Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijpolitiek en stromingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Congres Open-bLD (https://forum.politics.be/showthread.php?t=194583)

abramis brama 23 november 2013 16:21

Congres Open-bLD

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door "hln.be
Als het van Open bld afhangt, stopt de overheid met het financieren van religies en levensbeschouwingen. Het dragen van religieuze symbolen op school kan voor de Vlaamse liberalen wel. De leden van Open bld hebben de voorbije twee dagen over gestemd op hun ideologisch Toekomstcongres.
Het amendement over de financiering van religies raakte gisteren goedgekeurd. Vandaag probeerde Dirk Verhofstadt, van de denktank Liberales, ook een verbod op het dragen van "opvallende religieuze symbolen op scholen" erdoor te krijgen. Onder andere partijvoorzitter Gwendolyn Rutten wilde daar niet van weten. "Wij zijn verdraagzaam", poneerde ze. "Laat het aan de scholen zelf over, als er moet ingegrepen worden."

Een voorstel dat het evenmin haalde, is dat voor de afschaffing van de woonbonus. De leden van Jong bLD hielden daar een vurig pleidooi voor, maar konden de zaal niet overtuigen - tot zichtbare opluchting van de partijtop. Onder meer vicepremier Alexander De Croo verklaarde eerder al dat de woonbonus ook na de overheveling naar de gewesten voor de bestaande contracten behouden moet blijven.

Zoals verwacht stemde Open bld voor een vrij erfrecht. Op initiatief van senator Rik Daems pleiten de liberalen eveneens voor meertalig onderwijs vanaf de kleuterklas. Positieve discriminatie vinden ze in geen geval kunnen.

Kamerfractieleider Patrick Dewael schaarde de zaal achter zich met een pleidooi voor privacy. Verwijzend naar het voorstel van de Antwerpse procureur-generaal Yves Liégeois om een DNA-staal af te nemen van elke pasgeborene, zei Dewael: "Wij zijn als liberalen de behoeders van het recht op privacy".

Vanmiddag discussiëren de Open bld'ers verder over economie en overheid. Zondagvoormiddag wordt over de conclusies gestemd en spreekt Gwendolyn Rutten de partijleden toe.

Vreemd toch. De standpunten die hier verwoord worden zijn helemaal niet slecht. En toch is er geen haar op mijn hoofd dat ooit nog zal overwegen om op O-bLD te stemmen. Mochten dezelfde standpunten door andere, minzame, minder arrogante mensen vertolkt worden, ik zou overwegen erop te stemmen.

In alle geval vind ik de afschaffing van de financiering van religies en levensbeschouwingen fantastisch. Een van de beste voorstellen die ik in recente tijden heb gehoord. Wie iets wil verafgoden, draait daar maar zelf financieel voor op zonder daar anderen mee te belasten. Overigens heb ik nooit begrepen waarom religie gesubsidieerd moet worden. Geloof is toch iets wat in het koppeke zit ? Dat kost toch geen geld ?

Ook het behoud van de woonbonus en het pleidooi voor een vrij erfrecht kan ik wel waarderen.

Wat jullie ?

Clearly view 23 november 2013 16:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door abramis brama (Bericht 6899687)
Vreemd toch. De standpunten die hier verwoord worden zijn helemaal niet slecht. En toch is er geen haar op mijn hoofd dat ooit nog zal overwegen om op O-bLD te stemmen. Mochten dezelfde standpunten door andere, minzame, minder arrogante mensen vertolkt worden, ik zou overwegen erop te stemmen.

In alle geval vind ik de afschaffing van de financiering van religies en levensbeschouwingen fantastisch. Een van de beste voorstellen die ik in recente tijden heb gehoord. Wie iets wil verafgoden, draait daar maar zelf financieel op zonder daar anderen mee te belasten. Overigens heb ik nooit begrepen waarom religie gesubsidieerd moet worden. Geloof is toch iets wat in het koppeke zit ? Dat kost toch geen geld ?

Ook het behoud van de woonbonus en het pleidooi voor een vrij erfrecht kan ik wel waarderen.

Wat jullie ?

