Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Zaken doen in Qatar: een vogel voor de kat als "buitenlander" (https://forum.politics.be/showthread.php?t=194560)

bembem 22 november 2013 22:34

Zaken doen in Qatar: een vogel voor de kat als "buitenlander"

Om zaken te kunnen doen in Qatar moet men verplicht langs een "sponsor" passeren die zowel bemiddelt met het wettelijk reilen en zeilen als met de bescherming die men als buitelander er zogezegd mee krijgt. "Zogezegd" want veel zijn zij die hierbij financieel gepluimd worden, zich de toelating tot vertrek van het land zien weigeren, vaak onterecht in de gevangenis vliegen en letterlijk en figuurlijk in zak en as worden gezet...

Het maakt niet uit welke "business" men er wilt doen, van kapsalon, interieurwinkel of geëlaboreerde vastgoedzaken.. men is er als buitenlander afhankelijk van de goodwill van desbetreffende sponsor (vaak een familielid van de plaatselijke koninklijke familie) ... één corrupte boel dus...

Ook als men er als buitenlandse werkkracht wordt aangeworven met een officieel contract en al, moet men vaak oppassen voor talrijke misbruiken die om de hoek loeren.. Neem nu bv. voetbalspelers die er na enige tijd doodleuk niet meer uitbetaald worden, en zich jawel, de toelating om het grondgebied te kunnen verlaten geweigerd zien...

Leuk is anders, veel zijn zij die zo tegen de lamp lopen en een lange lijdensweg tegemoet gaan mede omdat landen als Frankrijk etc. ter plaatse niet veel in de pap te brokken hebben. Qatar heeft hen namelijk als schatrijke oliestaat in een economische wurggreep...

Dus ik zou zeggen: Met een grote boog om dit landje gaan als men zaken wenst te doen!!!

g_z 22 november 2013 23:00

Wanneer gaat het volk in opstand?

Wat moet er eerst gebeuren?

atmosphere 23 november 2013 00:16

De zoveelste dictatuur staat die door de VS worden gesteund!

Zucht 23 november 2013 00:21

Hetzelfde geldt in de Verenigde Arabische Emiraten. Waarschijnlijk in alle staten op dat schiereiland. Je moet maar weten waar je aan begint.

Clearly view 23 november 2013 00:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bembem (Bericht 6898769)
Om zaken te kunnen doen in Qatar moet men verplicht langs een "sponsor" passeren die zowel bemiddelt met het wettelijk reilen en zeilen als met de bescherming die men als buitelander er zogezegd mee krijgt. "Zogezegd" want veel zijn zij die hierbij financieel gepluimd worden, zich de toelating tot vertrek van het land zien weigeren, vaak onterecht in de gevangenis vliegen en letterlijk en figuurlijk in zak en as worden gezet...

Het maakt niet uit welke "business" men er wilt doen, van kapsalon, interieurwinkel of geëlaboreerde vastgoedzaken.. men is er als buitenlander afhankelijk van de goodwill van desbetreffende sponsor (vaak een familielid van de plaatselijke koninklijke familie) ... één corrupte boel dus...

Ook als men er als buitenlandse werkkracht wordt aangeworven met een officieel contract en al, moet men vaak oppassen voor talrijke misbruiken die om de hoek loeren.. Neem nu bv. voetbalspelers die er na enige tijd doodleuk niet meer uitbetaald worden, en zich jawel, de toelating om het grondgebied te kunnen verlaten geweigerd zien...

Leuk is anders, veel zijn zij die zo tegen de lamp lopen en een lange lijdensweg tegemoet gaan mede omdat landen als Frankrijk etc. ter plaatse niet veel in de pap te brokken hebben. Qatar heeft hen namelijk als schatrijke oliestaat in een economische wurggreep...

Dus ik zou zeggen: Met een grote boog om dit landje gaan als men zaken wenst te doen!!!

Dus moeten we op zoek naar de gulden middenweg.

wand hier mogen buitenlanders vennootschapjes oprichten , zaken opstarten , en NA de opstart hebben ze nog bijna 2 jaar tijd om zich in orde te stellen met de zogenaamde vereiste kennis en documenten. Wetende dat de eerste controles komen in het derde jaar en de eerste belastingen in het 4 de jaar gaan ze het 4 de jaar in faling met de centjes als in hun thuisland .

Als je als Arab die trukjes hier kent, is het geen wonder dat ze dat in hun land niet zo'n loopje laten.

meneer 23 november 2013 00:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 6898945)
Hetzelfde geldt in de Verenigde Arabische Emiraten. Waarschijnlijk in alle staten op dat schiereiland. Je moet maar weten waar je aan begint.

Nooit ga ik naar die landen. Of het zou gedwongen moeten zijn, in tijden van oorlog, in uniform en gewapend.

g_z 23 november 2013 00:46

Naar onze landen gaan is gewoon zelfmoord.

Clearly view 23 november 2013 14:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door g_z (Bericht 6898970)

Mooi dat U dat beseft.
Jammer dat U er niet gebleven bent.

Clearly view 23 november 2013 14:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door g_z (Bericht 6898970)

"Naar onze landen"

Mocht het westen of een westerling praten over "Onze landen" dan rolden het woord racisme al meteen van de tong.

kelt 23 november 2013 14:52

Hier wordt een ondernemer "besprongen" met taxaties (ook onder nauwelijks verholen dreiging van juridische en desnoods politionele geweldpleging op uw persoon en uw eigendommen)...Het is eigenlijk ongelofelijk wie en wat je allemaal moet bekostigen voordat je zelfs maar een nagel in een plank kunt slaan.

Daar moet je zeker niet vergeten centen af te geven aan "hogere machten"..

