Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   zelfremmende wagens.. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=194903)

brother paul 29 november 2013 17:54

zelfremmende wagens..

http://www.knack.be/nieuws/wagens-di...etter-RNBAVUKN

chique hé

Johan Daelemans 29 november 2013 20:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 6908086)

Op een zeker ogenblik ga je toch opnieuw een rijbewijs gewoon kunnen afhalen op het gemeentehuis niet?

Micele 29 november 2013 21:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 6908086)

Naja dat wordt tijd.

Het is ook maar enkel "remmen" hé.

Dus kan een petieterig stukje meer veiligheid opleveren in bepaalde situaties als er geen misbruik van gemaakt wordt door:
- de bestuurder zelf.
- de kwetsbare (overstekende) weggebruiker die er blind vanuit gaat dat de aankomende auto(´s) zo´n systeem heeft (hebben) ... en dan alle auto´s (ook camions en bussen)

En niettemin voor een echt rijbewijs moet men veel meer kunnen als alert doorremmen als het moet... :|

brother paul 29 november 2013 23:25

Zelfs de nieuwe ford transit connect kun je die optie hebben.
http://www.ford.nl/Bedrijfswagens/NieuweTransitConnect
ik was zo eens aan het filosoferen van zo'n lichte vracht te kopen, nu vroeg ik mij af of je minder taks betaalt ? en ondertussen zag ik die optie staan, voor een camionet vond ik dat straf goed uitgerust, bovendien sterk op zijn plaats
In feite de ideale auto voor mijn studenten, want kost niet teveel, rijdt zuinig, kleine motor, kunnen geen vijf man meenemen want er zijn maar drie zitplaatsen. Hebben die remveiligheid. Je kunt zelfs die sneleheidsbegrenzer instellen dus je bent zeker dat ze niet zot gaan rijden... kom heeft zo een pak van die eigenschappen waarvan je denkt, waarom bestaat dat nu niet op de meeste personenwagens van dezelfde prijsklasse ? Perifeer alarm, progressieve remmen, starthulp op helling, belt alarmnummer bij ongeval, bandenspanning, stabiliseert ESP in functie van lading, stabiliseert voertuig als je caravan trekt tegen slingeren, waarschuwt achterliggers bij noodstop, en jawel een botspreventie...
allemaal voor 20K...

Dutch_Strawberry 30 november 2013 00:57

Hmm. Geen voorstander van. Het (gedeeltelijk) besturen van een wagen zou nooit overgelaten mogen worden aan een computer. Dat is namelijk de hoofdverantwoordelijkheid van de bestuurder zelf. Bovendien is zo'n computerprogramma nooit perfect en onfeilbaar. Ik zou zoiets nooit vertrouwen. Gewoon nuchter rijden is blijkbaar al teveel gevraagd van de mensen tegenwoordig. Zo'n systeem toont mij enkel hoe de bestuurder bepamperd wordt en geen verantwoordelijkheidszin meer wilt tijdens het rijden. Oftewel rijdt je met de auto, oftewel niet, hé.

De schoofzak 30 november 2013 14:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry (Bericht 6908659)
Hmm. Geen voorstander van. Het (gedeeltelijk) besturen van een wagen zou nooit overgelaten mogen worden aan een computer. Dat is namelijk de hoofdverantwoordelijkheid van de bestuurder zelf. Bovendien is zo'n computerprogramma nooit perfect en onfeilbaar. Ik zou zoiets nooit vertrouwen. Gewoon nuchter rijden is blijkbaar al teveel gevraagd van de mensen tegenwoordig. Zo'n systeem toont mij enkel hoe de bestuurder bepamperd wordt en geen verantwoordelijkheidszin meer wilt tijdens het rijden. Oftewel rijdt je met de auto, oftewel niet, hé.

Ik ben daar wel voorstander van.
Elk technisch middel dat de chauffeur kan helpen, is een goede zaak.

Alleen ouderwetse mensen moeten niet weten van zaken als cruise control, parkeersensoren of parkeerhulp tot en met gps ... net zoals oude piloten het niet begrijpen dat op grote vliegtuigen een automatische piloot zit.

.

brother paul 1 december 2013 08:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry (Bericht 6908659)

Ik vraag mij af waarom jij een gordel draagt, want dat is toch zelf uw verantwoordelijkheid dat je niet botst ? Ale jongen dat is geen verantwoordelijkheid wegnemen, dat is gewoonhulpmiddelen die het inschattingsvermogen van de mensen ondersteunt punt

reservespeler 1 december 2013 10:24

Ik heb meermaals gereden met een Ford Focus met:
- Automatische versnellingsbak
- Afstandscontrole
- Cruise control

Wel ik kan u zeggen dat autorijden aangenaam kan zijn.
Rijd je op een autosnelweg en je stelt de snelheid bv in op 135 km / uur, dan past de wagen zich aan aan de snelheid van je voorganger. Rijdt deze persoon iets te langzaam naar je zijn, dan moet je gewoon je richtingaanwijzer opzetten, in je spiegel kijken en lichtjes aan je stuur draaien. De wagen versnelt zeer snel tot de op de ingestelde snelheid.

De ontwenning achteraf (toen ik terug met mijn Fiestake moest rijden .....

