Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   "Belgium should split" says Foreign Minister (https://forum.politics.be/showthread.php?t=19538)

Zeno! 31 augustus 2004 13:27

"Belgium should split" says Foreign Minister

Kijk eens wat ik vond op Expatica.com:

Citaat:

[size=4]Belgium should split [/size]
[size=4]says Foreign Minister[/size]

30 August 2004

BRUSSELS - Belgium's new foreign minister has caused shockwaves by suggesting Flanders and Wallonia could function separately inside the European Union, it was reported on Monday.

Le Soir newspaper said that Fleming Karel de Gucht chose to reopen the political Pandora's box of his country's Dutch-French linguistic divide at an annual meeting of 120 Belgian ambassadors and top foreign policy officials.

Belgium's two biggest linguistic communities are the Flemish, who speak Dutch, and the French-speaking Walloons.

Analysts say they have what can charitably be described as a love-hate relationship.

De Gucht's comments were "astonishing" coming from a federal minister, Le Soir newspaper said.

The Foreign Minister, who entered his job five weeks ago, said that Belgium could easily operate like two distinct countries in meetings of the EU's Council of Ministers, which represents Union governments.

He pointed out that new EU countries like the Czech Republic, Slovakia or Slovenia have populations similar in size to or even considerably smaller than those of Flanders or Wallonia.

The former president of Belgian Prime Minister Guy Verhofstadt's Flemish liberal VLD party argued that Flemings and Walloons often disagreed in Council of Ministers meetings over issues like agriculture.

[Copyright Expatica 2004]
Weet iemand hier iets meer van?? En waarom horen we hier niks van in de Vlaamse media?

Jan van den Berghe 31 augustus 2004 13:31

Feit is weer dat de buitenlandse pers uit de Franstalige media put.

Maar voor de rest heb ik niets gehoord over De Guchts uitspraken. Misschien deze avond?

Pelgrim 31 augustus 2004 13:37

Kijk kijk se.

Als topministers al beginnen....

De Garde 31 augustus 2004 13:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Kijk eens wat ik vond op Expatica.com:

[b]Weet iemand hier iets meer van?? En waarom horen we hier niks van in de Vlaamse media?

Ik vind niks terug, behalve inderdaad in Le Soir.

vrijevlaming 31 augustus 2004 13:49

welwelwel, kijk eens aan. Waarom horen we hier weer niets van in vlaanderen?

Knuppel 31 augustus 2004 14:00

Omdat er in Vlaanderen een partij bestaat die in geen geval in de kaart mag gespeeld worden?

De Garde 31 augustus 2004 14:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Omdat er in Vlaanderen een partij bestaat die in geen geval in de kaart mag gespeeld worden?

Ik zou De Gucht zijn billen niet willen zien nadat Verhofstadt hem over de knie heeft gelegd.

Knuppel 31 augustus 2004 14:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Garde
Ik zou De Gucht zijn billen niet willen zien nadat Verhofstadt hem over de knie heeft gelegd.

Weeral?
En dat laat een MAN als De Gucht telkens opnieuw toe?

Wel al rap na het herbeginnen van de parlementaire werkzaamheden dat de strijd tussen die twee VLD-vrienden herbegint, vindt je ook niet?

humble 31 augustus 2004 14:21

de ratten verlaten het zinkende schip (België).

Knuppel 31 augustus 2004 14:28

Stel je voor dat De Gucht ongeveer dezelfde ambities heeft als Di Rupo...

Wedden dat het een lange, hete herfst gaat worden in politiek Belgique?

Maar communautaire spanningen bestaan er in dit land niet meer sinds de VLD aan de macht kwam, hoor!

Aan de terugval van het Vlaams Blok te zien is het beleid van Verhofstadt trouwens onmiskenbaar geslaagd.

En het zal er steeds beter mee gaan.

Of spreekt wat De Gucht 'zou willen' dit enigszins tegen?

Dimitri 31 augustus 2004 14:32

Gaat dit niet eerder over gescheiden optreden (met een apart Vlaams en Waals standpunt) in de EU en andere internationale organisaties?

Everytime 31 augustus 2004 14:36

"La Belgique s'évapore". Dat heeft De Gucht ook gezegd. Zijn toespraak verbaast me dus niet. Die man moet de VLD verlaten en naar het Vlaams Blok gaan, volgens mij.

Knuppel 31 augustus 2004 14:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Gaat dit niet eerder over gescheiden optreden (met een apart Vlaams en Waals standpunt) in de EU en andere internationale organisaties?

Is dat dan ergens voor nodig, met gescheiden 'optreden' naar de EU trekken?
En waarvoor zou dat dan zo hard nodig zijn dat er net NU over gesproken wordt?

