Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Stemmen in Borgerhout (https://forum.politics.be/showthread.php?t=194967)

sepper 30 november 2013 14:52

Stemmen in Borgerhout

Goeiemiddag,

Er is de laatste dagen weer war commotie geweest in Borgerhout. Het Schepencollege wil het Terloplein, waarvan de naam niet officieel is, een officiële naam geven. Daarvoor mochten de mensen voorstellen indienen. Dat is ondertussen gebeurd en dan kan er dit weekend over gestemd worden.

De eerste voorstellen waren ronduit stuitend. Namen van terroristen, amokmakers en gespuis werden gesuggereerd. Er zijn uiteindelijk drie namen weerhouden:

- Terloplein: de onofficiële naam die het nu heeft;
- Marie Rosseelplein: een journaliste en schrijfster die in de buurt is geboren
- Al-Khattabiplein: naar een Marokkaanse verzetsstrijder die tegen het Spaanse en Franse koloniale bewind heeft gevochten.

Het weerhouden van deze laatste naam is een schandaal en leunt aan tegen verraad. Deze man heeft dus een leger binnen de Franse en de Spaanse grenzen gebracht of gevormd, terwijl hij daar burger was. Dan gaat die man oorlog voeren binnen dezelfde grenzen. Met andere woorden: terrorisme. Dat in Marokko een plein naar hem wordt genoemd, lijkt me verstaanbaar, maar hier: een man die gevochten heeft tegen onze Europese broeders uit Frankrijk en Spanje!

Is dit weer een truc van Marij Preneel, Zohra Othman en dergelijk extreem-links volk om de gewone mens in het harnas te jagen? Dat is dan blijkbaar goed gelukt, want ondertussen beginnen N-VA en Open VLD zich te roeren in Borgerhout.

Ik ben altijd een N-VA-stemmer geweest (met uitzonderingen voor groen, CD&V en Open VLD), maar ik vrees dat ik eens voor Vlaams Belang zal moeten stemmen (enkel Europees weliswaar).

lombas 30 november 2013 15:30

Hier wat verder ligt het Bolivarplein. Dat was ook iemand die tegen de Spanjaarden vocht. Ik zie niet in waarom er dan geen Al Khattabiplein zou mogen zijn.

Van Marie Rosseel had ik nog niets gehoord. Van de Riffijnse Republiek al wel.

circe 30 november 2013 15:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 6909176)
Hier wat verder ligt het Bolivarplein. Dat was ook iemand die tegen de Spanjaarden vocht. Ik zie niet in waarom er dan geen Al Khattabiplein zou mogen zijn.

Maria Rosseel is waarschijnlijk van voor uw tijd maar weldegelijk een talentvolle en zeer gewaardeerde vlaamse schrijfster geweest.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Maria_Rosseels

zij gaat het zeker niet halen, wel heel toepasselijk in die buurt, maar de verrijking zal al te ver zijn doorgeschoten:

Citaat:

Een terugkerend thema in haar romans zijn de problemen waarmee christenen kampen in de moderne wereld. Ze pleitte ook voor de emancipatie van de vrouw in het conservatieve Vlaanderen van de jaren vijftig en zestig.
Verder ga ik geen verdere commentaar meer geven in dit draadje. Ik heb er een hekel aan om alles drie keer te schrijven en dan heel de draad te zien verdwijnen.

Anselmo 30 november 2013 15:57

Noem het "Herman de Coninckplein" !
Iedereen content want dan zijn we van dat gezaag ook vanaf.

circe 30 november 2013 15:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo (Bericht 6909192)

Héél goed gevonden! Kan je dat eens doorgeven aan NVA borgerhout misschien?
zo! heb het zelf al gedaan.

peter1962 30 november 2013 16:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sepper (Bericht 6909130)
Goeiemiddag,

Er is de laatste dagen weer war commotie geweest in Borgerhout. Het Schepencollege wil het Terloplein, waarvan de naam niet officieel is, een officiële naam geven. Daarvoor mochten de mensen voorstellen indienen. Dat is ondertussen gebeurd en dan kan er dit weekend over gestemd worden.