Afschaffen van financiering voor religie is ronduit zeer goed en hoogdringend.

Erfrecht moet naar mijn opinie niet belast worden , omdat in een maatschappij die zijn werk doet de verworvenheden reeds belast zijn.
Toch vind ik een kleine percentage voor overschrijven en kosten wel verantwoord.

Zijn die bezittingen er ten gevolge van fraude, dan mag men ze 100 % aanslaan. Klaar

Distel 23 november 2013 18:52

De afschaffing van de financiering van godsdiensten is inderdaad een van de betere standpunten in recente tijden. Alleen, het is een VLD standpunt, en dus een standpunt dat 9 kansen van de 10 slechts moet dienen om naiever zieltjes te lokken. Een standpunt dat na de verkiezingen meteen de diepvries ingaat tot de volgende lading goedgelovig stemvee nodig is.

reservespeler 23 november 2013 18:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 6899963)
De afschaffing van de financiering van godsdiensten is inderdaad een van de betere standpunten in recente tijden. Alleen, het is een VLD standpunt, en dus een standpunt dat 9 kansen van de 10 slechts moet dienen om naiever zieltjes te lokken. Een standpunt dat na de verkiezingen meteen de diepvries ingaat tot de volgende lading goedgelovig stemvee nodig is.

We zullen zien wat het wordt.

Xenophon 23 november 2013 19:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 6899975)
We zullen zien wat het wordt.

Het zal zoals gewoonlijk zijn, zoals het "geen nieuwe belastingen."

En daarna klinkt het, "ja, al die nieuwe belastingen zijn er door ons gekomen."

We zijn nu zover gekomen dat ze zelfs hun eigen leugens nog niet meer geloven.

abramis brama 23 november 2013 19:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 6899963)

Inderdaad. Meteen de verklaring waarom ik nooit van mijn leven voor de O-bLD zal kunnen / willen stemmen. De gebroken beloftes van Verafstoot destijds waren onvergetelijk en onvergeeflijk.

Distel 23 november 2013 19:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door abramis brama (Bericht 6900015)
Inderdaad. Meteen de verklaring waarom ik nooit van mijn leven voor de O-bLD zal kunnen / willen stemmen. De gebroken beloftes van Verafstoot destijds waren onvergetelijk en onvergeeflijk.

2

De schoofzak 23 november 2013 19:45

Scheiding van kerk en staat: volledig akkoord.

Successierechten: erven van ouders mag belast worden, maar aan een echt klein percentage (1 �* 2 %), en met een groot bedrag (de waarde van een middelgroot huis) waaronder niets belast wordt.
Erven van verdere familieleden en van vrienden, mag belast worden op beperkte wijze (4 �* 5 %, met een vrijstelling van de eerste 10.000 euro.

Woonbonus:
er moet een beleid zijn waarbij de staat promoot dat iemand zijn/haar eerste huis/appartement aankoopt. Gerekend per kop, dus voor een koppel: ieder zijn deel.

er moet een beleid zijn waarbij de staat promoot dan mensen hun reserves in bakstenen steken. Kunnen ze er niet mee naar het buitenland op 1 2 3, en het zit voor de fiscus open en bloot zichtbaar voor een klein takske.
Dat beleid mag/moet geïntegreerd worden in een promoten van lange termijn sparen.

Privacy en DNA: privacy is alleen maar goed voor pedofielen en foefelende politiekers.

.

Robinus V 23 november 2013 19:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6900054)
Privacy en DNA: privacy is alleen maar goed voor pedofielen en foefelende politiekers.

Meen je dat nu? Jij denkt nooit eens -ook wanneer je iets doet dat perfect legaal is- dat je liefst niet hebt dat anderen meekijken met wat je doet?

BBB 23 november 2013 19:57

Er was 5 man en een paardenkop. Nuff said. Maggie in haar eentje vulde al de helft van de zaal. Er waren nog een pak lege zetels.

BBB 23 november 2013 20:02

Jong-O-VLD vakkundig de mond gesnoerd toen ze vroegen om over een vlaktaks te stemmen. De O-VLD wordt nog altijd achter de schermen door de oude garde in het gareel gehouden. Verjonging is er maar op papier.

