Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   Electrawinds (https://forum.politics.be/showthread.php?t=194186)

Remspoortobback 15 november 2013 00:01

Electrawinds

Het gaat precies niet zo goed met het subsidiepersvehikel in het Palermo aan de Noordzee.

Hallo baard?
Hallo "kritische" journalisten....

Allemaal aan de zak van Steve aan het zuigen of...
Weggepest.

fonne 15 november 2013 11:37

Tja, zo gaat dat met politieke speeltjes zonder economische zin.
Maar vooraleer het failliet gaat zal de domme Vlaming er eerst nog een pak geld mogen insteken via een of ander overheidsinvesteringsvehikel.

Het groenestroombedrijf Electrawinds uit Oostende zit in slechte papieren.

Maar wees gerust, Johan Vandelanotte zal er geen boterham minder om vreten.

Griekse staat koopt schulden Electrawinds ;-)

omaplop 15 november 2013 12:28

Waarom die molens niet privé laten worden in de zin van "laten kopen door gewone mensen?" Er zijn al dergelijke initiatieven die prachtig werken. Een groep gezinnen financiert een windmolen, krijgt op die manier gratis elektriciteit en eventueel winstdeling.
Zo wordt het plaatsen van windmolens gemakkelijker aanvaard , blijft er onderweg minder aan de vingers kleven en wordt er meer toezicht en verantwoording geëist.

In de streek van Eeklo geloof ik , is er zo'n project.

Boduo 15 november 2013 12:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door omaplop (Bericht 6886957)
Waarom die molens niet privé laten worden in de zin van "laten kopen door gewone mensen?" Er zijn al dergelijke initiatieven die prachtig werken. Een groep gezinnen financiert een windmolen, krijgt op die manier gratis elektriciteit en eventueel winstdeling.
Zo wordt het plaatsen van windmolens gemakkelijker aanvaard , blijft er onderweg minder aan de vingers kleven en wordt er meer toezicht en verantwoording geëist.

Juist: dicht bij de expressweg A'pen-Knokke.

giserke 15 november 2013 12:33

Citaat:

Ben ik ook voorstander van.

In Limburg is ook dergelijk project bezig.

Ik zou toch eens willen de resultaten zien van de 3 molens op het Rensongebouw in Waregem.

Anselmo 15 november 2013 12:37

Van de Lanotte is een genie !

fonne 15 november 2013 15:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 6886968)
Ben ik ook voorstander van.

In Limburg is ook dergelijk project bezig.

Ik zou toch eens willen de resultaten zien van de 3 molens op het Rensongebouw in Waregem.

De dag dat de subsidies wegvallen worden die groene totempalen direct terug neergehaald.

kelt 15 november 2013 15:49

Citaat:

Als de grote kosten aan die molen daar zullen zijn(gelooft iemand nog dat zoiets op 20 jaar afgeschreven raakt?),dan gaan we al de aandeelhouders van dat bedrijfje eens horen huilen en verontwaardigd zijn op hun lokale TV.

....komaan zeg....zo een molen kakt geen goud...het produceert electriciteit waar niet altijd vraag naar is....

Het lijkt me het nieuwe Lernoult&Hauspie in aanmaak....windmolenaandelen kopen..:roll:
Het is zoals met de meeste aandelen...als gewone mensen er interesse beginnen voor tonen zoekt de slimme belegger snel de uitgang...

fcal 15 november 2013 15:59

Citaat:

Ik zou het iedereen afraden. Zon project is onrendabel en is alleen mogelijk door directe en indirecte subsidies en een gegarandeerde prijszetting boven de normale kostprijs van de stroom. Als dit straks wegvalt omdat de politiek het zo beslist of de overheid zonder geld komt te zitten - bijvoorbeeld als de keuze gemaakt dient te worden verder de 'duurzame' elektriciteit subsidiëren of de pensioenen uitbetalen - dan zijn die kleinschalige investeerders direct failliet.

demonen 15 november 2013 16:36

Citaat:

Waarom die molens niet privé laten worden in de zin van "laten kopen door gewone mensen?"