De eerste voorstellen waren ronduit stuitend. Namen van terroristen, amokmakers en gespuis werden gesuggereerd. Er zijn uiteindelijk drie namen weerhouden:

- Al-Khattabiplein: naar een Marokkaanse verzetsstrijder die tegen het Spaanse en Franse koloniale bewind heeft gevochten.

Het weerhouden van deze laatste naam is een schandaal en leunt aan tegen verraad. Deze man heeft dus een leger binnen de Franse en de Spaanse grenzen gebracht of gevormd, terwijl hij daar burger was. Dan gaat die man oorlog voeren binnen dezelfde grenzen. Met andere woorden: terrorisme. Dat in Marokko een plein naar hem wordt genoemd, lijkt me verstaanbaar, maar hier: een man die gevochten heeft tegen onze Europese broeders uit Frankrijk en Spanje!

Is dit weer een truc van Marij Preneel, Zohra Othman en dergelijk extreem-links volk om de gewone mens in het harnas te jagen? Dat is dan blijkbaar goed gelukt, want ondertussen beginnen N-VA en Open VLD zich te roeren in Borgerhout.

Ik ben altijd een N-VA-stemmer geweest (met uitzonderingen voor groen, CD&V en Open VLD), maar ik vrees dat ik eens voor Vlaams Belang zal moeten stemmen (enkel Europees weliswaar).

Het doet me echt ongelooflijk fantastisch enorm plezier dat je ons vertelt dat je tot hiertoe op n-va stemde met uitzondering voor groen, cd&v en o-vld. Ik krijg het er echt warm van. Dergelijke standvastig bewuste burgers zijn er te weinig in onze maatschappij.

En los van het feit dat het natuurlijk debiel is om in een vlaams stadje een plein naar Al-Khatabi te noemen van wie 99,9 % van de allochtone en wellicht 99% van de autochtone bevolking niet weet wie dat was valt het toch wel wat op dat je nogal tendentieus klinkt. En tegelijk blij bent dat n-va en o-vld zich roert terwijl je hier wel als centrale boodschap een slecht vermomde vlaams-blok stemadvies komt poneren.

Oh ja, je motivering die zogezegd voortspruit uit verontwaardiging dat die al-khabati gevochten heeft tegen onze europese broeders is zelfs niet alleen belachelijk, maar ronduit zielig.

meneer 30 november 2013 16:18

Citaat:

Goeiemiddag,

In Marrokko gaat Adelkrim Al-Khattabi geen plein of straat op zijn naam krijgen denk ik. Het was namelijk een Berber, zoals veel Marrokkanen hier, en die worden in Maroc niet graag gezien, minst van al door de overheid. Koning Hassan maakte zich er in den tijd vanaf door ze naar Belgik te sturen.
Abdelkrim en zijn leger maakten in één dag 16.000 Spaanse koloniale soldaten van kant, en Spanje riep de hulp van Frankrijk in. De Franse troepen, onder aanleiding van de generaal PETAIN, kregen de berbers wél klein, maar enkel en alleen door ze met mosterdgas uit te roeien. Meer dan 150.000 burgers moesten er ook aan geloven toen vliegtuigen mosterdgas bombardeerden boven de Marrokkaanse dorpen.
Dit gezegd zijnde, een Belgisch plein naar deze man noemen, vind ik geen goede keuze. Om te beginnen al omdat de man destijds publiekelijk zijn sympatie voor de Nazi's kenbaar gemaakt heeft.
En verder, omdat wij met de ( mislukte ) vrijheidsstrijd der Berbers geen zaken hebben.

meneer 30 november 2013 16:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 (Bericht 6909207)
Het doet me echt ongelooflijk fantastisch enorm plezier dat je ons vertelt dat je tot hiertoe op n-va stemde met uitzondering voor groen, cd&v en o-vld. Ik krijg het er echt warm van. Dergelijke standvastig bewuste burgers zijn er te weinig in onze maatschappij.

