| Micele |
21 december 2013 23:24 |
Ultrafijnstof en hun gevolgen...
Er zijn zelfs geen grensnormen voor PM 0,1 of het ultra fijnstof (UFP), enkel op PM 2,5 maar ook die zijn een lachertje en het papier niet waard, in Vlaamse ballingsgebieden sowieso meestal ruim overschreden.
Iedereen staat erop te gapen en er gebeurd niets.
Dan kan het WHO nog verklaren dat ultrafijnstof officieel kankerverwekkend is, en nog wat allemaal tot dodelijke ziektes (bloedvaten) lijdt, ook hersenziektes.
Ja, fijnstof staat in dezelfde rij als asbest maar aan asbest doet men iets aan ultrafijnstof niets, integendeel men promoot de dieselpersonenwagens nog die voor minstens 30 % - wslk 60 % aandeel hebben aan het UFP. Andere landen nemen ten minste nog zwakke maatregelen de dieselvoertuigen te verbannnen, BE doet niets.
Citaat:
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binne...of-vijf-vragen
15 oktober 2013 11:34, in:Te kleine baby's door fijnstof
Baby's te klein geboren door fijnstof? Vijf vragen
Tienduizenden zwangere vrouwen ademen te veel fijnstof in en hebben daardoor een grotere kans om een kind met ondergewicht te krijgen. Hoe ernstig is dat en wat kunnen vrouwen daar tegen doen?
Wij stelden vijf vragen aan fijnstof-deskundige Ulrike Gehring. Zij is ook betrokken bij het onderzoek naar de invloed van fijnstof op zwangere vrouwen dat vandaag is gepubliceerd in het vakblad The Lancet Respiratory Medicine.
1. Hoe gevaarlijk is fijnstof voor baby's?
Door fijnstof is de kans op een baby met een te laag geboortegewicht (een gewicht onder de 2500 gram) groter. De kans is niet zo groot als bij vrouwen die roken, maar hij is er wel degelijk. Het hangt ervan af waar de vrouw woont. Is het erg als een kind met een laag geboortegewicht ter wereld komt? Ja, dat kan wel degelijk slecht zijn. Zo'n kindje heeft meer kans op allerlei aandoeningen, zoals bijvoorbeeld astma, longontstekingen en hart- en vaatziekten.
2. Wat gebeurt er als een zwangere vrouw fijnstof inademt?
Als fijnstof wordt ingeademd, stijgt de bloeddruk van de zwangere vrouw. Ook kunnen er ontstekingen ontstaan, bijvoorbeeld in de baarmoeder. Daardoor komen er minder zuurstof en voedingsstoffen bij de embryo terecht waardoor er een groeiachterstand kan ontstaan. Zelfs een lage concentratie fijnstof kan al schadelijk zijn.
3. Wat zijn de slechtste gebieden om te wonen?
Voor elke 5 microgram per kubieke meter lucht neemt het risico op een laag geboortegewicht met 18 procent toe. Die 5 microgram is het verschil tussen het wonen aan een drukke weg of een rustige weg in de binnenstad. Gemiddeld is de concentratie fijnstof op het platteland 15 microgram per kubieke meter. In een drukke stad is dat 20 en langs de snelweg is dat zelfs 25 microgram. Zwangere vrouwen die langs een drukke snelweg wonen hebben 39% procent meer kans op een baby met ondergewicht.
Benieuwd wat de fijnstof-concentratie in jouw omgeving is? Kijk hier.
4. Wat kunnen zwangere vrouwen doen?
Eigenlijk sta je machteloos. Het enige wat je kunt doen is verhuizen naar een gebied waar weinig verkeer is. Maar dat is lang niet voor iedereen realistisch. Bovendien: als iedereen zou verhuizen, verplaats je het probleem. Ook het dragen van een mondkapje is geen permanente oplossing. Bovendien is het niet duidelijk of dat goed genoeg werkt. Eigenlijk kunnen vrouwen weinig doen en sta je machteloos.
5. Wat moet dan gebeuren?
Beleidsmakers moeten met een oplossing komen. Op dit moment ligt de norm van de Europese Unie op 25 microgram per kubieke meter. Maar dat is eigenlijk geen gezondheidskundige grens. De norm is niet veilig. De Europese concentratie zou snel omlaag moeten.
|
En dat zeggen ze al quasi 15 jaar. Geeuw. kuch kuch
Citaat:
http://www.bondbeterleefmilieu.be/page.php/30/757
Ongezonde lucht in 2012
Deze week maakte de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) haar jaarrapport over de luchtkwaliteit in Vlaanderen in 2012 bekend. Dit rapport bevestigt het algemene beeld van de toestand van de luchtkwaliteit in Vlaanderen. Een beknopt overzicht:
Verkeer is de belangrijkste bron van de uitstoot van verzurende stikstofoxiden (NOx). Alhoewel de uitstoot door het verkeer de laatste 10 jaar stilletjes aan daalt – vooral dankzij de strikter wordende Euro-normen - neemt het relatief aandeel van verkeer in de globale Vlaamse luchtvervuiling toe ten opzichte van 2000.
