religieuze redenen dragen.

Er spelen zoveel zaken mee in de overweging om al dan niet een hoofddoek te dragen. Voor veel meisjes is het ook een manier om te tonen dat ze brave meisjes zijn. Er zijn vrouwen die er een dragen om niet aangesproken te worden. Ik vind dat iedereen voor zichzelf moet kunnen beslissen wat de redenen zijn om een hoofddoek te dragen.

Waarom is er dan toch zoveel controverse rond die hoofddoek?

Lucas Catherine. Velen zien de hoofddoek alleen maar als een religieus symbool. Het hoofddoekenverbod bewijst dat men schrik heeft van de islam, en dat men de islam zelfs gewoon weg wil. Maar dat kan dus niet van de Belgische grondwet. Er is namelijk niet alleen vrijheid van godsdienst in de privésfeer, maar ook in de openbare ruimte. Het hoofddoekenverbod is eigenlijk een poging om zelf te bepalen hoe zichtbaar de islam mag zijn in de openbare ruimte. Je hebt hetzelfde met moskeeën. Die mogen ook niet direct heel herkenbaar zijn als moskee in het straatbeeld, anders komt er een hele reactie tegen. Er zit een duidelijke tendens in van schrik van de islam, alsof de islam een bedreiging zou zijn.

Moslimmeisjes krijgen vaak te maken met groepsdruk om een hoofddoek op te zetten, zeggen voorstanders van het verbod.

Lucas Catherine. Ik denk dat er verschillende vormen van druk zijn. Er kan druk zijn van andere meisjes. Net zoals er bij “westerse” meisjes ook een druk is om de laatste mode te volgen. Dat heb je in alle groepen. Er is ook de druk van jongens, maar ik denk niet dat de meerderheid van de moslimvrouwen een hoofddoek draagt door de sociale druk. Trouwens, is het door de hoofddoek te verbieden dat je daar iets aan doet? Ik zou zeggen dat eerder het omgekeerde het geval is: je moet alle scholen verplichten om de hoofddoek toe te staan, dan worden alle hoofddoeken gespreid, en vermindert ook de sociale druk.

Door te fixeren op die hoofddoek lijkt het alsof alle problemen zouden zijn opgelost als alle hoofddoeken uit de straten verdwenen zijn. Die hele discussie rond de hoofddoek is niet meer dan een schaamlapje, Marokkanen of Turken zitten namelijk met nog een boel andere problemen, waar niet over gesproken wordt.

Sommigen vinden het verbod een manier om de emancipatie van de moslimvrouwen vooruit te helpen. Bent u het daarmee eens?

Lucas Catherine. Neen. Een van de drijvende krachten achter zowat alle Nederlandstalige vrouwenverenigingen in Brussel draagt een hoofddoek, en dat is absoluut geen onderdrukte madam, integendeel. Men kent gewoon te weinig mensen die én een hoofddoek dragen én zeer mondig zijn, anders zouden ze die automatische associatie niet maken. Vrouwen worden op andere manieren dan met hun hoofddoek onderdrukt. Het is een groot probleem dat die lap stof alle aandacht opeist, terwijl andere problemen geen aandacht krijgen.



De hoofddoek lijkt bezig aan een remonte in het Westen. Hoe komt dat?

Lucas Catherine. Er is in onze maatschappij een polarisering aan de gang tussen moslims en niet-moslims. Op tv gaat het voortdurend over islamterreur, je krijgt daardoor een polarisering die mensen ertoe brengt om zich steeds verder terug te plooien op dat ene aspect van hun identiteit: hun godsdienst. De maatschappij waarin ze leven ziet hen alleen maar als moslims. Alsof men denkt dat Marokkanen 24 uur op 24 alleen maar bezig zijn met moslim te zijn. Alsof ze daarnaast niets anders zijn.

In de praktijk weegt de islam veel minder door in die identiteit dan vaak gedacht wordt. Dat kun je goed zien in het aantal gemengde huwelijken. Er zijn veel meer gemengde huwelijken tussen Marokkanen en Belgen dan tussen Marokkanen en Turken, terwijl die toch beide moslim zijn. Daaraan zie je dat bijvoorbeeld Marokkanen meer gemeenschappelijk hebben met de cultuur van het land waarin ze komen wonen zijn, dan met de cultuur van een ander moslimland. Veel moslims denken misschien dat de islam een zeer bepalende factor is in hun identiteit, in de praktijk blijkt dat dus veel minder het geval te zijn. Als maatschappij moeten we die meervoudige identiteit kunnen cultiveren en ons niet louter fixeren op de godsdienst.

Is het niet paradoxaal dat in een land als België, dat de mond vol heeft over tolerantie en vrije keuze, er toch opgetreden wordt tegen het dragen van een hoofddoek?

