![]() |
Ijzerbedevaart oogst wat ze zelf zaaide...
Het was stralend weer deze morgen en toch weinig volk op de Ijzerbedevaartweide.
1800 man volgens de politie? de meeste waarnemers houden het op 2000 man. Ergens spreekt men van 2000 tot 3000 man. Ter vergelijking de Ijzerwake telde 5000 aanwezigen. De politie telde er 5500, de organisatoren verkochten 4800 toegangskaartjes. Het bedevaartcomité oogst wat het zelf zaaide... "Vlaamse vrienden laten we scheiden..." VNJ was niet meer welkom, de radicalen waren niet meer welkom, men moest "moderniseren", Het Vlaams Blok was niet welkom, de standpunten werden minder radikaal. De eisen van de fronters : zelfbestuur, nooit meer oorlog en godsvrede werden vertaald in vrijheid, Vrede, verdraagzaamheid... Alsof de Vlamingen nog niet genoeg verdragen in dit landje. De schande was het verloochenen van het sint maartensfonds, de zerk met berkenkruis werd verwijderd uit de krypte. De ezelsstamp aan de oostfronters die stierven in de Russische steppe op vraag van de Vlaamse leiders van toen. Ook van de toenmalige kopstukken van het ijzerbedvaartcomité... Wel de trouwe traditionele bedevaarders maakten intussen plaats voor de nieuwe linkse groepen waar men jarenlang op mikte en die nooit gekomen zijn... De Ijzerbedevaarttraditie werd vermoord, het comité wordt in stand gehouden dankzij belgische subsidie. Gelukkig namen de traditionele bedevaarders het vertrapte vaandel terug op en stichten de Ijzerwake. De traditie wordt voortgezet. Het aantal bedevaarders stijgt. De traditie van de bedevaart krijgt daar een nieuwe adem. Ijzerwake houzee ! |
8)
|
Waarom zijn de BUB'ers op de Ijzerwake niet te zien geweest? Had waarschijnlijk toch wel wat meer spektakel opgeleverd, de lafaards :p
|
Gisteren vond de 77e IJzerbedevaart plaats. 3000 Vlamingen kwamen naar Diksmuide en kregen een gedenkmanifestatie met een duidelijke boodschap: Vlaanderen wordt gebouwd op vrede, vrijheid en verdraagzaamheid.
Vlaanderen moet werk maken van een vredesbeleid. De Belgische wapenwet moet omgezet worden in een Vlaams vredesdecreet met sluitende garanties voor parlementaire controle op de wapenexport. Internationaal werd de aandacht gericht op het nucleaire gevaar: kernwapens moeten de wereld uit. Uiteraard was er op de IJzerbedevaart veel aandacht voor de Vlaamse accenten. Het dossier Brussel-Halle-Vilvoorde is een geloofwaardigheidstest. Resultaten in het forum over een nieuwe staatshervorming een absolute noodzaak om tot een beter beleid te komen in Vlaanderen èn in Wallonië. Om internationaal mee te tellen en te wegen op de besluitvorming moet Vlaanderen staat worden. Enkel door een onafhankelijke staat te worden kan Vlaanderen lid worden van de EU en van de internationale gemeenschap. Met deze duidelijke boodschap nam het IJzerbedevaartcomité gisteren een nieuwe start. Het verwijt dat de organisatie in haar standpunten niet duidelijk is, werd nogmaals ontkracht. Twee denkstromingen lijken het met deze boodschap niet eens te zijn. - Rechts-extremistische flaminganten die er een probleem mee hebben dat er gepleit wordt voor een verdraagzame, solidaire en open Vlaamse samenleving. - Reactionaire belgicisten die heimwee hebben naar het unitaire België en in het IJzertorengebeuren en een gevaar zien voor een hernieuwde Vlaamse Beweging. Het IJzerbedevaartcomité zal doorgaan op de ingeslagen weg. De bakens werden uitgezet. De mobilisatie kan beginnen. De volgende activiteit is de Vlaamse vredesweek. Samen met andere Vlaamse vredesorganisaties organiseert het Comité een week lang activiteiten onder de leuze "Wij verklaren de vrede". Op zondag 3 oktober is er de apotheose in Brussel met een Vredesmars en een Vredesconcert. |
Ijzerbedevaart : soep zonder balletjes en zonder zout ! Een flauwe bedoening ! ALs je Bertje en Geetje bezig ziet op tv en Peeters : " ah ja, ik moest wel..." dan heb je het wel begrepen ! Mooi geschoren en geen haar op de tanden... triestig ! Geef die mannen een paar dozen Kleenex cadeau ! Ze zullen zééér blij zijn !!!!!!!!!!
De amper 2500 aanwezigen van de IJzerbedevaart hebben gisteren hun eisen gesteld. Zalvend, zoals gewoonlijk. Het volk. |
Al goed dat die van de BUB nog betaald hadden. Anders zaten ze met een finaciele kater bij het ijzerbedevaartcomite.
|
Hopelijk trekken ze hun conclusies.
|
Waar is de tijd toen ik nog ging .. ik trok tenminste volk. Dan waren we daar met meer dan 30.000 mensen. 'k herinner mij zelfs getallen van + 50.000 ....
maar dan moest en zou men gaan vernieuwen .. om meer volk te trekken ?... om actueler te zijn .. ? Om de boodschap te vertalen .... Actueel kunnen we zeggen dat de vernieuwing de bedevaart kapot heeft gemaakt. |
En toen ik ging waren het zogenaamde oubollige bedevaarten .. maar als jonge gast van tussen de 10-20 jaar vond ik die juist schitterend. En dan begon de afgang en aanpassing en als +/- 25 jarige hield ik het voor bekeken. De vernieuwing joeg deze jongeling weg ...
|
Jammer dat jullie er zo over denken. Als het gaat over de staatkundige toekomst van Vlaanderen zijn we nochtans bondgenoten.
|
Tja jammer dat ze in het ijzerbedevaartcomite alle echte Vlaamsgezinden weggejaagd hebben : Vlaamse vrienden laat ons scheiden ... tja ..
nu moeten ze niet meer komen janken... |
Op www.lesoir.be spreken ze van "le pélerinage du désert" ("de woestijnbedevaart") om echt te tonen dat bijna geen kat aanwezig was. Een lijn over de BUB-aktie-"des activistes belgicains ont même osé se faire entendre"- en al de rest voor de politische aspect van de bedevaart.
|
Citaat:
leve de ijzerwake, een gedurfde alternatief, niet radicaal genoeg maar al een begin. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dat hoopt u natuurlijk als Blokker. Maar mij zeker niet gezien in Steenstrate, Ik weiger mee te werken aan een nieuw VNV, dat de collaboratie ophemelt, i.p.v. de frontsoldaten te eren. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:40. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be