En los van het feit dat het natuurlijk debiel is om in een vlaams stadje een plein naar Al-Khatabi te noemen van wie 99,9 % van de allochtone en wellicht 99% van de autochtone bevolking niet weet wie dat was valt het toch wel wat op dat je nogal tendentieus klinkt. En tegelijk blij bent dat n-va en o-vld zich roert terwijl je hier wel als centrale boodschap een slecht vermomde vlaams-blok stemadvies komt poneren.

Oh ja, je motivering die zogezegd voortspruit uit verontwaardiging dat die al-khabati gevochten heeft tegen onze europese broeders is zelfs niet alleen belachelijk, maar ronduit zielig.

Al-Khabati was nazi-sympatisant. Ik hecht daar geen waarde-oordeel aan vast, hé, het is juist ter inlichting.
We zouden dat plein dus ook het " Léon Degrelle-plein " kunnen noemen ? Klinkt fijn vind ik.:-)

circe 30 november 2013 16:23

Citaat:

Vrijdag koos het bestuur drie mogelijke namen waarop het hele weekend gestemd kan worden. De keuze gaat tussen Terloplein, zoals het plein nu al jaren onofficieel genoemd wordt, Maria Rosseelsplein, naar de journaliste en schrijfster die in de Goedendagstraat is geboren, of Al-Khattabiplein, naar de vrijheidsstrijder die in 1921 in het Marokkaanse Rifgebergte het koloniale Spanje verdreef.

'Geen controverse'

Op die laatste optie kwam onmiddellijk reactie van enkele oppositiepartijen uit het district. “Wij vinden de benaming Al-Khattabiplein geen goed idee”, reageert Patrick Van den Abbeele van N-VA Borgerhout. “N-VA is een verbindende partij en vindt het opzoeken van controverse binnen een gemeenschap te mijden.”

Ook Open Vld trekt van leer. “Dit linkse districtsbestuur spant enkele buurtbewoners voor haar kar om bewust een polemiek te creëren tussen de gemeenschappen in Borgerhout", zegt Thomas Heiremans, fractieleider van Open Vld Borgerhout. “Wij roepen op om de huidige roepnaam van het plein te bevestigen: Terloplein.”
http://www.gva.be/regio-antwerpen-st...erloplein.aspx

Zijn fameuze slagzin:
Citaat:

We willen vrij en onafhankelijk leven zodat niemand buiten Allah ons mag regeren!

jaja, het al khattabi-plein is nèt wat Borgerokko nodig heeft!

Bezeke 30 november 2013 16:27

Citaat:

Welkom.

DucDEnghien 30 november 2013 16:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door meneer (Bericht 6909212)
In Marrokko gaat Adelkrim Al-Khattabi geen plein of straat op zijn naam krijgen denk ik. Het was namelijk een Berber, zoals veel Marrokkanen hier, en die worden in Maroc niet graag gezien, minst van al door de overheid. Koning Hassan maakte zich er in den tijd vanaf door ze naar Belgik te sturen.
Abdelkrim en zijn leger maakten in één dag 16.000 Spaanse koloniale soldaten van kant, en Spanje riep de hulp van Frankrijk in. De Franse troepen, onder aanleiding van de generaal PETAIN, kregen de berbers wél klein, maar enkel en alleen door ze met mosterdgas uit te roeien. Meer dan 150.000 burgers moesten er ook aan geloven toen vliegtuigen mosterdgas bombardeerden boven de Marrokkaanse dorpen.
Dit gezegd zijnde, een Belgisch plein naar deze man noemen, vind ik geen goede keuze. Om te beginnen al omdat de man destijds publiekelijk zijn sympatie voor de Nazi's kenbaar gemaakt heeft.
En verder, omdat wij met de ( mislukte ) vrijheidsstrijd der Berbers geen zaken hebben.

Het mosterdgas werd gebruikt door de Spaanse troepen niet door de Franse.

