![]() |
Het kofschip
Wie kan mij het kofschip leren?
|
Je zou beter eens leren Googelen.
|
Citaat:
|
Citaat:
![]() |
Waarom beter leren googlen?
Ik heb het over stam + d of t of dt - verledentijd - voltooid verledentijd etc etc Ik wil het wel leren maar het komt gewoon zo onlogisch over. Alleen Nederland heeft dit ingewikkelde grammatica systeem voor zover ik weet, en nochtans wil de info er gewoon niet in bij mij. Tevens ben ik een beetje onrustig en heb ik gewoon begeleiding nodig op een manier die geaccepteerd word, zodat foutjes vermeden kunnen worden met betrekking tot het schrijven. Weet me geen oplossing. Dit is geen manier om aandacht te vragen of wat dan ook maar het kofschip of fokschaap kan ik me niet eigen maken. En bijkomend probleem is dat indien iemand hulp of begeleiding wil bieden via dit forum, meteen de stress bij me inschiet. Dus eigenlijk behoeft men het er ook niet over te hebben, want zodra iemand met uitleg begint word ik onrustig. Heeft denk ik te maken met het tempo of misschien wel het niveau. Dus met andere woorden: iemand mag het er wel over hebben maar hoeft er niet over te beginnen als begrepen word wat ik bedoel. |
http://www.vrt.be/taal/t-kofschip
Iets moeilijker uitgelegd : https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/t-kofschip (de meeste mensen hebben dit hulpmiddeltje enkel nodig bij 'rare' werkwoorden, meestal weten ze automatisch/intuïtief wel wat het moet zijn) |
Citaat:
Gij drinkt altijd Thee Hij/zij drinkt Thee in de tegenwoordige Tijd |
Citaat:
Gedeeld of gedeelt? => de gedeelDe koek Bewerkt of bewerkd? => het bewerkTe deeg Geen regels of ezelsbruggetjes nodig. |
Ik lust geen Thee
|
Citaat:
Vervang het werkwoord waaraan je twijfelt door een werkwoord op een andere medeklinker dan t of d, en je hoort de uithang. VB: Lopen. Ik loop Jij loopt Hij loopt Loop je? Loopt je moeder? Waar er een t is in lopen, voeg je er ook een toe aan de stam van werkwoorden op d. |
Gaat te snel
|
Citaat:
|
Het ging goed bij thee drinken en toen ging het mis.
Want verledentijd en tegenwoordigetijd lukt me nog wel. Maar bij bijvoegelijk naamwoord moet ik denken en heb ik nu geen zin in. Ik ga eerst even rustig rooibos thee drinken. Wel aardig voor de hulp maar gaat gewoon te snel, eerste uitleg van het woord thee sloot precies aan bij mijn intelligentie, although i got a lot on my mind. |
'Kofschip' is een woord door leraars uitgevonden ter vervanging van het woord 'fokschaap'.
|
Citaat:
Ik help een vriend af en toe met zijn teksten (hij schrijft romans) en daar haal ik af en toe toch ook zo'n fouten uit. Hij is geen analfabeet, hoor.... En, ongelooflijk maar waar, in teksten op het netwerk van 't werk staan ook fouten. En die teksten zijn geschreven door 'beroeps'..... :roll: |
Citaat:
Voor hen denk ik dat dat kofschip ezelsbruggetje wel handig is. Zo moeilijk om te leren lijkt me dat anders niet. preek : k zit in't kofschip dus "preekte". Leuter : r zit niet in't kofschip dus "leuterde". |
Citaat:
fokschaap heeft men er veel later van gemaakt, maar is eigenlijk beter omdat het ook de klank van de "x" inhoudt. Die mankeert in't kofschip. |
Citaat:
|
Ik vind i met een hoofdletter belachelijk.
Waarom? En hoe zit het met de herkomst van I met een hoofdletter. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:14. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be