Om een windmolen te produceren en plaatsen heb je meer energie nodig dan diezelfde windmolen ooit zal opwekken. Dit is dus economische onzin. Zulke initiatieven werken alleen wanneer ze zwaar gesubsidieerd worden en bepaalde mensen verdienen zeer zeer veel geld met publieke gelden door te sluizen.

Robinus V 15 november 2013 16:53

Bij welke partij zit de oprichter van Electrawinds en broer van de CEO? Neen, niet in dezelfde partij als 'den Baard', wel bij N-VA. Nooit eerder zat er een relatief nieuwe politieke partij zo snel aan de vetpotten bij een vermeend politiek vehikel.

(Ik ben niet diegene die beweert dat het om een politiek vehikel gaat, tussen haakjes, maar ik vind het wel grappig dat net N-VA'ers complottheorieën bedenken rond een bedrijf van een N-VA'er.)

ZION 15 november 2013 17:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V (Bericht 6887379)
Bij welke partij zit de oprichter van Electrawinds en broer van de CEO? Neen, niet in dezelfde partij als 'den Baard', wel bij N-VA. Nooit eerder zat er een relatief nieuwe politieke partij zo snel aan de vetpotten bij een vermeend politiek vehikel.

(Ik ben niet diegene die beweert dat het om een politiek vehikel gaat, tussen haakjes, maar ik vind het wel grappig dat net N-VA'ers complottheorieën bedenken rond een bedrijf van een N-VA'er.)

Zeker van? Echt waar, Robinus?
Nou, dat zal U snel geweten hebben, denk ik zo.
En...vluchten kan niet meer....ze hebben op "zeer" korte tijd zowat overal hun pionnetjes geplaatst.

Robinus V 15 november 2013 21:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ZION (Bericht 6887465)
Zeker van? Echt waar, Robinus?
Nou, dat zal U snel geweten hebben, denk ik zo.
En...vluchten kan niet meer....ze hebben op "zeer" korte tijd zowat overal hun pionnetjes geplaatst.

Toch één recent artikel gevonden waarin ze dat wel erbij durven zeggen:

Paul Desender (N-VA) nieuwe voorzitter Electrawinds

Hij en zijn broer (die ook CEO is) richtten Electrawinds op. Al snel werden ze door de N-VA vanuit de Vlaamse regering gesteund. Aïe. Nu wordt het wel moeilijk om als N-VA'er kritiek te geven op vriendjespolitiek.

Maar, nogmaals, ik geef nu gewoon de N-VA'ers een koekje van eigen deeg. Ik weet net als die N-VA'ers die steeds kritiek spuien te weinig over Electrawinds om het te kunnen beoordelen.

Remspoortobback 16 november 2013 10:04

Vande Lanotte is er tot nu toe altijd in geslaagd de dans te ontspringen en iemand anders in zijn plaats voor de bus te gooien.
Benieuwd of dat gaat blijven duren.

Descartes Jr 16 november 2013 10:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 6887282)
....komaan zeg....zo een molen kakt geen goud...het produceert electriciteit waar niet altijd vraag naar is....

VITO onderzoekt momenteel in samenwerking met de industrie om de overtollige windenergie te gebruiken voor de productie van waterstof uit afvalwater. Bruikbaar in vonkontstekingsmotoren. Er blijft nog het probleem van de opslag (hoge drukken, lage temperaturen, volume). BMW heeft reeds dergelijke wagens rondrijden (Oxygen 7)

Jantje 16 november 2013 10:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V (Bericht 6887782)

Hij en zijn broer (die ook CEO is) richtten Electrawinds op. Al snel werden ze door de N-VA vanuit de Vlaamse regering gesteund. Aïe. Nu wordt het wel moeilijk om als N-VA'er kritiek te geven op vriendjespolitiek.

Maar, nogmaals, ik geef nu gewoon de N-VA'ers een koekje van eigen deeg. Ik weet net als die N-VA'ers die steeds kritiek spuien te weinig over Electrawinds om het te kunnen beoordelen.

Electrawinds zit met een lening van 50.000.000 €, die ze hebben aangegaan om een aandeelhouder waar de CEO ruzie me had uit te kopen.
Die aandelen zijn binnen Electrawinds gebleven.
Na het wegvallen van de subsidies voor groene stroom, kan Electrawinds die lening niet meer aflossen.

