Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Wie tekende dit contract bij NMBS? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=194883)

omaplop 29 november 2013 13:14

Wie tekende dit contract bij NMBS?
 
NMBS kaalgeplukt door Wurgcontract Diabolocontract!!!

Hoe is dat mogelijk?
Zijn er geen juristen bij de NMBS?

Athelas 29 november 2013 13:19

De sporen zijn een rood bastion. Geld is nooit een issue.

JimmyB 29 november 2013 13:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door omaplop (Bericht 6907604)
NMBS kaalgeplukt door Wurgcontract Diabolocontract!!!

Hoe is dat mogelijk?
Zijn er geen juristen bij de NMBS?

Alsof de juristen daar iets mee te maken hebben. Dit is toch een mgmt beslissing. Het werd gewoon te optimistisch ingeschat.

Het bewijst nogmaals dat PPP altijd moeilijk is. Kijk naar de Liefkenshoektunnel en de Chunnel.

kelt 29 november 2013 13:39

Ik zou dit ook niet te zeer ten laste brengen van de NMBS-verantwoordelijken...

Het is tenslotte nog altijd economische crisis,waardoor het aantal vliegende zakenreizigers dat gans het jaar door aan- en afstroomt naar luchthavens,(en die steeds meer gewend zijn te denken in termen van Thalys,TGV,......trein in het algemeen),niet op de verhoopte aantallen zitten.....

Een ongelukkige samenloop van omstandigheden.....en er zal wat geduld moeten geoefend worden,want we weten allemaal dat het autowegennet rondom Brussel gewoonweg niet nog meer verkeer aankan en zal aankunnen...

vlijmscherp 29 november 2013 13:43

getekend door Tuybens. Vandelanotte zou er tussen zitten.

gertc 29 november 2013 13:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB (Bericht 6907628)
Alsof de juristen daar iets mee te maken hebben. Dit is toch een mgmt beslissing. Het werd gewoon te optimistisch ingeschat.

Het bewijst nogmaals dat PPP altijd moeilijk is. Kijk naar de Liefkenshoektunnel en de Chunnel.

De openingspost is nogal onduidelijk, maar ik had gisteren een gelijkaardige opmerking toen ik in De Tijd over dit contract las.
De privé-partner heeft 290 miljoen ingebracht. In ruil krijgt hij 35 jaar lang 9 miljoen/jaar vast, plus 4,4 per passagier, plus 0,5% van de totale reizigersinkomsten van de NMBS. Vorig jaar kwamen er 3,6 miljoen mensen met de trein naar Zaventem.

Als we even aannemen die 3,6 miljoen reizigers 1 diabolo-ticket kopen (het zouden er ook 2 kunnen zijn, bij aankomst en vertrek), levert dat dus 4,4 x 3,6 = 16 miljoen per jaar op. Plus de 9 miljoen vast, plus die 0,5% van een mij onbekend bedrag. Dan heb ik toch de indruk dat je inderdaad van een wurgcontract kunt spreken.

The Bold Revenger 29 november 2013 13:53

Wurgcontract? Dat is gewoon typisch socialistische politiek.

Nu ontvangen en de toekomstige generaties zullen de schulden wel betalen.

fonne 29 november 2013 14:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 6907640)
getekend door Tuybens. Vandelanotte zou er tussen zitten.

En Freya Van Den Bossche op begroting. De socialisten zullen er wel niet armer van geworden zijn.

JimmyB 29 november 2013 14:09

<
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 6907641)
De openingspost is nogal onduidelijk, maar ik had gisteren een gelijkaardige opmerking toen ik in De Tijd over dit contract las.
De privé-partner heeft 290 miljoen ingebracht. In ruil krijgt hij 35 jaar lang 9 miljoen/jaar vast, plus 4,4 per passagier, plus 0,5% van de totale reizigersinkomsten van de NMBS. Vorig jaar kwamen er 3,6 miljoen mensen met de trein naar Zaventem.

Als we even aannemen die 3,6 miljoen reizigers 1 diabolo-ticket kopen (het zouden er ook 2 kunnen zijn, bij aankomst en vertrek), levert dat dus 4,4 x 3,6 = 16 miljoen per jaar op. Plus de 9 miljoen vast, plus die 0,5% van een mij onbekend bedrag. Dan heb ik toch de indruk dat je inderdaad van een wurgcontract kunt spreken.

Ik ken de details niet maar indien bvb de 9 miljoen niet geïndexeerd is kan men niet stellen dat de privé partner 9Mx35 terug krijgt.

Een investeerder berekent de NPV van een contract met een percentage dat start met ong 5% (afhankelijk van het risico). Dan moet er nog winst gemaakt worden, want indien er geen winst in zit is er geen reden om eraan te beginnen.

Het probleem is dat een privé partner geen bal heeft aan de neveneffecten. Veronderstel dat bij elke 2 reizigers 1 auto minder is op de Brusselse ring. Dit zal zeker een positief effect hebben op de economie, maar wie gaat dit berekenen en doorsluizen naar de privé partner?

Hypochonder 29 november 2013 16:46

Dit lijkt me inderdaad een typisch geval van rode graai-en sinterklaaspolitiek te zijn.

Amon_Re 29 november 2013 16:55

http://www.standaard.be/cnt/g0d4h9hp

Citaat:

BRUSSEL - De federale minister van Overheidsbedrijven, Johan Vande Lanotte (SP.A), wil de fameuze spoordiabolo, die de luchthaven van Zaventem eenvoudig met de trein bereikbaar wil maken, realiseren tegen 2010. Aangezien in het investeringsplan 2004-2007 geen geld werd uitgetrokken voor dat project gaat hij op zoek naar het geld in de privésector.

Xenophon 29 november 2013 17:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 6907952)

Die Van Delannot lijkt me een omgekeerde koning Midas te zijn, alles wat hij aanraakt verandert in alles behalve goud.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be