Knuppel 31 augustus 2004 14:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
"La Belgique s'évapore". Dat heeft De Gucht ook gezegd. Zijn toespraak verbaast me dus niet. Die man moet de VLD verlaten en naar het Vlaams Blok gaan, volgens mij.

Nou nou, er was er eens ene die, laaaaaaang geleden, al tegen de roi zei dat er hier geen Belgen zijn maar Vlamingen en Walen.
In het Frans wel te verstaan.
Toch werd die kerel om één of andere reden nooit aangemaand om naar het Vlaams Blok te gaan...

Dimitri 31 augustus 2004 14:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Is dat dan ergens voor nodig, met gecheiden 'optreden' naar de EU trekken?
En waarvoor zou dat dan zo hard nodig zijn dat er net NU over gesproken wordt?

De Gucht is als nieuwe minister van Buitenlandse Zaken verantwoordelijk voor de standpunten van België in de EU en andere internationale organisaties. Misschien heeft hij inmiddels ontdekt dat die standpunten zodanig uit elkaar liggen, dat er in het buitenland beter met twee monden (een Vlaamse en een Waalse) gesproken kan worden dan met één (Belgische).

Knuppel 31 augustus 2004 14:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
De Gucht is als nieuwe minister van Buitenlandse Zaken verantwoordelijk voor de standpunten van België in de EU en andere internationale organisaties. Misschien heeft hij inmiddels ontdekt dat die standpunten zodanig uit elkaar liggen, dat er in het buitenland beter met twee monden (een Vlaamse en een Waalse) gesproken kan worden dan met één (Belgische).

Juist.
Vandaar dat we dit enkel in een Franstalige krant terug vinden...

Wel goed dat mensen zoals de Gucht ook eens wat leren uit een praktijk die nu niet precies erg jong is.

Wedden dat hier zo meteen een aantal glashard die realiteit én de daaruit voortvloeiende noodzaak tot verandering gaan ontkennen?

Volksstormer 31 augustus 2004 14:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Kijk kijk se.

Als topministers al beginnen....

... wordt gij misschien een liberaal? :twisted: ;-)

Tegendradigaard 31 augustus 2004 15:03

Vrienden laten wij schijten ...

oeps wrong topic ... effe doortrekken

Clio 31 augustus 2004 15:20

Des Régions-Etats dans l'Union ? - Le Soir - 31/08/2004

Karel De Gucht, successeur de Louis Michel aux Affaires étrangères, a, en marge du discours prononcé lundi, �* l'ouverture des " Journées diplomatiques ", affirmé que " la Flandre et la Wallonie pourraient opérer comme des Etats " �* l'intérieur de l'Union européenne. Pour le nouveau ministre VLD, " les Régions pourraient agir comme la République tchèque, la Slovaquie ou la Slovénie, vu leur ampleur ", évoquant une scission des voix au conseil de l'Union européenne, dans les domaines où les visions francophones et flamandes divergent, comme l'agriculture ou l'enseignement.

Le nouveau chef de notre diplomatie aurait-il épousé les thèses de Walter Baeten, président du pèlerinage de l'Yser, qui, dans son discours �* Dixmude, ce dimanche, plaidait " pour une Flandre qui devienne membre �* part entière de l'Union européenne, �* l'image des Lettons ou des Slovènes " ? Un rêve qui ne deviendrait réalité, pour les indépendantistes du nord, que si la Flandre devenait un Etat.

"Ne me suspectez pas de nourrir de tels rêves", nous a confié Karel De Gucht. "J'ai simplement affirmé, comme constitutionnaliste, que, techniquement, il était possible de permettre aux Régions, pour les matières ressortissant �* leurs compétences, de procéder �* un splitsing des votes. J'ai ajouté que l'Europe n'était pas prête �* inscrire cette scission des voix dans un traité et qu'en outre un tel choix politique devait aussi être pris �* l'échelon de notre pays. Ce qui n'est pas le cas. C'est une réponse de juriste. N'y cherchez rien de plus", précise le ministre des Affaires étrangères. Dont acte.·

Judge 31 augustus 2004 16:53

Voor bevoegdheden van gemeenschappen en gewesten wordt België in de EU-ministerraden nu al vertegenwoordigd door ministers van de deelregering. Hier is een heel beurtrolsysteem voor uitgewerkt. Het standpunt dat ingenomen gaat worden wordt op voorhand in overleg vastgelegd. Als Vlaanderen, Wallonie of Brussel (of evt. de Franstalige gemeenschap) het niet eens geraken is de afspraak dat minister zich onthoudt.

Elk land heeft in de Europese ministerraad een aantal stemmen in verhouding tot zijn bevolkingstaantal. Wat Degucht voorstelt is dat er bij onenigheid een splitsing van stemmen is. Zo'n splitsing is nu niet mogelijk volgens het EU-verdrag.

Eerder een storm in een glas water, lijkt me. In Expatica nogal rudimentair overgenomen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be