![]() |
De zachte en menselijke kant van de Fuhrer
De meeste films over WO II en Hitler zijn vals , vol van de leugens en dan nog gemaakt of gefinancieerd door de Joodse Lobby.
Hopelijk krijgen we eens de echte held te zien zoals ie echt was ! Monster Hitler wordt mens - 31/08/2004Oud-strijders argwanend over komst van nieuwe Duitse film ![]() © mgd Der Untergang komt pas half september in de Duitse zalen maar nu al verhit deze film over de laatste twaalf dagen van Adolf Hitler de gemoederen. Ook in ons land houden oud-strijders Der Untergang nauwlettend in het oog. De film kwam gisterennamiddag zelfs ter sprake op een vergadering van de Nationale Federatie der Oorlogsvrijwilligers. ,,We moeten erover waken dat Hitler niet beter wordt voorgesteld dan hij was. Hij was tenslotte de man die honderdduizenden mensen ellende heeft gebracht." Maar om te weten hoe Hitler in Der Untergang echt wordt voorgesteld, is het wachten op de film die pas half september in Duitsland uitkomt. De prent vertelt over de laatste twaalf levensdagen van de nazi-dictator die zich in april 1945 met zijn geliefde Eva Braun en zijn naaste medewerkers had teruggetrokken in een Berlijnse bunker. De relatief onbekende regisseur Oliver Hirschbiegel baseerde zich op ooggetuigenverslagen, onder meer van Hitlers jonge secretaresse Traudl Jung, die zijn politieke testament uittikte in de bunker. Controverse is vooral de benadering van de dictator, die wordt voorgesteld als een weliswaar boosaardige maar ook uitgebluste en tragische figuur die lijdt aan de ziekte van Parkinson, dol is op zijn hond en vol begrip is voor zijn medestanders. De bovengronds woedende oorlog lijkt ver weg en de holocaust komt zelfs helemaal niet ter sprake. ,,De enige manier om hem in beeld te brengen is als een bloeddorstig monster", vinden tegenstanders van de film. Dat Hitler tevoorschijn komt als mens, komt in grote mate door de vertolking van hoofdrolspeler Bruno Ganz (63). ,,Dit is werkelijk Hitler", aldus Hitlerbiograaf Joachim Fest. ,,Als je hem ziet, word je ijskoud. Het is een griezelig perfect portret.'' Waakzaamheid geboden Sommigen vrezen echter dat jongere kijkers de man die verantwoordelijk is voor vijftig miljoen doden al te sympathiek en menselijk zullen vinden. ,,Dat mag niet gebeuren", vindt voorzitter Thierry Coppieters van de Nationale Federatie der Oorlogsvrijwilligers. Coppieters vindt het wel bedenkelijk dat in Duitsland ,,een half miljard frank kan worden vrijgemaakt om zo'n film te maken." Het doet hem besluiten dat het nazisme er nog steeds aanwezig is. Of Belgische oud-strijders tegen de film actie zullen voeren, weet Coppieters nog niet. ,,Ten eerste weten we niet of de film in België te zien zal zijn. Maar vooral: zolang we hem niet hebben gezien, kunnen we er geen oordeel over vormen. Maar we gaan wel de minister van Justitie inlichten over de film. We moeten waakzaam blijven, zelfs zestig jaar na de oorlog." Niet alle oud-strijderverenigingen tillen zwaar aan de film. ,,Wij liggen niet wakker van de vraag of Hitler als monster of als mens moet worden afgeschilderd in een film'', zegt Frans De Schouwer, secretaris van de Nationale Federatie Strijders van 1940-45, die bijna drieduizend frontsoldaten verenigt. ,,Wij hebben wel andere katten te geselen, zoals alle uitkeringen die onze leden nog te goed hebben van vadertje Staat.'' (GN/DiM) |
Ik vraag me eigenlijk waar al die commotie hierrond voor goed is? Toen VTM vorig jaar een docu-serie van Hitler uitzond (the rise and fall) werden toch ook menselijke trekjes getoond en gene mens wat ik heb horen klagen.
|
Ik denk niet dat dit enige Binnenlandse Politiek aansnijdt, tenzij u het Vlaams Blok wil gaan vergelijken met Hitler? Hierbij is het dan ook in het m.i. correcte subforum geplaatst.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Deze film is gebaseerd op de memoires van Traudl Junge, de secretaresse van Hitler (een aanrader trouwens,dat boek). Het boek geeft een heel genuanceerd beeld van de mens "Hitler" en zijn omgeving, doch niet zonder een anti-oorlogs/anti-nazi beeld op te hangen, en ik wil deze film dus zeker niet missen.
