Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Waarom de treinen van de NMBS niet op tijd rijden en toch veel te veel kosten (https://forum.politics.be/showthread.php?t=194139)

Hypochonder 14 november 2013 09:47

Waarom de treinen van de NMBS niet op tijd rijden en toch veel te veel kosten
 
Citaat:

Seingevers bij de spoorwegen vervelen zich ‘dood’ op hun werk, gaan dan maar winkelen tijdens de uren of slapen zich doorheen hun werkdag. ‘En wie dat aanklaagt, krijgt het aan de stok met bazen én de collega’s die het liefst nog jaren zo doorgaan.’ Infrabel reageert ‘geschokt’ en ontkent met klem het ‘nietsdoen’ van zijn 2.600 seingevers.
‘Ik verveel mij letterlijk dood’, getuigde een seingever gisterochtend in Hautekiet op Radio 1. De man werkt op een grote seinpost in Vlaanderen en heeft de hele dag amper iets te doen. ‘Collega’s gaan tijdens de uren winkelen, lezen de kranten, kijken naar films, zitten urenlang op Facebook of slapen doorheen hun werkdag. Als ik hen informeer dat er ergens een trein stil is komen te staan, krijg ik als antwoord dat ik me niet moet moeien’, klinkt het nog.

De man wordt er letterlijk ziek van – ‘niets doen is niet romantisch’ – en klopte bij zowel zijn preventieadviseur als de bedrijfsarts aan. ‘Van mijn overste kreeg ik daarvoor een boete’, zo getuigt hij nog. Ook collega’s reageerden ontstemd dat hij aanklaagde dat er te weinig werk was. De bedrijfsarts kon hem evenmin verder helpen, net als de vakbonden, ‘die het spelletje meespelen’.

http://www.nieuwsblad.be/article/det...31113_00837784

Dit hou je toch niet voor mogelijk? Grote hordes personeel die ganse dag niks doen en gaan winkelen en slapen tijdens de werkuren.

giserke 14 november 2013 09:52

Dat bericht neem ik toch met een korrel zout.

maddox 14 november 2013 09:57

Ik niet.

Ik ben er wel van verbaasd dat een krant de uitlatingen van 1 werklustige NMBS medewerker kan publiceren.

six 14 november 2013 10:00

Wat heeft dit met de islam te maken?

Bad Attila 14 november 2013 10:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 6885350)
Dat bericht neem ik toch met een korrel zout.

Is inderdaad moeilijk na te trekken... Maar als het klopt... :shock:

Nu, ik verwacht snel een reactie van de Spoorbonden die met een staking zullen afkomen omdat hun eer gekrenkt is, nietwaar? :-P

lombas 14 november 2013 10:21

Achter mijn hoek is een brandweerkazerne. Meestal staat hun zijpoort helemaal open en kun je op de “koer” zien. Die staat vol stoeltjes waar men vooral in de zomer brandweermannen aantreft die even aan het uitrusten zijn, aan het babbelen, lachen, iets aan het drinken, &c. Met de voetjes op een omgedraaide, lege bak cola.

Het hebben van een reguliere, staande (soms vrijwillige) brandweerinstelling is al tientallen jaren een enorme meerwaarde voor de maatschappij. Niemand zou er aan twijfelen de brandweer af te schaffen. Deze mensen moeten oefenen (fysieke fitheid, paraatheid), bijscholen, administratieve taken vervullen, inspecties uitvoeren, kleine interventies… en veel wachten. Wachten tot er brand uitbreekt. Of een ontploffing gebeurt. Dan moeten ze vaak twee gemeenten verder rijden, want er zijn bij zulke gevallen van grotere schaal meestal niet genoeg brandweermannen gelegerd in één kazerne.

Niemand zou er aan twijfelen de brandweer af te schaffen. Nochtans kan ik me inbeelden dat sommige brandweermannen in lange, “rustige” periodes zonder branden, ontploffingen en met enkel gewone dagtaakjes of nachtelijk administratief werk dat ze snel kunnen afhandelen als ze zich er achter zetten, zich vervelen. Vervelen omdat een brandweerman vooral brandweerman is omdat hij zich wenst te engageren, omdat hij (of zij) een soort “roeping” heeft.

In een andere context zou je deze situatie kunnen toepassen op seingevers – op luchtverkeersleiders, op piloten, op de politie, &c. Dat neemt niet weg dat hun rol cruciaal is voor de veiligheid en het welzijn van de dienst die ze beschermen en mee regelen. In een tijd van snelle automatisering, kan ik de perceptie van die persoon best volgen. Maar dat is zijn persoonlijke visie, er werken bijna 3,000 mensen in de seingeving in dit land. En dat zijn belangrijke taken die de veiligheid van honderdduizenden reizigers elke dag in goede banen moeten leiden. De concrete opvulling van hun dag kan veranderen in één seconde. En het is die seconde die telt.

Xenophon 14 november 2013 11:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door six (Bericht 6885363)
Wat heeft dit met de islam te maken?

Dat we daar nog mee moeten afrekenen, zoals indertijd de socialisten met de katholieken gedaan hebben.

Amon_Re 14 november 2013 12:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 6885350)
Dat bericht neem ik toch met een korrel zout.

