Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst
(Bericht 6929858)
Nogmaals:
1) Veel te eenzijdig tegen het autoverkeer
2) Te veel aandacht voor Co2, dat een essentieel gas is voor het leven op aarde
3) Nu men stilaan genoeg heeft van die Co2, begint men meer over fijnstof.
|
Eigenlijk niet, eerst begon men terecht over giftig Fijnstof en NOx (secundair fijnstof) en daarna heeft men Fijnstof onterecht verwaarloosd tov CO2, die stomme kiekens.
En nu zit het dom kiekendeel van Europa (Vooral Be-Lux-Frankrijk) met veel teveel dieselpersonenwagens opgescheept en nog steeds stoken veel huishoudens op diesel, steenkool, hout, allesbranders (en geen kat controleert het) en noem maar op, ipv op aardgas en-of electriciteit best uit moderne kerncentrales.
1970: prille begin in Europa eerst CO en HC
1977: ook NOx komt erbij
1988: ook dieselroet = ergste Fijnstof, beginnende bij vrachtwagens en bussen, ook personenauto´s, ook geregelde driewegkatalysator voor benzine-auto´s, quasi euronorm 0.
1992: Euronorm 1 legt grenswaardes fijnstof (PM) op bij dieselpersonenwagens
2000: vanaf Euronorm 3 komt er grenswaardes NOx bij.
2000- .... euronormen worden steeds strenger, maar vooral fijnstof blijft een lachertje, blijkt dat de meeste dieselmoteren euronorm 4 ook gemakkelijk halen zonder roetfilter, het gaat namelijk enkel om de massa van het fijnstof niet de giftigheid want de ultrafijne deeltjes zijn de gevaarlijkste-giftigste.
De dieselmotoren verbranden steeds effectiever en de roetdeeltjes worden gemiddeld steeds (veel) kleiner maar wel veel groter in aantal, maar de massa telt nu eenmaal...
vanaf officieel 2013 euronorm 5
b wordt er pas een grensaantal PN van UFP-roetdeeltjes vastgelegd, geen kat die het kon nameten tot lente 2011. Ondertussen stikken de steden in ultrafijnstof bij inversieweer, smogalarmen (en 90 kmh) als schijnalibi´s die niets helpen, enkel zalfje voor het symptoom.
Bron van data:
Citaat:
http://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm#Geschichte
Die ersten einheitlichen Abgasvorschriften in der Europäischen Gemeinschaft (EG) traten 1970 in Kraft. Begrenzt wurden die Emissionen von Kohlenmonoxid und Kohlenwasserstoffen. 1977 wurden die Stickstoffoxide als zusätzlich zu begrenzende Abgasinhaltsstoffe eingeführt. Grenzwerte für Partikel (Ruß) aus Dieselmotoren wurden 1988 eingeführt. Für Lastkraftwagen und Busse wurden 1988 Grenzwerte für Abgasinhaltsstoffe erstmals europaweit festgelegt. Für Motorräder und Mopeds gibt es seit 1997 europaweit festgelegte Abgasgrenzwerte. Die Abgasvorschriften wurden seitdem stufenweise verschärft. [...]
zie Tabellen euronormen met grenswaardes
|
1997:
http://de.wikipedia.org/wiki/Kyoto-Protokoll -> CO2-zever begint...
2006: Guru Al Gore met An Inconvenient Truth komt naar de cinema...
de GW-Alarmisten beginnen het spel mee te spelen, met CO2 laat zich heel veel geld verdienen. En de schaapjes en het plebs zijn altijd in fout. Kassa-kassa.