Het verschil is erg relatief....:|

D'ARTOIS 23 november 2013 16:26

Doe geen zaken met een arabier. Les 1 regel 1 in het handboek exporteren.
Tenzij je een multinational bent met veel geduld en een lange adem. Ondernemers die arabische principalen hebben zullen dat vanaf dag 1 berouwen.

Een arabier werkt niet dus heeft hij mankracht nodig zijn hersensoinsels uit te voeren. Welnu, die zullen het weten ook.
We hoeven alleen maar te kijken naar het slavenregime van 'Emirates' de vliegmaatschappij met het grootste aantal ontevreden en geschoffeerde werknemers.

g_z 23 november 2013 16:31

Men heeft het tot een kunst verheven om met beleefdheden een persoon niet te voorzien van een antwoord.

En ondertussen tikt de teller door.

Ondernemerke 23 november 2013 16:57

Qatar heeft inderdaad een niet zo goede reputatie op het vlak van ondernemen voor Buitenlanders. vele jaren geleden ook al gaan rond kijken maar uiteindelijk bedankt. Maar er zijn omringende landen waar ze u wel enorm goed verder helpen.

Wie daar in die landen iets wil gaan doen : neem een groot bedrijf met jarenlange ervaring in dienst. Betaal je blauw aan die mensen maar dan slaap je ook gerust. Alles wordt niet tweemaal maar duizendmaal gecontroleerd. Alle papieren en extraatjes die nodig zijn zijn ook in orde.

D'ARTOIS 23 november 2013 17:03

Het is wel lonend, maar uiterst vermoeiend en slecht voor de nachtrust. Dus roch maar niet.

g_z 24 november 2013 23:54

En verder heb ik gewoon een Nederlands paspoort.

Rr00ttt 25 november 2013 00:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door g_z (Bericht 6898838)
Wanneer gaat het volk in opstand?

Wat moet er eerst gebeuren?

Een opstand in Qatar lijkt mij enorm onwaarschijnlijk. Ik ben er geweest en heb met een aantal Qatari gesproken en die leken me erg tevreden over het beleid daar.

Arme qatari : => bestaan niet. Ik zal nooit het antwoord van Anwar - een qatari die me daar heeft rondgegidst vergeten toen ik hem een paar vragen stelde als.

- 'vinden jullie het niet vervelend dat hier zoveel buitenlanders zijn'? (Er zijn daar veel meer buitenlanders dan qatari.. met wel duidelijk de verbintenis dat die buitenlanders na verloop van tijd terug moeten opkrassen)

No, why would we? Life is good here..

- 'zijn er arme qatari'?

No there are no really poor qatari, some may be less well off and only have 1 driver or 1 maid though...

De qatari worden sterk gesponsord door hun regering en gelet op het feit dat dat land 20-30 jaar geleden nog een zandbak was en nu een extreem hoge welvaart kent.. Ik zie daar geen revolutie gebeuren.

If anything zou ik - als je met een gezin naar daar kan vertrekken - het nog overwegen ook. Granted, het blijft een islamitisch land maar het is vrij tolerant, extreem hoge levensstandaard en criminaliteit is er zo goed als onbestaande... Ik heb me nog nergens ter wereld zo veilig gevoeld als daar. De mensen waren er over het algemeen ook erg vriendelijk en lachten en zeiden spontaan goeiedag naar elkaar op straat...

Wat me wel duidelijk werd is dat voor de Qatari zelf er een hemelsbreed verschil is tussen de 'westerse expat' die er eigenlijk komt om hen op te leiden en de 'filippijnse bouwvakker' die wel degelijk als een soort untermensch bekeken wordt door veel Qatari.

Iets anders wat ik ook nooit zal vergeten is dat die Qatari waar ik daar mee optrok op een gegeven moment zelf spontaan zeiden dat ze in Europa zich het meest onveilig voelden bij de arabische jongeren die daar rondliepen...

D'ARTOIS 25 november 2013 00:58

Dat is pas lachen, maar wel verklaarbaar.

g_z 25 november 2013 13:59

Wacht maar als Iran bezet is en een democtratie geworden is.

Rr00ttt 25 november 2013 17:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door g_z (Bericht 6902153)
Wacht maar als Iran bezet is en een democtratie geworden is.

Iran is al een democratie. Met weliswaar een theocratisch sausje... En tot de CIA er ingreep was het een échte democratie..

Het theocratisch sausje waar het land nu onder gebukt gaat kunnen we overigens linea recta toewijzen als resultaat van de vorige westerse interventies daar.

In 53 de democratisch verkozen en seculiere Mossadegh omvergeworpen door de CIA die er vervolgens de Sjah (brutale dictator maar diende de westerse oliebelangen dus who cares) installeerde. Die Sjah werd dan in de islamitische revolutie omvergeworpen.

Daarna hebben de VS irak en hun toenmalige pion S. Hussein aangemoedigd Irak aan te vallen wat tot een van de bloedigste conflicten na de 2e wereldoorlog heeft geleid maar de positie van het islamitisch bewind enkel verstevigde... En sommigen verbazen er zich dan over dat de VS niet echt populair is in de regio of dat sommige landen graag kernwapens zouden hebben om zichzelf te kunnen beschermen.

In het licht van de buitenland politiek van de VS lijkt het me niet meer dan normaal dat een land kernwapens wil hebben om zich te kunnen verdedigen... Het is niet alsof er geen reden en voorgeschiedenis is om aan te nemen dat Amerikaanse agressie een zeer plausibele mogelijkheid is.

Hypochonder 25 november 2013 17:26

Volledig logisch en op voorspelbaar de situatie daar in Quatar. Het is trouwens niet enkel daar dat je door middel van vriendjespolitiek en smeergeld aan de bak komt, hier is het heel dikwijls van hetzelfde laken een pak.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be