Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   info gezocht over schijnzelfstandigheid (https://forum.politics.be/showthread.php?t=194070)

freelancenetwork 12 november 2013 15:20

info gezocht over schijnzelfstandigheid

dag,

Ik zoek extra informatie voor zelfstandigen en freelancers over schijnzelfstandigheid.

Ik heb een seminarie gevolgd en kreeg daar te horen dat je als opdrachtgever aan een freelancer best geen laptop of gsm ter beschikking stelt als die bij jou op kantoor komt werken. Bij een sociale inspectie (en de kans is klein dat die er komt) zou men kunnen zeggen dat de freelancer gebruik maakt van de infrastructuur van het bedrijf. Men raadt ook aan om de freelancer geen e-mailadres van je bedrijf te geven. Ook nodig je die freelancer best niet uit op je personeelsfeest.

Maar wat doe je met de stoel waarop die freelancer zit? En de bureau waaraan hij zit? Wat met de verlichting waar hij ook indirect mee van geniet? Dat is volgens mij ook allemaal infrastructuur.

Mag je een freelancer motiveren zodat hij meer voor jou gaat doen? En hoe doe je dat dan?

De nieuwe wet op de schijnzelfstandigheid roept meer vragen dan antwoorden op.

Wat mag nu wel en wat mag niet? Ik kreeg advies van iemand maar die voegde er direct aan toe dat hij liever niet had dat het op mijn website voor freelancers gepubliceerd werd.

Ik mailde 2 keer naar mevrouw Laruelle maar kreeg helaas geen antwoord. Ook de vraagbaken van politieke partijen kennen het antwoord niet. Kortom onduidelijkheid troef.

Is er iemand die informatie kan geven over wat wel en niet mag als freelancer of zelfstandige die ter plaatse bij een klant gaat werken?

Alvast bedankt voor de reacties.

Michel

Klojo eerste klas 12 november 2013 15:55

http://www.zelfstandigen.be/schijnze...lfstandigheid/

hikikomori85 12 november 2013 15:56

Je moet de familieachtergrond deftig leren en de zelfstandige binnen doen voor de ogen van de sociale inspectie.

Libro 12 november 2013 18:15

Sorry, ik geef geen raad over hoe je mensen moet uitbuiten.

hikikomori85 12 november 2013 20:03

Is toch maar spam voor z'n zoveelste website. De hoeveelste is dat nu niet die ie hier komt promoten.

Mambo 12 november 2013 20:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freelancenetwork (Bericht 6882762)
dag,

Ik zoek extra informatie voor zelfstandigen en freelancers over schijnzelfstandigheid.

Ik heb een seminarie gevolgd en kreeg daar te horen dat je als opdrachtgever aan een freelancer best geen laptop of gsm ter beschikking stelt als die bij jou op kantoor komt werken. Bij een sociale inspectie (en de kans is klein dat die er komt) zou men kunnen zeggen dat de freelancer gebruik maakt van de infrastructuur van het bedrijf. Men raadt ook aan om de freelancer geen e-mailadres van je bedrijf te geven. Ook nodig je die freelancer best niet uit op je personeelsfeest.

Maar wat doe je met de stoel waarop die freelancer zit? En de bureau waaraan hij zit? Wat met de verlichting waar hij ook indirect mee van geniet? Dat is volgens mij ook allemaal infrastructuur.

Mag je een freelancer motiveren zodat hij meer voor jou gaat doen? En hoe doe je dat dan?

Wat mag nu wel en wat mag niet? Ik kreeg advies van iemand maar die voegde er direct aan toe dat hij liever niet had dat het op mijn website voor freelancers gepubliceerd werd.

Ik mailde 2 keer naar mevrouw Laruelle maar kreeg helaas geen antwoord. Ook de vraagbaken van politieke partijen kennen het antwoord niet. Kortom onduidelijkheid troef.

Is er iemand die informatie kan geven over wat wel en niet mag als freelancer of zelfstandige die ter plaatse bij een klant gaat werken?

Michel

Veel info zal men je niet geven omdat men wil dat iedereen ofwel volledig zelfstandig is ofwel in loondienst, loondienst hebben ze het liefste want dat brengt hun het meeste op.
Wat is schijnzelfstandige? In de regel is dat een zelfstandige die voor een andere zelfstandige werkt en enkel voor hem alleen.
Dit terwijl ze overheid zelf zoveel mogelijk jobs aan het overhevelen is van loondienst naar zelfstandigen die exclusief voor hun één job doen...is het in regel strafbaar. :roll:
Wanneer is een schijnzelfstandige geen schijnzelfstandige? Indien hij 3 facturen afzonderlijk kan voorleggen van diensten aan anderen. (desnoods 1 aan tante, 1 aan nonkel en 1 aan buurman).
Néh...

ps; je hebt wel ook het wettelijk statuut (dat ze u niet gaan wijsmaken) van zelfstandige helper. Dat is een zelfstandige zonder btw nr bv die werkt zoals een "schijnzelfstandige". Maar dan gereglementeerd. In de praktijk kan die dus geen zelfstandige handel voeren.
Dus het draait allemaal hierom; dat ze zoveel mogelijk van uw loon willen pakken.
En u dus proberen te pakken.

Stingray 12 november 2013 20:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freelancenetwork (Bericht 6882762)
dag,

Michel

Zelfstandig zijn is een illusie in BE.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be