Lucas Catherine. We zijn in elk geval een stuk minder tolerant dan we wel denken. Iets wat we zelf pas verwezenlijkt hebben, willen we direct opdringen aan de rest van de wereld. Nu ja, wij zijn bezig over de onderdrukte vrouw, maar het is nog niet eens zo heel erg lang geleden dat je als vrouw hier bij ons geen bankrekening kon openen. En er gaapt nog steeds een enorme kloof tussen wat mannen verdienen en wat vrouwen verdienen, dus de gelijkheid tussen man en vrouw in ons land is ook nog niet ten volle verwezenlijkt.

http://www.pvda.be/nieuws/artikel/ho...catherine.html

Wat vinden jullie. Hoofddoek verbieden of toestaan op school?

De zoveelste pak zatte zever over de hoofddoek en over hoe er toch eigenlijk niets mee aan de hand is.
Van alle allochtonen die in de ons omringende landen en verder een nieuwe maatschappij binnengetreden zijn zijn het ENKEL DE MOSLIMS die overal en voortdurend voor dat en andere zever zorgen! En het beperkt zich niet tot de "hoofddoekjes"!
Die kliek is gewoon onhandelbaar en onaanpasbaar en heeft genoeg bewezen, overal ter wereld dat ze enkel passen in hun eigen moslimstaten.
En dan nog! Dat ze daar elkaar uitmoorden is dan maar de ver-van-ons-bed-show.

Universalia 31 oktober 2013 06:54

Citaat:

Alsof men denkt dat Marokkanen 24 uur op 24 alleen maar bezig zijn met moslim te zijn.
Euh, toch wel denk ik ... :roll:

Citaat:

Wat vinden jullie. Hoofddoek verbieden of toestaan op school?
Dus als ik het goed begrijp en men laat een hoofddoek toe op school of andere plaatsen dan mag een ander meisje die bijvoorbeeld een baseball petje op heeft met een swastika op, ook in de klas plaatsnemen? 8O

Citaat:

De swastika (Sanskriet: "het is goed"), ook wel bekend als hakenkruis, is het meest heilige symbool uit het hindoeïsme en Jaïnisme en wordt tevens gebruikt in het boeddhisme. Je treft dit symbool echter ook aan op vroeg-christelijke graftomben in de catacomben bij Rome, op Griekse en Romeinse mozaïekvloeren uit de oudheid en op houten klompen van Noorse Vikingen uit de vroege Middeleeuwen. Sinds de Tweede Wereldoorlog is het hakenkruis in westerse landen vooral een symbool geworden van de nazi's.
alsof de islam een bedreiging zou zijn ... Het is en blijft een bedreiging, geschiedenis???

Ik vind dat onze meisjes/vrouwen een pots moeten opzetten, kan nog leuk worden op straat dan, alle dagen carnaval!!! :cheer:

Een voorbeeld:



Wat een zeveraar die vent zeg, om toch maar proberen zijn gelijk te halen :roll:

Zondag 31 oktober 2013 20:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hugh Mannity (Bericht 6864224)
Ik weet niet juist wat ik van dit schrijfsel moet maken. Wat bedoelt U juist?

Geachte heer Mannity,

u schrijft dat Vereertbruggen domme uitspraken doet, en ik voeg daar de dwaze standpunten aan toe die hij al jaren inneemt. Ik bedoel dus: het hoeft ons niet te verbazen met zo'n vooringenomen kerel. De mohammedanen kunnen niets misdoen voor hem, hij ziet de balk in hun ogen niet, maar wel de splinter in het oog van Israël.

Ter illustratie van uw opmerking dat de man domme dingen zegt dus. Het is niet de eerste keer.

F.B. 2 november 2013 17:25

Echt heel vervelend dat iemand forum.politics.be gebruikt als persoonlijke blog. Er is toch een apart forum voor persmededelingen?

Vigilant 2 november 2013 17:44

Citaat:

"Op tv gaat het voortdurend over islamterreur,"
Daar zijn ze dan ook zelf verantwoordelijk voor. Moslimterreur is dagelijkse kost en het gebeurt allemaal omwille van die snertreligie. Dan is het niet verbazingwekkend dat de Westerling alleen maar walging kan voelen voor die religie en cultuur. Islam is synoniem voor achterlijkheid en bloedvergieten geworden. Waar de islam is, is er miserie.

Wat hadden ze soms gedacht? Dat we staan te springen om ons de ideeën van die islamitische religioten en fanatiekelingen eigen te maken?Dat we zitten te wachten op het uniform van de islam? Wat denken ze zel? Dat we de achterlijkheid en de belachelijkheid waarvoor de hoofddoek staat niet zien? Ik zeg wel degelijk belachelijkheid, want dat is het in wezen. Hoe kan je als moslima die een Westerse schoolopleiding gevolgd heeft ineens gaan voor de woenstijnachterlijkheid van machomannen die menen dat bloot haar lustopwekkend is. Hoe belachelijk maak je jezelf niet door die gedachtegang als vrouw te onderschrijven? Dat is ofwel loutere domheid ofwel loutere provocatie. Dat laatste is het vooral. De moslimwereld beseft maar al te goed hoe belachelijk en achterlijk we de islam vinden, en dat vinden ze niet prettig.Ze zijn gepikeerd omdat we niet vallen voor die Mekkaanse achterlijkheid. Dus gaan ze nog meer contraire doen dan ze al gewoonlijk doen.