"During the Third Rif War in Spanish Morocco between 1921 and 1927, the Spanish Army of Africa dropped chemical warfare agents in an attempt to put down the Riffian Berber rebellion led by guerrilla leader Abd el-Krim.[1]

These attacks in 1924 marked the second confirmed case of mustard gas being dropped from airplanes, a year before the signing of the Geneva Protocol for "the Prohibition of the Use in War of Asphyxiating, Poisonous or other Gases, and of Bacteriological Methods of Warfare". The gas used in these attacks was produced by the "Fabrica Nacional de Productos Quimicos" at La Marañosa near Madrid; a plant founded with significant assistance from Hugo Stoltzenberg, a chemist associated with the German government's clandestine chemical warfare activities in the early 1920s[2] who was later given Spanish citizenship.[3]"

Klojo eerste klas 30 november 2013 16:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6909215)
http://www.gva.be/regio-antwerpen-st...erloplein.aspx
Zijn fameuze slagzin:
[/color][/b]
jaja, het al khattabi-plein is nèt wat Borgerokko nodig heeft!

Kunnen we niet wat dichter bij huis blijven : Lumumba-Tshombe-Mobutu of iemand van die strekking ? (ongelooflijk onschuldig gezicht-smiley!!!!)

Scherven A. Mok 30 november 2013 16:48

Liever het Rachid Benzineplein.

subocaj 30 november 2013 16:52

Citaat:

Goeiemiddag,

Je spreekt jezelf behoorlijk tegen, zonder dat je het beseft.
Wat deden die kolonialen in zijn land?
De grote blanke man mag alles, als het zijn belangen dient en degene die zich verzet zijn terroristen.
Heet jij toevallig Bush en heb je grondstoffen tekort?

DucDEnghien 30 november 2013 16:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door meneer (Bericht 6909213)
Al-Khabati was nazi-sympatisant. Ik hecht daar geen waarde-oordeel aan vast, hé, het is juist ter inlichting.
We zouden dat plein dus ook het " Léon Degrelle-plein " kunnen noemen ? Klinkt fijn vind ik.:-)

Al Khabati was helemaal geen nazi-sympatisant. Hij heeft heel die periode trouwens ook niet meegemaakt. Hij zat tussen 1927 en 1947 vast op het eiland la Réunion in de Indische oceaan.

lamenielachen 30 november 2013 16:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 6909176)

Bilivar vocht in zijn eigen land tegen de bezetter wat helemaal anders is dan een land gaan bezetten en er dan een plein opeisen.
Trouwens het wordt alsmaar duidelijker, we zijn die gasten beu zolang ze niet volwaardig integreren en werk zoeken zoals iedereen.
Ons hier hun is lam poespas komen dicteren hoeven we niet, al zeker niet op ons kosten. Hier leven we in de 21ste eeuw niet in de 15de.

Witte Kaproen 30 november 2013 17:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo (Bericht 6909192)

Of het

"Borgerokko-plein" ,

dan is iedereen tevreden.

circe 30 november 2013 17:19

Kortom wat een heeft plein in het Vlaamse Borgerhout bij Antwerpen te maken met een vrijheidsstrijd van een Marokkaan tegen Frankrijk en Spanje?

Waarom noemen ze het niet ineens Tiananmen-plein (天安門廣場) (mèt chinese schrijfwijze). Kwestie van de chinezen ook wat eigen cultuur te gunnen. Die mensen krijgen nooit eens iets.

Herr Oberst 30 november 2013 17:22

De Partij van de Allochtonen mag in Borgerhout doen wat ze willen, uiteindelijk moet een wijziging van een straat- of pleinnaam goedgekeurd worden door het Antwerpse Stadsbestuur. Tenzij de huidige meerderheidspartijen collectieve zelfmoord zouden willen plegen komt die wijziging er dus nooit door.

Witte Kaproen 30 november 2013 17:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6909304)
Kortom wat een heeft plein in het Vlaamse Borgerhout bij Antwerpen te maken met een vrijheidsstrijd van een Marokkaan tegen Frankrijk en Spanje?

Waarom noemen ze het niet ineens Tiananmen-plein (天安門廣場) (mèt chinese schrijfwijze). Kwestie van de chinezen ook wat eigen cultuur te gunnen. Die mensen krijgen nooit eens iets.

Oh maar de Chinezen hebben al het "Tsjing-Tsjangs- plein" in Antwerpen ,hoor.

P.S.
Voor de niet Antwerpenaren op dit forum ,dit is de plaatselijke uitspraak van het "Sint -Jans-plein" ;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be