Micele |
11 november 2013 20:29 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky
(Bericht 6881697)
Zo is dat. Ik herinner me nog dat een bekend buitenland en onafhankelijk studiebureau tot de conclusie kwam dat de Oosterweelverbinding eigelijk geen goede oplossing is voor de fileproblematiek.
|
"Zo" is dat zeker niet. :-P
Welke " dé "Oosterweelverbinding " ## " werd daar geanalyseerd ? Linkje graag, anders gekende blauwe BS van jou.
##
Citaat:
http://www.ademloos.be/nieuws/bam-tr...weelverbinding
Vrijdag raakten de resultaten van het MER-onderzoek naar de milieu- en andere effecten van de Oosterweelverbinding en vier ingediende alternatieven bekend.
Het tracé van Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) levert de beste resultaten op het gebied van de verkeersdoorstroming, maar de Meccano van de actiegroep stRaten-generaal scoort het best inzake luchtkwaliteit.
Opmerkelijk: volgens de MER-studie worden goede resultaten geboekt met een systeem van tolheffing in alle tunnels, waarbij de tol het hoogst zou zijn in de meest gebruikte tunnel (Kennedy) en het laagst in de minst populaire (Liefkenshoek).
Minister-president Kris Peeters en Antwerps burgemeester Bart De Wever wilden vrijdag geen commentaar geven op de studie. De actiegroepen stRatengeneraal en Ademloos zijn tevreden over de goede score van de Meccano qua leefbaarheid, maar vinden het niet correct dat ze het nieuws moesten vernemen via de pers.
Er lopen nog enkele andere studies over de Oosterweelverbinding. De eerste helft van januari heeft de Vlaamse regering alles in handen om een beslissing te nemen over welk tracé het moet worden.
LM / WB
Gazet van Antwerpen 09-11-2013 pag. 1
BAM-tracé beste oplossing tegen files
Informatieavond midden december licht MER-studie toe aan de bewoners
Uit het MER-onderzoek van de vijf varianten voor het Antwerpse verkeersinfarct blijven enkel BAM, Meccano en Oosterweel-Noord nog over.
Een tunnel onder het centrum of een tweede Kennedytunnel lijken af te vallen. Die laatste zou voor nog meer verkeer op de Ring zorgen.
In de laatste fase van het onderzoek zijn nog vijf varianten voor de oplossing van het Antwerpse verkeersinfarct onderzocht. Daarvan lijken er nu twee af te vallen. Een lange tunnel onder het centrum van de stad, tussen de E34 op de linkeroever en de E313 bij het Rivierenhof, lost de verkeersproblemen op de noordzuidas niet op. En ook een tweede Kennedytunnel levert onvoldoende bevredigende prestaties, omdat die het verkeer op de Ring nog verder opdrijft en alleen mogelijk is door de Ring nog breder te maken dan nu.
Blijven over: het BAM-tracé, de Meccano met de bretellen van de actiegroep stRaten-generaal en Oosterweel-noord, een variant die de beide tracés combineert.
De verschillende varianten zijn uitgebreid onderzocht op drie criteria: hun effecten op de mobiliteit, de ruimtelijke ordening en de leefbaarheid.
En dat levert uiteenlopende resultaten op.
Mobiliteit: Oosterweel
Een extra kruising van de Schelde is onontbeerlijk om de mobiliteitsproblemen op te lossen, zo staat te lezen in het milieueffectenrapport (MER). Verder kan de combinatie met de nieuwe verbinding A102/ R11bis tussen Ekeren en Wommelgem een oplossing zijn voor de opstoppingen op de E313. Maar voor die verbinding moet nog een aparte MER-studie worden opgestart.
De Oosterweelverbinding op het BAM-tracé levert de beste prestaties voor de mobiliteit, omdat ze het kortst is en het dichtst bij het stadscentrum ligt. De Meccano en Oosterweel- noord scoren allebei minder goed en zijn elkaar waard op dit gebied.
Ruimtelijk: centrale tunnel
Een lange tunnel onder het stadscentrum heeft de minst negatieve impact op de ruimtelijke ordening.
Oosterweel en Oosterweel-noord scoren minder goed en zijn elkaar waard. De minst goede resultaten voor dit criterium worden volgens het MER-rapport geleverd door de Meccano, waarvan het gedeelte op de linkeroever van de Schelde het akkerlandschap en de grondwaterhuishouding in het Waasland zwaar zou aantasten.
