| lombas |
14 november 2013 10:21 |
Achter mijn hoek is een brandweerkazerne. Meestal staat hun zijpoort helemaal open en kun je op de “koer” zien. Die staat vol stoeltjes waar men vooral in de zomer brandweermannen aantreft die even aan het uitrusten zijn, aan het babbelen, lachen, iets aan het drinken, &c. Met de voetjes op een omgedraaide, lege bak cola.
Het hebben van een reguliere, staande (soms vrijwillige) brandweerinstelling is al tientallen jaren een enorme meerwaarde voor de maatschappij. Niemand zou er aan twijfelen de brandweer af te schaffen. Deze mensen moeten oefenen (fysieke fitheid, paraatheid), bijscholen, administratieve taken vervullen, inspecties uitvoeren, kleine interventies… en veel wachten. Wachten tot er brand uitbreekt. Of een ontploffing gebeurt. Dan moeten ze vaak twee gemeenten verder rijden, want er zijn bij zulke gevallen van grotere schaal meestal niet genoeg brandweermannen gelegerd in één kazerne.
Niemand zou er aan twijfelen de brandweer af te schaffen. Nochtans kan ik me inbeelden dat sommige brandweermannen in lange, “rustige” periodes zonder branden, ontploffingen en met enkel gewone dagtaakjes of nachtelijk administratief werk dat ze snel kunnen afhandelen als ze zich er achter zetten, zich vervelen. Vervelen omdat een brandweerman vooral brandweerman is omdat hij zich wenst te engageren, omdat hij (of zij) een soort “roeping” heeft.
In een andere context zou je deze situatie kunnen toepassen op seingevers – op luchtverkeersleiders, op piloten, op de politie, &c. Dat neemt niet weg dat hun rol cruciaal is voor de veiligheid en het welzijn van de dienst die ze beschermen en mee regelen. In een tijd van snelle automatisering, kan ik de perceptie van die persoon best volgen. Maar dat is zijn persoonlijke visie, er werken bijna 3,000 mensen in de seingeving in dit land. En dat zijn belangrijke taken die de veiligheid van honderdduizenden reizigers elke dag in goede banen moeten leiden. De concrete opvulling van hun dag kan veranderen in één seconde. En het is die seconde die telt.
|