BonBon 2 november 2013 20:16

Citaat:

Het hoofddoekenverbod is eigenlijk een poging om zelf te bepalen hoe zichtbaar de islam mag zijn in de openbare ruimte.
Weet die lul wel waarover hij het heeft? Er is helemaal geen hoofddoekenverbod in openbare ruimtes, alleen in scholen en eventueel op de werkplaats wat privé ruimtes zijn. Op straat dragen die trutten wat ze zelf willen of wat ze moeten dragen door de heersers van die straat.

Kinderen moeten ook helemaal geen hoofddoeken dragen, als je ze laat doen gaan ze het nog verplichten in de kleuterklas.

BonBon 2 november 2013 20:19

Citaat:

Er zijn veel meer gemengde huwelijken tussen Marokkanen en Belgen dan tussen Marokkanen en Turken, terwijl die toch beide moslim zijn.
Belgen zijn geen racisten, in tegenstelling tot Marokkanen en Turken die elkaar blijkbaar niet kunnen luchten.

Lukkas 2 november 2013 21:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BonBon (Bericht 6868389)
Belgen zijn geen racisten, in tegenstelling tot Marokkanen en Turken die elkaar blijkbaar niet kunnen luchten.

De Belgen (meestal vrouwen) moeten zich dan wel bekeren tot de islam. Een moslim zie ik nog niet zo snel Christen worden.

Nietzsche 2 november 2013 23:13

De hoofddoek moet men uiteraard verbieden. Het is een een symbool van een religie dat alleen maar narigheid met zich mee brengt.

En dat hoort gewoon niet in beschaafde landen als bijvoorbeeld België. Een hoofddoek draagt men maar in Afghanistan. Maar niet in Europa, en al helemaal niet in West-Europa.

BonBon 3 november 2013 02:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lukkas (Bericht 6868472)
De Belgen (meestal vrouwen) moeten zich dan wel bekeren tot de islam. Een moslim zie ik nog niet zo snel Christen worden.

Wat mijn punt nog maar eens duidelijk maakt, Marokkanen en Turken moeten ook niet veranderen van godsdienst als ze huwen en toch zie je veel minder gemengde huwelijken in die zin.

circe 3 november 2013 02:30

Citaat:

Er spelen zoveel zaken mee in de overweging om al dan niet een hoofddoek te dragen. Voor veel meisjes is het ook een manier om te tonen dat ze brave meisjes zijn. Er zijn vrouwen die er een dragen om niet aangesproken te worden. Ik vind dat iedereen voor zichzelf moet kunnen beslissen wat de redenen zijn om een hoofddoek te dragen.
En sinds wanneer moeten we hier in het Westen via vestimentaire tekens aanduiden dat we niet willen aangesproken, laat staan verkracht worden? Femme de la Rue toont duidelijk dat voor sommige "Europeanen" het ondertussen normaal wordt om vrouwen na te roepen, lastig te vallen en te verkrachten (Oslo) als ze niet met een indianenpluim op hun hoofd rondlopen? oops... nee, hoofddoek. Kwestie van de juiste kledingstukken te gebruiken.
(ik draag mijn indianenpluim om te laten zien dat ik braaf ben).

Citaat:

In de praktijk weegt de islam veel minder door in die identiteit dan vaak gedacht wordt. Dat kun je goed zien in het aantal gemengde huwelijken. Er zijn veel meer gemengde huwelijken tussen Marokkanen en Belgen dan tussen Marokkanen en Turken, terwijl die toch beide moslim zijn. Daaraan zie je dat bijvoorbeeld Marokkanen meer gemeenschappelijk hebben met de cultuur van het land waarin ze komen wonen zijn, dan met de cultuur van een ander moslimland. Veel moslims denken misschien dat de islam een zeer bepalende factor is in hun identiteit, in de praktijk blijkt dat dus veel minder het geval te zijn. Als maatschappij moeten we die meervoudige identiteit kunnen cultiveren en ons niet louter fixeren op de godsdienst.
Heeft hij het hier nu over de Mohammedaanse gewoonte om eerst wat Vlaamse meisjes als oefenmatras te gebruiken alvorens zijn nicht uit Turkije of Marokko te importeren?

Of bedoelt hij hiermee de massale gewoonte om de mohammedaanse dochters aan een vlaamse jongeman uit te huwelijken?

bembem 3 november 2013 02:43

Los daarvan snap ik eigenijk niet wat er zo sexy aan< haar> is.. Naar het schijnt dragen orthodoxe Joden oa een pruik in het openbaar wanneer ze hun haar ook dienen te bedekken.. Waarom moet dat bij Moslima's per sé een sjaal zijn?? Nu ja, ik snap die pruik ook niet..

BonBon 3 november 2013 09:07

Godsdienstigen hebben meer dan 1 vijs los, dat mag duidelijk zijn. Zo'n gedoe voor wat haar en een schoolreglement.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be