![]() |
Een wereld zonder religie (= geloofsgeloof)
Een wereld zonder religie (= geloofsgeloof)
Zowel pro- , als anti-standpunten zijn welkom !! Geen mondsnoerderij gewenst !! Wat is verkeerd aan (voor sommige) om tegen religie te zijn ?? Wat is verkeerd aan (voor sommige) om voor religie te zijn ?? Mag iemand geloofsgelovers belachelijk vinden of maken ?? Mag iemand niet-geloofsgelovers belachelijk vinden of maken ?? Waarom vinden sommige gelovige dat anders- of niet-gelovige beter hun mond houden ?? Waarom vinden sommige anders- of niet-gelovige dat gelovige beter hun mond houden ?? Of nog extremer door sommige gelovige , ze wensen niet-gelovige zelfs dood !!!! Wat geeft hen daar het recht toe ???? Waarom kunnen we niet samen leven op deze planeet , vinden sommige !! Er is maar 1 aarde , help die om zeep , wat dan ?? Wie mijn persoonlijk verzet tegen geloofsgeloof (religie) nog niet kent: Herhaling: Iets meer uitleg waarom ik van geloof & instituut & aanhangende geen moer moet weten: Wij moesten vroeger ALTIJD bidden voor & na het eten , als bengel van 6 , ja , rammelde ik maar wat mee , later , ik was 10 of 11 jaar , ik hield mijn handen op tafel !! Riepen , "eeej , bidden gij !!" Ik bolde het af van tafel !! Het maakte mij letterlijk gene zak uit wat er op tafel stond !!!! Ik zei: "ik freet geen gezegend eten" !!!! Elke week naar de kerk , ook op de zogezegde 2de dag bv allerheilige / allerzielen , 25 & 26 dec , enz .... Ook , als wij ziek waren , wij mochten thuis blijven , geen probleem , maar .... eenmaal terug genezen , moesten wij het aantal gemiste missen inhalen !!!! Oh , bv Broederlijk delen , de enveloppe , ik stak daar niks in !!!! Het geld dat ik daar thuis voor kreeg , stak ik achteraf stiekem terug in de geldpot van thuis !!!! Of kregen wij dichtgeplakte enveloppe mee , ik had dit van de 1ste keer al door dat het voor de kerk was , ik zocht stiekem een lege enveloppe , plakte die dicht , of stak er eventueel een stukje papier bij in , met daarop geschreven: !!!! GEFOPT !!!! Kerk/geloof/bijbel e.d.: ik had & heb daar het vliegend diarree aan !! Vanaf da'k alleen mocht gaan .... ik wandelde , of reed in het bos rond (ik kon toen nog fietsen) , dat leverde mij rust op ; maar ja , als geloof telde dit niet !! Oh , telkens als de paus op tv kwam , urbi et orbi , + de samenvatting op het nieuws , wij moesten kijken , en ik moest DAN net naar de WC !!!! Negatief commentaar over paus/geloof/kerk/bijbel mocht niet , want we wisten niet wat we zeiden !!!! Was er een kerkdienst op tv , ik stoorde de tv , met de breedbandversterker waar de tv op aangesloten was !! Da' was poepsimpel zelfs , aan de power supply van de versterker een draadje op de middelste kabel van de coax steken !! Of soms ook met een FM-zenderke , welke ik ook op de frequentie van VHF band kon doorschuiven (VHF Kanaal 10 (210,25mhz)) !!!! Ook vaticaan Radio (AM-band) legde ik destijds in straal van 400m geregeld plat !!!! Nog ivm bidden: Achteraf zeiden ze , op een zachtere manier: af en toe een gebedje kan toch geen kwaad !! Ik antwoordde daarop: Als je bidt , wordt het eten koud !! Konden ze niet mee lachen !! En brulde dan ook , en als ik een medicijn moet slikken , moet ik dan ook eerst bidden ?? Of ook wanneer ik kleren koop , of aantrek ?? Of wanneer wij op restaurant gingen , moesten wij ook bidden !! Ik zei: voorwa' , het goede voorbeeld geven ?? Ik vond dat ronduit beschamend !!!!!!!!!!!!!!!! Zelfs als ik naar vrienden ging , en ik mocht daar blijven eten , zeiden ze me , toon daar dan het goede voorbeeld !! Wat denk je dat ik deed ?? Bidden ?? Teutebollen !!!!!!!! Meimaand , bidden met de buurt , ik moest kotsen !!!! Voor schooltijd op woensdag , kindermis , ik zat daar maar voor pietsnot & liet dat goed merken !!!! Ik had dus enkele vrienden die niet de kerk gingen , tja .... ik mocht met zulke geen vrienden zijn !!!! Toen ik nog verplicht naar de kerk + communie moest , ik spuugde dat stuk deeg telkenmale uit in mijn hand , gooide het elke keer buiten weg in de vuilbak !! OP school , begin van't jaar gingen wij naar de kerk , ik ging niet te communie , en bleef netjes & beleefd zitten !!!! Wou ooit 1 leraar mij strafstudie geven , is hem niet gelukt !! Ik mocht naar de directeur komen hiervoor !!!! IK geloof niet zei ik tegen de directeur !!!! Wonderlijk maar waar , hij aanvaardde mijn argument !!!! Ik heb na mijn schooltijd AL mijn boekskes die ik nog had ivm geloof opgestookt in een ton !!!! De eerste beste die in mijn kot of op restaurant/feest mijn eten wegtrekt , en zegt , ge moet efkes bidden voor deze spijzen !?!? WEL , ik bel stampede den 101 !!!! Of wacht .... Ik zal op restaurant / winkel voortaan dan ook bidden , want het voedsel komt toch van .... "boven" ?? loof de heer & de heer zal u spijzen !!?? Wedden dat ze daar niet mee kunnen lachen ???? IK wil dat zelfs voor de rechtbank uitvechten !!!! Veroordelen ze mij tot 10 jaar mis , ik ga liever den bak in !!!! Kijk , ik heb het thuis toch goed gehad , inclusief vrijheid , ik mocht thuis muziek spelen , ravotten , kampen bouwen , echter .... ivm geloof/kerk & aanhangende , daar ging het ALTIJD letterlijk voor gene meter !!!! Een hele tijd terug: Ik zat op de bus naast iemand , wat die zei tegen mij: We will pray for you , you will be saved , the lord shall save you and you will see again !! IK zei haar recht in haar gezicht dat ze moest stoppen met zulke beledigingen !! Ook zei ik: Als al dat bidden helpt , waarom is er op aarde dan nog zoveel gezever ???? Ik heb dit ook ooit op de parking van een supermarkt voorgehad ; ik heb hem duidelijk gezegd dat die z'n boekskes op een donkere plaats moest steken !! IK hoop dat u nu o.a. begrijpt waarom ik van geloof geen moer moet weten !!!! U gelooft in wat u wil , maar men moet elkaar niet volgen , blijf jezelf en wees geen (kudde)zombie !!!! Vwala , bij deze een speciale thread voor pro & anti !! |
Citaat:
Is het niet juist dat wat je ouders van jou gemaakt hebben, een 'anti-kudde'-zombie!!! Overstijg dat allemaal en blijf niet in hun bekrompen niveau hangen; het is duidelijk dat je daar niets te zoeken hebt. Neem je vrijheid, die heb je toch al veroverd of niet? Adem, leef, laat het geloof voor wat het is en zoek je eigen weg. Vergal en vergooi je eigen leven niet door in het verleden te blijven hangen; het leven heeft veel meer te bieden dan dat. |
Wat bedoelt U precies met religie? Moet het georganiseerd zijn, betreft het ook persoonlijke spiritualiteit, geloof in een Godsfiguur ... ?
Een wereld zonder religie in de breedste zin van het woord, is een wereld van volstrekt materialisme, een spiritueel arme wereld die zich bepaalde vragen niet durft stellen en geen zin kent. |
Citaat:
|
Het zal misschien verbazing wekken, maar ik heb niet echt iets tegen religie.
Het kan in sommige gevallen een soort kunstzinnig vermaak opleveren, net zoals literatuur (onderdeel fictie welteverstaan) Er is niks mis met af een toe een fikse portie fantasie, kolder, surrealisme, etc. Zolang religie niet opgedrongen wordt, en zolang we er mogen de draak mee steken, net als met figuren die het ernstig nemen, kan het de wereld opvrolijken. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik begrijp volkomen dat sommigen ze proberen op te leuken met vrolijke verzinsels, maar of ze daardoor echt veel verandert,..... |
Citaat:
|
Citaat:
Belachelijk maken? Absoluut! (maar wat is het punt?) Religie en/of godsdienst(en) in het verlengde daarvan, zijn (altijd al geweest) alternatieven voor niet gekende antwoorden. Waarom schijnt de zon? De zonnegod is verantwoordelijk. Waarom stormt het op zee? Dat is dan weer het werk van de 'God van de Zee'. Door de eeuwen heen, heeft religie een evolutie ondergaan en zijn parallel daarmee andere (wetenschappelijk onderbouwd) antwoorden gekomen op diezelfde vragen. Vandaag hebben wij geen antwoord op levensvragen, zoals daar zijn: Waarom moet een ouder haar (of zijn) kind overleven? Waarom krijgt iemand kanker; en waarom is deze ziekte in bepaalde gevallen niet voor de volle 100% te genezen? Waarom zijn er 'slechte' mensen die 'andere' mensen beroven/bestelen/vermoorden/verkrachten? Deze vragen zijn niet eenvoudig te beantwoorden. We zoeken dus naar een alternatief. Dat alternatief is voor velen nog steeds religie. Als relgie kan fungeren om innerlijk rust te geven aan zij die het nodig hebben, dan heb ik geen probleem met religie. Want, dat is net geloven. in geloven zit 'loven'. Komt van "To Love". Graag zien/Graag hebben. Men heeft graag een antwoord op deze vragen. Men vult dit tekort op onwetendheid graag in. Waarom overleeft een ouder zijn kind? Liever dan niet te weten waarom, houden bepaalde mensen zich graag vast aan de overtuiging, dat dit het plan is van een zogenaamd opperwezen. Een opperwezen, dat een plan heeft. Vind ik religie aldus belachelijk? Absoluut. Stoort het me? Zeker niet. Het stoort me langs de andere kant echter wel, dat religie vaak wordt misbruikt om wangedrag goed te praten. |
Citaat:
|
In een wereld zonder religie vinden de gewelddadige gelovigen wel een andere ideologie om voor te vechten, zullen de r/atheïsten wel een ander onderwerp waarmee ze hun arrogantie kunnen verspreiden en is er nog genoeg pseudowetenschap over voor de creationisten.
|
Citaat:
a) een gewelddadige gelovige? b) een arrogantie r/atheïst? c) een pseudowetenschapper? d) ... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Effe iets anders: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Savage_Curtain http://en.wikipedia.org/wiki/New_Adam,_New_Eve |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar dat is wel een waarheid die voortdurend op zijn authenticiteit kan gecontroleerd worden door hem altijd opnieuw te controleren met de werkelijkheid van elke dag en zo ook voortdurend verfijnd wordt; indien de andere mijn waarheid niet volgen is dat inderdaad hun en niet mijn probleem. Indien ze aan mij uitleg vragen kan ik wel proberen om hun vragen te beantwoorden, niet meer en niet minder. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:25. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be