Leefbaarheid: Meccano
Over het algemeen geven de varianten positieve effecten op de stroken waar het verkeer afneemt en negatieve effecten op de plaatsen waar ze aansluiten op andere grote wegen. Merkwaardig genoeg zijn er volgens de MER-studie geen grote verschillen op het gebied van fijn stof.
Die verschillen zijn er wel voor de uitstoot van stikstofdioxide (CO2).
De Meccano levert op dat gebied de beste resultaten, omdat dit tracé zich het verst van de dichtbevolkte woonwijken bevindt.
Tol- en trajectheffingen
Naast de vijf overgebleven varianten hebben de dienst MER van de Vlaamse overheid en het studiebureau Antea ook de effecten onderzocht van een aantal andere maatregelen, zoals een verbod op vrachtvervoer in de Kennedytunnel of op de hele Ring en verschillende soorten tol- en trajectheffingen.
Opmerkelijke vaststelling: een verbod op vrachtvervoer in de Kennedytunnel, een van de zogenaamde randvoorwaarden van de Vlaamse regering voor de Oosterweelverbinding, zou een negatief effect hebben op de doorstroming van het verkeer.
Zo’n verbod zou te veel verkeer afleiden naar de A102/R11bis en het zou ook leiden tot extra sluipverkeer op de onderliggende wegen.
De beste resultaten worden geleverd door een gedifferentieerde tolheffing, waarbij de tol het goedkoopst zou zijn in de minst gebruikte tunnel (Liefkenshoek) en het duurst in de meest gebruikte (Kennedytunnel).
Toegepast op de vijf varianten leveren al deze maatregelen geen dermate grote verschillen op om de keuze voor één variant veel makkelijker te maken.
Politieke keuze
Die keuze moet uiteindelijk worden gemaakt door de regering. Vrijdag is het ontwerp van de MER-studie verstuurd naar een aantal overheidsinstanties en betrokken lokale besturen.
Die hebben nu dertig dagen de tijd om een advies in te dienen.
Op 5 december wordt de studie besproken in het Vlaams Parlement.
Een week later, op donderdag 12 december, wordt het publiek geïnformeerd tijdens een infoavond. Dat is nooit eerder gebeurd naar aanleiding van een MER-studie.
Vervolgens wordt de definitieve versie van de studie afgewerkt. Die zou op 21 januari aan de Vlaamse regering worden overhandigd. Waarna het tijd is om politieke knopen door te hakken.
De MER-studie is overigens niet het enige document op basis waarvan een beslissing zal worden genomen.
Parallel lopen er ook nog onderzoeken naar de maatschappelijke kosten en baten, naar de ruimtelijke veiligheid (Seveso-normen voor veiligheid in het havengebied) en naar de tunnelveiligheid. Maar ook al deze rapporten zouden in januari klaar moeten zijn.
Tot slot zijn er uiteraard ook nog het financiële aspect van de verschillende varianten en het juridische element van mogelijke schadeclaims door het aannemersconsortium Noriant.
Bovendien moet Europa aan het eind van de rit ook nog zijn zegen geven.
De infoavond voor het publiek vindt plaats op donderdag 12 december om 20u in Auditorium De Noordster, Ellermanstraat 21, Antwerpen. Inschrijven kan tot 10 december via 03-240.51.43 of [email protected]
stRaten-generaal: “Goed nieuws voor Meccano-traject”
WB
“Doorstroming of leefbaarheid?
Dat wordt de sleutelvraag van dit dossier”, zegt Manu Claeys van de actiegroep stRtaten-generaal. “En het voorlopige MER-rapport stelt die vraag op scherp.”
“Het belangrijkste: het alternatieve Meccanotracé zou het best scoren op het vlak van leefbaarheid. Dat is geen verrassing voor ons. En geweldig nieuws natuurlijk, want daarvoor doen we het. Al jarenlang.”
“Als actiegroepen ijveren we al jaren voor een mobiliteitsoplossing die de leefbaarheid in en rond Antwerpen ten goede komt. Het is supernieuws om te vernemen dat ons alternatief effectief de meest positieve beoordeling zou krijgen op het vlak van leefbaarheid.”
