Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   NMBS krijgt 3 miljard euro aan dubbeldektreinen als Kerstgeschenk (https://forum.politics.be/showthread.php?t=196184)

Echte Waal 25 december 2013 08:48

NMBS krijgt 3 miljard euro aan dubbeldektreinen als Kerstgeschenk
 
NMBS - NMBS krijgt 3 miljard euro aan dubbeldektreinen als Kerstgeschenk



Horreur.
Volgens de NMBS zijn deze beestenwagens zo comfortabel als andere rijtuigen.
Ze liegen of ze hebben nooit de trein genomen. Het verschil is groot met bv. I11-rijtuigen.

NMBS, fuck you.

maddox 25 december 2013 09:04

Ik heb onlangs zo'n rijtuig gebruikt. Was eigenlijk wel in orde.
'k Heb minder "persoonlijke ruimte" in een doorsnee 4 sterrenbus en het verkeer op de Belgische wegen is ook niet je van het om met een bus te wagen.

Als er nu nog een mogelijkheid was om mijn tablet/smartphone te herladen en via een lokale hotspot gratis online te gaan, gecombineerd met een mogelijkheid te genieten van een drankje en hapje, dan zou ik zelfs durven overwegen dit soort van vervoer meer te gebruiken.

Maar voorlopig, zelfs al zouden ze topless stewardessen met gratis drankjes laten rondparaderen, dan nog is de NMBS een noodoplossing om ergens te geraken. Een taxi kan me dan eerder bekoren.

Ook, ik vind het heel spijtig dat ik als in de privé werkende normaal verdienende midlife crisis benaderende persoon een veel hogere prijs moet betalen voor het gebruik van deze gesponsorde vorm van transport dan een aantal bevoorrechten, dan vind ik dat een probleem.

Geef de staats-openbaarvervoers vormen volle subsidies, en maak het gratis voor iedereen. Of stop er gewoon volledig mee en laat de privé het uitvechten.

Scorpio 25 december 2013 10:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Echte Waal (Bericht 6945082)

Horreur.
Volgens de NMBS zijn deze beestenwagens zo comfortabel als andere rijtuigen.
Ze liegen of ze hebben nooit de trein genomen. Het verschil is groot met bv. I11-rijtuigen.

NMBS, fuck you.

'Fuck you' omdat ze nieuw en modern materieel willen bestellen? De M6 is qua comfort inderdaad geen I11, maar een 'beestenwagen' is het ook absoluut niet. De oudere M5, dat waren beestenwagens, maar sinds die gerenoveerd zijn zijn die ook een pak comfortabeler geworden.

Het gaat trouwens niet om bijkomende M6-rijtuigen, maar om een nieuw type. In de aanbesteding is onder andere sprake van motorrijtuigen, 200 km/u en dat er een duidelijk onderscheid moet zijn tussen eerste en tweede klasse.

Echte Waal 25 december 2013 10:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio (Bericht 6945142)
'Fuck you' omdat ze nieuw en modern materieel willen bestellen? De M6 is qua comfort inderdaad geen I11, maar een 'beestenwagen' is het ook absoluut niet. De oudere M5, dat waren beestenwagens, maar sinds die gerenoveerd zijn zijn die ook een pak comfortabeler geworden.

Het gaat trouwens niet om bijkomende M6-rijtuigen, maar om een nieuw type. In de aanbesteding is onder andere sprake van motorrijtuigen, 200 km/u en dat er een duidelijk onderscheid moet zijn tussen eerste en tweede klasse.

Ja, fuck NMBS.
De M6 is absoluut een beestenwagen voor dwergen bedoeld. Misschien lukt het met kleine vlamingen...
Hopelijk zal het beter gaan met het "nieuw type" maar ik heb mijn twijfels.

maddox 25 december 2013 11:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Echte Waal (Bericht 6945169)
Ja, fuck NMBS.
De M6 is absoluut een beestenwagen voor dwergen bedoeld. Misschien lukt het met kleine vlamingen...