In vier officiële meetstations wordt de Europese norm voor NOx overschreden. Die liggen alle vier in Antwerpen, op een verkeersintensieve locatie. Voor Antwerpen kreeg de Vlaamse regering uitstel tot 2015 om de norm te halen.
Uit een bijkomend meetonderzoek in Antwerpen, Gent, Brugge en Oostende blijkt dat in al deze steden de norm wordt overschreden langs drukke autowegen. Vooral in de zogenaamde street canyons, smalle straten met hoge gebouwen en druk verkeer, is de luchtkwaliteit problematisch.
Voor dergelijke knelpuntlocaties, die in alle centrumsteden aanwezig zijn, zal extra beleid nodig zijn om de Europese normen te halen. Enkel rekenen op de Euro-normen zal niet volstaan om in de toekomst wel aan de richtwaarden te voldoen. Er zijn bijkomende maatregelen nodig die het aantal afgelegde kilometers beperken.
Uit een andere meetcampagne blijkt dat vooral de afstand tot een drukke verkeersweg bepalend is. Dit geldt zowel voor stikstof als voor fijn stof. Het is dan ook nodig om in bijkomende wetgeving te voorzien, zodat verblijfplaatsen voor kwetsbare personen – zoals crèches, scholen, bejaardentehuizen,…- niet vlak naast een drukke autoweg kunnen worden ingeplant.
Voor fijn stof voldoet Vlaanderen aan de Europese jaargrenswaarde. De maximale dagwaarde wordt op verschillende plaatsen in Vlaanderen overschreden. Dit is het geval in de steden (omwille van het verkeer), in de havens en in enkele industriegebieden.
Heel wat onderzoek heeft aangetoond dat de Europese normen voor fijn stof te soepel zijn om de gezondheid te beschermen. Daarom vergeleek de VMM de gemeten waarden ook met de aanbevelingen van de Wereldgezondheidsorganisatie. Uit deze vergelijking blijkt dat we op geen énkel meetpunt aan de richtwaarden van de WGO voldoen. Er blijft dus nog een hele weg te gaan om in Vlaanderen tot een echt gezonde luchtkwaliteit te komen.
Erik Grietens
|
http://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_...health_effects
http://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_...cal_components
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fijnstof
Bij het indelen van fijnstof in soorten wordt er onderscheid gemaakt in grootte van de deeltjes:
PM10: deeltjes met een aerodynamische diameter kleiner dan 10 micrometer. PM is hierbij de afkorting voor particulate matter;
PM2,5: deeltjes met een aerodynamische diameter kleiner dan 2,5 micrometer;
PM0,1: deeltjes kleiner dan 0,1 micrometer (ultra-fijnstof).
Daarnaast wordt er onderscheid gemaakt in primaire en secundaire deeltjes:[1]
Primair fijnstof ontstaat door verbranding, wrijving, of verdamping. Voorbeelden zijn de verbranding van fossiele brandstoffen (aardolie, aardgas en steenkool) en het malen van stoffen in de industrie (zoals de mengvoeder-, metaal- of chemiebedrijven). Fijnstof ontstaat niet alleen door menselijke activiteiten; het kan het ook natuurlijk ontstaan: door de wind (die deeltjes van gebouwen of rotsen afschuurt) en de verdamping van zeewaterdruppels;
Secundair fijnstof; ontstaat als moleculen van verzurende stoffen als stikstofoxiden (NOx), zwaveldioxide, (SO2), ammoniak (NH3), vluchtige organische stoffen en ozon (O3) zich verbinden tot vaste deeltjes. Deze kunnen zich ook aan primaire deeltjes hechten.
Als een nader onderscheid in bronnen gemaakt wordt, komen de volgende categorieën aan bod:
Uitstoot door het verkeer, bijvoorbeeld roet uit dieselmotoren. Daarbij tellen ook dieselmotoren in (zee)schepen en locomotieven mee. Daarnaast ontstaat fijnstof door wrijving van remmen, afschuren van rubber banden en het wegdek;
Uitstoot door de industrie, bijvoorbeeld de metaalindustrie. Ook bij het storten en overslaan van bulkgoederen komt stof vrij;
Uitstoot door veebedrijven, door stro en gedroogde mest in stallen;
Uitstoot door elektriciteitscentrales;
Uitstoot uit woningen, bijvoorbeeld door een open haard, een houtkachel, een allesbrander, de barbecue alsmede door sigarettenrook;
Afkomstig van natuurlijke bronnen, bijvoorbeeld zeezout, of stof vanuit de bodem.