Bart De Wever: “We bestuderen rapport volop”
WB
Antwerps burgemeester Bart De Wever (N-VA) laat weten dat hij het milieueffectenrapport nog uitgebreid bestudeert. Maar hij onthield zich gisteren wel van commentaar op de inhoud van het rapport.
Kris Peeters: “Onafhankelijk laten werken”
WB
Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) vraagt om de bevoegde dienst MER in alle onafhankelijkheid zijn werk te laten doen.
“Tot eind januari kunnen we daarom geen commentaar geven. Dat is nu eenmaal de procedure.”
Annick De Ridder: “Nieuw uitstel zou belachelijk zijn”
WB
“Er is blijkb a a r e e n omerta bij de Vlaamse regering om over dit dossier nog te praten”, stelt Vlaams parlementslid Annick De Ridder (Open Vld) vast.
“Ik snap waarom: het zou hun vier jaar lange stilstand nog maar eens accentueren.”
“Het Masterplan 2020 Antwerpen dateert al van 2000. Als de Vlaamse regering in januari 2014 nog geen knopen doorhakt, maken we ons internationaal belachelijk. Er zijn al genoeg bedrijven die uit Antwerpen willen vertrekken door de enorme verkeersdrukte.”
Wim van Hees: “Waar legt regering prioriteiten?”
WB
“De Oosterweelverbinding zou het best scoren op het vlak van mobiliteit.
Daarmee wordt bedoeld: doorstroming en bereikbaarheid. Tja, leg extra rijstroken in het hart van de stad aan en je verhoogt sowieso de doorstroming,” zegt Wim van Hees van de actiegroep Ademloos.
“Maar willen we dat wel? Nee toch? Het zal ons bijvoorbeeld zeer benieuwen hoeveel verkeer er precies door de Oosterweelverbinding naar bijvoorbeeld de zone van het Sportpaleis gesluisd wordt. De cijfers daarover in het eerdere rapport van 30 mei 2013 waren dramatisch.”
“Verder zijn we natuurlijk benieuwd naar wat de adviesorganen hierover denken en zullen formuleren.
Met andere woorden: waar leggen zij de prioriteiten?”
Dirk de Kort: “Onderzoek kan nu in alle openheid”
WB
“Als je alleen al deze week naar de verkeersproblemen in en rond Antwerpen kijkt, kan je maar één ding besluiten: er is dringend een structurele maatregel nodig”, zegt Dirk de Kort, eerste schepen in Brasschaat.
“De derde Scheldekruising is dan ook absoluut noodzakelijk.”
“De plan-MER hakt nog geen defi- nitieve knopen door, maar het is wel goed dat het onderzoek in alle openheid kan gebeuren. Het is straks aan de Vlaamse regering om alle onderzoeken in acht te nemen en de juiste beslissing te maken.”
“Positief is dat bewoners in de loop van de maand december geïnformeerd worden. En ook de adviesinstanties krijgen inzage. Er zullen dus zeker nog opmerkingen volgen.”
Toon Wassenberg: “Nog veel te vroeg voor conclusies”
WB
“ I k b l i j f voorzichtig: er moeten nog een heel aantal adviezen worden gegeven door de bevoegde instanties”, zegt Toon Wassenberg, gemeenteraadslid Toon Wassenberg, gemeenteraadslid in Antwerpen voor sp.a.
“Ik wacht daarom liever het definitieve plan-MER af om een gefundeerde mening over de uitkomst te geven. Het dossier is ongelooflijk complex, dat weet iedereen. Ik wil daarom alle documenten zelf lezen en niet in slogans reageren. Daar pas ik voor”, stelt Toon Wassenberg tot slot.
Gazet van Antwerpen 009-11-2013 pag. 4
|
Citaat:
Merkwaardig genoeg zijn er volgens de MER-studie geen grote verschillen op het gebied van fijn stof.
|
Ik weet al een heel tijdje waarom. :oops:
Citaat:
Die verschillen zijn er wel voor de uitstoot van stikstofdioxide (CO2).
|
CO2 is geen gezondheidsschadelijk uitlaatgas.
Nog eens het bewijs dat fijnstof helemaal niet rechtevenredig is met het brandstofverbruik.
|