![]() |
Nieuwe regels voor het behalen van het rijbewijs
De Vlaamse regering plant een hervorming van de procedure tot het behalen van het rijbewijs:
Citaat:
Ik denk niet dat iemand zich zal melden. |
Het lijkt me dat het behalen van een rijbewijs deel zou moeten uitmaken van de eindtermen hoger middelbaar onderwijs....De scholen moeten zelf helemaal niet investeren in infrastruktuur en lesgevers.Dit kan door bestaande rijscholen gebeuren,na uitgeschreven biedingen,bvb iedere 3 jaar in de regio van een school.....
Verder wettelijk verhinderen dat er rijscholen opgericht worden SPECIAAL om middelbare scholieren op te leiden(en aldus een vergelijkbare situatie als met de dienstenchecques,maaltijdchecques .....autokeuringscentra...etc ontstaat) Het gaat er om de expertise van buiten binnen te halen in het onderwijs,dingen en omstandigheden veranderen op de weg,rijscholen weten dat,niet vanuit Brussel bepalen wat er onderwezen moet worden...Het behalen van een rijbewijs,in een examencentrum zoals iedereen anders, is de eindterm..Als je ervoor kiest om later nooit met de auto te rijden is dat uw keuze....maar veel van het wiskundepakket,uw lessen biologie.....zul je later ook nooit meer gebruiken........dat kan dus geen argument zijn. |
Kortzichtige visie op 'kassa-kassa'
|
We gaan niet minder "jonge roekeloze" chauffeurs krijgen door een langere of duurdere rijopleiding.
Het zit hem veel meer tussen de oren, dan in de handvaardigheid om te rijden. En waar het hem nog veel meer in zit volgens mij, is het voorbeeld dat de ouders gegeven en gegeven hebben. . |
De praktische rijopleiding - en het softe praktisch rijexamen - blijft sowieso ondermaats tov onze buurlanden. Studies genoeg en bovendien algemeen geweten.
Citaat:
Enkele data uit D betreft rijschoolevolutie: Citaat:
http://de.wikipedia.org/wiki/Begleitetes_Fahren Men ziet dat begeleid rijden in D ook ingevoerd werd op grote schaal (na grondige evaluatie van 6-7 jaar met significante resultaten), maar de voorwaarden zullen daardoor wel veel strenger zijn als in BE, daarnaast heeft de begeleider (minstens 30 jaar en 5 jaar rijbewijs ) tenslotte zijn rijopleiding altijd gehad aan een kwaliteits-rijschool en geslaagd in een degelijk rij-examen niveau D. En net daar hapert het wslk in Be..., tenslotte moet iedereen slagen in een praktisch rij-bewijs-examen... Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wie weet nemen ze het **Oostenrijks model als vb: Citaat:
** in detail: http://de.wikipedia.org/wiki/L17-Ausbildung oeps. |
Citaat:
In Duitsland kan men blijkbaar aantonen dat begeleid rijden vanaf 17 tot betere resultaten leidt. Dat doen wij dus al. Ook bij ons kan je vanaf 17 beginnen rijden, met de vrije begeleiding. |
En dan maar zagen dat jongeren geen werk vinden.
Als dat verandert kan je toch beter voor een motorrijbewijs gaan. Theorie doen , 6uur bij de rijschool en dan maar rijden. |
Citaat:
Wie zijn de gemiddelde begeleiders in D (minstens 30 jaar), hoe is hun rijopleiding en rijcapaciteiten en wslk minstens 5 jarige rij-ervaring - tot 12 jaar - in de dagelijkse praktijk in D ? Wat zijn de voorwaarden om begeleider te zijn in een vergelijk met Be ? http://www.vab.be/nl/rijschool/content.aspx?pid=179 Geen Belgisch "amateur-niveau" hé. Citaat:
Citaat:
Ik wacht nu dat België dat ook kan aantonen. Kun jij het ? ;-) |
Citaat:
Hieronder de naakte keiharde cijfers: http://www.standaard.be/cnt/dmf20111216_019 http://internationaltransportforum.o...c/pdf/risk.pdf per leeftijdsgroep. Ja, een paar landen van de 28-landen doen het nog slechter. :roll: Ik had eens nagekeken in de offic. bron en bij de mannen was maar één land slechter als Be, Griekenland dacht ik. |
Ik pretendeer geenszins een grote verkeersspecialist te zijn , ik stel als volstrekte 'leek' in de materie enkel maar het volgende vast:
- al onze omringende landen hebben een verplichte erkende en professionele rijopleiding met een instructeur of rijschool, waarom laten wij dan nog steeds amateurs deze verantworodelijkheid nemen ? - jongeren die leren rijden van hun ouders, nemen vaak de foute rijstijl van hun ouders over. Die laatsten zijn zich daar vaak niet van bewust en denken dat ze het perfect aanleren aan zoon/dochterlief. - voor alles heb je tegenwoordig diploma's en certificaten nodig, waarom dan niet voor rijbegeleider ? - in de ons omringende landen vallen er minder verkeersdoden dan in België, waarmee ik echter wel moet toegeven nog geen oorzakelijk verband met de 'vrije rijopleiding' te kunnen vinden. - bij ons krijgen buitenlanders met rijbewijzen uit 'dubieuze' landen veel te makkelijk een Europees rijbewijs. Ook dat zou men via verplichte bijscholingscursus kunnen verstrengen. Als we naar een echt eengemaakt Europa willen gaan, zullen we hier dus toegevingen op moeten doen. Dat betekent afschaffing amateuristische rijbegeleiding van de ouders of familie, zeker in geval zonder extra ondersteuning vanuit een rijschool. 