Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Senaat afschaffen = per vergadering kost 1.25 miljoen euro (https://forum.politics.be/showthread.php?t=194807)

De schoofzak 28 november 2013 07:13

Senaat afschaffen = per vergadering kost 1.25 miljoen euro

Ze gingen het afschaffen, die overbodige senaat.

Maar dan wordt hij toch maar behouden.
Om 8 keer per jaar te vergaderen. Met 60 senatoren.
Per vergadering kost dat één en een kwart miljoen euro.

Dat is geen Vlaamse soberheid.
Dat is geen ontvetting van de staat.
Voor zo'n boel wil ik geen belastingen betalen.
Zo'n regeling kan enkel uitgewerkt worden door een collectivisitische belastingsregering onder leiding van een PS'er, en zonder Vlaamse meerderheid.
Ik wil dat veranderd zien. D�*�*r wil ik ruzie voor maken. D�*�*r is mijn leven niet te kort voor.

link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131127_00860896
titel: Senaatsvergadering kost 1,25 miljoen euro

Citaat:

De nieuwe Senaat wordt een dure instelling. De hoge vergadering (vijftig leden uit de deelstaatparlementen en tien gecoöpteerden) heeft een budget van net geen tien miljoen. De instelling komt welgeteld acht keer per jaar samen, zowat 1,25 miljoen euro per vergadering.

De Kamer behandelt deze week het dossier rond de extra partijfinanciering, een gevolg van de nieuwe samenstelling van de Senaat. Die Senaat telt na de verkiezingen vijftig senatoren uit de diverse deelstaatparlementen, plus tien gecoöpteerden. Meteen daalt zijn budget van 20,2 miljoen per jaar naar net geen tien miljoen.

Niet minder dan 105 medewerkers staan op de betaalrol, de meesten hebben een universitair diploma. Elke senator krijgt een persoonlijke medewerker, hoewel vijftig onder hen in hun eigen parlement een royale omkadering hebben.

Met slechts acht vergaderingen per jaar zullen de medewerkers niet veel om handen te hebben. Tenzij ze op kosten van de Senaat in de eerste plaats voor de eigen partij werken.

N-VA-ondervoorzitter Ben Weyts vraagt zich af wat al die mensen gaan doen. ‘Gaan ze kubb spelen met Wouter Beke, fietsen met Koen Geens, fitnessen met Pieter De Crem of minigolfen met Ivo Belet?’, klinkt het ironisch.

subocaj 28 november 2013 07:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6906112)

Zo'n regeling kan enkel uitgewerkt worden door een collectivisitische belastingsregering onder leiding van een PS'er, en zonder Vlaamse meerderheid.
Ik wil dat veranderd zien. D�*�*r wil ik ruzie voor maken. D�*�*r is mijn leven niet te kort voor.

Heeft de Vlaamse regering dan geen Senaat, die ze konden afschaffen?
Jullie hebben de Vlaamse Senaat zelf helpen hervormen tot een niet democratisch verkozen geheel van gecoöpteerde vriendjes en familie.

Dus kom niet weer af met de federale Senaat als jullie zelf te laf zijn om de Vlaamse Senaat af te schaffen.
En ik gun je het overleven van de afschaffing, laat daar geen misverstand over bestaan, maar onze as is dan al enkele malen de wereld rond gewaaid.

Ja maar, de anderen willen niet.:oops::cry:

De schoofzak 28 november 2013 07:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door subocaj (Bericht 6906117)
Jullie hebben de Vlaamse Senaat zelf helpen hervormen tot een niet democratisch verkozen geheel van gecoöpteerde vriendjes en familie.

Dus kom niet weer af met de federale Senaat als jullie zelf te laf zijn om de Vlaamse Senaat af te schaffen.
En ik gun je het overleven van de afschaffing, laat daar geen misverstand over bestaan, maar onze as is dan al enkele malen de wereld rond gewaaid.

Ja maar, de anderen willen niet.:oops::cry:

Pak nog eens een tas koffie op je gemakske, want uwen uitleg is onverstaanbaar.

Misschien is mijnen uitleg voor jou onverstaanbaar, maar ja, dat is dan ook in wezen een krantenartikel met commentaar van de mogelijke toekomstige minister-president van Vlaanderen.

.

subocaj 28 november 2013 08:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6906120)

Misschien is mijnen uitleg voor jou onverstaanbaar, maar ja, dat is dan ook in wezen een krantenartikel met commentaar van de mogelijke toekomstige minister-president van Vlaanderen.

.

Heb je raad opgevolgd, een tas koffie op mijn gemak opgedronken en weet je wat het gekke is?
De Senaat is nog steeds niet afgeschaft, maar enkel zo hervormd dat de kiezer totaal buiten spel is gezet.
Het woordje afschaffen in jullie programma's van 2004, 2007 en 2010 is blijkbaar vervangen door het "confederale" hervormen.

Zal ik je de volgende smoes voor na de verkiezingen even verklappen, maar tegen niemand verder vertellen: DE ANDEREN WILLEN NIET.

Klojo eerste klas 28 november 2013 08:24

Citaat:

Jullie hebben de Vlaamse Senaat .......

