Micele |
11 december 2013 23:21 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
(Bericht 6925644)
Wat trouwens vergeten wordt, is dat de maatschappelijke kost van de auto enorm is. De infrastructuur kosten handen vol geld. De negatieve invloeden als lawaaihinder, vervuiling, ruimte-inpalming... wegen zwaar.
|
Vergeten ? :lol:
En heel lange geeuw... :
Citaat:
http://www.autoblog.nl/nieuws/overhe...bruikers-61833
20-09-2013
Overheid haalt bijna 20 miljard euro op bij weggebruikers
Automobilisten voelen zich vaak de melkkoe van de overheid en dankzij nieuwe cijfers van BOVAG en RAI Vereniging hebben we eindelijk inzicht in hoeveel geld weggebruikers jaarlijks betalen. Afgelopen jaar was dat namelijk 19,7 miljard euro, terwijl de uitgaven van het Rijk voor verkeersvoorzieningen slechts 5,2 miljard euro waren. En dat is inclusief werk aan het spoor.
Zo’n 17,6 miljard euro wordt door de Rijksoverheid opgehaald aan accijns op brandstoffen, assurantiebelasting op autoverzekeringen, motorrijtuigenbelasting (MRB), verkeersboetes en BTW op brandstof, reparatie, onderhoud en verkeersopleidingen. Inkomsten uit de fiscale bijtelling voor de auto van de zaak zitten daar nog niet eens bij.
Provincies haalden vorig jaar bijna 1,5 miljard euro op aan opcenten in de motorrijtuigenbelasting en gemeenten wisten ruim 600 miljoen euro binnen te harken aan parkeergelden.
In Nederland hebben we ruim 9,2 miljoen geregistreerde personen- en bedrijfsauto’s en als je daar 19,7 miljard euro over verdeeld dan kom je uit op een gemiddelde bijdrage van 2.141 euro per voertuig per jaar.
Uit de cijfers blijkt ook dat de prijs van een liter benzine in de periode 2002 tot en met 2012 met 54% is gestegen. Toch fors, maar gelukkig rijden we tegenwoordig allemaal in lekkere zuinige muesliauto’s.
Leaseauto’s
Leasecontracten bezorgen de Nederlandse Staat zo’n 2,2 miljard euro op jaarbasis. Dat komt neer op gemiddeld ruim 12.000 euro per leasecontract. De vier belangrijkste posten daarbij zijn:
1. Belastingen op personenauto’s en motorrijwielen (BPM): € 900.000.000
2. Accijns: € 800.000.000
3. De motorrijtuigenbelasting (MRB): € 450.000.000
4. WA premie: € 40.000.000
|
En dom zijn ze ook nog: (of eerder voor post @Blue Sky)
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky
(Bericht 6924573)
Het bezit van een auto zou niet prioritair getaxeerd moeten worden, wel het gebruik ervan om mensen te ontraden de auto te gebruiken en ze te doen nadenken over alternatieven.
|
Zo? :
Citaat:
http://www.autoblog.nl/nieuws/voorge...aat-door-61745
Voorgenomen accijnsverhoging diesel/LPG gaat door
16-09-2013
Hoeveel autoruiten moet Geert Wilders nog wassen alvorens ons kabinet van mening verandert over een nieuwe verhoging van de brandstofaccijnzen?
We hebben in Nederland de duurste benzine van de EU, en in Europa, ja zelfs wereldwijd, is alleen Noorwegen duurder, maar daar hebben ze ook (behoorlijk) wat meer te besteden dan hier.
Kennelijk is het de ambitie om ook op diesel- en LPG-vlak deze ranglijst aan te voeren, want per 2014 worden de accijnzen met respectievelijk 3 cent en 7 cent per liter opgeschroefd. Dit is op zichzelf (heel) oud nieuws, want dit was vorig jaar al in het regeerakkoord opgenomen, maar in het licht van de actuele discussie over accijnzen en de hiermee gepaard gaande tankvlucht in de grensstreken halen we het nog een keer aan.
Want als je in Duitsland tankt, dan koop je daar ook meteen je kratje goedkoper (en lekkerder) bier, en als roker wellicht ook je kankerstaafjes. Al met al levert dit een aardig risico op een averrechts effect op, waardoor de overheid geen extra inkomsten genereert, maar juist belastinginkomsten misloopt. Schattingen van de BOVAG zitten momenteel op #1,1 miljard euro derving per jaar.
|
#
Citaat:
http://www.automobielmanagement.nl/n...schatkist.html
9 augustus 2013
Bovag: tanktoerisme schaadt pomphouders én schatkist
De recente verhoging van de btw en de brandstofaccijnzen heeft volgens de brancheorganisaties Bovag en NOVE "desastreuze" gevolgen voor honderden pomphouders in de grensstreek.
Nu 53 procent van de inwoners van het grensgebied tankt in België of Duitsland, loopt de Nederlandse overheid jaarlijks ook nog eens ruim 1 miljard euro mis aan inkomsten. Onderzoek van Bovag en NOVE, in samenwerking met Trendbox, zou uitwijzen dat 53 procent van de mensen die maximaal twintig kilometer van de Duitse of Belgische grens wonen, regelmatig in het buurland gaat tanken. In geval van een volgende prijsverhoging zegt twee derde over de grens te gaan tanken.
De grensstreek is goed voor 1,5 miljoen personenauto's. Bijna 1,2 miljard liter brandstof tanken Nederlandse automobilisten in België of Duitsland, wat de schatkist bijna 820 miljoen euro kost aan gederfde accijns en ruim 344 miljoen aan misgelopen btw. "De overheid zet bovendien de werkgelegenheid van duizenden mensen op het spel." Bovag en NOVE roepen het kabinet daarom op de voorgenomen accijnsverhogingen per 1 januari te schrappen, om het automatisme van de jaarlijkse accijnsindexatie te heroverwegen en om veel meer rekening te houden met de negatieve effecten voor ondernemers in grensstreken bij het bepalen van fiscaal beleid. Op langere termijn moet het kabinet blijven aandringen op Europese harmonisatie van accijnzen en - zolang dat niet volledig lukt - daarover met de buurlanden afspraken maken.
|
Wat trouwens vergeten wordt :lol:
De Nederlanders die in D gaan tanken geven ook nog daarnaast nog wat uit aan andere zaken... tja hoe dom kan men zijn ?
|