'Voorstanders' van de vrije rijopleiding hebben het vaak over het zware kostenplaatje van een rijschoolcursus voor zwakkere sociale groepen, echter: - 1200 euro voor een bijzonder nuttig 'diploma' (= rijbewijs) kost in verhouding niet zoveel. Het is zeker de investering waard. - vele jongeren kopen op een paar jaar tijd diverse luxeproducten (iphones, tablets, merkkledij, duur uitgaan, ...) met het geld uit vakantie- en weekendwerk dat ze verrichten. Ze zouden ook eens een keer kunnen sparen voor de rijschool. Zeer goede investering ! - de rijschool zal goedkoper worden als er meer leerlingen zullen zijn (iedereen wordt immers verpicht ernaartoe te gaan), als men meer inkomsten heeft kan men ook de prijs per leerling laten zakken. - de overheid zou ook de rijscholen nog kunnen subsidiëren waardoor die minder moeten doorrekenen aan hun leerlingen. - en al bij al: 'veiligheid' (= verantwoord rijden) heeft geen prijs ! Met al die bovenstaande argumenten lijken me er dus weinig redenen te zijn om de erkende rijopleiding niet verplicht te maken. |
Citaat:
|
Citaat:
In het examemcentrum van Deurne hoopten we erop een afspraak te verkrijgen tijdens het spitsuur. Met wat geluk is dan heel de Bischoppenhoflaan tot stilstand gekomen en dan mag je je voor je wegproef voornamelijk ledig houden met te staan aanschuiven. Want de examinator-ambtenaar vertikt het over te werken door je nog wat nuttige straten en punten te laten aandoen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Wat nodig is is het voorleggen van een bewijs dat men geen geleid- of ongeleid projectiel is.
Vele jongeren wanen zich rodeo cowboy de dag dat ze hun rijbewijs op zak hebben. |
Citaat:
Waarom nu pas ? Op dat vlak lopen we hier al minstens 10 jaar achter... |
Citaat:
Goed voor de staatskas is dit wel, niet meer en niet minder. |
Citaat:
|
Citaat:
als de flikken een ongeval vaststellen, wordt dan 'genoteerd' welke opleiding de chauffeur in fout genoot? en als een ongeval gebeurt dat geregeld wordt met onderlinge vaststelling: zelfde vraag. Mijn kleine teen zegt mij: ouders die tijd en boterhammen steken in hun kinderen, geven veel betere voorbeelden dan ouders die er zich maar van maken (of kunnen maken) met betalen. Daarbij is het dan nog eens (voor mij toch) overduidelijk dat rijscholen alleen maar voorbereiden op het afleggen van een examen. Het echte leren rijden, komt er maar de dag na het examen, en duurt ettelijke jaren. Dus herhalen we: tenzij brute pech, krijgt ge wel ongevallen "als er wat agressie en macho teveel zit tussen de oren". . . |
Citaat:
Maar ik geef enkel de statistieken alle verkeersdoden zoals je ziet, en dat is van alle weggebruikers op de openbare weg dus voetganger, fiets, bromfiets, moto, auto, enz... tot bus en tram zelfs. Iedereen heeft zijn eigenverantwoordelijkheid te nemen hoe hij dat "overleeft", dat kan om een echt on-geluk gaan, of van een verstrooidheid gaan, onoplettendheid of onverschilligheid, geen gordeldracht bvb enz... honderd-én parameters quasi. De meeste van die mensen hebben wslk zelfs nog geen rijbewijs (nodig). Natuurlijk zijn er heel veel oorzaken daarvoor te vinden, ook bij de overheid die onvoldoende maatregelen neemt (qua wegcode, weginfra, handhaving enz...). Road mortality for young FEMALES | Road mortality for young MALES | Road mortality for ALL young people Average values for last three years available Ld: Vr. | Man | verkeersdoden + 30d alle jonge mensen tussen 15 en 30 jaar SE 24 | 80 | 53 NL 26 92 59 CH 23 95 60 IL 18 100 64 MT 44 89 67 UK* 31 121 77 NO 33 128 82 ES 34 132 84 DE 39 130 85 FI 33 144 90 SK* 32 162 98 EE 39 158 100 IE 41 164 103 PT 52 153 103 DK 44 161 104 AT 46 179 113 IT 40 186 114 SI 46 190 121 HU 46 195 123 LU 54 192 124 FR 42 207 125 LV 42 201 128 CZ* 50 216 136 RO 58 210 136 BE* 50 255 154 PL 59 248 155 CY 23 294 158 EL 58 349 210 EU(1) 40| 164| 103 http://www.etsc.eu/documents/Backgro...es_Flash21.pdf Fig. 7 Young people’s road mortality per million young people, in total and by gender, ranked by the mortality of both sexes. Average values for years 2008, 2009 and 2010. * last three years available: 2007, 2008, 2009 Het verschil tussen 15-30 jaar en de andere leeftijden is opvallend veel voor BE: http://www.etsc.eu/documents/PR_ETSC_PIN_Flash21.pdf grafisch fig. 6 onderaan laatste blz 2. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:20. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be