Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Wie stelt de Wifi-netwerk toegankelijkheid in? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=195133)

circe 4 december 2013 14:15

Wie stelt de Wifi-netwerk toegankelijkheid in?

Ik zie dat in het Koopcentrum te sint Niklaas, de website www.dutch.faithfreedom.org gebokkeerd werd als zijnde : "explicit violent content"
Het gros van die site bestaat uit een collectie krantenartikelen, koranteksten, commentaren op koranteksten etc...

Wie bepaalt of een site "explicit violent content" heeft? En zouden koranteksten daar ook onder vallen?

Iemand enig idee?

Ik wist niet dat de BigBrother censuur al zo drastisch werd ingesteld. Wel weet ik dat er bepaalde sites zijn die zich bezighouden met het op eigen houtje bepalen welke strekking een site heeft.

Zo stond recent www.ejbron.nl ook op zo'n lijst wegens nazistische content, want ze hadden ergens een hakenkruis zien staan!
Bron is een joodse site met pro-Israelische instelling!

Als diezelfde site echter door zo'n kwibus uit het wifi-systeem wordt gehaald, dan is dat wel een ernstige inbreuk op iemands vrijheid van informatie zou ik denken.

Dutch_Strawberry 5 december 2013 11:27

Ach Circe, je moet onderhand toch weten dat Europa zijn diareekleurige importvee graag te vriend houdt. God mag weten waarom.

circe 5 december 2013 11:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry (Bericht 6915388)
Ach Circe, je moet onderhand toch weten dat Europa zijn diareekleurige importvee graag te vriend houdt. God mag weten waarom.

jamaar dat weet ik wel, maar WIE bepaalt of een site "dangeroes" is of niet? Op den duur heb je nog liever de chinese overheid die beslist ipv hier sommige linkschmenschen die zelfs niet weten waar het WC papier hangt!

Het Verzet 5 december 2013 11:57

Waarschijnlijk gebeurt zoiets automatisch bij de fabrikant van het gebruikte pakket (vb bluecoat web filter) adhv keywords. Je kan wel vragen een site te laten 'deblokkeren'

lombas 5 december 2013 12:32

Standaardblokkering voor zulke netwerken zal grafisch extreme, religieuze, gaming &c. content ontoegankelijk maken. De uitleg daarvoor hoeft niet steeds te corresponderen. Als de reden niet violence was, zou het waarschijnlijk religious zijn (of de benaming daarvoor).

Ik heb hier op het werk vanwege mijn functie erg veel uitzonderingen qua toegankelijk, maar Biblija openen kan bijvoorbeeld niet.

lombas 5 december 2013 12:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6915391)
jamaar dat weet ik wel, maar WIE bepaalt of een site "dangeroes" is of niet? Op den duur heb je nog liever de chinese overheid die beslist ipv hier sommige linkschmenschen die zelfs niet weten waar het WC papier hangt!

Wel, de netwerkbeheerder bepaalt dat. En die heeft niet meteen een pik op mensen die sites als faithfreedom, freegames, kerknet of deathgore willen openen maar wil gewoon zo weinig mogelijk virussen in zijn netwerk.

circe 5 december 2013 12:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 6915459)
Wel, de netwerkbeheerder bepaalt dat. En die heeft niet meteen een pik op mensen die sites als faithfreedom, freegames, kerknet of deathgore willen openen maar wil gewoon zo weinig mogelijk virussen in zijn netwerk.

haaa.... dus vermits onze allahtoontjes niets liever doen dan dagelijks een honderdtal spammers op onze site afsturen en regelmatig een dos attack uitvoeren, dat zou de reden kunnen zijn waarom wij in sommige netwerken als "explicit violent content" worden beschouwd?

lombas 5 december 2013 12:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6915475)
haaa.... dus vermits onze allahtoontjes niets liever doen dan dagelijks een honderdtal spammers op onze site afsturen en regelmatig een dos attack uitvoeren, dat zou de reden kunnen zijn waarom wij in sommige netwerken als "explicit violent content" worden beschouwd?

Nee, ik denk dan eerder aan het veelvuldig voorkomen van woorden als "kill", "die", of afbeeldingen van bijvoorbeeld (ik zeg maar iets he) een Iraanse opknoping die afkomstig is van een andere site &c.

circe 5 december 2013 13:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 6915485)
Nee, ik denk dan eerder aan het veelvuldig voorkomen van woorden als "kill", "die", of afbeeldingen van bijvoorbeeld (ik zeg maar iets he) een Iraanse opknoping die afkomstig is van een andere site &c.

tja, dat krijg je natuurlijk met die Engelse of Nederlandse vertalingen van de koranteksten.

Ratatosk 5 december 2013 13:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6914310)
Ik zie dat in het Koopcentrum te sint Niklaas, de website www.dutch.faithfreedom.org gebokkeerd werd als zijnde : "explicit violent content"
Het gros van die site bestaat uit een collectie krantenartikelen, koranteksten, commentaren op koranteksten etc...