Distel 23 november 2013 20:27

Citaat:

Dan zal jij er ongetwijfeld geen enkel probleem mee hebben om met ons te delen wie jij echt bent, waar je woont, hoeveel geld je verdient, wat de PIN code van je bankkaart is, enzovoort. Ik neem aan dat je 's avonds nooit de gordijnen dicht doet en dat je steeds naakt in de voordeur naar het verkeer staat te kijken?

Knuppel 23 november 2013 20:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 6900107)
Dan zal jij er ongetwijfeld geen enkel probleem mee hebben om met ons te delen wie jij echt bent, waar je woont, hoeveel geld je verdient, wat de PIN code van je bankkaart is, enzovoort. Ik neem aan dat je 's avonds nooit de gordijnen dicht doet en dat je steeds naakt in de voordeur naar het verkeer staat te kijken?

Die zit!

Knuppel 23 november 2013 20:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V (Bericht 6900063)
Meen je dat nu? Jij denkt nooit eens -ook wanneer je iets doet dat perfect legaal is- dat je liefst niet hebt dat anderen meekijken met wat je doet?

Ik denk idd dat het niet alleen pedofielen zijn die niet graag gezien zijn als ze aan het piemelen zijn.

Bad Tölz 23 november 2013 20:59

Citaat:

Neen.

OT: Het is een begin. Een aanvullend verbod op financiering van geloofsgemeenschappen vanuit louche landen die aan collectieve godsdienstwaanzin lijden zoals de VS en Saudi-Arabië lijkt me broodnodig.

peter1962 23 november 2013 21:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 6900107)

Schoof trekt zich niks aan van zijn privacy, maar dat wil niet zeggen dat zijn zin voor esthetiek hem niet zou beletten om de hele straat bloot te stellen aan naakte lijven van gepensioneerden hee. :twisted:
Als lidkaarthouder heeft hij het congres programma op papier gekregen, en kan dat dus gebruiken om als hij in zijne pure staat te koekeloeren vanuit de voordeur naar het verkeer zijn scrotum voor onbevangen blikken te verbergen. Zuivere oefening in efficiëntie : partij reclame maken, gezellig de buren en passanten in 't oog houden om de voorbijrijdende nummerplaten te noteren, het logboek bijhouden welk manspersoon er nu weer bij de burin binnensluipt, en tegelijk nog de populaire stef van de straat uit te hangen.

BBB 23 november 2013 21:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 (Bericht 6900161)
Schoof trekt zich niks aan van zijn privacy, maar dat wil niet zeggen dat zijn zin voor esthetiek hem niet zou beletten om de hele straat bloot te stellen aan naakte lijven van gepensioneerden hee. :twisted:
Als lidkaarthouder heeft hij het congres programma op papier gekregen, en kan dat dus gebruiken om als hij in zijne pure staat te koekeloeren vanuit de voordeur naar het verkeer zijn scrotum voor onbevangen blikken te verbergen. Zuivere oefening in efficiëntie : partij reclame maken, gezellig de buren en passanten in 't oog houden om de voorbijrijdende nummerplaten te noteren, het logboek bijhouden welk manspersoon er nu weer bij de burin binnensluipt, en tegelijk nog de populaire stef van de straat uit te hangen.

Gelukkig dat jij nooit op de man speelt. Het bovenstaande is daar een mooi bewijs van. Oja, het was humor, zeker?:roll:

BWarrior 23 november 2013 21:10

Alvast over een ceremoniële monarchie en een afschaffing van de provincies kunnen de N-VA en OPEN VLD het eens raken ...

Max van Dietschland 23 november 2013 21:19

Scheiding tussen kerk en staat moet afgeschaft worden. De Rooms Katholieke Kerk moet staatsgodsdienst worden zoals in de 13de - 14de eeuw.

Bierke 23 november 2013 21:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 6900181)
Scheiding tussen kerk en staat moet afgeschaft worden. De Rooms Katholieke Kerk moet staatsgodsdienst worden zoals in de 13de - 14de eeuw.

Jij mag op kruistocht naar Syrië :)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be