Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   enquete: voor of tegen voorstellen NVA ivm confederalisme (https://forum.politics.be/showthread.php?t=193638)

graaf de bethune 1 november 2013 05:44

enquete: voor of tegen voorstellen NVA ivm confederalisme

Simpele vraag, en er zijn reeds peilingen verschenen. Wat denken de forumleden van politics.be over de plannen van NVA. Heel simpel voor of tegen.

graaf de bethune 1 november 2013 05:56

c-96, jouw mening is jouw mening, daarom vul de peiling in. Dat was de vraag, niet om mij gek te verklaren maar gewoon jouw mening via peiling te geven.

reservespeler 1 november 2013 07:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door c-96 (Bericht 6865813)
Jamaar, ik mag niet stemmen in deze peiling. Is dat vanwege het feit dat ik nog maar pas geregistreerd ben op dit forum?

tja dat is dan dikke pech voor u

Het Oosten 1 november 2013 07:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door graaf de bethune (Bericht 6865812)
c-96, jouw mening is jouw mening, daarom vul de peiling in. Dat was de vraag, niet om mij gek te verklaren maar gewoon jouw mening via peiling te geven.

Een peiling hier op dit forum? Met zulk een vraag?

U hoeft geen peiling te houden. De uitslag is al op voorhand bekend. Want dit forum wordt voorzekers bemand door een overgrote meerderheid Vlaams-nationalisten. En dus, gooi uw peiling maar in de prullenmand.

Distel 1 november 2013 08:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door c-96 (Bericht 6865811)
Je moet serieus op je achterhoofd gevallen zijn om de voorstellen van de N-VA te steunen.

Je moet serieus op je achterhoofd gevallen zijn om de machtspartijen te steunen. Dat alleen al is reden genoeg om de voorstellen van N-VA mijn stem te geven.

Hypochonder 1 november 2013 09:09

Maar liefst een verpletterende 90% van de bevolking op dit forum steunt de voorstellen van N-VA...

Raven 1 november 2013 09:27

Zeker het overwegen waard... ze denken out-of-the-box. Met gerommel in de marge gaan we Griekse socio-failliete toestanden in Belgie echt niet kunnen vermijden

De gemuilkorfde 1 november 2013 10:14

Ik ben grotendeels voor.
Het enige waar ik niet van houd is het coöpteren dat in het systeem blijft.
Als er een confederaal parlement blijft met 50 leden, dan ben ik er geen voorstander van dat die door de deelstaten aangeduid worden.
Voor mij moeten die ook verkozen worden.
Voor de rest mag België voor mij een lege schelp worden, of ineens opgedoekt.

Robinus V 1 november 2013 10:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde (Bericht 6865922)
Als er een confederaal parlement blijft met 50 leden, dan ben ik er geen voorstander van dat die door de deelstaten aangeduid worden.

²

Of je nu voor of tegen de N-VA bent, niemand kan zonder te liegen ontkennen dat die partij van democratie geen kaas gegeten heeft.

ZION 1 november 2013 10:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 6865879)
Maar liefst een verpletterende 90% van de bevolking op dit forum steunt de voorstellen van N-VA...

Jahahaha...woehaaa....bent U weer grappig,zeg.

ZION 1 november 2013 10:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 6865869)
Je moet serieus op je achterhoofd gevallen zijn om de machtspartijen te steunen. Dat alleen al is reden genoeg om de voorstellen van N-VA mijn stem te geven.

Zou ik geloven. Nivea streeft tenminste naar....MACHT.

Op welke kant van uw koppie, bent U eigenlijk,NIET, gevallen?

De gemuilkorfde 1 november 2013 10:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V (Bericht 6865924)
²

Of je nu voor of tegen de N-VA bent, niemand kan zonder te liegen ontkennen dat die partij van democratie geen kaas gegeten heeft.

Coöptatie hebben zij nochtans niet uitgevonden, dat hebben de klassieke partijen gedaan en houden ze al bijna 200 jaar in stand.
Ik vind het alleen spijtig dat er nog sporen van overblijven in het systeem dat ze voorstellen.