Ik ben alvast geen kleine vlaming. Eerder een groot model met mijn 1.83m en meer dan forse bouw en niet zo'n nerveuze gevechtssporterige krielkip met een dubbelpaspoort.Toch zat ik in redelijk comfort in zo'n dubbeldekker. (voor die 1 keer in 6 jaar dat ik de trein nam)

Citaat:

Hopelijk zal het beter gaan met het "nieuw type" maar ik heb mijn twijfels.
Als het politici en hogere ambtenaren zijn die moeten beslissen, is het eerder afhankelijk van de steekpenningen dan het voldoen aan logisch en doordacht opgestelde criteria. Denk maar aan Augusta, het obussenschandaal, de Fyra, de 90mm van Flaterhaut enzoverder.

Scorpio 25 december 2013 11:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Echte Waal (Bericht 6945169)
Ja, fuck NMBS.
De M6 is absoluut een beestenwagen voor dwergen bedoeld. Misschien lukt het met kleine vlamingen...
Hopelijk zal het beter gaan met het "nieuw type" maar ik heb mijn twijfels.

De M6 voor dwergen bedoeld? Wat een onzin.

Scorpio 25 december 2013 12:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 6945236)
Als het politici en hogere ambtenaren zijn die moeten beslissen, is het eerder afhankelijk van de steekpenningen dan het voldoen aan logisch en doordacht opgestelde criteria. Denk maar aan Augusta, het obussenschandaal, de Fyra, de 90mm van Flaterhaut enzoverder.

Met dit soort opdrachten valt bijzonder weinig te foefelen vandaag de dag. Als je naar de recentste NMBS-bestellingen kijkt, zie je ook duidelijk dat de politiek zich weinig of niks bemoeid heeft met de gunning. Beiden (HLE18 en Desiro) zijn naar Siemens gegaan, hoewel die geen Belgische fabrieken heeft. Als de politiek beslist had, dan waren die orders naar Bombardier of Alstom gegaan. De toewijzing van de Fyra aan Ansaldo Breda was trouwens vooral een Nederlandse zaak: de NMBS was nooit fan van A-B, maar de Nederlanders wilden absoluut de Italianen, die waren goedkoper.

De nieuwe aanbesteding die nu verschenen is stelt ook eisen inzake betrouwbaarheid, en vraagt dat degenen die kandideren referenties voorleggen van geslaagde projecten en homologaties, bij voorkeur in België in de de laatste 5 jaar. Ze moeten ook kunnen aantonen dat ze in de laatste 5 jaar succesvol tweespanningsmaterieel hebben gebouwd én dat ze dubbeldekmaterieel met een maximumsnelheid van minstens 189 km/u hebben gebouwd, gehomologeerd en geleverd. Lijkt me dat ze daarmee al een criterium inbouwen om de Italianen niet te moeten weerhouden.

Echte Waal 25 december 2013 12:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 6945236)
Ik ben alvast geen kleine vlaming. Eerder een groot model met mijn 1.83m en meer dan forse bouw en niet zo'n nerveuze gevechtssporterige krielkip met een dubbelpaspoort.Toch zat ik in redelijk comfort in zo'n dubbeldekker. (voor die 1 keer in 6 jaar dat ik de trein nam)


Als het politici en hogere ambtenaren zijn die moeten beslissen, is het eerder afhankelijk van de steekpenningen dan het voldoen aan logisch en doordacht opgestelde criteria. Denk maar aan Augusta, het obussenschandaal, de Fyra, de 90mm van Flaterhaut enzoverder.

Beste,
Als ge de trein bijna nooit neemt hebt ge geen recht om te spreken.

maddox 25 december 2013 12:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Echte Waal (Bericht 6945287)
Beste,
Als ge de trein bijna nooit neemt hebt ge geen recht om te spreken.

Dat mag U vinden. Maar toch doe ik mijn zegje.
En nu?
Een cordon sanitair rond bij? Een RD? Negeerlijst?

maddox 25 december 2013 12:24

dubbel

Echte Waal 25 december 2013 12:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio (Bericht 6945284)
Met dit soort opdrachten valt bijzonder weinig te foefelen vandaag de dag. Als je naar de recentste NMBS-bestellingen kijkt, zie je ook duidelijk dat de politiek zich weinig of niks bemoeid heeft met de gunning. Beiden (HLE18 en Desiro) zijn naar Siemens gegaan, hoewel die geen Belgische fabrieken heeft. Als de politiek beslist had, dan waren die orders naar Bombardier of Alstom gegaan. De toewijzing van de Fyra aan Ansaldo Breda was trouwens vooral een Nederlandse zaak: de NMBS was nooit fan van A-B, maar de Nederlanders wilden absoluut de Italianen, die waren goedkoper.