Wie bepaalt of een site "explicit violent content" heeft? En zouden koranteksten daar ook onder vallen?

Iemand enig idee?

Ik wist niet dat de BigBrother censuur al zo drastisch werd ingesteld. Wel weet ik dat er bepaalde sites zijn die zich bezighouden met het op eigen houtje bepalen welke strekking een site heeft.

Zo stond recent www.ejbron.nl ook op zo'n lijst wegens nazistische content, want ze hadden ergens een hakenkruis zien staan!
Bron is een joodse site met pro-Israelische instelling!

Als diezelfde site echter door zo'n kwibus uit het wifi-systeem wordt gehaald, dan is dat wel een ernstige inbreuk op iemands vrijheid van informatie zou ik denken.

Je denkt verkeerd. Openbare wifi-netwerken van operatoren worden niet gecensureerd.
Wifi-netwerken die door bedrijven of personen als gunst worden aangeboden kunnen inderdaad bepaalde blokkeringen hebben.

Zo kan je bij de meeste bedrijven geen Facebook gebruiken. Is dit censuur? Nee, gewoon een keuze van het bedrijf dat wilt dat het personeel tijdens hun werk niet meer tijd besteden aan Facebook dan aan hun job.

circe 5 december 2013 13:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk (Bericht 6915545)
Je denkt verkeerd. Openbare wifi-netwerken van operatoren worden niet gecensureerd.
Wifi-netwerken die door bedrijven of personen als gunst worden aangeboden kunnen inderdaad bepaalde blokkeringen hebben.

Zo kan je bij de meeste bedrijven geen Facebook gebruiken. Is dit censuur? Nee, gewoon een keuze van het bedrijf dat wilt dat het personeel tijdens hun werk niet meer tijd besteden aan Facebook dan aan hun job.

Volgens de mail die ik van het shopping centre ontving was het de PROVIDER die deze blokkering oplegde.

Blijkbaar is men ondertussen al in het stadium geraakt van de vroegere USSR, waar alles peis ende vree was, de mensen gelukkig en totaal geen werkloosheid te bespeuren was.... en wie iets anders beweerde mocht naar de Goelag.

Citaat:

Islam zorgt voor peis ende vree én heel veel verrijking, het maakt de mensen gelukkig en er zijn totaal geen islamitische werklozen.
doe ik het goed zo?

six 5 december 2013 13:54

Het is "netwerktoegankelijkheid". Spatiefouten zijn ergerlijk.

circe 5 december 2013 13:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door six (Bericht 6915550)
Het is "netwerktoegankelijkheid". Spatiefouten zijn ergerlijk.

wel bestesixikhebeenhekelaandataanmekaargeschrijftegen woordigikvinddatzoietsdeleeesbaarheidheelergbemoei lijkt.

six 5 december 2013 13:58

Ik heb ooit een stageverslag gelezen van een professionele bachelor electromechanica.

"De kaas ontkorst robot".

Arme robot, dacht ik bij mijzelf.

circe 5 december 2013 14:00

jamaar een kaasontkorstrobot is al even gemakkelijk als een bommelding.
Wat heeft een "strobot" nu met een "ding" te maken zou men denken nietwaar?

six 5 december 2013 14:01

Men kan het ook gewoon elegant en ondubbelzinnig oplossen: bom-melding, bommel-ding.

Ratatosk 5 december 2013 14:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6915548)
Volgens de mail die ik van het shopping centre ontving was het de PROVIDER die deze blokkering oplegde.

Foutieve informatie.

Een openbare wifi-netwerk of draadloos internet thuis is hetzelfde principe. Het zijn de beheerders die een bepaalde blokkering opleggen.

circe 5 december 2013 14:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk (Bericht 6915563)
Foutieve informatie.

Een openbare wifi-netwerk of draadloos internet thuis is hetzelfde principe. Het zijn de beheerders die een bepaalde blokkering opleggen.

dankewel! dan ga ik ze toch nog eens een mailtje sturen.
In sommige OPENBARE Nederlandse instituten is die site dus ook niet toegankelijk!

Rudy 5 december 2013 14:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6914310)

Iemand enig idee?

Ja, beste Circe. Momenteel wordt de toegang tot heel wat sites geblokkeerd door de CCU (computer crime unit) van de Federale Politie.
Wie de actualiteit goed heeft gevolgd zal weten dat het ministerie van justitie daar opdracht heeft toe gegeven.

Ratatosk 5 december 2013 14:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6915565)
dankewel! dan ga ik ze toch nog eens een mailtje sturen.
In sommige OPENBARE Nederlandse instituten is die site dus ook niet toegankelijk!

Hier stelt de overheid ook beperkingen in. Zoals je ziet dus niet de providers. Waarom zouden ze? Met mobiel internet kan je ook alles bekijken. Dus er is geen reden om een beperking instellen door de providers. Beste bewijs is "piratebay", dit hebben ze pas geblokkeerd na een uitspraak door de rechtbank.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be