ZION 1 november 2013 10:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 6865819)
tja dat is dan dikke pech voor u

Laat U nog eens gaan. In alle wishfull thinking.....

Volgende peiling please....kan onze bankzitter z'n pijlen kwijt.

Bobke 1 november 2013 10:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door c-96 (Bericht 6865813)
Jamaar, ik mag niet stemmen in deze peiling. Is dat vanwege het feit dat ik nog maar pas geregistreerd ben op dit forum?

Dat is om te voorkomen dat zielige personen snel een paar accounts aanmaken om meermaals te kunnen stemmen. :lol:

Robinus V 1 november 2013 10:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde (Bericht 6865939)
Coöptatie hebben zij nochtans niet uitgevonden, dat hebben de klassieke partijen gedaan en houden ze al bijna 200 jaar in stand.
Ik vind het alleen spijtig dat er nog sporen van overblijven in het systeem dat ze voorstellen.

De rechtstreekse verkiezingen voor het federale niveau afschaffen, dat is een voorstel van de N-VA en toch wel een democratisch dieptepunt.

Hun visie op democratie alleen al volstaat voor mij om hun programma te verwerpen.

fcal 1 november 2013 10:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde (Bericht 6865922)
Ik ben grotendeels voor.
Het enige waar ik niet van houd is het coöpteren dat in het systeem blijft.
Voor de rest mag België voor mij een lege schelp worden, of ineens opgedoekt.

Als men dit 'confederaal parlement' zou dienen te verkiezen volgens democratische normen, zoals u stelt, dus met 1 man 1 stem en de stemwaarde van iedere Belg gelijk zou zijn dan bekomt men altijd een Vlaamse meerderheid. Dit laatste is onwenselijk in confederatie waar men spreekt als gefedereerde delen tot elkaar. De functie van dit nieuwe orgaan is te dienen als overlegorgaan tussen de deelstaten. Daarom zijn haar leden afgevaardigden van deze deelstaten en worden in dit voorstel aangewezen door het deelstaatparlement.

ZION 1 november 2013 10:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V (Bericht 6865953)
De rechtstreekse verkiezingen voor het federale niveau afschaffen, dat is een voorstel van de N-VA en toch wel een democratisch dieptepunt.

Hun visie op democratie alleen al volstaat voor mij om hun programma te verwerpen.

Zo snel al? Ze zijn nog niet uitgetrold, hoor!

mvd 1 november 2013 10:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V (Bericht 6865953)

Kun je eens uitleggen waarom dat een 'democratisch dieptepunt' is? :roll:

Sywen 1 november 2013 11:21

hieruit blijkt weer de gemiddelde iq van de nva stemmer.
alleen werkgevers zullen voordeel halen uit de plannen van de nva, iedereen anders wordt uitgekleed. Als je zo stom bent om op de nva te stemmen en je bent geen werkgever, dan verdien je het ook om door hen geregeerd te worden.
Ik zal wel voor Wallonië kiezen dan.

JimmyB 1 november 2013 11:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door graaf de bethune (Bericht 6865809)
Simpele vraag, en er zijn reeds peilingen verschenen. Wat denken de forumleden van politics.be over de plannen van NVA. Heel simpel voor of tegen.

Ik ben tegen vanwege verschillende redenen.

De belangrijkste is echter deze. Indien de verschillen tussen Wallonië en Vlaanderen verder zouden oplopen zou dit een zeer grote spanning veroorzaken tussen Walen en Vlamingen. Sociale spanning zijn in het verleden meermaals problemen geweest voor gewelddadige conflicten en we dienen dit te vermijden. Vandaar dient er een sociaal weefsel bestaan tussen Vlamingen en Walen.

Het is dus in het belang van de Vlamingen dat het goed gaat in Wallonië.

De huidige staatsstructuur biedt m.i. reeds voldoende mogelijkheden op locaal vlak om eigen accenten te leggen en het is voor de Vlamingen zaak om de Walen te motiveren om het anders aan te pakken dan nu. Dit kan het best in de huidige staatstructuur.

De boodschap is dus eerder 'laat ons eens gaan moeien met de Walen' ipv 'laat ons er eens voor zorgen dat de Walen zich niet meer met ons moeien'.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be