Effecten op de gezondheid
De kleine zwevende deeltjes komen bij inademing in de longen terecht. Deeltjes groter dan 10 micrometer (een honderdste millimeter) worden door de neus vastgehouden en uitgescheiden via het slijmvlies. In de longen treedt schade op, maar het mechanisme waardoor dit gebeurt is niet precies bekend. De hypothese is dat de kleine deeltjes ontstekingsreacties veroorzaken en de zuurstofopname bemoeilijken. Deze ontstekingsreacties, waarbij radicalen vrijkomen, zijn schadelijk voor het hart. Mogelijk zorgt fijnstof er ook voor dat het bloed viskeuzer wordt, waardoor de kans op een hartinfarct toeneemt. Er zijn neurologische effecten van fijnstof gevonden, waardoor bijvoorbeeld de hartspierfunctie negatief kan worden beïnvloed. Ten slotte worden radicalen geassocieerd met vervroegde veroudering.[6]
Het is niet zo duidelijk wat het effect is van de chemische samenstelling op de grootte van de gezondheidsschade. Sommige mensen zijn gevoeliger voor fijnstof dan anderen, maar het is niet op voorhand aan te geven welke mensen schade zullen lijden. Het is wel aannemelijk gemaakt dat bij een hogere blootstellingsconcentratie en bij een grotere gevoeligheid het gezondheidsrisico groter is. Kwetsbare groepen zijn met name ouderen en personen met hart-, vaat- of longaandoeningen.[6]
Epidemiologische en toxicologische studies wijzen uit dat in Nederland jaarlijks enige duizenden mensen vroegtijdig overlijden door kortdurende blootstelling aan fijnstof. De mortaliteit door chronische blootstelling is mogelijk een veelvoud hiervan. De duur van de levensverkorting is vermoedelijk kort: enkele dagen tot maanden.[3] Naast mortaliteit speelt bij fijnstof morbiditeit een belangrijke rol: door blootstelling aan fijnstof worden veel mensen ziek. Bij mensen met luchtwegaandoeningen en hart- en vaatziekten verergert blootstelling aan fijnstof hun symptomen. De eenheid DALY (disability-adjusted life years) meet zowel de mortaliteit als de morbiditeit. Voor chronische blootstelling aan PM10 is het aantal DALY's in Nederland aanzienlijk: tussen 7000 en 13000 per miljoen inwoners. Dat is ruwweg 5% van de totale ziektelast in Nederland.[2] Het Longfonds heeft een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) laten uitvoeren die, op basis van de DALY's, liet zien dat de maatschappelijke kosten van fijnstof door gezondheidsschade tussen de €4 en 40 miljard per jaar bedragen.[15] Ter vergelijking: voor €4 miljard kunnen ongeveer 8 miljoen roetfilters worden gemonteerd.
Studies wijzen uit dat er geen veilige ondergrens is bij blootstelling aan fijnstof: hoe klein de blootstelling ook is, er is een meetbaar schadelijk effect op de gezondheid.[4] De huidige normen zijn derhalve een compromis tussen gezondheidsbelangen en socio-economische belangen
|
En Wiki zegt bijlange niet alles...
Citaat:
http://www.faqt.nl/recent/fijnstof-grote-killer/
Fijnstof grote killer
Het is levensgevaarlijk op de snelweg. Nee, niet vanwege slechte chauffeurs of een klapband bij hoge snelheid. Het barst daar van de fijnstof, de meest ongezonde vorm van milieuvervuiling, blijkt uit onderzoek van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM). Deze onderzoeksinstantie bekeek welke vormen van milieuverontreiniging invloed hebben op onze gezondheid. Ze keken naar de effecten van koolstofmonoxide, dioxines, elektromagnetische velden, geluid, hitte, lood, fijnstof, ozon, UV-straling en passief roken.
Zo erg als in China (foto) is het hier nog niet. Foto: DLM5MDA.
De Vlamingen rekenden in statistische eenheden die bekend staan als verloren gezonde levensjaren (Disability-adjusted life year, of DALY). Daarmee wordt aangegeven hoeveel tijd iemand kwijt raakt door ziekte of te vroeg dood gaan. Daarbij steekt één milieufactor met kop en schouders boven de rest uit: fijnstof. In Vlaanderen zijn deze deeltjes in de lucht verantwoordelijk voor 79.424 DALY. Dat staat gelijk aan driekwart van de totale gezondheidsschade door milieuverontreiniging. In Nederland zijn vergelijkbare concentraties fijnstof in de lucht aanwezig.
Opmerkelijk: op nummer twee staat het geluid van wegen, treinen en luchtvaart (7.348 DALY in Vlaanderen), passief roken neemt de derde plaats in.
De meeste fijnstof komt in België voor rond Antwerpen en Luik. In Nederland wordt de meeste fijnstof gemeten boven delen van Noord-Brabant en in de steden Amsterdam en Rotterdam.
|
Dementie uit de uitlaat:
Citaat:
http://www.aerztezeitung.de/medizin/...z-auspuff.html
Demenz aus dem Auspuff
Feinstaub schadet nicht nur der Lunge, sondern auch den Hirngefäßen, und das bereits in Konzentrationen, die bislang als harmlos galten. Denn die dreckige Luft erhöht das Apoplexie-Risiko und beschleunigt den kognitiven Abbau im Alter.
|
en zo kan men een ganse bijbel citeren...
|