Link naar movietrailer: http://www.moviegod.de/trailer_detail.php?id=100 |
Citaat:
|
Kijk die vent had van nie veel schrik, heeft een paar levensgevaarlijke opdrachten uitgevoerd tijdens WOI en overleefd, ...
Was bovendien vrij intelligent maar niet echt slim, maar moet wel een geweldig inzicht gehad hebben, heeft zelf grote delen van zijn oorlog uitgedacht en geregiseerd, wil wel wat zeggen... Toch heeft hij ook een paar blunders van formaat gemaakt, overschattingen zeg maar, zoals Herr Bush die ook gemaakt heeft. Bovendien is de machtswellust hem, (zoals bij de meeste dictators) uiteindelijk naar het hoofd gestegen, en is hij beginnen flippen, en is het dus uiteindelijk op een grote miskleun uitgedraaid, met een paar miljoen doden tot gevolg. (Stalin min of meer zelfde scenario)... Ik heb er onlangs nog met een paar duitsers over gesporken, en hun idee is ook, (en dat heb ik al meerdere malen van verschillende duitsers en verschillende generaties) Dat den dolf in al zijn slechtheid, (want de poging tot uitroeiing van de joden nemen ze hem bijzonder kwalijk) toch nog een zekere goedheid had. Je kon je huis open laten 's nachts, enz... Ik wil hier niet den Dolf verheerlijken hé laat dat duidelijk zijn, maar zeker in de beginjaren van zijn bewind heeft hij een aantal goei zaken gerealiseerd, denken we maar aan de massaproductie van de VW, en de autobahn (de eeuwige dooddoeners ja ) maar ze blijven ons wel tot op de dag van vandaag achtervolgen, ... |
Inderdaad flick.
Het valt me trouwens op dat hoe verder we evolueren van de feiten, hoe genuanceerder iedereen wordt (oef!, eindelijk!). En de juiste proporties beginnen er te komen. |
Ja, al blijft de uiteindelijke balans van het Nazisme onverdeeld negatief he. Een paar autostrades wegen niet op tegen volkerenmoord en beperkte vrijheden voor de modale man.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Meer interessants over Hitler is te vinden onder de post met de titel "Hitler: Jezus-
imitator" in de rubriek "religies en andere levensovertuigingen" van dit forum,voor wie die post nog niet gelezen zou hebben... |
Citaat:
|
Zuiveraar, ge geloofd ook zker niet in die 6000 000 Joden die vergast zijn zeker?
En WAAROM werd het dan gelogen? Waar zijn ze dan plots naartoe? |
Ik vind het in ieder geval een zeer cool uitgangspunt voor nen Tweede Wereldoorlog film. D-day of de Ardennen hebben we al duizend keer gezien hé.
|
Citaat:
De fuhrer als schilder, minaar, overlevende van de aanslag van Von Staufenberg, ... aan het front van WO I waar hij door puur toeval een mortierinslag overleefd... enz... Van zijn secretaresse is overigens onlangs nog een heel interessante documentaire te zien geweest op Canvas. Hitler was trouwens niet de enige zot in die bunker, Goebels en zijn vrouw waren minstens even hard van de pot gerukt als den Dolf zelf. Allemaal haar kinderen vermoord, ja ze zouden te hard worden aangesproken over de daden van hun vader, ... Jezus, ... |
Citaat:
The Bunker: http://italy.imdb.com/title/tt0082114/ ![]() |
Citaat:
Er zijn trouwens ook weer een hele resem boeken over Den Dolf verschenen en zijn helpers. Ik denk trouwens dat de rollen van Goebels , Himmler en Goering soms wel onderschat wordt in heel de historie, 4 machtsgeile gekken bij elkaar,... |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:39. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be