Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   ‘Kleine gemeenten moeten fuseren’ (https://forum.politics.be/showthread.php?t=195328)

Echte Waal 8 december 2013 12:30

‘Kleine gemeenten moeten fuseren’

‘Kleine gemeenten moeten fuseren’ DS

Zo poneert sp-a voorzitter Bruno Tobback.

Geen twijfel, een groter OCMW zal meer efficient werken he?

R.Verhiest 8 december 2013 12:35

Ik denk dat je dat in een ruimer verband moet zien : in sommige buitenlanden zijn de gemeenten inderdaad groter zodat er geen tussenstations zoals de provincies meer nodig zijn..

BonBon 8 december 2013 12:35

Zo kunnen ze makkelijker immigranten in de kleine gemeentes geplaatst krijgen, Gent zit vol hé.

BonBon 8 december 2013 12:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door R.Verhiest (Bericht 6919912)
Ik denk dat je dat in een ruimer verband moet zien : in sommige buitenlanden zijn de gemeenten inderdaad groter zodat er geen tussenstations zoals de provincies meer nodig zijn..

België heeft maar 9 gemeenten nodig.

Witte Kaproen 8 december 2013 14:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Echte Waal (Bericht 6919895)
‘Kleine gemeenten moeten fuseren’ DS

Zo poneert sp-a voorzitter Bruno Tobback.

Geen twijfel, een groter OCMW zal meer efficient werken he?

Wallonië wordt dus 1 gemeente?

Max van Dietschland 8 december 2013 20:49

Gemeenten kleiner dan 10000 inwoners mogen wat mij betreft in een groter geheel opgenomen worden. Dat betekent wel dat iedere gemeente uit veel meer deelgemeenten zal bestaan en dat die deelgemeenten ook wat meer op de voorgrond mag worden geplaatst. Nu wordt op het paspoort de hoofdgemeente vermeld, dat mag dan opnieuw het specifieke dorp/deelgemeente worden.

Ook mag het takenpakket van de provincies uitgebreid worden.

Mr. Orange 8 december 2013 21:34

De eerste fase van de Vlaamse Regering is om de gemeentes op vrijwillige basis te laten fuseren...

Faranys 8 december 2013 22:15

Enkel de allerkleinste gemeenten die echt niet zelfstandig kunnen zijn.
De dromen van burgemeesters van grote steden om hun kleinere buren op te nemen mogen dus dromen blijven.

hikikomori85 9 december 2013 20:50

Fuseren ?! Fuseren!? We moeten de kleine gemeenten fusilleren !!! Stad en groen. Weg met de dorpen.

Zeno! 9 december 2013 21:39

Als men al eens zou beginnen met 19 gemeenten te fuseren. Zo ergens in het midden van het land, daar...

Jan Meuleman 10 december 2013 09:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! (Bericht 6922449)
Als men al eens zou beginnen met 19 gemeenten te fuseren. Zo ergens in het midden van het land, daar...

Oei, en dan zoveel nieuwe werklozen, 18 burgemeesters, 18 ocmw voorzitters, 100 schepenen en 1500 gemeenteraadsleden.

De Brabander 10 december 2013 11:33

Moet niet. De provincies kunnen de gemeenten helpen.

Jan van den Berghe 10 december 2013 15:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 6923058)
Moet niet. De provincies kunnen de gemeenten helpen.

Hoe moet dat dan in zijn werk gaan? Weer de subsidiekraan open? Het is toch veel logischer te kiezen voor gemeentelijke samenwerking of voor fusie om als gemeente zwaardere taken op te nemen. Ik denk dan aan bijvoorbeeld de uitbouw van een brandweer. Of gaat de provincie iedere gemeente geld toeschuiven voor de uitbouw van een brandweer? Dat wordt dan wel een heel dure zaak.

Faranys 10 december 2013 17:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6923344)
Hoe moet dat dan in zijn werk gaan? Weer de subsidiekraan open? Het is toch veel logischer te kiezen voor gemeentelijke samenwerking of voor fusie om als gemeente zwaardere taken op te nemen. Ik denk dan aan bijvoorbeeld de uitbouw van een brandweer. Of gaat de provincie iedere gemeente geld toeschuiven voor de uitbouw van een brandweer? Dat wordt dan wel een heel dure zaak.

Vandaag is er toch ook al gewoon een brandweer voor iedereen, soms al gecombineerd tussen gemeenten? Wat maakt 't uit of de provincie dat betaald of 't gewest of ..., zolang 't maar goed functioneert.

Hoewel ik er niet tegen ben om gemeenten te fuseren. Alleen al in West-Vlaanderen kan je gaan van 64 naar 11 (Brugge, Oostende, Veurne, Torhout, Tielt, Roeselare, Diksmuide, Poperinge, Ieper, Kortrijk, Waregem). Dit is dan wel een voorbeeld waarin de gemeenten zo groot mogelijk zijn.
Maar veel mensen zullen er tegen zijn, en je moet de combinatie vinden tussen functionaliteit en gevoel.

Een fusie tussen gemeenten die afhankelijk niet goed functioneren, moet kunnen!

pajoske 10 december 2013 17:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Meuleman (Bericht 6922963)
Oei, en dan zoveel nieuwe werklozen, 18 burgemeesters, 18 ocmw voorzitters, 100 schepenen en 1500 gemeenteraadsleden.

Droom verder. Kijk naar Antwerpen. De burgemeesters zijn vervangen door districtsburgemeesters.

Jan van den Berghe 10 december 2013 21:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Faranys (Bericht 6923438)
Vandaag is er toch ook al gewoon een brandweer voor iedereen, soms al gecombineerd tussen gemeenten? Wat maakt 't uit of de provincie dat betaald of 't gewest of ..., zolang 't maar goed functioneert.

Wat bedoelt u nu? Dat er geen samenhangende en correcte besteding moet zijn van onze overheidsgelden? "Als het maar functioneert..."

Faranys 12 december 2013 20:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6923884)
Wat bedoelt u nu? Dat er geen samenhangende en correcte besteding moet zijn van onze overheidsgelden? "Als het maar functioneert..."

Als 't maar GOED functioneert.

Jan van den Berghe 12 december 2013 22:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Faranys (Bericht 6927061)
Als 't maar GOED functioneert.

Goed functioneren houdt ook in dat er een correct financieel beleid wordt gevoerd. Kijk maar naar onze SZ: op het niveau van de regeling werkt die goed, maar die is dermate uitgegroeid dat we die niet langer zullen kunnen handhaven in de toekomst. Er wordt immers iets te kwistig met het belastingsgeld gegooid.

Ernst Niessen 22 januari 2014 21:32

Het lokale bestuur kan efficiënter door gemeenten samen te voegen. Ik stel voor Baarle Hertog te laten fuseren met Baarle Nassau. Er wordt een einde gemaakt aan de versnippering van tweeëntwintig (!) lapjes grond en de gemeentelijke diensten (brandweer en politie), infrastructuur en bevoegdheden gaan over in één gestroomlijnde organisatie.

Ik zeg: doen!

Jan van den Berghe 22 januari 2014 21:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door R.Verhiest (Bericht 6919912)

In Nederland zijn ze meestal ruimer, maar toch bestaan de provincies er nog steeds.

In Frankrijk is er dan weer nooit een fusie geweest en bestaan er vele honderden piepkleine gemeenten.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be