De nieuwe aanbesteding die nu verschenen is stelt ook eisen inzake betrouwbaarheid, en vraagt dat degenen die kandideren referenties voorleggen van geslaagde projecten en homologaties, bij voorkeur in België in de de laatste 5 jaar. Ze moeten ook kunnen aantonen dat ze in de laatste 5 jaar succesvol tweespanningsmaterieel hebben gebouwd én dat ze dubbeldekmaterieel met een maximumsnelheid van minstens 189 km/u hebben gebouwd, gehomologeerd en geleverd. Lijkt me dat ze daarmee al een criterium inbouwen om de Italianen niet te moeten weerhouden.

Desiro, Fyra, HLE18, drie slechte keuzen.
Liever een politieke beslissing dan de onkunde van NMBS.

maddox 25 december 2013 12:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio (Bericht 6945284)
Met dit soort opdrachten valt bijzonder weinig te foefelen vandaag de dag.

Wedden dat de nodige zakken toch gevuld worden?

maddox 25 december 2013 12:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Echte Waal (Bericht 6945320)
Desiro, Fyra, HLE18, drie slechte keuzen.
Liever een politieke beslissing dan de onkunde van NMBS.

Liever eens politici die de taak aankunnen zoals ze zouden moeten, en een NMBS top die niet gekozen is op haar vriendjes en/of partijkaart.

Echte Waal 25 december 2013 12:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 6945317)
Dat mag U vinden. Maar toch doe ik mijn zegje.
En nu?
Een cordon sanitair rond bij? Een RD? Negeerlijst?

Op de sporen gaan liggen.

DewareJakob 25 december 2013 12:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Echte Waal (Bericht 6945169)
Ja, fuck NMBS.
De M6 is absoluut een beestenwagen voor dwergen bedoeld. Misschien lukt het met kleine vlamingen...
Hopelijk zal het beter gaan met het "nieuw type" maar ik heb mijn twijfels.

De 'grote' walen verdienen die M6-rijtuigen niet, houten banken zijn meer dan genoeg. Het meeste vandalisme komt voor in de Franstalige kant van belgië, totaal geen respect van wat wordt aangeboden, uw antwoorden bewijzen dat.

Scorpio 25 december 2013 12:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Echte Waal (Bericht 6945320)
Desiro, Fyra, HLE18, drie slechte keuzen.
Liever een politieke beslissing dan de onkunde van NMBS.

Over de Fyra is zowat iedereen het eens. Hoe de andere twee 'slechte keuzen' zijn mag je me eens uitleggen...

DewareJakob 25 december 2013 12:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Echte Waal (Bericht 6945320)
Desiro, Fyra, HLE18, drie slechte keuzen.
Liever een politieke beslissing dan de onkunde van NMBS.

Duidelijk een geval van de klok en de klepel. Je weet er duidelijk niets van. Fyra was trouwens een keuze van de ollanders, door hen door de nmbs-strot geduwd.

Echte Waal 25 december 2013 13:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 6945345)
De 'grote' walen verdienen die M6-rijtuigen niet, houten banken zijn meer dan genoeg. Het meeste vandalisme komt voor in de Franstalige kant van belgië, totaal geen respect van wat wordt aangeboden, uw antwoorden bewijzen dat.

Bron?

Echte Waal 25 december 2013 13:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio (Bericht 6945346)
Over de Fyra is zowat iedereen het eens. Hoe de andere twee 'slechte keuzen' zijn mag je me eens uitleggen...

Desiro: geen comfort (tenminste voor de grote Walen), domme zetel plaatsing
HLE18 (loco): onbetrouwbaar, vreselijk lawaaierig, lelijk
Fyra: commentaar overbodig

Echte Waal 25 december 2013 13:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 6945350)
Duidelijk een geval van de klok en de klepel. Je weet er duidelijk niets van. Fyra was trouwens een keuze van de ollanders, door hen door de nmbs-strot geduwd.

Een bende jaknikkers zonder intelligentie.
Een politicus zoals Elio Di Rupo zou hebben gezegd: Neen, mr de ollander.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be