Hoe het zit met stoppen voor een voetganger heb ik niet uitgetest omdat er nog altijd de reflex is om zelf in te grijpen.

Tavek 1 december 2013 12:26

Twee keer kop staart aanrijding kunnen vermijden door dit systeem in mijn volvo.

six 1 december 2013 12:54

Hoe sneller wij volautomatische wagens krijgen, hoe beter.

Nietzsche 1 december 2013 13:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door six (Bericht 6910220)
Hoe sneller wij volautomatische wagens krijgen, hoe beter.

Dan moeten die volautomatische wagens wel op en top werken.

En ze moeten betaalbaar zijn.

six 1 december 2013 13:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 6910228)

Op en top moet niet: gewoon beter dan de gemiddelde bestuurder is al genoeg.

Micele 1 december 2013 13:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 6910228)

Die zullen wel betaalbaar zijn, maar men zal de weginfra zodanig moeten verbeteren - heeft men daar het geld voor ? - dat dan die volautomatische dingen ook perfect kunnen werken... euhm en dan enkel bij droog weer op goede weersomstandigheden... (monitoring go/no go) ?

Nietzsche 1 december 2013 13:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door six (Bericht 6910252)

Akkoord, maar we moeten wel door ontwikkelingen naar de op en top.

six 1 december 2013 13:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 6910258)
Akkoord, maar we moeten wel door ontwikkelingen naar de op en top.

Ja. Met een volautomaat kan men dat ontwikkelen. Met een gewone auto blijft de aap achter het stuur de zwakke schakel: doe wat je wilt maar als de bestuurder onveilig wil rijden dan doet ie het.

Micele 1 december 2013 13:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door six (Bericht 6910252)

Het verbeteren van de gemiddelde bestuurder is nochtans heel simpel en eerder betaalbaar, breng de kwaliteit van de rijopleiding op het niveau van euhmm... Duitsland of Nederland...

http://www.uhasselt.be/Documents/IMO...-2007(HLN).pdf

six 1 december 2013 13:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6910274)
Het verbeteren van de gemiddelde bestuurder is nochtans heel simpel en eerder betaalbaar, breng de kwaliteit van de rijopleiding op het niveau van euhmm... Duitsland of Nederland...

:lol:

Best terugbrengen naar het niveau van Goddelijke Astronauten. Die konden pas rijden, vliegen, pyramides bouwen, ... .

Nietzsche 1 december 2013 13:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door six (Bericht 6910264)
Ja. Met een volautomaat kan men dat ontwikkelen. Met een gewone auto blijft de aap achter het stuur de zwakke schakel: doe wat je wilt maar als de bestuurder onveilig wil rijden dan doet ie het.

Een volautomaat is trouwens praktisch gezien onmogelijk.

Micele 1 december 2013 13:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door six (Bericht 6910275)
:lol:

Best terugbrengen naar het niveau van Goddelijke Astronauten. Die konden pas rijden, vliegen, pyramides bouwen, ... .

Citaat:

8/08/2007

Belgische rijopleiding is ondermaats

DIEPENBEEK De rijopleiding in ons land is ondermaats en is één van de
oorzaken waarom België op vlak van verkeersveiligheid slechter scoort dan
andere Europese landen. Dat blijkt uit de eindverhandeling 'Rijopleiding en
verkeersveiligheid' van studente Claudia Juvyns van de faculteit Toegepaste
Economische Wetenschappen van de Universiteit Hasselt.

De rijopleiding schiet volgens de studente op verschillende vlakken te kort. «België is het
enige Europese land waar de niet-professionele rijopleiding zo wijd verspreid is», schrijft
ze. «Het risico dat de begeleider de leerling foute technieken aanleert, is niet
denkbeeldig. Daarnaast is een wagen van de rijschool beter uitgerust om in gevaarlijke
situaties in te grijpen.»

Ook de duur van de opleiding zou volgens haar te kort zijn. «In onder meer Frankrijk,
Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk - allemaal landen die het beter doen op
vlak van verkeersveiligheid - is het aantal uren professionele begeleiding niet beperkt tot
20, maar zijn 35 tot zelfs 44 uren verplicht. Daarnaast is het rijexamen in ons land ook
maar een momentopname. Het zou beter zijn om jonge chauffeurs gedurende een
bepaalde periode aan een aantal tests te onderwerpen.»

Volgens het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid klopt het dat ons land niet
goed scoort in vergelijking met andere Europese landen. «We zitten wat betreft
verkeersveiligheid in de middenmoot, dat is correct», zegt Werner De Dobbeleer. «Maar
dat enkel toeschrijven aan de rijopleiding, is fout. Er zijn veel meer factoren die
meespelen: de infrastructuur, de politiecontroles, de sensibiliseringscampagnes, ... De
rijopleiding is bovendien nog geen jaar geleden hervormd. Het is nog veel te vroeg om
nu al conclusies te trekken, laat staan om bij te sturen.» (CSG)

© Aurex NV

http://www.uhasselt.be/Documents/IMO...-2007(HLN).pdf
Watjespolitiekers willen niet...

Micele 1 december 2013 13:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door six (Bericht 6910264)

Relevantie ?

Zoals bij de treinbestuurders en busbestuurders ?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be