Niet doen. Het is de dagelijkse waarheid

DewareJakob 14 november 2013 12:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 6885388)
In een andere context zou je deze situatie kunnen toepassen op seingevers – op luchtverkeersleiders, op piloten, op de politie, &c. Dat neemt niet weg dat hun rol cruciaal is voor de veiligheid en het welzijn van de dienst die ze beschermen en mee regelen. In een tijd van snelle automatisering, kan ik de perceptie van die persoon best volgen. Maar dat is zijn persoonlijke visie, er werken bijna 3,000 mensen in de seingeving in dit land. En dat zijn belangrijke taken die de veiligheid van honderdduizenden reizigers elke dag in goede banen moeten leiden. De concrete opvulling van hun dag kan veranderen in één seconde. En het is die seconde die telt.

Er zijn meer zo'n 'interventiediensten' bij de NMBS. Broodnodig ingeval van een incident. Maar weinig te doen als alles goed loopt. Ze moeten er zijn.
Zoals kranten doen pikken ze er zo'n situatie uit en veralgemenen ze het.

Berichtgeving over diensten waar het 24 uur op 24 hoogspanning is, interesseert geen mens. Maar die zijn er, en meer dan het voorbeeld in dat artikel.

lombas 14 november 2013 12:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 6885505)
Berichtgeving over diensten waar het 24 uur op 24 hoogspanning is, interesseert geen mens. Maar die zijn er, en meer dan het voorbeeld in dat artikel.

Diensten waar 24 uur op 24 de noodtoestand heerst, geven daarenboven blijk van serieuze maatschappelijke of structurele problemen...

Bad Attila 14 november 2013 18:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 6885388)
Achter mijn hoek is een brandweerkazerne. Meestal staat hun zijpoort helemaal open en kun je op de “koer” zien. Die staat vol stoeltjes waar men vooral in de zomer brandweermannen aantreft die even aan het uitrusten zijn, aan het babbelen, lachen, iets aan het drinken, &c. Met de voetjes op een omgedraaide, lege bak cola.

Het hebben van een reguliere, staande (soms vrijwillige) brandweerinstelling is al tientallen jaren een enorme meerwaarde voor de maatschappij. Niemand zou er aan twijfelen de brandweer af te schaffen. Deze mensen moeten oefenen (fysieke fitheid, paraatheid), bijscholen, administratieve taken vervullen, inspecties uitvoeren, kleine interventies… en veel wachten. Wachten tot er brand uitbreekt. Of een ontploffing gebeurt. Dan moeten ze vaak twee gemeenten verder rijden, want er zijn bij zulke gevallen van grotere schaal meestal niet genoeg brandweermannen gelegerd in één kazerne.

Niemand zou er aan twijfelen de brandweer af te schaffen. Nochtans kan ik me inbeelden dat sommige brandweermannen in lange, “rustige” periodes zonder branden, ontploffingen en met enkel gewone dagtaakjes of nachtelijk administratief werk dat ze snel kunnen afhandelen als ze zich er achter zetten, zich vervelen. Vervelen omdat een brandweerman vooral brandweerman is omdat hij zich wenst te engageren, omdat hij (of zij) een soort “roeping” heeft.

In een andere context zou je deze situatie kunnen toepassen op seingevers – op luchtverkeersleiders, op piloten, op de politie, &c. Dat neemt niet weg dat hun rol cruciaal is voor de veiligheid en het welzijn van de dienst die ze beschermen en mee regelen. In een tijd van snelle automatisering, kan ik de perceptie van die persoon best volgen. Maar dat is zijn persoonlijke visie, er werken bijna 3,000 mensen in de seingeving in dit land. En dat zijn belangrijke taken die de veiligheid van honderdduizenden reizigers elke dag in goede banen moeten leiden. De concrete opvulling van hun dag kan veranderen in één seconde. En het is die seconde die telt.

In zoverre het bericht klopt, gaat het niet zozeer over het feit dat zij "niks doen". Zoals je terecht stelt, bestaan er diensten die permanent in stand-by moeten zijn en enkel in bepaalde omstandigheden tussenkomen.

Wat wraakroepend is, zijn de verhalen at zij hun post verlaten om vanalles en nog wat te doen, en juist niet interveniëren wanneer het nodig is. Alsof brandweermannen niet onmiddellijk zouden kunnen komen omdat zij gaan shoppen zijn.

Daar gaat het om, met, ik herhaal het, de nodige voorzichtigheid.

DewareJakob 14 november 2013 19:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 6885531)
Diensten waar 24 uur op 24 de noodtoestand heerst, geven daarenboven blijk van serieuze maatschappelijke of structurele problemen...

Inderdaad.
Spoorweg is een heel complex systeem.
Spoorweg moet draaien zoals de politiek wil, niet zoals de spoorwegmensen het willen.

Bierke 16 november 2013 02:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 6885531)
Diensten waar 24 uur op 24 de noodtoestand heerst, geven daarenboven blijk van serieuze maatschappelijke of structurele problemen...

Door gebrek aan organisatorisch talent .. en niet enkel in 24-uurs diensten hoor !

Jan van den Berghe 16 november 2013 09:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 6886063)
Wat wraakroepend is, zijn de verhalen at zij hun post verlaten om vanalles en nog wat te doen, en juist niet interveniëren wanneer het nodig is.

Eerlijk gezegd: dat lijkt me nu juist een indianenverhaal. Ik wil gerust aannemen dat de werkdruk voor bepaalde functies binnen de NMBS vrij laag is, maar dat mensen tijdens hun dienst er niet zijn, is vrij ongeloofwaardig. Ook al omdat de NMBS boetes voorziet voor verzuim tijdens de dienst.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be