Het probleem van Electrawinds is dus niet dat hun windmolens niet rendabel zijn, maar dat het bestuur te veel leningen heeft aangegaan.

De andere hoofdaandeelhouders zijn Belgie en Vlaanderen.
Maar vanuit die twee regeringen word er evenveel toezicht uitgevoerd op Electrawinds, als in het verleden op Sabena. Niks toezicht of controle dus.

Micele 16 november 2013 12:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 6888232)
VITO onderzoekt momenteel in samenwerking met de industrie om de overtollige windenergie te gebruiken voor de productie van waterstof uit afvalwater. Bruikbaar in vonkontstekingsmotoren. Er blijft nog het probleem van de opslag (hoge drukken, lage temperaturen, volume). BMW heeft reeds dergelijke wagens rondrijden (Oxygen 7)

Prototype opslag 1 MW in gebruik genomen:
http://www.access2grid.de/news/gr%C3...stung-von-1-mw
Citaat:

http://www.rh2-wka.de/projekt.html?156,69

KENNZAHLEN
Anschlussleistung
ca. 140 Megawatt

Windenergieanlagen
15 x E-126, 13 x E-82

Wasserstoffsystem
Elektrolyseur 1MW

BHKW 250KW(el), 400 KW(th)

Netzanschluss
110 Kilovolt / 380 Kilovolt

Stromproduktion
für ca. 125.000 Haushalte

(15% von M-V)

CO2 Einsparung
ca. 250.000 t / Jahr
Vooruitzichten D :
Citaat:

http://www.access2grid.de/news/ecofy...%B6glich-10-gw

Ecofys: 70 Prozent erneuerbare Energien bis 2030 trotz verzögertem Netzausbau möglich - 10 GW weniger Offshore-Windkraft empfohlen
30.08.13
Selbst wenn der Netzausbau sehr langsam oder überhaupt nicht vorankommt, könnten ohne große Kosteneinbußen bis 2030 bis zu 70 Prozent erneuerbare Energien in das deutsche Stromnetz eingespeist werden. Das ist das Ergebnis einer Ecofys-Studie im Auftrag der gemeinnützigen Smart Energy for Europe Platform (SEFEP). In einer kostenoptimierten Simulation wurden verschiedene Szenarien im deutschen Strommix durchgespielt. Dabei stellte sich heraus, dass Verzögerungen im Netzausbau die Gesamtsystemkosten um maximal 3,3 Prozent erhöhen werden. Die Bevorzugung von Solar- und Onshore-Windenergie gegenüber Offshore-Windenergie könne die Gesamtsystemkosten um 0,8 Prozent bzw. 800 Mio. Euro senken. Als Begründung gaben die Analysten an, dass die Offshore-Windenegie stärker vom schleppenden Netzausbau betroffen sei als andere Energieträger.
Tendens en aanbeveling meer zonneenergie-onshore en 10 % afbouw windenergie-offshore.
Final report:
Citaat:

http://www.ecofys.com/files/files/ec...nsion-2030.pdf

Impacts of restricted transmission grid expansion in a 2030 perspective in Germany

Descartes Jr 16 november 2013 12:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6888359)

Vooruitzichten D :

Tendens en aanbeveling meer zonneenergie-onshore en 10 % afbouw windenergie-offshore.
Final report:

:thumbsup:

en daar nog wat zeewierbanken bij in de oceanen en we zijn helemaal van het CO2-gezeur af ;-)

kelt 16 november 2013 17:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V (Bericht 6887782)

Binnen de N-VA hangt nog steeds de droom van een "Vlaams Energiebedrijf".....Dergelijke intredes passen in dit plaatje....

Maar of het economisch nog te verantwoorden is betwijfel ik.We hebben nog al gezien hoe "problemen",via een goed geolied en getrapt filtersysteem(privé-aandeelhouders halen eerst voldoende centen er uit) bij de overheid terechtkomen....

fonne 17 november 2013 14:15

Citaat:

220 Miljoen Euro voor 1 (één) Megawatt? Proficiat.

Een betrouwbare Cummins diesel generator van dat vermogen kost 200.000 Euro. Een duizendste dus.

Citaat:

Vooruitzichten D :

Final report:

Wie gaat dat betalen, wie heeft zoveel ping?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be