Vlaamse senaat ? :?

gertc 28 november 2013 08:40

Citaat:

Nee, de Vlaamse Senaat kon niet afgeschaft worden. Want er is nooit een Vlaamse Senaat geweest.

De schoofzak 28 november 2013 08:48

Ik denk dat hij in de war is, omdat in de actuele federale senaat, een aantal mensen zitten die niet rechtstreeks verkozen zijn op een lijst van de senaat,
maar wel verkozen werden als volksvertegenwoordiger van een gemeenschap (bijvoorbeeld de Vlaamse), dus zetelen in het Vlaams parlement. Maar van daaruit worden er dus enkelen 'afgevaardigd' naar de senaat, om er de belangen van hun gemeenschap te behartigen.

Er waren er zelfs een aantal forummers alhier aanwezig op dit forum, die dachten dat die afgevaardigden (gemeenschapssenatoren dus) een dubbele parlementaire pree hadden.
Wel, die van de PS hadden daar wel goesting voor, maar zover is het toch niet gekomen.

Maar nu terug naar het onderwerp van de draad.

Ze gingen de senaat afschaffen, maar na de palabers komen ze uit op .... eens bij mekaar komen, niet te vaak, 8 keer per jaar,
en dat kost dan een miljoen en een kwart euro per vergadering.

.

subocaj 28 november 2013 11:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 6906155)
Nee, de Vlaamse Senaat kon niet afgeschaft worden. Want er is nooit een Vlaamse Senaat geweest.

Mijn beste, ken je de senaat samenstelling?
Buiten de koningskinderen zijn er 41 "Vlaamstaligen" (Nederlandstalige durf ik niet zeggen), 29 "Franstaligen en 1 eenzame Duitstalige.
Je weet toch ook wie de grootste vertegenwoordiging heeft in de Senaat?
En dan maar pijpen dat ze niets kunnen doen om de Senaat af te schaffen.
Laat me aub niet lachen, de grootste hoop van Schoof zijn bedrag gaat naar N-VA-ers.

Supertsjeven.

subocaj 28 november 2013 11:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door klappertanden (Bericht 6906281)
Uw berichtjes... :lol:

N-VA 14 vertegenwoordigers.:lol::lol:

PS 12 :lol::lol:

Het Verzet 28 november 2013 12:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door subocaj (Bericht 6906277)
Mijn beste, ken je de senaat samenstelling?
Buiten de koningskinderen zijn er 41 "Vlaamstaligen" (Nederlandstalige durf ik niet zeggen), 29 "Franstaligen en 1 eenzame Duitstalige.
Je weet toch ook wie de grootste vertegenwoordiging heeft in de Senaat?
En dan maar pijpen dat ze niets kunnen doen om de Senaat af te schaffen.
Laat me aub niet lachen, de grootste hoop van Schoof zijn bedrag gaat naar N-VA-ers.

Supertsjeven.

Het zou inderdaad beter zijn dat diegenen die voor de afschaffing ervan zijn, er gewoon wegblijven (o.a. nva).
Het had inderdaad beter geweest dat diegenen die de staatshervorming voltooiden, de senaat gewoon hadden afgeschaft.

Vigilant 28 november 2013 12:29

Citaat:

Dit is dus geen afschaffing, zelfs geen hervorming.
Het is een schande.

vlijmscherp 28 november 2013 12:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door subocaj (Bericht 6906287)
N-VA 14 vertegenwoordigers.:lol::lol:

PS 12 :lol::lol:

dus?

wat wil je nu in feite zeggen? Dat de N-VA op hun eentje er maar moest voor gezorgd worden dat de Senaat afgeschaft werd?
Kan jij dan zeggen hoe?

Klojo eerste klas 28 november 2013 12:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet (Bericht 6906312)
Het zou inderdaad beter zijn dat diegenen die voor de afschaffing ervan zijn, er gewoon wegblijven (o.a. nva).
Het had inderdaad beter geweest dat diegenen die de staatshervorming voltooiden, de senaat gewoon hadden afgeschaft.

Er wegblijven en de rest vrij spel geven ? :?

De schoofzak 28 november 2013 13:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet (Bericht 6906312)

D�*t pleziertje gunnen we onze politieke tegenstrevers niet.

.

Fiscoman 28 november 2013 13:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6906120)

.

Toch niet den ben zwets?
Hilarisch dat ge dat gelooft

Boduo 28 november 2013 17:29

Citaat:

WIE kontroleert er wat er wordt uitgegeven voor & door de senaat ???

BWarrior 28 november 2013 18:04

Citaat:

Deze berekening klopt niet, daar de Senaat een evocatierecht behoudt en het reglement voorziet in bijzondere speciale vergaderingen.

(Bovendien blijven vijf van de zes commissies bestaan en zendingen naar het buitenland.)

six 28 november 2013 18:27

Ik wist niet dat kubb zo bekend was in Vlaanderen.

Bierke 28 november 2013 19:00

Citaat:

Gelukkig is de senaat er nog om af en toe eens een parlementaire wet af te schieten !

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be